Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

QUE LLUEVA (παιχνιδοτράγουδο)

             QUE LLUEVA

Το παιχνιδοτράγουδο QUE LLUEVA προέρχεται από το Μεξικό και αναφέρεται στο πόσο χρήσιμη είναι η βροχή και στο πόσο ευτυχισμένους μας κάνει όταν πέφτει. Το παιχνίδι που παίζουν τα παιδιά με αυτό το τραγούδι είναι ένας τρόπος να πούνε ευχαριστώ στη βροχή.


Το τραγούδι αυτό περιέχεται στο 5ο κεφάλαιο του βιβλίου Μουσικής της Β' Δημοτικού, με μόνο την πρώτη στροφή του τραγουδιού και ελαφρώς διαφοροποιημένους στίχους. Παρακάτω παρατίθεται ολόκληρο.




ΣΤΙΧΟΙ:


Que llueva, que llueva,
la vieja de la cueva,
los pajaritos cantan,
 las nubes se levantan,

¡Qué si!
¡qué no!
que caiga un chaparrón,
con azúcar y turrón,
que rompa los cristales de la estación. 

Que siga lloviendo
los pájaros corriendo
florezca la pradera
al sol de primavera 


¡Qué si!
¡qué no!
que caiga un chaparrón,
con azúcar y turrón,
que rompa los cristales de la estación.

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ:

Βροχή, βροχή,
σε μια παλιά σπηλιά,
τα πουλιά τραγουδούν,
  και τα σύννεφα αυξάνονται.

Μα ναι!
Γιατί όχι!
πέφτει μια νεροποντή,
με τη ζάχαρη και το μαντολάτο,
να σπάσει τα παράθυρα του σταθμού.

Συνέχεια βρέχει
τα πουλιά τρέχουν
και το λουλούδι στο λιβάδι
κάτω από τον ήλιο της άνοιξης.

Μα ναι!
Γιατί όχι!
πέφτει μια νεροποντή,
με τη ζάχαρη και το μαντολάτο,
να σπάσει τα παράθυρα του σταθμού.

ΣΤΟΧΟΙ - ΣΚΟΠΟΙ:

Οι μαθητές θα πρέπει:
  • Να γνωρίσουν ένα παιχνιδοτράγουδο από άλλη χώρα.
  • Να καλλιεργήσουν τη φωνή τους.
  • Να προσανατολιστούν στον χώρο και να συσχετίσουν τον χώρο με τον χρόνο. 
  • Να μάθουν να τονίζουν σωστά τον λόγο. 
  • Να μάθουν να συγχρονίζονται. 
  • Να εξοικειωθούν με την ιδιότητα της έντασης, ιδιαίτερα με τις έννοιες crescendo και decrescendo.
  • Να παίξουν με τα κρουστά όργανα της τάξης.
  • Να έρθουν σε επαφή με απλά ρυθμικά στοιχεία (ολόκληρο, μισό, τέταρτο και όγδοα).

ΥΛΙΚΑ:

  • Μουσικά όργανα τάξης, Boomwhackers
  • Μεγάλος χώρος για κίνηση
  • προτζέκτορας
  • καρτέλες



ΟΔΗΓΙΕΣ:
  •  Δύο παιδιά σχηματίζουν «γέφυρα» ενώνοντας τα χέρια τους. Τα υπόλοιπα παιδιά στοιχίζονται σε μία ευθεία το ένα πίσω από το άλλο και περνούν κάτω από τη «γέφυρα». 

  • Στα λόγια que si η «γέφυρα» χαμηλώνει πάνω από το παιδί που περνά εκείνη τη στιγμή, αλλά αμέσως ξανασηκώνεται στα λόγια que no. 

  • Τα παιδιά της «γέφυρας» τελικά πιάνουν ένα παιδί στην τελευταία νότα του τραγουδιού (στη λέξη σταθμός - estación) σε κάθε στροφή, το οποίο αντικαθιστά ένα από τα δύο παιδιά της «γέφυρας». 

  • Επιλέγουμε δύο παιδιά που μπορούν να παίξουν σε ξυλόφωνα, μεταλλόφωνα (έχουμε αφήσει μόνο τις ράβδους σολ και μι ή έχουμε μαρκάρει τις συγκεκριμένες νότες με αυτοκόλλητες ετικέτες), chime bars ή boomwhackers, το μελωδικό μοτίβο των φράσεων que si και que no (). 

  • Αφού τραγουδήσουμε και παίξουμε με το παραπάνω παιχνιδοτράγουδο, συζητούμε με τα παιδιά για τα διάφορα είδη βροχής (ψιχάλα, ψιλόβροχο, καταιγίδα, μπόρα, χαλάζι κτλ.). Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και κάθε ομάδα διαλέγει μουσικά όργανα και άλλα ηχογόνα αντικείμενα, προκειμένου να δημιουργήσει μια μικρή σύνθεση για ένα από τα παραπάνω είδη βροχής. Μπορούν όμως να χρησιμοποιήσουν και τη φωνή και το σώμα τους. Προτρέπουμε τα παιδιά να μεταχειριστούν διαφορετικές εντάσεις, καθώς και τη σταδιακή αυξομείωσή τους (crescendo και decrescendo).

