Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΨΑΡΙΟΥ


ΣΤΟΧΟΙ:


  • Εκμάθηση των νοτών ΝΤΟ ΡΕ ΜΙ ΣΟΛ ΛΑ με φωνομιμικές χειρονομίες.
  • Να έρθουν σε επαφή με την πεντατονική κλίμακα.
  • Συσχετισμός κάθε νότας με το χρώμα που αντιστοιχεί σε boomwhacker.
  • Τραγούδισμα κάθε νότας στο σωστό τονικό ύψος.



ΥΛΙΚΑ: 

  • Πίνακας
  • Boomwhackers


ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

  • Οι λέξεις με έντονα γράμματα (bold) θα πρέπει να λέγονται τραγουδιστά.

ψηλά = ΣΟΛ 

χαμηλά = ΜΙ

πηδώ = ΛΑ

σπίτι = ΝΤΟ

κοιτώ = ΡΕ

  • Ο παρακάτω πίνακας δείχνει τις αντιστοιχίες νοτών και φωνομιμικών χειρονομίων με τα χρώματα των boomwhackers:




ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ:

Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένα ψάρι που το έλεγαν Ρούλη (από το Ψαρούλης). Ήταν ένα ψάρι σαν όλα τα άλλα που μπορούσε να κολυμπάει όπως όλα τα υπόλοιπα ψάρια (δείξτε με το χέρι σας την παρακάτω χειρονομία).



Είχε όμως και μια κρυφή ακόμη ικανότητα, μπορούσε να κολυμπήσει και μπρούμυτα! (δείξτε με το χέρι σας την παρακάτω χειρονομία).
Μια μέρα, ο Ρούλης το ψάρι κολυμπούσε στον ωκεανό, και καθώς ήταν δεινός κολυμβητής πήγαινε μια ψηλά και μια χαμηλά. Μια ψηλά και μια χαμηλά! (κάντε τις αντίστοιχες χειρονομίες και πείτε τραγουδιστά τις λέξεις).

Τα υπόλοιπα ψάρια τον χάζευαν και προσπαθούσαν να τον μιμηθούν, γιατί όλα ήθελαν να μάθουν να κολυμπούν όπως ο Ρούλης. 

(Δείξτε με χειρονομίες το ψηλά - ΣΟΛ και χαμηλά - ΜΙ, τραγουδήστε την παρακάτω στροφή και ζητείστε από τους μαθητές να σας μιμηθούν με τη φωνή τους και τις αντίστοιχες χειρονομίες)

ψηλά ψηλά ψηλά ψηλά
χαμηλά χαμηλά χαμηλά χαμηλά
ψηλά χαμηλά ψηλά χαμηλά
ψηλά ψηλά χαμηλά χαμηλά
χαμηλά χαμηλά ψηλά ψηλά.


Ο Ρούλης είπε στα υπόλοιπα ψάρια: "Αρκετά για σήμερα φίλοι μου, αύριο πάλι, νομίζω κουραστήκατε αρκετά, έχετε γίνει πολύ καλοί κολυμβητές!".

(Στο σημείο αυτό παρουσιάστε τους το ΣΟΛ και το ΜΙ κάνοντας τις κινήσεις που τα παιδιά έχουν πλέον μάθει πολύ καλά - μπορείτε να γράψετε και τις νότες με το πεντάγραμμο στον πίνακα).


Την επόμενη μέρα ο Ρούλης αφού κολύμπησε για αρκετή ώρα ΣΟΛ και ΜΙ, άρχισε να βαριέται και σκέφτηκε: "Δεν μπορεί θα υπάρχουν και άλλοι τρόποι που μπορώ να κολυμπήσω! Τα υπόλοιπα ψάρια μπορεί να είναι ικανοποιημένα με το να κολυμπούν εδώ κι εκεί, όμως εγώ θέλω να δω τι υπάρχει και στην επιφάνεια της θάλασσας!". 


Αφού λοιπόν εξασκήθηκε για αρκετές μέρες, ήταν πλέον ικανός να πηδά πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Να λοιπόν πια ήταν η ρουτίνα του: ΜΙ ΣΟΛ πηδώ ΣΟΛ (κάντε τις αντίστοιχες χειρονομίες και πείτε τραγουδιστά τις λέξεις)


Μήπως τον είδατε να πηδά; Ο μόνος τρόπος που το κατάφερε ήταν γιατί εξασκήθηκε πολύ και δεν τα παράτησε με την πρώτη δυσκολία. Για να δούμε μπορείτε να το κάνετε και εσείς;


(Δείξτε με χειρονομίες το ψηλά - ΣΟΛ, το χαμηλά - ΜΙ και το πηδώ - ΛΑ, τραγουδήστε την παρακάτω στροφή και ζητείστε από τους μαθητές να σας μιμηθούν με τη φωνή τους και τις αντίστοιχες χειρονομίες)


