Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

10 ΤΡΟΠΟΙ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ

     Το έχω αναφέρει και σε προηγούμενες αναρτήσεις μου, ότι το μάθημα της Μουσικής Αγωγής πρέπει να γίνεται από εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς πάνω στο αντικείμενο, δηλαδή Μουσικοπαιδαγωγούς. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι κάποιος εκπαιδευτικός άλλης ειδικότητας δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τη Μουσική στο δικό του μάθημα ως μέσω για να επιτύχει διδακτικούς στόχους ή απλά για να χαλαρώσουν οι μαθητές του. Παρακάτω αναφέρω 10 τρόπους που μπορεί να ενσωματωθεί η Μουσική μέσα στη σχολική τάξη.







  1. Δημιουργία ατμόσφαιρας: Κατά τη διάρκεια μιας εσωτερικής ανάγνωσης ή ζωγραφικής, μίας εργασίας δηλαδή που τα παιδιά δεν χρειάζεται να μιλούν, μπορείτε να βάλετε να παίζει κλασική μουσική ή άλλου είδους χαλαρωτική μουσική.
  2. Μαθαίνω και ανακαλύπτω vol. 1: Κάθε εβδομάδα μπορείτε να επιλέγετε διαφορετικό είδος μουσικής, να τους ζητάτε να ψάξουν μέσα από το διαδίκτυο στοιχεία, να συζητάτε εντυπώσεις μέσα στην τάξη και έπειτα να τους ζητάτε να γράψουν ένα είδος ¨κριτικής".
  3. Μαθαίνω και ανακαλύπτω vol. 2: Χρησιμοποιήστε τη μουσική στο μάθημα της Ιστορίας και της Γεωγραφίας, χρησιμοποιώντας αντίστοιχα αποσπάσματα για κάθε μέρος ή χρονολογία που αναφέρεστε.
  4. Παιχνίδια ενδυνάμωσης μνήμης - Αυτοσχεδιασμός: Δημιουργείστε οι ίδιοι ή ζητείστε από τους μαθητές σας να δημιουργήσουν τραγούδια για να μπορούν εύκολα να θυμούνται δύσκολα ονόματα, τοποθεσίες, αντίθετα και συνώνυμα, οδηγίες που έχετε δώσει κ.τ.λ.
  5. Χορός: Βάλτε έντονη χορευτική μουσική και δώστε στους μαθητές σας ένα ευχάριστο μουσικό διάλειμμα, μετά από μια δύσκολη και κοπιαστική εργασία ή ως επιβράβευση στο τέλος του μαθήματος.
  6. Σκέφτομαι και γράφω: Βάλτε διαφορετικά είδη μουσικής και ζητείστε από τους μαθητές σας να γράψουν τις σκέψεις τους αλλά και τι συναισθήματα έχουν ακούγοντας κάθε απόσπασμα. 
  7. Κίνητρο: Χρησιμοποιήστε χαρακτηριστικά μουσικά αποσπάσματα, κάθε φορά που οι μαθητές σας παραδίδουν μια εργασία τους ή απαντούν σε μια δύσκολη ερώτηση. Με αυτό τον τρόπο θα τους δώσετε κίνητρο για να τελειώνουν στην ώρα τους τις εργασίες τους, να θέλουν να απαντούν σωστά σε ότι ρωτάτε και γενικότερα να είναι συνεπείς.
  8. Διέγερση: Αν το κλίμα στην τάξη είναι άτονο και άνευρο, οι μαθητές δεν ανταποκρίνονται λόγο κακής διάθεσης, τότε μπορείτε να βάλετε έντονη σε ρυθμό μουσική για να τους "ξυπνήσετε" με μουσικό τρόπο.
  9. Εστίαση προσοχής: Αν οι μαθητές σας δεν ανταποκρίνονται στο κάλεσμά σας για ησυχία, έτσι ώστε να ξεκινήσετε το μάθημά σας ή κατά τη διάρκεια αυτού δεν ανταποκρίνονται στις οδηγίες που δίνετε, τότε μπορείτε να κάνετε ρυθμικά παλαμάκια ή να χρησιμοποιήσετε και άλλα μέρη του σώματός σας (body percussion), και να τους ζητείσετε να επαναλάβουν ότι κάνετε (ερώτηση - απάντηση). Με αυτό τον τρόπο και χωρίς να φωνάζετε βοηθάτε τους μαθητές σας να εστιάσουν στο πρόσωπό σας.
  10. Μουσική και καθημερινότητα: Προτρέψτε τους μαθητές σας να χρησιμοποιήσουν τη Μουσική σε ότι κάνουν. Μπορεί να είναι για μια εργασία που πρόκειται να παρουσιάσουν στην τάξη, ένα σκετσάκι που έγραψαν μόνοι τους, όταν πρόκειται απλά για ομαδική μελέτη κ.τ.λ.

ΠΗΓΗ:

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δραστηριότητες για βρέφη (12-18 μηνών)

Το μικρό σας έχει αρχίσει να κινείται πολύ περισσότερο και να εκφράζεται. Έτσι είναι γεμάτο ενθουσιασμό και μερικές φορές γεμάτο πείσμα! Μάθετε ποια παιχνίδια του προσφέρουν στήριξη για τα πρώτα του βήματα, δίνοντάς του την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Υπάρχουν παιχνίδια και δραστηριότητες που θα βοηθήσουν το μωρό σας να πάρει ιδέες και να μάθει να ανταποκρίνεται στους γύρω του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.



Τι μπορεί να κάνει σε αυτή την ηλικία;


1) Το παιδί σας μπορεί πια να περπατάει και αισθάνεται περήφανο για αυτό 2) Του αρέσει να απασχολεί τον εαυτό του και να εξερευνεί τα πάντα 3) Μπορεί να ενώνει ιδέες διαμορφώνοντας ένα βασικό σχέδιο 4) Δείχνει την αγάπη του με αγκαλίτσες, φιλάκια και χαμογελάκια 5) Μπορεί να βάζει και να βγάζει αντικείμενα μέσα και έξω από ένα κουτί 6} Αρχίζει να αντιδρά στα αντικείμενα με τον κατάλληλο τρόπο - για παράδειγμα, αγκαλιάζει το αρκουδάκι του 7) Του αρέσει να μιμείται εσάς όταν κάνετε δουλειές του σπιτιού.
Απολαύστε ώρες ξέγνοιαστου και δημιουργικού παιχνιδ…

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Μουσική Παιδαγωγική (Open Courses)

Ψάχνοντας το διαδίκτυο για ιδέες και άλλα θέματα πάνω στη Μουσική Παιδαγωγική, "έπεσα" πάνω σε αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα open courses του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με εισηγήτρια την καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Λήδα Στάμου. Προσωπικά τα βίντεο που παραθέτω παρακάτω, τα θεωρώ εξαιρετικά επιμορφωτικά και διδακτικά προς όλους όσοι ασχολούνται με το μάθημα της Μουσικής Αγωγής και σας προτείνω να τα παρακολουθήσετε.
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικήςΕξοικείωση με τους τρόπους με τους οποίους η κίνηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της μουσικής για την κατανόηση μουσικών φαινομένων και εννοιών και για την ανάπτυξη των μουσικών ικανοτήτων των μαθητών.
http://opencourses.uom.gr/courses/mousikhs-episthmhs-kai-texnhs/1015-moysikh-paidagogikh-iii/enothtes/1020-h-kinhsh-sto-mathhma-ths-moysikhs?vid=2667&vtp=720
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικής – ΔραστηριότητεςΔραστηριότητες κίνησης στο μάθημα της μουσικής τοποθετημένες αναπτυξιακά. Βιωματικές εμπειρίες και …