Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

    Θυμάμαι όταν ξεκίνησα να δουλεύω σε σχολεία, πόσο αγχωμένη και γενικότερα ανασφαλής αισθανόμουν. Οι γνώσεις που είχα αποκτήσει από το πανεπιστήμιο και το ωδείο, τουλάχιστον για μένα, θεωρούσα ότι ήταν ανεπαρκείς και δεν μπορούσαν να με κάνουν να σταθώ με σιγουριά στη σχολική τάξη. Ξεκίνησα να παρακολουθώ όσα περισσότερα σεμινάρια μπορούσα (όσα επέτρεπε η τσέπη μου δηλαδή!) και να διαβάζω μανιωδώς μουσικοπαιδαγωγικού περιεχομένου βιβλία (κάτι που δεν έχω σταματήσει να κάνω μέχρι και σήμερα). Οι παρακάτω λοιπόν συμβουλές αφορούν όσους είναι νέοι στη Μουσική Εκπαίδευση και ξεκινούν τα πρώτα βήματά τους ως εκπαιδευτικοί Μουσικής, αλλά μπορούν να χρησιμοποιηθούν και από πιο έμπειρους που κάθε χρόνο αλλάζουν σχολικό περιβάλλον και αντιμετωπίζουν καινούριες προκλήσεις, καθώς και διαφορετικούς συναδέλφους και μαθητές.


  • Ευέλικτες προσδοκίες
      Καθώς φαντάζεστε πως θα είναι η επόμενη σχολική χρονιά και υπό ποιες συνθήκες θα διδάξετε, προσπαθήστε να μην σκέπτεστε μέσα σε στενά όρια. Μην το κάνετε ακόμη και αν ξέρετε σε ποιο σχολείο θα πάτε ή γνωρίζετε προσωπικά ή σας έχουν μιλήσει για τον διευθυντή, τους συναδέλφους ή ακόμη και για συγκεκριμένους μαθητές. Πάντα θα υπάρχουν διάφοροι αστάθμητοι παράγοντες που θα ανατρέπουν όσα νομίζατε ότι γνωρίζατε και που γι' αυτά είχατε προετοιμαστεί. Το σημαντικό είναι να είστε ευέλικτοι και να προσαρμόζεστε με ευκολία σε κάθε νέα πρόκληση του επαγγελματικού σας βίου.

  • Μην ξεχνάτε να χαμογελάτε
    Ακόμη και αν είστε φοβερά πιεσμένοι (οργάνωση σχολικών εορτών, σύμπραξη σε εκπαιδευτικά προγράμματα κ.τ.λ.), πρέπει να υπενθυμίζετε στον εαυτό σας να χαμογελάει. Κάθε μέρα δεν είναι ίδια, ενώ σαν όλους τους ανθρώπους βαρυνόμαστε με όλων των ειδών τα προβλήματα (προσωπικά, οικογενειακά, υγείας κ.τ.λ.). Αυτό όμως οι μαθητές μας δεν το γνωρίζουν και φυσικά δεν πρέπει να το μάθουν. Πρέπει λοιπόν να δείχνετε, ακόμη και αν δεν είστε στην πραγματικότητα, χαρούμενοι. Το να χαμογελάτε βέβαια δεν απευθύνεται μόνο στους μαθητές σας, αλλά και στους συναδέλφους σας.

  • Να είστε καλοί ακροατές
      Τα πρώτα χρόνια που δούλευα, το μόνο που με ένοιαζε ήταν να αποδείξω, ότι παρότι είμαι νέα στο επάγγελμα αυτό δε σημαίνει ότι δεν είμαι καλή στη δουλειά μου. Έτσι το μόνο που έκανα ήταν να προσπαθώ να αποδεικνύω στους άλλους τις ικανότητες μου σαν εκπαιδευτικός ειδικότητας. Βρισκόμουν ουσιαστικά απέναντι από τους συναδέλφους μου και ειδικά σε εκείνους με πολλά χρόνια υπηρεσίας. Όταν όμως χαλάρωσα και άρχισα να συνεργάζομαι σε διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα ή απλά στη διοργάνωση μιας σχολικής γιορτής, συνειδητοποίησα ότι έμαθα πολύ περισσότερα πράγματα και το αποτέλεσμα ήταν σαφώς καλύτερο από ότι αν έκανα κάτι αποκλειστικά μόνη μου. Για το λόγο αυτό σας συμβουλεύω να ακούτε τι έχουν να σας πουν και να σας προτείνουν οι συνάδελφοί σας. Παρατηρείστε το τρόπο που δουλεύουν και συνεργάζονται μεταξύ τους. Ακούστε τις συμβουλές τους και δεχθείτε τυχόν παρατηρήσεις τους. Το κυριότερο όμως απ' όλα είναι να ακούτε τι έχουν να σας πουν οι ίδιοι οι μαθητές σας. Το πιθανότερο είναι ότι θα σας δώσουν καταπληκτικές ιδέες και το μάθημά σας θα γίνει πιο δημιουργικό.


