Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

    Θυμάμαι όταν ξεκίνησα να δουλεύω σε σχολεία, πόσο αγχωμένη και γενικότερα ανασφαλής αισθανόμουν. Οι γνώσεις που είχα αποκτήσει από το πανεπιστήμιο και το ωδείο, τουλάχιστον για μένα, θεωρούσα ότι ήταν ανεπαρκείς και δεν μπορούσαν να με κάνουν να σταθώ με σιγουριά στη σχολική τάξη. Ξεκίνησα να παρακολουθώ όσα περισσότερα σεμινάρια μπορούσα (όσα επέτρεπε η τσέπη μου δηλαδή!) και να διαβάζω μανιωδώς μουσικοπαιδαγωγικού περιεχομένου βιβλία (κάτι που δεν έχω σταματήσει να κάνω μέχρι και σήμερα). Οι παρακάτω λοιπόν συμβουλές αφορούν όσους είναι νέοι στη Μουσική Εκπαίδευση και ξεκινούν τα πρώτα βήματά τους ως εκπαιδευτικοί Μουσικής, αλλά μπορούν να χρησιμοποιηθούν και από πιο έμπειρους που κάθε χρόνο αλλάζουν σχολικό περιβάλλον και αντιμετωπίζουν καινούριες προκλήσεις, καθώς και διαφορετικούς συναδέλφους και μαθητές.


  • Ευέλικτες προσδοκίες
      Καθώς φαντάζεστε πως θα είναι η επόμενη σχολική χρονιά και υπό ποιες συνθήκες θα διδάξετε, προσπαθήστε να μην σκέπτεστε μέσα σε στενά όρια. Μην το κάνετε ακόμη και αν ξέρετε σε ποιο σχολείο θα πάτε ή γνωρίζετε προσωπικά ή σας έχουν μιλήσει για τον διευθυντή, τους συναδέλφους ή ακόμη και για συγκεκριμένους μαθητές. Πάντα θα υπάρχουν διάφοροι αστάθμητοι παράγοντες που θα ανατρέπουν όσα νομίζατε ότι γνωρίζατε και που γι' αυτά είχατε προετοιμαστεί. Το σημαντικό είναι να είστε ευέλικτοι και να προσαρμόζεστε με ευκολία σε κάθε νέα πρόκληση του επαγγελματικού σας βίου.

  • Μην ξεχνάτε να χαμογελάτε
    Ακόμη και αν είστε φοβερά πιεσμένοι (οργάνωση σχολικών εορτών, σύμπραξη σε εκπαιδευτικά προγράμματα κ.τ.λ.), πρέπει να υπενθυμίζετε στον εαυτό σας να χαμογελάει. Κάθε μέρα δεν είναι ίδια, ενώ σαν όλους τους ανθρώπους βαρυνόμαστε με όλων των ειδών τα προβλήματα (προσωπικά, οικογενειακά, υγείας κ.τ.λ.). Αυτό όμως οι μαθητές μας δεν το γνωρίζουν και φυσικά δεν πρέπει να το μάθουν. Πρέπει λοιπόν να δείχνετε, ακόμη και αν δεν είστε στην πραγματικότητα, χαρούμενοι. Το να χαμογελάτε βέβαια δεν απευθύνεται μόνο στους μαθητές σας, αλλά και στους συναδέλφους σας.

  • Να είστε καλοί ακροατές
      Τα πρώτα χρόνια που δούλευα, το μόνο που με ένοιαζε ήταν να αποδείξω, ότι παρότι είμαι νέα στο επάγγελμα αυτό δε σημαίνει ότι δεν είμαι καλή στη δουλειά μου. Έτσι το μόνο που έκανα ήταν να προσπαθώ να αποδεικνύω στους άλλους τις ικανότητες μου σαν εκπαιδευτικός ειδικότητας. Βρισκόμουν ουσιαστικά απέναντι από τους συναδέλφους μου και ειδικά σε εκείνους με πολλά χρόνια υπηρεσίας. Όταν όμως χαλάρωσα και άρχισα να συνεργάζομαι σε διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα ή απλά στη διοργάνωση μιας σχολικής γιορτής, συνειδητοποίησα ότι έμαθα πολύ περισσότερα πράγματα και το αποτέλεσμα ήταν σαφώς καλύτερο από ότι αν έκανα κάτι αποκλειστικά μόνη μου. Για το λόγο αυτό σας συμβουλεύω να ακούτε τι έχουν να σας πουν και να σας προτείνουν οι συνάδελφοί σας. Παρατηρείστε το τρόπο που δουλεύουν και συνεργάζονται μεταξύ τους. Ακούστε τις συμβουλές τους και δεχθείτε τυχόν παρατηρήσεις τους. Το κυριότερο όμως απ' όλα είναι να ακούτε τι έχουν να σας πουν οι ίδιοι οι μαθητές σας. Το πιθανότερο είναι ότι θα σας δώσουν καταπληκτικές ιδέες και το μάθημά σας θα γίνει πιο δημιουργικό.


  • Χρησιμοποιήστε ιδέες και σχέδια μαθήματος άλλων συναδέλφων σας.
      Δεν είναι, σε καμιά περίπτωση, ντροπή να χρησιμοποιήσετε μια δραστηριότητα ή και ένα ολόκληρο σχέδιο μαθήματος από κάποιο συνάδελφό σας, από ένα βιβλίο που διαβάσατε ή από κάποιο σεμινάριο που παρακολουθήσατε. Πρόκειται σίγουρα για μια ιδέα ή δραστηριότητα δοκιμασμένη και σίγουρα επιτυχημένη μέσα σε μια τάξη. Προσωπικά θεωρώ ότι πρέπει να μοιραζόμαστε ελεύθερα τις ιδέες μας και κάπως έτσι δημιουργήθηκε το παρόν ιστολόγιο. Γνωρίζω βέβαια ότι πολλοί συνάδελφοι δεν επιθυμούν να τις μοιράζονται, αλλά για να είμαι ειλικρινής δεν μπορώ να τους καταλάβω... Οι περισσότερες ιδέες μου εξελίχθηκαν και συνεχίζουν να εξελίσσονται, μέσα από συζητήσεις αλλά και σχόλια συναδέλφων μου που τις δοκίμασαν. Αν λοιπόν κάποιος από εσάς που διαβάζετε το blog μου, έχετε κάτι να μοιραστείτε, μπορείτε μέσω των guest post που έχω ξεκινήσει να αναρτώ εδώ και λίγο καιρό. Δεν είναι ανάγκη να είναι πρωτότυπο, απλά κάτι που δοκιμάσατε στην τάξη σας και πέτυχε! Στείλτε μου mail στο anastasia_reth@yahoo.gr με τη δραστηριότητα ή το σχέδιο μαθήματός σας, μαζί με ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα και με μεγάλη μου χαρά θα το δημοσιεύσω.

  • Φροντίστε να έχετε κάποιο πρόγραμμα (εβδομαδιαίο, μηνιαίο και ετήσιο)
    Μην περιμένετε τελευταία στιγμή να αποφασίσετε τι θα διδάξετε σε κάθε τάξη ή τμήμα. Κάντε ένα σωστό προγραμματισμό ώστε να μπορείτε να οργανώσετε χωρίς άγχος τις δραστηριότητες σας. Μπορείτε για παράδειγμα μέσα στο Σαββατοκύριακο να κάνετε ένα εβδομαδιαίο πλάνο ή ακόμη και ένα μηνιαίο ώστε να έχετε ένα μπούσουλα για το ποιους στόχους θέλετε να επιτύχετε. Μην ξεχνάτε ότι πρέπει να είστε ευέλικτοι με τα σχέδια μαθήματος που επιλέγετε καθώς και με τους στόχους που έχετε θέσει. Τέλος καλό θα ήταν στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς να κάνετε ένα γενικό πλάνο, να κάνετε μια επανάληψη στις πηγές και στη βιβλιογραφία που ενδεχομένως έχετε, και αν δεν το έχετε ήδη κάνει να τις αρχειοθετήσετε.

  • Διαχείριση τάξης
      Για το θέμα αυτό σας παραπέμπω σε παλαιότερη ανάρτησή μου πατήστε εδώ: http://paizomemousiki.blogspot.gr/2015/10/blog-post.html

  • Διακοσμήστε και οργανώστε την τάξη σας
    Αν είστε από τους λίγους τυχερούς που διαθέτετε ξεχωριστή αίθουσα μουσικής, τότε φροντίστε να την κάνετε ελκυστική στους μαθητές σας. Κρεμάστε π.χ αφίσες με μουσικά όργανα φτιάξτε στο πάτωμα ή στον τοίχο ένα πεντάγραμμο με το κλειδί του ΣΟΛ, φτιάξτε θεματικούς πίνακες (Πέτρος και Λύκος, Καρναβάλι των Ζώων), δημιουργείστε συγκεκριμένο χώρο για την τοποθέτηση και αποθήκευση των μουσικών οργάνων, φτιάξε βιβλιοθήκη με CD για τις μουσικές ακροάσεις κ.τ.λ. 


ΠΗΓΕΣ:






Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …