Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΠΑΝΤΡΕΥΟΥΝΕ ΤΟΝ ΚΑΒΟΥΡΑ

Στόχοι/Σκοποί:


  • Γνωριμία και καλλιέργεια του ρυθμού 7/8 (3+2+2), με ιδιαίτερη έμφαση στα ισχυρά και ασθενή μέρη του μέτρου.
  • Ετοιμότητα και συντονισμός κινήσεων.
  • Μουσική ανάγνωση.
  • Ενίσχυση της δημιουργικότητας και της φαντασίας.
  • Ενθάρρυνση της προσωπικής έκφρασης.

Το τραγούδι:




Η παρτιτούρα:




Οι στίχοι:

Παντρεύουνε τον κάβουρα, ωωω

και του δίνουν τη χελώνα
ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 
ώρε τα `ργανα

Κάλεσαν και τον πόντικα, ωωω
τα συμβόλαια να γράψει
ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 
ώρε τα `ργανα

Καλέσαν το σκατζόχοιρο, ωωω
γιε μ' τα στέφανα ν’ αλλάξει
ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 
ώρε τα `ργανα

Καλέσαν και το τζίτζικα, ωωω
για να παίξει το βιολί του
ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 
ώρε τα `ργανα

Καλέσαν και το γάιδαρο, ωωω
για να πάει να τραγουδήσει
ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 
ώρε τα `ργανα

Καλέσαν και το μέρμηγκα, ωωω
τα προικιά να κουβαλήσει
ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 
ώρε τα `ργανα



Καλέσαν και την αλεπού, ωωω
γιε μ' τις κότες να μαγίσει
ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 
ώρε τα `ργανα

Καλέσαν και το βάτραχο, ωωω
το νερό να κουβαλήσει
ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 
ώρε τα `ργανα

Καλέσαν κι όλο το χωριό, ωωω
ναι, στο γάμο να γλεντήσει

ντράγκα ντρούγκα τα `ργανα 


ώρε τα `ργανα

Πορεία Διδασκαλίας:

Δραστηριότητα 1η - Γνωριμία με το περιεχόμενο του τραγουδιού:

  • Τραγουδάμε το τραγούδι για πρώτη φορά στα παιδιά.
  •  Έπειτα τα ρωτάμε για το θέμα του τραγουδιού και συμφωνούμε ότι πρόκειται για έναν γάμο. Οδηγούμε τα παιδιά να καταλάβουν ότι στο γάμο αυτό υπάρχουν οργανοπαίχτες που πήγαν εκεί για να παίξουν μουσική, να διασκεδάσουν τους καλεσμένους και να κάνουν το γάμο του κάβουρα με τη χελώνα πραγματικά αξέχαστο.
  • Ρωτάμε τα παιδιά τι σημαίνουν οι στίχοι: "Ντράγκα ντρούγκα τα όργανα".
  •  Συζητάμε για τη διαδικασία της τελετής ενός παραδοσιακού γάμου. 
  • Ζητάμε από τα παιδιά να θυμηθούν ποιοι είναι οι καλεσμένοι στο γάμο που περιγράφει το τραγούδι και τι προσφέρει ο καθένας. Συζητάμε δηλαδή για το γάμο, το γαμπρό, τη νύφη, τους καλεσμένους και τη δουλειά που κάνει ο καθένας κ.τ.λ.
  • Τα παιδιά εντοπίζουν τα πρόσωπα - ζώα που συμμετέχουν και αναφέρουν το ρόλο τους στο γάμο.

Κάβουρας και Χελώνα: ο γαμπρός και η νύφη
Ποντικός: συμβολαιογράφος
Σκαντζόχοιρος: Κουμπάρος
Τζίτζικας: παίζει βιολί
Γάιδαρος: τραγουδιστής
Μέρμηγκας: κουβαλάει προικιά
Αλεπού: μαδάει κότες για το φαγητό των καλεσμένων
Βάτραχος: κουβαλάει νερό


Δραστηριότητα 2η - Εκμάθηση του τραγουδιού:

 Η πορεία διδασκαλίας διαφοροποιείται εάν τα παιδιά είναι σε θέση να διαβάσουν τους στίχους του τραγουδιού με άνεση:

 Τραγουδάμε τους βασικούς στίχους του τραγουδιού και τα παιδιά συμμετέχουν ομαδικά στα εξής σημεία:

  1.  τραγουδούν το "ωωω" που ακολουθεί μετά τον πρώτο στίχο κάθε στροφής.
  2. τραγουδούν το "ντράγκα ντρούγκα τα όργανα ώρε τ΄αργανα"
Δηλαδή:

Εκπαιδευτικός: "Παντρεύουνε τον κάβουρα"

Παιδιά: "ωωω"

Εκπαιδευτικός: "και του δίνουν τη χελώνα"

Παιδιά"ντράγκα ντρούγκα τα όργανα ώρε τ΄αργανα"


    Στην παραπάνω δραστηριότητα υπάρχει ένας διάλογος ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τα παιδιά κατά τη διάρκεια του τραγουδιού. Στη συνέχεια το ρόλο του σολίστα μπορούν να τον αναλάβουν και παιδιά, εφόσον το επιθυμούν. Κάτι τέτοιο θα ήταν ιδιαίτερα σημαντικό, γιατί βοηθά τα παιδιά να παίρνουν πρωτοβουλίες και έτσι συνιθίζουν να εκτίθενται ατομικά στην ομάδα.
    Σε άλλη περίπτωση, μπορείται να τραγουδάτε κάθε στροφή του τραγουδιού και να την επαναλαμβάνουν τα παιδιά. Σιγά σιγά θα μάθουν τους στίχους και μπορούν να τραγουδούν όλα μαζί. Όπως όμως είναι κατανοητό, ο παραπάνω "διαλογικός" χαρακτήρας του τραγουδιού χάνεται.


Δραστηριότητα 3η - Συνοδεία μουσικών οργάνων:

  • Πριν μοιράσετε μουσικά όργανα ζητείστε από τα παιδιά, ενώ τραγουδούν, να χτυπήσουν παλαμάκια στο ρυθμικό σχήμα
     έτσι ώστε να σιγουρευτείτε ότι έχουν αντιληφθεί την ρυθμική βάση του τραγουδιού.
  • Στη συνέχεια τραγουδούν και παίζουν ελεύθερα στα κρουστά όργανα κατά τη διάρκεια των στίχων "ντράγκα ντρούγκα τα όργανα ώρε τ΄αργανα". 
  • Αν έχετε την άνεση του χώρου μπορείτε να βάλετε τα παιδιά να κάτσουν σε κύκλο και κάθε ένα να έχει μπροστά του ένα μουσικό όργανο. Τα παιδιά μπορούν, στον πρώτο στίχο κάθε στροφής (μέχρι να τραγουδήσουν το "ωωω"), να μετακινούνται μια θέση προς τα δεξιά έτσι ώστε να παίζουν ένα διαφορετικό όργανο κάθε φορά στους στίχους "ντράγκα ντρούγκα...".

Δραστηριότητα 4η - Δραματοποίηση:

Αφού τα παιδιά έχουν μάθει το τραγούδι, τα προτρέπουμε να βρουν ήχους και χαρακτηριστικές κινήσεις για κάθε ζώο. Μόλις παρουσιάσουν τις ιδέες τους, δραματοποιούμε το τραγούδι και βοηθάμε τα παιδιά να τις αποδώσουν καλύτερα. Το θεατρικό δρώμενο μπορεί να εμπλουτιστεί με αυτοσχέδια κουστούμια και μάσκες ή σε μια πιο λιτή εκδοχή να κατασκευάσουμε χάρτινες κορδέλες για το κεφάλι των παιδιών, με την εικόνα κάθε ζώου κολλημένη πάνω τους,

Στο βιβλίο εκπαιδευτικού της Β΄ τάξης σελίδα 100, αναφέρονται πιο συγκεκριμένες οδηγίες για τη δραματοποίησή του.



Δραστηριότητα 5η - Τελική εκτέλεση (συνδυασμός όλων):

Χωρίστε τα παιδιά σε 3 ομάδες: α) τους ηθοποιούς που υποδύονται τα πρόσωπα του τραγουδιού, β) τους τραγουδιστές, που τραγουδούν το τραγούδι και γ) τους οργανοπαίχτες που παίζουν στα όργανά τους.


Δραστηριότητα 6η - Επέκταση:

Συζητείστε για τα χιουμοριστικά στοιχεία του τραγουδιού και στη συνέχεια αναθέστε τους να γράψουν τους δικούς τους στίχους, ώστε να δώσουν τη δικής τους συνέχεια στο τραγούδι. Ενδεικτικά αναφέρω: Καλέσαν και τη γάτα για να πάει να σκουπίσει. Καλέσαν και το σκύλο τα γλυκά για να μοιράσει. κ.τ.λ.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρείτε εποπτικό υλικό (καρτέλες αναφοράς) για γλωσσικές δραστηριότητες παραγωγής προφορικού λόγου, όπου τα παιδιά βάζουν τις δράσεις κάθε ζώου στη σειρά. http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2014/02/blog-post_1170.html

ΠΗΓΕΣ:

Μωραίτη, Τζ & Κουρκουρίκα, Μ. (2006). Το Μουσικό Γιασεμάκι, Διαθεματικές Δραστηριότητες για το Νηπιαγωγείο. Εκδ. Μεταίχμιο. Αθήνα. (σσ. 37 - 38).

Πατσαντζόπουλος Κ. & Στάμου Λ. &Λυμπεροπούλου Σ. (2007). Μουσικοκινητική Αγωγή. Εκδ. Ο.Ε.Δ.Β. Αθήνα. (σσ. 154 - 155).




Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …