Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΜΙ - ΝΤΟ - ΝΤΟ (μουσικό παιχνίδι)

Το παρακάτω παιχνίδι προτείνεται ως συμπληρωματική δραστηριότητα για όταν διδαχθούν οι μαθητές της Β' Δημοτικού, το 15ο κεφάλαιο του βιβλίου τους, καθώς και οι μαθητές της Γ' και Δ' Δημοτικού το 6ο κεφάλαιο του βιβλίου τους.

ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ:


  • Οι μαθητές να εξοικειωθούν με τις νότες από την κλίμακα του ΝΤΟ.
  • Να διασκεδάσουν παίζοντας ένα παιχνίδι και συγχρόνως να μάθουν τις νότες.

ΥΛΙΚΑ:

  • Πιάνο/Αρμόνιο ή Ξυλόφωνο/Μεταλλόφωνο.
  • Πίνακας και Μαρκαδόρος.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΑΙΞΙΜΑΤΟΣ:

  • Ζωγραφίστε στον πίνακα μια σκάλα και γράψτε σε κάθε σκαλοπάτι μια νότα από την κλίμακα του Ντο.

  • Πείτε στους μαθητές σας ότι το "ΣΟΛΦΕΖ" αποτελεί μια μέθοδο, όπου μπορούμε να μάθουμε να διαβάζουμε τις νότες. Κάθε νότα έχει ονομαστεί με μια συλλαβή για να τις θυμόμαστε καλύτερα. Παίξτε τις νότες στο πιάνο και δώστε ιδιαίτερη έμφαση στη χαμηλό και ψηλό ΝΤΟ, έτσι ώστε να αντιληφθούν ότι παρά το γεγονός ότι έχουν το ίδιο όνομα, υπάρχει διαφορά τονικού ύψους.
  • Τραγουδήστε την κλίμακα του ΝΤΟ μαζί με τους μαθητές σας.
  • Στη συνέχεια πείτε στους μαθητές σας ότι: "Στα πολύ παλιά χρόνια, τον καιρό των δεινοσαύρων ζούσε ένα πουλί που το έλεγαν ΝΤΟΝΤΟ. Το πουλί αυτό ζούσε σε ένα νησί κοντά στην Αφρική, όμως δυστυχώς ήταν πολύ κουτό και τεμπέλικο, ενώ δεν μπορούσε ούτε να πετάξει και έτσι εύκολα κάποιος μπορούσε να το πιάσει. Γρήγορα λοιπόν το είδος του εξαφανίστηκε. 
  • Ήρθε λοιπόν η ώρα να παίξετε το παιχνίδι "ΜΙ - ΝΤΟ - ΝΤΟ". Στόχος είναι να μην σας πιάσουν όπως ένα πουλί ΝΤΟΝΤΟ.
  • Πείτε στους μαθητές σας ότι θα τραγουδάτε τρεις νότες κάθε φορά και εκείνοι πρέπει πολύ γρήγορα να επαναλάβουν ότι λέτε, εκτός από όταν τραγουδάτε τις νότες ΜΙ - ΝΤΟ - ΝΤΟ. Αν μπερδευτούν και τις τραγουδήσουν τότε γίνονται πουλιά ΝΤΟΝΤΟ που πιάστηκαν σε αιχμαλωσία.
Καλή Διασκέδαση!

ΠΗΓΗ:


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …