Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

               ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΑΞΗΣ
    Η επιβεβαίωση είναι από τα πιο αποτελεσματικά πειθαρχικά εργαλεία. Κάθε μαθητής έχει ανάγκη να γνωρίζει ότι είναι αποδεκτός στην τάξη σας, ακόμη και αν η συμπεριφορά του μερικές φορές δεν είναι. Γονείς και δάσκαλοι αν συνεργαστούν μαζί, μπορούν να βοηθήσουν πραγματικά το παιδί να αλλάξει συμπεριφορά. Αν όλες οι πλευρές συμφωνήσουν σε ένα κοινό σχέδιο και δουλέψουν μαζί σαν ομάδα, τότε πολλά μπορούν να αλλάξουν και πολλοί στόχοι να επιτευχθούν.

    Η συνέπεια, οι δραστηριότητες ρουτίνας (τραγούδι καλημέρας και αποχαιρετισμού, φωνητικό ζέσταμα κ.τ.λ.)  και η οργάνωση (σχέδιο μαθήματος) θα ελαχιστοποιήσουν ή και θα εξαλείψουν πολλά προβλήματα πειθαρχίας. Είναι απαραίτητο να δίνετε πάντα κίνητρα για θετική συμπεριφορά, παρά να προσπαθείτε να επιβληθείτε μόνο με τιμωρίες και φωνές.

     Το πρώτο βήμα για την σωστή οργάνωση της τάξης σας είναι να μάθετε τα ονόματα όλων των μαθητών σας το συντομότερο δυνατό. Φυσικά το να μάθετε τα ονόματα όλων των μαθητών ενός ή και περισσότερων σχολείων είναι κάτι πολύ δύσκολο στην πράξη. Για να επιταχύνετε τη διαδικασία, εκτός από τις δραστηριότητες γνωριμίας που λογικά ξεκινάτε στα πρώτα μαθήματα να κάνετε, μπορείτε να ζητήσετε από τους δάσκαλους κάθε τάξης να σας δώσουν ένα πλάνο με τις φωτογραφίες και τα ονόματα των μαθητών τους ή και το σχεδιάγραμμα της τάξης με τις θέσεις τους (αν δεν διαθέτετε δική σας αίθουσα). Αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα μπορείτε να βγάλετε εσείς τις φωτογραφίες τους (αφού φυσικά έχετε πάρει την άδεια από διευθυντή και γονείς). Έπειτα μπορείτε να φτιάξετε ομαδικά πορτραίτα κάθε τάξης (με μουσικό φόντο) και να τα κολλήσετε στον τοίχο. 

  Το να κρατάτε συνεχώς το ενδιαφέρον των μαθητών σας μπορεί να σας απομυζήσει όλη την ενέργειά σας. Για το λόγο αυτό είναι καλό οι στόχοι που θέτετε να είναι εύκολο να επιτευχθούν και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Πρέπει να επιλέξετε πολύ προσεκτικά και να ακολουθείτε με σχετική ευελιξία το σχέδιο μαθήματος. Διδάξετε στους μαθητές σας πράγματα που βρίσκετε και εσείς ενδιαφέροντα. Αν εσείς είστε σίγουροι για τον εαυτό σας και πολύ καλά προετοιμασμένοι, τότε και οι μαθητές σας θα  μοιραστούν τον ενθουσιασμό σας για το μάθημα. Αν παρόλα αυτά οι μαθητές σας δεν ανταποκρίνονται θετικά στις δραστηριότητες που έχετε επιλέξει, τότε πρέπει να βρείτε άλλους τρόπους, παιχνίδια και δραστηριότητες για να επιτύχετε τους στόχους σας και να αναδιαμορφώσετε το σχέδιο μαθήματος μερικώς ή ολικώς.

    Είναι απαραίτητο να είστε απόλυτα συνεπείς σε ότι λέτε και να έχετε πολύ υψηλές απαιτήσεις για τη σωστή συμπεριφορά των μαθητών σας. Καλλιεργείστε την ατομική υπευθυνότητά τους και εξηγείστε με απλό τρόπο τι περιμένετε από εκείνους. Μια καλή λύση είναι να ηχογραφείτε ή να βιντεοσκοπείτε την σημαντικότερη εργασία της ημέρας (τραγούδι, ηχοιστορία, δραστηριότητα) και να αξιολογείτε μαζί το αποτέλεσμα. Με αυτό τον τρόπο οι μαθητές σας θα έχουν κίνητρο για να βελτιώσουν το αποτέλεσμα στο επόμενο μάθημα. Επίσης είναι καλό κάθε φορά που θέλετε να διδάξετε κάτι καινούριο, να το "βαφτίζετε" ως παιχνίδι. Για παράδειγμα όταν θέλω να διδάξω ρυθμικό dictee στους μαθητές μου, πάντα λέω ότι θα παίξουμε ένα παιχνίδι (με κάρτες που περιέχουν ρυθμικά στοιχεία που έχουν διδαχθεί, ποδοκροτήματα – body percussion και μουσικά όργανα), το οποίο έχει διάφορα επίπεδα δυσκολίας (πίστες). Με αυτό τον τρόπο επαναλαμβάνω πολλές φορές την ίδια δραστηριότητα με αυξανόμενη δυσκολία, κάτι που πιστέψτε με ενθουσιάζει τα παιδιά (περισσότερες λεπτομέρειες για τη δραστηριότητα αυτή πατήστε εδώ: http://paizomemousiki.blogspot.gr/2016/06/blog-post.html )

     Όταν θέλετε οι μαθητές σας (μικρές τάξεις) να σχηματίσουν ένα κύκλο όσο πιο αθόρυβα και σύντομα γίνεται, μόλις σηκωθούν, φωνάξτε τη λέξη "ΑΚΙΝΗΤΟΙ" και έπειτα ψιθυρίστε "Περπατήστε στις μύτες των ποδιών σας και φτιάξτε έναν κύκλο. Μια άλλη λύση είναι το "τρενάκι", οδηγείστε τους μαθητές σας σε μια σειρά και έπειτα με μικρά βήματα σχηματίστε έναν κύκλο. Για τις μεγαλύτερες τάξεις, μπορείτε να ετοιμάσετε μικρούς αριθμημένους φακέλους, που θα περιέχουν ένα καρτελάκι με γραμμένο πάνω του ένα μουσικό πρόβλημα για να λύσουν (ρυθμικό ή μελωδικό). Θα έχετε τοποθετήσει ένα κουτί στην είσοδο της πόρτας και κάθε μαθητής θα πρέπει να πάρει ένα φάκελο μπαίνοντας, τον οποίο θα πρέπει να ανοίξει μόνο εφόσον το ζητήσετε.  Σε μια ανύποπτη στιγμή πείτε τυχαία έναν αριθμό και ο μαθητής που έχει το συγκεκριμένο φάκελο θα πρέπει να απαντήσει στο πρόβλημα. Για κάθε σωστή απάντηση θα παίρνει έναν πόντο. Ορίστε από την αρχή ένα έπαθλο για τον μαθητή που θα καταφέρει να συγκεντρώσει περισσότερους πόντους στο τέλος του μήνα ή του τριμήνου.


      ΣΥΜΒΟΛΑΙΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

    Πρόκειται για εργαλεία, τα οποία βοηθούν τους εκπαιδευτικούς στη διαχείριση της τάξης τους. Τα συμβόλαια αυτά αποτελούν ένα αναπόσπαστο κομμάτι διαφόρων στρατηγικών πειθαρχίας, που συμπεριλαμβάνονται για τη βελτίωση της κοινωνικής συμπεριφοράς, τη μετατροπή κακών συμπεριφορών, καθώς και την ενδυνάμωση της θετικής συμπεριφοράς των μαθητών. Το συμβόλαιο συμπεριφοράς είναι μια γραπτή συμφωνία ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τους μαθητές του, που όμως μπορεί να συμπεριλαμβάνει σε κάποιες περιπτώσεις και τους γονείς τους. Συμπεριλαμβάνει συγκεκριμένες επιβραβεύσεις ή ποινές οι οποίες απορρέουν από το αποτέλεσμα του σεβασμού ή όχι των όρων του συμβολαίου. Τα συμβόλαια δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να ακολουθούν ένα πλαίσιο, το οποίο ενδυναμώνει τη θετική συμπεριφορά τους. Παρακάτω ακολουθούν τα βήματα για τη σωστή σύνταξη ενός συμβολαίου με τον ή τους μαθητές σας.

1.     Προσδιορίστε ποιες συμπεριφορές δεν επιτρέπονται και πρέπει να αλλάξουν.
2.     Πείτε με ακρίβεια ποια είναι η επιθυμητή συμπεριφορά που περιμένετε από τους μαθητές σας.
3.     Διαπραγματευτείτε και συμφωνείστε με τον μαθητή σας ποια θα είναι η επιβράβευση ή οι συνέπειες της συμπεριφοράς του.
4.     Γίνετε πολύ συγκεκριμένοι με ποιο τρόπο θα επιβλέπετε και θα αξιολογείτε τη συμπεριφορά του.
5.     Το συμβόλαιο πρέπει να είναι σε γραπτή μορφή και υπογράψτε όσοι εμπλέκεστε σε αυτό.
6.   Αν πιστεύετε ότι ο διευθυντής, ο σύλλογος διδασκόντων και φυσικά οι γονείς των μαθητών σας, μπορούν να σας βοηθήσουν με τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε, τότε μπορείτε να τους συμπεριλάβετε στην τελική συμφωνία των όρων του συμβολαίου σας.

    Αν δεν έχετε μέχρι τώρα δοκιμάσει τέτοιου είδους συμβόλαια στην τάξη σας, σας προτρέπω να το κάνετε άμεσα μιας και η νέα σχολική χρονιά είναι λίγος καιρός που ξεκίνησε. Σας παρέχουν μια ξεκάθαρη και απόλυτη δομή του μαθήματός σας, με την οποία οι μαθητές σας αντιλαμβάνονται το μερίδιο ευθύνης τους, σε ότι αφορά την αναβάθμιση του περιβάλλοντος μέσα στην τάξη.


                        ΚΑΝΟΝΕΣ

 Ο συνδυασμός τεχνικών που χρησιμοποιείτε για να έχετε τον έλεγχο της τάξης σας είναι ένα καθαρά υποκειμενικό και προσωπικό θέμα, το οποίο εξαρτάται από τις δυνάμεις που διαθέτετε, καθώς και τις αδυναμίες σας σε κάθε περίπτωση που χρειάζεται να αντιμετωπίσετε. Η αποτελεσματικότητά σας ως εκπαιδευτικός, σε ότι αφορά τη διαχείριση τάξης, και το επίπεδο της ικανοποίησής σας σε ότι αφορά τα επιτεύγματα των μαθητών σας, εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την ικανότητά σας να προσαρμόζετε τους κανόνες που εξαρχής έχετε θέσει σε κάθε νέα κατάσταση που προκύπτει.

     Όταν θέτετε τους κανόνες είναι απαραίτητο οι μαθητές σας να καταλάβουν τους λόγους που έχετε επιλέξει τους συγκεκριμένους, τις επιπτώσεις που θα έχουν σε περίπτωση που τους παραβούν, καθώς και την επιβράβευση που θα λαμβάνουν όταν τους σέβονται. Στη διαδικασία αυτή (ειδικά σε παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας), μπορείτε να εμπλέξετε και τους ίδιους τους μαθητές σας και από κοινού να φτιάξετε τους κανόνες της τάξης. Φροντίστε οι κανόνες να είναι λίγοι σε αριθμό, απλοί και κατανοητοί. Από την πλευρά σας είναι απαραίτητο να είστε απόλυτα συνεπείς στην εφαρμογή των κανόνων που έχετε θέσει, διαφορετικά οι μαθητές σας σταδιακά, δοκιμάζοντας τις αντοχές σας, θα πάψουν να τους σέβονται καθώς θα γνωρίζουν ότι δεν θα έχουν καμιά επίπτωση παραβιάζοντάς τους.

