Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

10 ΤΡΟΠΟΙ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ

     Το έχω αναφέρει και σε προηγούμενες αναρτήσεις μου, ότι το μάθημα της Μουσικής Αγωγής πρέπει να γίνεται από εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς πάνω στο αντικείμενο, δηλαδή Μουσικοπαιδαγωγούς. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι κάποιος εκπαιδευτικός άλλης ειδικότητας δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τη Μουσική στο δικό του μάθημα ως μέσω για να επιτύχει διδακτικούς στόχους ή απλά για να χαλαρώσουν οι μαθητές του. Παρακάτω αναφέρω 10 τρόπους που μπορεί να ενσωματωθεί η Μουσική μέσα στη σχολική τάξη.







  1. Δημιουργία ατμόσφαιρας: Κατά τη διάρκεια μιας εσωτερικής ανάγνωσης ή ζωγραφικής, μίας εργασίας δηλαδή που τα παιδιά δεν χρειάζεται να μιλούν, μπορείτε να βάλετε να παίζει κλασική μουσική ή άλλου είδους χαλαρωτική μουσική.
  2. Μαθαίνω και ανακαλύπτω vol. 1: Κάθε εβδομάδα μπορείτε να επιλέγετε διαφορετικό είδος μουσικής, να τους ζητάτε να ψάξουν μέσα από το διαδίκτυο στοιχεία, να συζητάτε εντυπώσεις μέσα στην τάξη και έπειτα να τους ζητάτε να γράψουν ένα είδος ¨κριτικής".
  3. Μαθαίνω και ανακαλύπτω vol. 2: Χρησιμοποιήστε τη μουσική στο μάθημα της Ιστορίας και της Γεωγραφίας, χρησιμοποιώντας αντίστοιχα αποσπάσματα για κάθε μέρος ή χρονολογία που αναφέρεστε.
  4. Παιχνίδια ενδυνάμωσης μνήμης - Αυτοσχεδιασμός: Δημιουργείστε οι ίδιοι ή ζητείστε από τους μαθητές σας να δημιουργήσουν τραγούδια για να μπορούν εύκολα να θυμούνται δύσκολα ονόματα, τοποθεσίες, αντίθετα και συνώνυμα, οδηγίες που έχετε δώσει κ.τ.λ.
  5. Χορός: Βάλτε έντονη χορευτική μουσική και δώστε στους μαθητές σας ένα ευχάριστο μουσικό διάλειμμα, μετά από μια δύσκολη και κοπιαστική εργασία ή ως επιβράβευση στο τέλος του μαθήματος.
  6. Σκέφτομαι και γράφω: Βάλτε διαφορετικά είδη μουσικής και ζητείστε από τους μαθητές σας να γράψουν τις σκέψεις τους αλλά και τι συναισθήματα έχουν ακούγοντας κάθε απόσπασμα. 
  7. Κίνητρο: Χρησιμοποιήστε χαρακτηριστικά μουσικά αποσπάσματα, κάθε φορά που οι μαθητές σας παραδίδουν μια εργασία τους ή απαντούν σε μια δύσκολη ερώτηση. Με αυτό τον τρόπο θα τους δώσετε κίνητρο για να τελειώνουν στην ώρα τους τις εργασίες τους, να θέλουν να απαντούν σωστά σε ότι ρωτάτε και γενικότερα να είναι συνεπείς.
  8. Διέγερση: Αν το κλίμα στην τάξη είναι άτονο και άνευρο, οι μαθητές δεν ανταποκρίνονται λόγο κακής διάθεσης, τότε μπορείτε να βάλετε έντονη σε ρυθμό μουσική για να τους "ξυπνήσετε" με μουσικό τρόπο.
  9. Εστίαση προσοχής: Αν οι μαθητές σας δεν ανταποκρίνονται στο κάλεσμά σας για ησυχία, έτσι ώστε να ξεκινήσετε το μάθημά σας ή κατά τη διάρκεια αυτού δεν ανταποκρίνονται στις οδηγίες που δίνετε, τότε μπορείτε να κάνετε ρυθμικά παλαμάκια ή να χρησιμοποιήσετε και άλλα μέρη του σώματός σας (body percussion), και να τους ζητείσετε να επαναλάβουν ότι κάνετε (ερώτηση - απάντηση). Με αυτό τον τρόπο και χωρίς να φωνάζετε βοηθάτε τους μαθητές σας να εστιάσουν στο πρόσωπό σας.
  10. Μουσική και καθημερινότητα: Προτρέψτε τους μαθητές σας να χρησιμοποιήσουν τη Μουσική σε ότι κάνουν. Μπορεί να είναι για μια εργασία που πρόκειται να παρουσιάσουν στην τάξη, ένα σκετσάκι που έγραψαν μόνοι τους, όταν πρόκειται απλά για ομαδική μελέτη κ.τ.λ.

ΠΗΓΗ:

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …