Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ BOOMWHACKERS

Στην τάξη μου έχω 3 διατονικά σετ και 2 χρωματικά, ομολογώ ότι χρειάζομαι τουλάχιστον 2 ακόμη διατονικά σετ!
Η χρήση τους σύμφωνα με τον κατασκευαστή είναι για να παίζουμε μελωδίες ή να συνοδεύουμε αρμονικά μέσω συγχορδιών τα κομμάτια που επιλέγουμε.
Όταν όμως πρόκειται για μια τάξη 20-25 ατόμων, αυτό στην πράξη αποδεικνύεται αρκετά δύσκολο να εφαρμοστεί. 
Για αρχή λοιπόν τα χρησιμοποιώ για να ενδυναμώσω τις ρυθμικές ικανότητες των μαθητών μου, μέσα όμως από ένα αρμονικό υπόβαθρο (διατονική και πεντατονική κλίμακα).
Παρακάτω σας παραθέτω μερικές δραστηριότητες που χρησιμοποιώ από την Α' μέχρι τη Στ' Δημοτικού, προσαρμόζοντάς τες πάντα ανάλογα την ηλικία και το επίπεδο τους.
  • Κάνε ότι κάνω - Σταματώ και Ξεκινώ: Αν υπάρχει η δυνατότητα μοιράστε Boomwhackers που αποτελούν τη Ντο μείζονα (Κοκκινο = Ντο, Κίτρινο = Μι, Πράσινο = Σολ). Διαφορετικά μοιράστε όσα έχετε χωρίς να δίνετε σημασία στην συνήχηση, αρκεί κάθε μαθητής να κρατά ένα Boomwhacker στο χέρι του. Αρχικά χτυπώ το boomwhacker που έχω στα χέρια μου όσο πιο γρήγορα γίνεται και ξαφνικά σταματώ. Οι μαθητές κάνουν ότι κάνω ακριβώς προσπαθώντας  να ακολουθήσουν τις οδηγίες μου. Συνεχίστε μέχρι όλοι οι μαθητές σας να το καταφέρουν, εναλλάσσοντας φυσικά το χρόνο ανάμεσα στο παίξιμο και στο σταμάτημα.  Είναι ένας εύκολος τρόπος να τραβήξετε την προσοχή των μαθητών σας και να τους βάλετε στη διαδικασία να ακολουθούν τις οδηγίες σας με μη λεκτικό τρόπο.

  • Ακολουθώ το σταθερό ρυθμό: Μόλις εξοικειωθούν με την πρώτη δραστηριότητα, μπορείτε να ξεκινήσετε να παίζετε ένα σταθερό ρυθμό 4/4 και οι μαθητές σας να σας ακολουθούν ξεκινώντας και σταματώντας όπως οι προηγούμενη δραστηριότητα. Έπειτα μπορείτε να πειραματιστείτε αλλάζοντας ταχύτητα και ρυθμούς.

  • Ρυθμική Ηχώ: Ξεκινήστε τη δραστηριότητα πρώτα με παλαμάκια (ή body percussion) και στη συνέχεια μοιράστε τα boomwhackers, χωρίζοντας τα παιδιά σε ομάδες. Η πρώτη ομάδα θα έχει τη Ντο μείζονα (Κοκκινο = Ντο, Κίτρινο = Μι, Πράσινο = Σολ). Η δεύτερη τη Φα μείζονα (Φα = Λαχανί, Λα = μοβ, Ντο' = Κόκκινο) και η τρίτη τη Σολ μείζονα (Σολ = πράσινο, Σι = ροζ, Ρε = πορτοκαλί).  Όταν απευθύνεστε στην πρώτη ομάδα παίξτε ένα ρυθμικό μοτίβο 4/4 κρατώντας το Σι (ροζ), για τη δεύτερη ομάδα το Μι (κίτρινο) και για την τρίτη το Φα# (ανοικτό πράσινο). Με αυτό τον τρόπο δίνετε μια μικρή αρμονική αλληλουχία και εισάγετε την έννοια της πτώσης.

  • Ηχοιστορία: Σήμερα θα πάμε ένα ταξίδι μακρινό για να επισκεφτούμε κάτι φίλους, που μένουν πολύ μακρυά. Για αρχή φορτώνουμε τις αποσκευές μας στο αυτοκίνητο (παίζουμε τα boomwhackers αντικαθιστώντας τα βήματά μας) και έπειτα κλείνουμε την πόρτα του πορτμπαγκάζ (ένα δυνατό χτύπημα - μπαμ με τα  boomwhackers). Μπαίνουμε στο αυτοκίνητο κλείνουμε τις πόρτες (4 διαδοχικά χτυπήματα) και δένουμε τις ζώνες μας (κρατώντας τα boomwhackers κάνουμε ότι δένουμε τη ζώνη μας). Κάνουμε όπισθεν (βάζουμε όπισθεν με τα boomwhackers) και ξεκινάμε με προορισμό το αεροδρόμιο (αλλάζουμε ταχύτητες και χρησιμοποιούμε σαν τιμόνι τα boomwhackers).  Φτάνοντας στο αεροδρόμιο περνάμε την πύλη και ανεβαίνουμε στο αεροπλάνο. Καθόμαστε στη θέση μας και δένουμε τη ζώνη του καθίσματός μας (μιμούμαστε την κίνηση με τα boomwhackers). Το αεροπλάνο σε λίγο απογειώνεται και πετάει όλο και πιο ψηλά (κάνουμε πως πετάμε). Μετά από αρκετή ώρα επιτέλους το αεροπλάνο προσγειώνεται (μιμούμαστε την προσγείωση).  Το ταξίδι μας όμως δεν τελείωσε πρέπει να πετάξουμε με ένα ελικόπτερο για να φτάσουμε στο σιδηροδρομικό σταθμό (γυρίζουμε πολύ γρήγορα πάνω από το κεφάλι μας τα  boomwhackers). Πω πω τι γρήγορα που γυρίζουν οι έλικες και πόσο ψηλά πετάμε! (στις μύτες των ποδιών μας γυρίζουμε ακόμη πιο γρήγορα τα  boomwhackers). Ουφ επιτέλους φτάσαμε και είναι ώρα να προσγειωθούμε (κατεβάζουμε κυκλικά τα boomwhackers). Ανεβαίνουμε στο τρένο, ξεκινάμε και αναπτύσσει ταχύτητα (μιμούμαστε τον ήχο του τρένου, τσαφ - τσουφ). Όμως ξαφνικά το τρένο σταματά μπροστά από μια γέφυρα, έχει γκρεμιστεί... πρέπει να περάσουμε με βάρκα το ποτάμι, δεν υπάρχει άλλος τρόπος! (χρησιμοποιούμε τα boomwhackers ως κουπιά). Στην όχθη του ποταμιού ευτυχώς μας περιμένει ένα λεωφορείο, μόλις όμως ξεκινά άρχισε να ψιχαλίζει και η βροχή όλο και δυνάμωνε (μιμούμαστε τη βροχή με τα boomwhackers). Ο οδηγός άνοιξε αμέσως τους υαλοκαθαριστήρες για να μπορέσει να οδηγεί με ασφάλεια (μιμούμαστε τους υαλοκαθαριστήρες με τα boomwhackers) Όταν φτάσαμε στο τέλος του δρόμου, οι φίλοι μας  περίμεναν για να μας καλωσορίσουν! Η μεγαλύτερη όμως έκπληξη ήρθε όταν μας είπαν ότι μένουν μέσα στο δάσος και δεν υπάρχει δρόμος, έτσι ο μοναδικός τρόπος για να φτάσουμε είναι με άλογο.. είχαν φέρει ένα για τον καθένα μας! (καβαλάμε τα boomwhackers σαν να ήταν άλογα). Επιτέλους φτάσαμε σπίτι τους τι κουραστικό ταξίδι αλήθεια, το μόνο που θέλουμε είναι να κοιμηθούμε (κάνουμε τα boomwhackers μαξιλάρια). Οι μέρες πέρασαν και πρέπει να φύγουμε, είναι ώρα να γυρίσουμε σπίτι (ακολουθείτε ανάποδα όλη την ιστορία κάνοντας τα άλογα, το λεωφορείο, τη βάρκα, το τρένο, το ελικόπτερο, το αεροπλάνο, το αυτοκίνητο). Επιτέλους γυρίσαμε σπίτι μας (χτυπήματα των boomwhackers).

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Αν δεν είστε εξοικειωμένοι με τη χρήση των Boomwhackers, μπορείτε να ενημερωθείτε πατώντας σε αυτό τον ιστότοπο  http://www.fagottobooks.gr/images/pdfs/boomwhackers.pdf

ΠΗΓΕΣ:





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