     Προσωπικά έχω αναπτύξει το σύστημα των «τριών προειδοποιήσεων». Όταν η συμπεριφορά ενός μαθητή υπερβαίνει το όριο, παίρνει μια προειδοποίηση, αν συνεχίσει παίρνει δεύτερη με συνέπεια να αλλάξει θέση και τέλος αν πάρει και τρίτη, τότε φεύγει από τον κύκλο των δραστηριοτήτων της τάξης και κάθεται στην καρέκλα της σκέψης, η οποία βρίσκεται σε καθορισμένο χώρο. Αυτό έχει σαν συνέπεια, να χάσει τις δραστηριότητες που πραγματοποιούνται (τραγούδι, παιχνίδι, παίξιμο μουσικών οργάνων). Αν στα επόμενα 5-10 λεπτά δείξει μεταμέλεια επιστρέφει στον κύκλο με τους συμμαθητές του. Στην περίπτωση όμως που του δοθεί δεύτερη ευκαιρία και δεν το σεβαστεί, επιστρέφει άμεσα στην καρέκλα της σκέψης χωρίς άλλη προειδοποίηση. Σε ομαδικό επίπεδο αν η συμπεριφορά συνολικά της τάξης υπερβαίνει το όριο, τότε χάνουν το τελικό παιχνίδι που παίζουν 5-10 λεπτά πριν χτυπήσει το κουδούνι για διάλειμμα (μουσικά αγάλματα – freeze game). Η επαναλαμβανόμενη άσχημη συμπεριφορά ενός μαθητή σημειώνεται και γίνεται μια κατ’ ιδίαν συζήτηση μαζί του. Σε περίπτωση μη βελτίωσης είναι απαραίτητο να ενημερωθούν ο δάσκαλος της τάξης και οι γονείς του και αν και τότε δεν υπάρχει βελτίωση, τότε υπάρχει επίπτωση και στους βαθμούς του.


    Οι μαθητές σας είναι απαραίτητο να μάθουν να συμπεριφέρονται σωστά βρισκόμενοι σε ένα μουσικό περιβάλλον, καθώς και σε ότι αφορά τη μουσική γενικότερα. Διδάξτε τους τον αλληλοσεβασμό, την αποδοχή της διαφορετικότητας, πώς να αντιμετωπίζουν διαφορετικές κουλτούρες και έθιμα μέσα από τη μουσική τους. Οι εκπαιδευτικοί μουσικής, μαζί με συνάδελφους εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων, σε συνεργασία φυσικά και με τους γονείς, φέρουν την ευθύνη και συμβάλουν σημαντικά στη διαμόρφωση και διδαχή γενικών κοινωνικών συμπεριφορών στους μαθητές τους.

ΠΗΓΕΣ:



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΤΩΝ ΖΩΩΝ

       Το Καρναβάλι των ζώων αποτελεί ένα από τα πλέον αγαπημένα μου έργα και κάθε χρόνο το διδάσκω στους μαθητές μου.        Συνήθως επιλέγω να το διδάξω λίγο πριν την περίοδο του Καρναβαλιού. Φυσικά δεν έχει καμία σχέση με το έθιμο, όμως μόλις τα παιδιά ακούν τον τίτλο του έργου αμέσως κάνουν τον συσχετισμό και μου δίνει την ευκαιρία να ξεκινήσω ενδιαφέρουσες συζητήσεις μαζί τους.      Έχω ετοιμάσει μία διαδραστική παρουσίαση για το σύνολο του έργου, με βίντεο και ερωτήσεις κατανόησης. Στις μικρότερες τάξεις συνήθως συνοδεύω την παρουσίαση με ένα βιβλίο (υπάρχουν αρκετά στο εμπόριο), έτσι ώστε κάθε ζώο να συνοδεύεται με μία μικρή αφήγηση.       Συνήθως χρειάζομαι 2-3 μαθήματα για να ολοκληρώσω την παρουσίαση, όμως πριν από όλα τους δείχνω ένα μικρό βίντεο με λίγα στοιχεία για το συνθέτη του έργου Camille Sain-Saëns. Στην συνέχεια ξεκινώ την παρουσίαση και την προσαρμόζω ανάλογα την ηλικία και το επίπεδο των παιδιών.   Αν δεν γνωρίζετε το έργο πολύ καλά μπορείτε να δείτε την παρακάτω