Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΠΑΝΤΡΕΥΟΥΝΕ ΤΟΝ ΚΑΒΟΥΡΑ

Στόχοι/Σκοποί:


  • Γνωριμία και καλλιέργεια του ρυθμού 7/8 (3+2+2), με ιδιαίτερη έμφαση στα ισχυρά και ασθενή μέρη του μέτρου.
  • Ετοιμότητα και συντονισμός κινήσεων.
  • Μουσική ανάγνωση.
  • Ενίσχυση της δημιουργικότητας και της φαντασίας.
  • Ενθάρρυνση της προσωπικής έκφρασης.

Το τραγούδι:




Η παρτιτούρα:




Οι στίχοι:

Παντρεύουνε τον κάβουρα, ωωω

και του δίνουν τη χελώνα
ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 
ώρε τα `ργανα

Κάλεσαν και τον πόντικα, ωωω
τα συμβόλαια να γράψει
ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 
ώρε τα `ργανα

Καλέσαν το σκατζόχοιρο, ωωω
γιε μ' τα στέφανα ν’ αλλάξει
ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 
ώρε τα `ργανα

Καλέσαν και το τζίτζικα, ωωω
για να παίξει το βιολί του
ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 
ώρε τα `ργανα

Καλέσαν και το γάιδαρο, ωωω
για να πάει να τραγουδήσει
ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 
ώρε τα `ργανα

Καλέσαν και το μέρμηγκα, ωωω
τα προικιά να κουβαλήσει
ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 
ώρε τα `ργανα



Καλέσαν και την αλεπού, ωωω
γιε μ' τις κότες να μαγίσει
ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 
ώρε τα `ργανα

Καλέσαν και το βάτραχο, ωωω
το νερό να κουβαλήσει
ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 
ώρε τα `ργανα

Καλέσαν κι όλο το χωριό, ωωω
ναι, στο γάμο να γλεντήσει

ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 


ώρε τα `ργανα

Πορεία Διδασκαλίας:

Δραστηριότητα 1η - Γνωριμία με το περιεχόμενο του τραγουδιού:

  • Τραγουδάμε το τραγούδι για πρώτη φορά στα παιδιά.
  •  Έπειτα τα ρωτάμε για το θέμα του τραγουδιού και συμφωνούμε ότι πρόκειται για έναν γάμο. Οδηγούμε τα παιδιά να καταλάβουν ότι στο γάμο αυτό υπάρχουν οργανοπαίχτες που πήγαν εκεί για να παίξουν μουσική, να διασκεδάσουν τους καλεσμένους και να κάνουν το γάμο του κάβουρα με τη χελώνα πραγματικά αξέχαστο.
  • Ρωτάμε τα παιδιά τι σημαίνουν οι στίχοι: "Ντράγκα ντρούγκα τα όργανα".
  •  Συζητάμε για τη διαδικασία της τελετής ενός παραδοσιακού γάμου. 
  • Ζητάμε από τα παιδιά να θυμηθούν ποιοι είναι οι καλεσμένοι στο γάμο που περιγράφει το τραγούδι και τι προσφέρει ο καθένας. Συζητάμε δηλαδή για το γάμο, το γαμπρό, τη νύφη, τους καλεσμένους και τη δουλειά που κάνει ο καθένας κ.τ.λ.
  • Τα παιδιά εντοπίζουν τα πρόσωπα - ζώα που συμμετέχουν και αναφέρουν το ρόλο τους στο γάμο.

Κάβουρας και Χελώνα: ο γαμπρός και η νύφη
Ποντικός: συμβολαιογράφος
Σκαντζόχοιρος: Κουμπάρος
Τζίτζικας: παίζει βιολί
Γάιδαρος: τραγουδιστής
Μέρμηγκας: κουβαλάει προικιά
Αλεπού: μαδάει κότες για το φαγητό των καλεσμένων
Βάτραχος: κουβαλάει νερό


Δραστηριότητα 2η - Εκμάθηση του τραγουδιού:

 Η πορεία διδασκαλίας διαφοροποιείται εάν τα παιδιά είναι σε θέση να διαβάσουν τους στίχους του τραγουδιού με άνεση:

 Τραγουδάμε τους βασικούς στίχους του τραγουδιού και τα παιδιά συμμετέχουν ομαδικά στα εξής σημεία:

  1.  τραγουδούν το "ωωω" που ακολουθεί μετά τον πρώτο στίχο κάθε στροφής.
  2. τραγουδούν το "ντράγκα ντρούγκα τα όργανα ώρε τ΄αργανα"
Δηλαδή:

Εκπαιδευτικός: "Παντρεύουνε τον κάβουρα"

Παιδιά: "ωωω"

Εκπαιδευτικός: "και του δίνουν τη χελώνα"

Παιδιά"ντράγκα ντρούγκα τα όργανα ώρε τ΄αργανα"


    Στην παραπάνω δραστηριότητα υπάρχει ένας διάλογος ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τα παιδιά κατά τη διάρκεια του τραγουδιού. Στη συνέχεια το ρόλο του σολίστα μπορούν να τον αναλάβουν και παιδιά, εφόσον το επιθυμούν. Κάτι τέτοιο θα ήταν ιδιαίτερα σημαντικό, γιατί βοηθά τα παιδιά να παίρνουν πρωτοβουλίες και έτσι συνιθίζουν να εκτίθενται ατομικά στην ομάδα.
    Σε άλλη περίπτωση, μπορείται να τραγουδάτε κάθε στροφή του τραγουδιού και να την επαναλαμβάνουν τα παιδιά. Σιγά σιγά θα μάθουν τους στίχους και μπορούν να τραγουδούν όλα μαζί. Όπως όμως είναι κατανοητό, ο παραπάνω "διαλογικός" χαρακτήρας του τραγουδιού χάνεται.


Δραστηριότητα 3η - Συνοδεία μουσικών οργάνων:

  • Πριν μοιράσετε μουσικά όργανα ζητείστε από τα παιδιά, ενώ τραγουδούν, να χτυπήσουν παλαμάκια στο ρυθμικό σχήμα
     έτσι ώστε να σιγουρευτείτε ότι έχουν αντιληφθεί την ρυθμική βάση του τραγουδιού.
  • Στη συνέχεια τραγουδούν και παίζουν ελεύθερα στα κρουστά όργανα κατά τη διάρκεια των στίχων "ντράγκα ντρούγκα τα όργανα ώρε τ΄αργανα". 
  • Αν έχετε την άνεση του χώρου μπορείτε να βάλετε τα παιδιά να κάτσουν σε κύκλο και κάθε ένα να έχει μπροστά του ένα μουσικό όργανο. Τα παιδιά μπορούν, στον πρώτο στίχο κάθε στροφής (μέχρι να τραγουδήσουν το "ωωω"), να μετακινούνται μια θέση προς τα δεξιά έτσι ώστε να παίζουν ένα διαφορετικό όργανο κάθε φορά στους στίχους "ντράγκα ντρούγκα...".

Δραστηριότητα 4η - Δραματοποίηση:

Αφού τα παιδιά έχουν μάθει το τραγούδι, τα προτρέπουμε να βρουν ήχους και χαρακτηριστικές κινήσεις για κάθε ζώο. Μόλις παρουσιάσουν τις ιδέες τους, δραματοποιούμε το τραγούδι και βοηθάμε τα παιδιά να τις αποδώσουν καλύτερα. Το θεατρικό δρώμενο μπορεί να εμπλουτιστεί με αυτοσχέδια κουστούμια και μάσκες ή σε μια πιο λιτή εκδοχή να κατασκευάσουμε χάρτινες κορδέλες για το κεφάλι των παιδιών, με την εικόνα κάθε ζώου κολλημένη πάνω τους,

Στο βιβλίο εκπαιδευτικού της Β΄ τάξης σελίδα 100, αναφέρονται πιο συγκεκριμένες οδηγίες για τη δραματοποίησή του.



Δραστηριότητα 5η - Τελική εκτέλεση (συνδυασμός όλων):

Χωρίστε τα παιδιά σε 3 ομάδες: α) τους ηθοποιούς που υποδύονται τα πρόσωπα του τραγουδιού, β) τους τραγουδιστές, που τραγουδούν το τραγούδι και γ) τους οργανοπαίχτες που παίζουν στα όργανά τους.


Δραστηριότητα 6η - Επέκταση:

Συζητείστε για τα χιουμοριστικά στοιχεία του τραγουδιού και στη συνέχεια αναθέστε τους να γράψουν τους δικούς τους στίχους, ώστε να δώσουν τη δικής τους συνέχεια στο τραγούδι. Ενδεικτικά αναφέρω: Καλέσαν και τη γάτα για να πάει να σκουπίσει. Καλέσαν και το σκύλο τα γλυκά για να μοιράσει. κ.τ.λ.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρείτε εποπτικό υλικό (καρτέλες αναφοράς) για γλωσσικές δραστηριότητες παραγωγής προφορικού λόγου, όπου τα παιδιά βάζουν τις δράσεις κάθε ζώου στη σειρά. http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2014/02/blog-post_1170.html

ΠΗΓΕΣ:

Μωραίτη, Τζ & Κουρκουρίκα, Μ. (2006). Το Μουσικό Γιασεμάκι, Διαθεματικές Δραστηριότητες για το Νηπιαγωγείο. Εκδ. Μεταίχμιο. Αθήνα. (σσ. 37 - 38).

Πατσαντζόπουλος Κ. & Στάμου Λ. &Λυμπεροπούλου Σ. (2007). Μουσικοκινητική Αγωγή. Εκδ. Ο.Ε.Δ.Β. Αθήνα. (σσ. 154 - 155).




Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δραστηριότητες για βρέφη (12-18 μηνών)

Το μικρό σας έχει αρχίσει να κινείται πολύ περισσότερο και να εκφράζεται. Έτσι είναι γεμάτο ενθουσιασμό και μερικές φορές γεμάτο πείσμα! Μάθετε ποια παιχνίδια του προσφέρουν στήριξη για τα πρώτα του βήματα, δίνοντάς του την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Υπάρχουν παιχνίδια και δραστηριότητες που θα βοηθήσουν το μωρό σας να πάρει ιδέες και να μάθει να ανταποκρίνεται στους γύρω του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.



Τι μπορεί να κάνει σε αυτή την ηλικία;


1) Το παιδί σας μπορεί πια να περπατάει και αισθάνεται περήφανο για αυτό 2) Του αρέσει να απασχολεί τον εαυτό του και να εξερευνεί τα πάντα 3) Μπορεί να ενώνει ιδέες διαμορφώνοντας ένα βασικό σχέδιο 4) Δείχνει την αγάπη του με αγκαλίτσες, φιλάκια και χαμογελάκια 5) Μπορεί να βάζει και να βγάζει αντικείμενα μέσα και έξω από ένα κουτί 6} Αρχίζει να αντιδρά στα αντικείμενα με τον κατάλληλο τρόπο - για παράδειγμα, αγκαλιάζει το αρκουδάκι του 7) Του αρέσει να μιμείται εσάς όταν κάνετε δουλειές του σπιτιού.
Απολαύστε ώρες ξέγνοιαστου και δημιουργικού παιχνιδ…

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Μουσική Παιδαγωγική (Open Courses)

Ψάχνοντας το διαδίκτυο για ιδέες και άλλα θέματα πάνω στη Μουσική Παιδαγωγική, "έπεσα" πάνω σε αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα open courses του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με εισηγήτρια την καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Λήδα Στάμου. Προσωπικά τα βίντεο που παραθέτω παρακάτω, τα θεωρώ εξαιρετικά επιμορφωτικά και διδακτικά προς όλους όσοι ασχολούνται με το μάθημα της Μουσικής Αγωγής και σας προτείνω να τα παρακολουθήσετε.
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικήςΕξοικείωση με τους τρόπους με τους οποίους η κίνηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της μουσικής για την κατανόηση μουσικών φαινομένων και εννοιών και για την ανάπτυξη των μουσικών ικανοτήτων των μαθητών.
http://opencourses.uom.gr/courses/mousikhs-episthmhs-kai-texnhs/1015-moysikh-paidagogikh-iii/enothtes/1020-h-kinhsh-sto-mathhma-ths-moysikhs?vid=2667&vtp=720
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικής – ΔραστηριότητεςΔραστηριότητες κίνησης στο μάθημα της μουσικής τοποθετημένες αναπτυξιακά. Βιωματικές εμπειρίες και …