  • Τα παιδιά, χωρισμένα σε δύο ομάδες μπορούν να συνδυάσουν αρμονική συνοδεία ντο-σολ, με το ρυθμικό μοτίβο
    και με μελωδικό ostinato σολ / λα-λα (). Τα κρουστά μπορούν να παίζουν σε δύο ομάδες επίσης:οι κλάβες () και τα κουδουνάκια ()
    .


Πατώντας στον παρακάτω σύνδεσμο, θα μεταβείτε στο ιστολόγιο της συναδέλφου δασκάλας Δώρας Μπατσή και θα δείτε τους μαθητές της Β' Δημοτικού στο 14ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου, να παίζουν και να τραγουδούν το Que llueva. 



  • Στη συνέχεια μπορείτε να δείξετε στον προτζέκτορα ή να μοιράσετε τις παρακάτω καρτέλες και να παίξετε με τους ρυθμούς των λέξεων με θέμα τη βροχή (οι καρτέλες είναι στα αγγλικά, αν θέλετε χρησιμοποιείστε τις ως έχουν με τη βοήθεια της καθηγήτριας των αγγλικών του σχολείου, ή προσαρμόστε τις εύκολα στα ελληνικά). 
http://www.letsplaykidsmusic.com/wp-content/uploads/2014/01/rain-game.pdf


  • Συνδυαστικά μπορείτε να κάνετε επανάληψη στο τραγούδι "Βρέχει βρέχει και χιονίζει" που έχουν μάθει τα παιδιά στην Α' Δημοτικού.


  • Τέλος στο πρόγραμμα "ΜΕΛΙΝΑ" περιέχονται τραγούδια με θέμα τη βροχή που μπορείτε να ακούσετε με τους μαθητές σας (ο σύνδεσμος βρίσκεται κάτω από την εικόνα των περιεχομένων) .
https://www.iema.gr/data/EducationalProjects/Melina/Tracks/rain/RAIN.htm


ΠΗΓΕΣ:

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δραστηριότητες για βρέφη (12-18 μηνών)

Το μικρό σας έχει αρχίσει να κινείται πολύ περισσότερο και να εκφράζεται. Έτσι είναι γεμάτο ενθουσιασμό και μερικές φορές γεμάτο πείσμα! Μάθετε ποια παιχνίδια του προσφέρουν στήριξη για τα πρώτα του βήματα, δίνοντάς του την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Υπάρχουν παιχνίδια και δραστηριότητες που θα βοηθήσουν το μωρό σας να πάρει ιδέες και να μάθει να ανταποκρίνεται στους γύρω του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.



Τι μπορεί να κάνει σε αυτή την ηλικία;


1) Το παιδί σας μπορεί πια να περπατάει και αισθάνεται περήφανο για αυτό 2) Του αρέσει να απασχολεί τον εαυτό του και να εξερευνεί τα πάντα 3) Μπορεί να ενώνει ιδέες διαμορφώνοντας ένα βασικό σχέδιο 4) Δείχνει την αγάπη του με αγκαλίτσες, φιλάκια και χαμογελάκια 5) Μπορεί να βάζει και να βγάζει αντικείμενα μέσα και έξω από ένα κουτί 6} Αρχίζει να αντιδρά στα αντικείμενα με τον κατάλληλο τρόπο - για παράδειγμα, αγκαλιάζει το αρκουδάκι του 7) Του αρέσει να μιμείται εσάς όταν κάνετε δουλειές του σπιτιού.
Απολαύστε ώρες ξέγνοιαστου και δημιουργικού παιχνιδ…

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Μουσική Παιδαγωγική (Open Courses)

Ψάχνοντας το διαδίκτυο για ιδέες και άλλα θέματα πάνω στη Μουσική Παιδαγωγική, "έπεσα" πάνω σε αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα open courses του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με εισηγήτρια την καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Λήδα Στάμου. Προσωπικά τα βίντεο που παραθέτω παρακάτω, τα θεωρώ εξαιρετικά επιμορφωτικά και διδακτικά προς όλους όσοι ασχολούνται με το μάθημα της Μουσικής Αγωγής και σας προτείνω να τα παρακολουθήσετε.
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικήςΕξοικείωση με τους τρόπους με τους οποίους η κίνηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της μουσικής για την κατανόηση μουσικών φαινομένων και εννοιών και για την ανάπτυξη των μουσικών ικανοτήτων των μαθητών.
http://opencourses.uom.gr/courses/mousikhs-episthmhs-kai-texnhs/1015-moysikh-paidagogikh-iii/enothtes/1020-h-kinhsh-sto-mathhma-ths-moysikhs?vid=2667&vtp=720
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικής – ΔραστηριότητεςΔραστηριότητες κίνησης στο μάθημα της μουσικής τοποθετημένες αναπτυξιακά. Βιωματικές εμπειρίες και …