  • Χρησιμοποιήστε ιδέες και σχέδια μαθήματος άλλων συναδέλφων σας.
      Δεν είναι, σε καμιά περίπτωση, ντροπή να χρησιμοποιήσετε μια δραστηριότητα ή και ένα ολόκληρο σχέδιο μαθήματος από κάποιο συνάδελφό σας, από ένα βιβλίο που διαβάσατε ή από κάποιο σεμινάριο που παρακολουθήσατε. Πρόκειται σίγουρα για μια ιδέα ή δραστηριότητα δοκιμασμένη και σίγουρα επιτυχημένη μέσα σε μια τάξη. Προσωπικά θεωρώ ότι πρέπει να μοιραζόμαστε ελεύθερα τις ιδέες μας και κάπως έτσι δημιουργήθηκε το παρόν ιστολόγιο. Γνωρίζω βέβαια ότι πολλοί συνάδελφοι δεν επιθυμούν να τις μοιράζονται, αλλά για να είμαι ειλικρινής δεν μπορώ να τους καταλάβω... Οι περισσότερες ιδέες μου εξελίχθηκαν και συνεχίζουν να εξελίσσονται, μέσα από συζητήσεις αλλά και σχόλια συναδέλφων μου που τις δοκίμασαν. Αν λοιπόν κάποιος από εσάς που διαβάζετε το blog μου, έχετε κάτι να μοιραστείτε, μπορείτε μέσω των guest post που έχω ξεκινήσει να αναρτώ εδώ και λίγο καιρό. Δεν είναι ανάγκη να είναι πρωτότυπο, απλά κάτι που δοκιμάσατε στην τάξη σας και πέτυχε! Στείλτε μου mail στο anastasia_reth@yahoo.gr με τη δραστηριότητα ή το σχέδιο μαθήματός σας, μαζί με ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα και με μεγάλη μου χαρά θα το δημοσιεύσω.

  • Φροντίστε να έχετε κάποιο πρόγραμμα (εβδομαδιαίο, μηνιαίο και ετήσιο)
    Μην περιμένετε τελευταία στιγμή να αποφασίσετε τι θα διδάξετε σε κάθε τάξη ή τμήμα. Κάντε ένα σωστό προγραμματισμό ώστε να μπορείτε να οργανώσετε χωρίς άγχος τις δραστηριότητες σας. Μπορείτε για παράδειγμα μέσα στο Σαββατοκύριακο να κάνετε ένα εβδομαδιαίο πλάνο ή ακόμη και ένα μηνιαίο ώστε να έχετε ένα μπούσουλα για το ποιους στόχους θέλετε να επιτύχετε. Μην ξεχνάτε ότι πρέπει να είστε ευέλικτοι με τα σχέδια μαθήματος που επιλέγετε καθώς και με τους στόχους που έχετε θέσει. Τέλος καλό θα ήταν στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς να κάνετε ένα γενικό πλάνο, να κάνετε μια επανάληψη στις πηγές και στη βιβλιογραφία που ενδεχομένως έχετε, και αν δεν το έχετε ήδη κάνει να τις αρχειοθετήσετε.

  • Διαχείριση τάξης
      Για το θέμα αυτό σας παραπέμπω σε παλαιότερη ανάρτησή μου πατήστε εδώ: http://paizomemousiki.blogspot.gr/2015/10/blog-post.html

  • Διακοσμήστε και οργανώστε την τάξη σας
    Αν είστε από τους λίγους τυχερούς που διαθέτετε ξεχωριστή αίθουσα μουσικής, τότε φροντίστε να την κάνετε ελκυστική στους μαθητές σας. Κρεμάστε π.χ αφίσες με μουσικά όργανα φτιάξτε στο πάτωμα ή στον τοίχο ένα πεντάγραμμο με το κλειδί του ΣΟΛ, φτιάξτε θεματικούς πίνακες (Πέτρος και Λύκος, Καρναβάλι των Ζώων), δημιουργείστε συγκεκριμένο χώρο για την τοποθέτηση και αποθήκευση των μουσικών οργάνων, φτιάξε βιβλιοθήκη με CD για τις μουσικές ακροάσεις κ.τ.λ. 


ΠΗΓΕΣ:






Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