Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ



Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα.



ΣΤΙΧΟΙ:



Ελληνικοί στίχοι:

Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ,
κούντι κούντι κούντι κούντι 
κούντι ραμ σαμ σαμ (x2)

Ακούω, ακούω
κούντι κούντι κούντι κούντι 
κούντι ραμ σαμ σαμ (x2)

Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ,
κούντι κούντι κούντι κούντι 
κούντι ραμ σαμ σαμ (x2)

Κοιτάζω, κοιτάζω,
κούντι κούντι κούντι κούντι 
κούντι ραμ σαμ σαμ (x2)

Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ,
κούντι κούντι κούντι κούντι 
κούντι ραμ σαμ σαμ (x2)

Φουσκώνω, φουσκώνω,
κούντι κούντι κούντι κούντι 
κούντι ραμ σαμ σαμ (x2)

Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ,
κούντι κούντι κούντι κούντι 
κούντι ραμ σαμ σαμ (x2)

Φωνάζω, φωνάζω,
κούντι κούντι κούντι κούντι 
κούντι ραμ σαμ σαμ (x2)

Παραλλαγή:

Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ
γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε
γκούλε ραμ σαμ σαμ (x2)

Στα γόνατα, στα γόνατα
και στο στήθος στήθος στήθος 
στήθος γόνατα
και πάνω και κάτω
και στο στήθος στήθος στήθος 
στήθος γόνατα 

ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΑ:



ΚΙΝΗΣΕΙΣ:

Πρωτότυποι στίχοι (αραβικά):

A ram sam sam : τα χέρια χτυπούν τα γόνατα
guli : τα χέρια με γροθιές σφιγμένες κάνουν κυκλικές κινήσεις.
A rafi : τα χέρια ανοίγουν και κλείνουν.


Παραλλαγή για μεγαλύτερα παιδιά που το τραγουδούν σε μορφή κανόνα:


Ελληνικοί στίχοι:

Ακολουθούμε τις κινήσεις του πρωτότυπου τραγουδιού αλλά σε κάθε στίχο αλλάζουν στο σημείο του "A rafi" όπου κάνουμε τις αντίστοιχες κινήσεις που υποδηλώνουν οι στίχοι: "Ακούω", "Κοιτάζω", "Φουσκώνω", "Φωνάζω".

Παραλλαγή: 

Ακολουθούμε τις κινήσεις του πρωτότυπου τραγουδιού και στη δεύτερη στροφή κάνουμε τις κινήσεις που υποδηλώνουν οι στίχοι.

ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ:


  • Τραγουδήστε ολόκληρο το τραγούδι με τις κινήσεις.
  •  "Σπάστε" το τραγούδι σε φράσεις. Τραγουδήστε ανά δύο μέτρα μαζί με τις κινήσεις και ζητείστε από τους μαθητές σας να τα επαναλάβουν. Συνεχίστε τραγουδώντας ανά τέσσερα μέτρα την ίδια διαδικασία.
  • Μόλις είστε σίγουροι ότι οι μαθητές σας έχουν μάθει πολύ καλά το τραγούδι, μπορείτε να τους χωρίσετε σε δύο ομάδες και να το τραγουδήσετε σε κανόνα. (Οδηγίες για τη διδασκαλία ενός κανόνα θα βρείτε εδώ: http://paizomemousiki.blogspot.gr/2015/04/blog-post_20.html).


ΣΥΝΟΔΕΙΑ ΟΡΓΑΝΩΝ:


  • Μοιράστε στους μαθητές σας κρουστά μουσικά όργανα που διαθέτετε στην τάξη σας και συνοδέψτε με αυτά το τραγούδι. (Οδηγίες για τη σωστή χρήση των κρουστών οργάνων θα βρείτε εδώ: http://paizomemousiki.blogspot.gr/2015/03/10.html). 
  • Τα βασικά ρυθμικά στοιχεία είναι τρία:



  • Αφού οι μαθητές σας μάθουν καλά να παίζουν κάθε ένα από τα παραπάνω ρυθμικά μοτίβα, χωρίστε τους μαθητές σας σε 4 ομάδες. Η πρώτη θα τραγουδάει, η δεύτερη θα παίζει το πρώτο ρυθμικό μοτίβο (π.χ. ταμπουρίνα), η τρίτη θα παίζει το δεύτερο (π.χ. ξυλάκια) και η τέταρτη θα παίζει το τρίτο ρυθμικό μοτίβο (π.χ. τρίγωνα).

BOOMWHACKERS:

Αν διαθέτετε boomwhackers στην τάξη σας τότε μπορείτε να το παίξετε με μεγαλύτερους σε ηλικία μαθητές (Ε' - Στ' Δημοτικού). Ακολουθεί ένα βίντεο με σημειογραφία και συνοδεία.


ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ:


  • Χωρίστε τους μαθητές σας σε 4 ομάδες. Μοιράστε τους μουσικά όργανα π.χ. ταμπουρίνα, ξυλάκια, ντέφια και μαράκες. (Αν δεν έχετε αρκετά μουσικά όργανα ώστε να έχουν όλοι οι μαθητές σας από ένα, τότε μπορείτε να τους δώσετε από ένα αριθμό και κάθε φορά που θα λέτε ένα αριθμό οι αντίστοιχοι μαθητές από κάθε ομάδα θα παίρνουν τα όργανα).

  • Στη συνέχεια καθώς θα τραγουδούν το τραγούδι, πείτε τους να περπατούν ελεύθεροι στο χώρο με βάση το ρυθμό του τραγουδιού. Μπορείτε να παίζετε συγχρόνως ένα χειροτύμπανο ώστε να ενδυναμώσετε την αίσθηση του ρυθμού.

  • Στο τέλος του τραγουδιού όλοι σταματούν και εσείς παίζετε στο χειροτύμπανο ένα ρυθμικό μοτίβο της επιλογής σας (4/4). 

  • Κάθε ομάδα οργάνων με τη σειρά που θα επιλέξετε, πρέπει να αυτοσχεδιάσει το δικό της ρυθμικό μοτίβο (4/4).

  • Επομένως η ροή της δραστηριότητας έχει ως εξής: 1) Τραγούδι και ελεύθερο περπάτημα στο χώρο. 2) Αυτοσχεδιασμός 1ης ομάδας διάρκειας 4/4. 3) Τραγούδι και ελεύθερο περπάτημα στο χώρο 4) Αυτοσχεδιασμός 2ης ομάδας διάρκειας 4/4. 5) Τραγούδι και ελεύθερο περπάτημα στο χώρο. 6) Αυτοσχεδιασμός 3ης ομάδας διάρκειας 4/4. 7) Τραγούδι και ελεύθερο περπάτημα στο χώρο. 8) Αυτοσχεδιασμός 4ης ομάδας διάρκειας 4/4. 


ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ:

Ζητείστε από τους μαθητές σας και σε συνεργασία με τη δασκάλα της τάξης, να βρουν πληροφορίες για το Μαρόκο. Γεωγραφική θέση, ήθη και έθιμα, φαγητά, χοροί, κ.τ.λ.


ΠΗΓΕΣ:



http://www.schools.utah.gov/CURR/fineart/Elementary/Songbook/Music.aspx

Maki Jukka, Η χαρά της Μουσικής, εκδ. Παττάκη, Αθήνα 1996, σελ. 53.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …