Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ



Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα.



ΣΤΙΧΟΙ:



Ελληνικοί στίχοι:

Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ,
κούντι κούντι κούντι κούντι 
κούντι ραμ σαμ σαμ (x2)

Ακούω, ακούω
κούντι κούντι κούντι κούντι 
κούντι ραμ σαμ σαμ (x2)

Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ,
κούντι κούντι κούντι κούντι 
κούντι ραμ σαμ σαμ (x2)

Κοιτάζω, κοιτάζω,
κούντι κούντι κούντι κούντι 
κούντι ραμ σαμ σαμ (x2)

Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ,
κούντι κούντι κούντι κούντι 
κούντι ραμ σαμ σαμ (x2)

Φουσκώνω, φουσκώνω,
κούντι κούντι κούντι κούντι 
κούντι ραμ σαμ σαμ (x2)

Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ,
κούντι κούντι κούντι κούντι 
κούντι ραμ σαμ σαμ (x2)

Φωνάζω, φωνάζω,
κούντι κούντι κούντι κούντι 
κούντι ραμ σαμ σαμ (x2)

Παραλλαγή:

Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ
γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε
γκούλε ραμ σαμ σαμ (x2)

Στα γόνατα, στα γόνατα
και στο στήθος στήθος στήθος 
στήθος γόνατα
και πάνω και κάτω
και στο στήθος στήθος στήθος 
στήθος γόνατα 

ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΑ:



ΚΙΝΗΣΕΙΣ:

Πρωτότυποι στίχοι (αραβικά):

A ram sam sam : τα χέρια χτυπούν τα γόνατα
guli : τα χέρια με γροθιές σφιγμένες κάνουν κυκλικές κινήσεις.
A rafi : τα χέρια ανοίγουν και κλείνουν.


Παραλλαγή για μεγαλύτερα παιδιά που το τραγουδούν σε μορφή κανόνα:


Ελληνικοί στίχοι:

Ακολουθούμε τις κινήσεις του πρωτότυπου τραγουδιού αλλά σε κάθε στίχο αλλάζουν στο σημείο του "A rafi" όπου κάνουμε τις αντίστοιχες κινήσεις που υποδηλώνουν οι στίχοι: "Ακούω", "Κοιτάζω", "Φουσκώνω", "Φωνάζω".

Παραλλαγή: 

Ακολουθούμε τις κινήσεις του πρωτότυπου τραγουδιού και στη δεύτερη στροφή κάνουμε τις κινήσεις που υποδηλώνουν οι στίχοι.

ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ:


  • Τραγουδήστε ολόκληρο το τραγούδι με τις κινήσεις.
  •  "Σπάστε" το τραγούδι σε φράσεις. Τραγουδήστε ανά δύο μέτρα μαζί με τις κινήσεις και ζητείστε από τους μαθητές σας να τα επαναλάβουν. Συνεχίστε τραγουδώντας ανά τέσσερα μέτρα την ίδια διαδικασία.
  • Μόλις είστε σίγουροι ότι οι μαθητές σας έχουν μάθει πολύ καλά το τραγούδι, μπορείτε να τους χωρίσετε σε δύο ομάδες και να το τραγουδήσετε σε κανόνα. (Οδηγίες για τη διδασκαλία ενός κανόνα θα βρείτε εδώ: http://paizomemousiki.blogspot.gr/2015/04/blog-post_20.html).


ΣΥΝΟΔΕΙΑ ΟΡΓΑΝΩΝ:


  • Μοιράστε στους μαθητές σας κρουστά μουσικά όργανα που διαθέτετε στην τάξη σας και συνοδέψτε με αυτά το τραγούδι. (Οδηγίες για τη σωστή χρήση των κρουστών οργάνων θα βρείτε εδώ: http://paizomemousiki.blogspot.gr/2015/03/10.html). 
  • Τα βασικά ρυθμικά στοιχεία είναι τρία:



  • Αφού οι μαθητές σας μάθουν καλά να παίζουν κάθε ένα από τα παραπάνω ρυθμικά μοτίβα, χωρίστε τους μαθητές σας σε 4 ομάδες. Η πρώτη θα τραγουδάει, η δεύτερη θα παίζει το πρώτο ρυθμικό μοτίβο (π.χ. ταμπουρίνα), η τρίτη θα παίζει το δεύτερο (π.χ. ξυλάκια) και η τέταρτη θα παίζει το τρίτο ρυθμικό μοτίβο (π.χ. τρίγωνα).

BOOMWHACKERS:

Αν διαθέτετε boomwhackers στην τάξη σας τότε μπορείτε να το παίξετε με μεγαλύτερους σε ηλικία μαθητές (Ε' - Στ' Δημοτικού). Ακολουθεί ένα βίντεο με σημειογραφία και συνοδεία.


ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ:


  • Χωρίστε τους μαθητές σας σε 4 ομάδες. Μοιράστε τους μουσικά όργανα π.χ. ταμπουρίνα, ξυλάκια, ντέφια και μαράκες. (Αν δεν έχετε αρκετά μουσικά όργανα ώστε να έχουν όλοι οι μαθητές σας από ένα, τότε μπορείτε να τους δώσετε από ένα αριθμό και κάθε φορά που θα λέτε ένα αριθμό οι αντίστοιχοι μαθητές από κάθε ομάδα θα παίρνουν τα όργανα).

  • Στη συνέχεια καθώς θα τραγουδούν το τραγούδι, πείτε τους να περπατούν ελεύθεροι στο χώρο με βάση το ρυθμό του τραγουδιού. Μπορείτε να παίζετε συγχρόνως ένα χειροτύμπανο ώστε να ενδυναμώσετε την αίσθηση του ρυθμού.

  • Στο τέλος του τραγουδιού όλοι σταματούν και εσείς παίζετε στο χειροτύμπανο ένα ρυθμικό μοτίβο της επιλογής σας (4/4). 

  • Κάθε ομάδα οργάνων με τη σειρά που θα επιλέξετε, πρέπει να αυτοσχεδιάσει το δικό της ρυθμικό μοτίβο (4/4).

  • Επομένως η ροή της δραστηριότητας έχει ως εξής: 1) Τραγούδι και ελεύθερο περπάτημα στο χώρο. 2) Αυτοσχεδιασμός 1ης ομάδας διάρκειας 4/4. 3) Τραγούδι και ελεύθερο περπάτημα στο χώρο 4) Αυτοσχεδιασμός 2ης ομάδας διάρκειας 4/4. 5) Τραγούδι και ελεύθερο περπάτημα στο χώρο. 6) Αυτοσχεδιασμός 3ης ομάδας διάρκειας 4/4. 7) Τραγούδι και ελεύθερο περπάτημα στο χώρο. 8) Αυτοσχεδιασμός 4ης ομάδας διάρκειας 4/4. 


ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ:

Ζητείστε από τους μαθητές σας και σε συνεργασία με τη δασκάλα της τάξης, να βρουν πληροφορίες για το Μαρόκο. Γεωγραφική θέση, ήθη και έθιμα, φαγητά, χοροί, κ.τ.λ.


ΠΗΓΕΣ:



http://www.schools.utah.gov/CURR/fineart/Elementary/Songbook/Music.aspx

Maki Jukka, Η χαρά της Μουσικής, εκδ. Παττάκη, Αθήνα 1996, σελ. 53.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δραστηριότητες για βρέφη (12-18 μηνών)

Το μικρό σας έχει αρχίσει να κινείται πολύ περισσότερο και να εκφράζεται. Έτσι είναι γεμάτο ενθουσιασμό και μερικές φορές γεμάτο πείσμα! Μάθετε ποια παιχνίδια του προσφέρουν στήριξη για τα πρώτα του βήματα, δίνοντάς του την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Υπάρχουν παιχνίδια και δραστηριότητες που θα βοηθήσουν το μωρό σας να πάρει ιδέες και να μάθει να ανταποκρίνεται στους γύρω του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.



Τι μπορεί να κάνει σε αυτή την ηλικία;


1) Το παιδί σας μπορεί πια να περπατάει και αισθάνεται περήφανο για αυτό 2) Του αρέσει να απασχολεί τον εαυτό του και να εξερευνεί τα πάντα 3) Μπορεί να ενώνει ιδέες διαμορφώνοντας ένα βασικό σχέδιο 4) Δείχνει την αγάπη του με αγκαλίτσες, φιλάκια και χαμογελάκια 5) Μπορεί να βάζει και να βγάζει αντικείμενα μέσα και έξω από ένα κουτί 6} Αρχίζει να αντιδρά στα αντικείμενα με τον κατάλληλο τρόπο - για παράδειγμα, αγκαλιάζει το αρκουδάκι του 7) Του αρέσει να μιμείται εσάς όταν κάνετε δουλειές του σπιτιού.
Απολαύστε ώρες ξέγνοιαστου και δημιουργικού παιχνιδ…

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Μουσική Παιδαγωγική (Open Courses)

Ψάχνοντας το διαδίκτυο για ιδέες και άλλα θέματα πάνω στη Μουσική Παιδαγωγική, "έπεσα" πάνω σε αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα open courses του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με εισηγήτρια την καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Λήδα Στάμου. Προσωπικά τα βίντεο που παραθέτω παρακάτω, τα θεωρώ εξαιρετικά επιμορφωτικά και διδακτικά προς όλους όσοι ασχολούνται με το μάθημα της Μουσικής Αγωγής και σας προτείνω να τα παρακολουθήσετε.
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικήςΕξοικείωση με τους τρόπους με τους οποίους η κίνηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της μουσικής για την κατανόηση μουσικών φαινομένων και εννοιών και για την ανάπτυξη των μουσικών ικανοτήτων των μαθητών.
http://opencourses.uom.gr/courses/mousikhs-episthmhs-kai-texnhs/1015-moysikh-paidagogikh-iii/enothtes/1020-h-kinhsh-sto-mathhma-ths-moysikhs?vid=2667&vtp=720
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικής – ΔραστηριότητεςΔραστηριότητες κίνησης στο μάθημα της μουσικής τοποθετημένες αναπτυξιακά. Βιωματικές εμπειρίες και …