πηδώ πηδώ πηδώ πηδώ
πηδώ ΣΟΛ πηδώ ΣΟΛ
ΣΟΛ ΜΙ ΣΟΛ ΜΙ
ΜΙ ΣΟΛ πηδώ ΜΙ ΣΟΛ πηδώ
ΣΟΛ πηδώ ΣΟΛ ΜΙ

(Στο σημείο αυτό παρουσιάστε τους το ΛΑ κάνοντας την κίνηση που τα παιδιά έχουν πλέον μάθει πολύ καλά και γράψτε τη νότα στον πίνακα).


Ο Ρούλης ήταν πλέον πολύ κουρασμένος, είχε κολυμπήσει πάρα πολύ εκείνη την ημέρα, αποφάσισε λοιπόν να γυρίσει σπίτι.




Έκανε ένα τελευταίο γύρο ΛΑ ΣΟΛ ΜΙ και άρχισε να κατεβαίνει όλο και πιο βαθιά στον πάτο της θάλασσας. Εκεί γλίστρησε κάτω από ένα βράχο. "Αχ τι όμορφα που είναι όταν επιστρέφεις σπίτι σου" σκέφτηκε.

(Δείξτε με χειρονομίες το ψηλά - ΣΟΛ, το χαμηλά - ΜΙ, το πηδώ - ΛΑ και το σπίτι - ΝΤΟ, τραγουδήστε την παρακάτω στροφή και ζητείστε από τους μαθητές να σας μιμηθούν με τη φωνή τους και τις αντίστοιχες χειρονομίες)

ΣΟΛ ΜΙ σπίτι
σπίτι ΜΙ ΣΟΛ
ΣΟΛ σπίτι, ΣΟΛ σπίτι
ΣΟΛ ΛΑ ΣΟΛ ΜΙ σπίτι

(Στο σημείο αυτό παρουσιάστε τους το ΝΤΟ κάνοντας την κίνηση που τα παιδιά έχουν πλέον μάθει πολύ καλά και γράψτε τη νότα στον πίνακα).

Ξαφνικά χτυπήματα ακούστηκαν στην πόρτα. "Ποιος να είναι άραγε;" αναρωτήθηκε ο Ρούλης. Ανοίγει την πόρτα κοιτά αριστερά δεξιά αλλά δεν ήταν κανείς και έτσι επέστρεψε σπίτι του.



Μετά από λίγο πάλι χτυπήματα ακούστηκαν στην πόρτα. Ανοίγει πάλι την πόρτα κοιτά αριστερά δεξιά αλλά κανείς δεν φαινόταν. "Κάποιος μου κάνει πλάκα" σκέφτηκε εκνευρισμένος και επέστρεψε σπίτι του.

Πείτε στους μαθητές σας: "Μπορούμε να βοηθήσουμε τον Ρούλη να βρούμε ποιος του κάνει πλάκα;"

(Δείξτε με χειρονομίες το ψηλά - ΣΟΛ, το χαμηλά - ΜΙ, το πηδώ - ΛΑ, το σπίτι - ΝΤΟ και το κοιτώ - ΡΕ, τραγουδήστε την παρακάτω στροφή και ζητείστε από τους μαθητές να σας μιμηθούν με τη φωνή τους και τις αντίστοιχες χειρονομίες)

ΝΤΟ κοιτώ ΝΤΟ
ΝΤΟ κοιτώ ΜΙ
ΜΙ κοιτώ ΝΤΟ
ΜΙ κοιτώ ΣΟΛ κοιτώ ΛΑ κοιτώ ΝΤΟ
ΝΤΟ κοιτώ ΜΙ ΣΟΛ ΛΑ
ΛΑ ΣΟΛ ΜΙ κοιτώ ΝΤΟ

(Στο σημείο αυτό παρουσιάστε τους το ΡΕ κάνοντας την κίνηση που τα παιδιά έχουν πλέον μάθει πολύ καλά και γράψτε τη νότα στον πίνακα).

Να λοιπόν ποιος κρυβόταν πίσω από την πόρτα ήταν η νότα ΡΕ!!

Επαναλάβετε την ιστορία δίνοντας boomwhackers στους μαθητές σας και κάθε φορά που αναφέρετε μια νότα θα πρέπει να χτυπούν το αντίστοιχο boomwhacker.


ΠΗΓΕΣ:

https://www.teacherspayteachers.com/FreeDownload/Boomwhackers-Staff-Note-Chart-new-update-2015-FREE

http://kentuckykodalyclassroom.blogspot.gr/2016/08/a-fish-story.html

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …