Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

10 ΤΡΟΠΟΙ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ

     Το έχω αναφέρει και σε προηγούμενες αναρτήσεις μου, ότι το μάθημα της Μουσικής Αγωγής πρέπει να γίνεται από εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς πάνω στο αντικείμενο, δηλαδή Μουσικοπαιδαγωγούς. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι κάποιος εκπαιδευτικός άλλης ειδικότητας δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τη Μουσική στο δικό του μάθημα ως μέσω για να επιτύχει διδακτικούς στόχους ή απλά για να χαλαρώσουν οι μαθητές του. Παρακάτω αναφέρω 10 τρόπους που μπορεί να ενσωματωθεί η Μουσική μέσα στη σχολική τάξη.







  1. Δημιουργία ατμόσφαιρας: Κατά τη διάρκεια μιας εσωτερικής ανάγνωσης ή ζωγραφικής, μίας εργασίας δηλαδή που τα παιδιά δεν χρειάζεται να μιλούν, μπορείτε να βάλετε να παίζει κλασική μουσική ή άλλου είδους χαλαρωτική μουσική.
  2. Μαθαίνω και ανακαλύπτω vol. 1: Κάθε εβδομάδα μπορείτε να επιλέγετε διαφορετικό είδος μουσικής, να τους ζητάτε να ψάξουν μέσα από το διαδίκτυο στοιχεία, να συζητάτε εντυπώσεις μέσα στην τάξη και έπειτα να τους ζητάτε να γράψουν ένα είδος ¨κριτικής".
  3. Μαθαίνω και ανακαλύπτω vol. 2: Χρησιμοποιήστε τη μουσική στο μάθημα της Ιστορίας και της Γεωγραφίας, χρησιμοποιώντας αντίστοιχα αποσπάσματα για κάθε μέρος ή χρονολογία που αναφέρεστε.
  4. Παιχνίδια ενδυνάμωσης μνήμης - Αυτοσχεδιασμός: Δημιουργείστε οι ίδιοι ή ζητείστε από τους μαθητές σας να δημιουργήσουν τραγούδια για να μπορούν εύκολα να θυμούνται δύσκολα ονόματα, τοποθεσίες, αντίθετα και συνώνυμα, οδηγίες που έχετε δώσει κ.τ.λ.
  5. Χορός: Βάλτε έντονη χορευτική μουσική και δώστε στους μαθητές σας ένα ευχάριστο μουσικό διάλειμμα, μετά από μια δύσκολη και κοπιαστική εργασία ή ως επιβράβευση στο τέλος του μαθήματος.
  6. Σκέφτομαι και γράφω: Βάλτε διαφορετικά είδη μουσικής και ζητείστε από τους μαθητές σας να γράψουν τις σκέψεις τους αλλά και τι συναισθήματα έχουν ακούγοντας κάθε απόσπασμα. 
  7. Κίνητρο: Χρησιμοποιήστε χαρακτηριστικά μουσικά αποσπάσματα, κάθε φορά που οι μαθητές σας παραδίδουν μια εργασία τους ή απαντούν σε μια δύσκολη ερώτηση. Με αυτό τον τρόπο θα τους δώσετε κίνητρο για να τελειώνουν στην ώρα τους τις εργασίες τους, να θέλουν να απαντούν σωστά σε ότι ρωτάτε και γενικότερα να είναι συνεπείς.
  8. Διέγερση: Αν το κλίμα στην τάξη είναι άτονο και άνευρο, οι μαθητές δεν ανταποκρίνονται λόγο κακής διάθεσης, τότε μπορείτε να βάλετε έντονη σε ρυθμό μουσική για να τους "ξυπνήσετε" με μουσικό τρόπο.
  9. Εστίαση προσοχής: Αν οι μαθητές σας δεν ανταποκρίνονται στο κάλεσμά σας για ησυχία, έτσι ώστε να ξεκινήσετε το μάθημά σας ή κατά τη διάρκεια αυτού δεν ανταποκρίνονται στις οδηγίες που δίνετε, τότε μπορείτε να κάνετε ρυθμικά παλαμάκια ή να χρησιμοποιήσετε και άλλα μέρη του σώματός σας (body percussion), και να τους ζητείσετε να επαναλάβουν ότι κάνετε (ερώτηση - απάντηση). Με αυτό τον τρόπο και χωρίς να φωνάζετε βοηθάτε τους μαθητές σας να εστιάσουν στο πρόσωπό σας.
  10. Μουσική και καθημερινότητα: Προτρέψτε τους μαθητές σας να χρησιμοποιήσουν τη Μουσική σε ότι κάνουν. Μπορεί να είναι για μια εργασία που πρόκειται να παρουσιάσουν στην τάξη, ένα σκετσάκι που έγραψαν μόνοι τους, όταν πρόκειται απλά για ομαδική μελέτη κ.τ.λ.

ΠΗΓΗ:

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