Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΤΡΑΓΟΥΔΙ: Απλές τεχνικές και ασκήσεις ζεστάματος της φωνής.

    Πριν ξεκινήσουμε να τραγουδάμε είναι απαραίτητο να κάνουμε ένα "ζέσταμα". Οι ασκήσεις αυτές είναι φυσικές, τεχνικές και έπειτα φωνητικές. Η διαδικασία αυτή πρέπει να λάβει τη θέση της ρουτίνας, και όχι να γίνεται σπασμωδικά και αποσπασματικά. Κάθε φορά που πρόκειται να διδάξουμε ένα τραγούδι πρέπει να ακολουθούμε την παρακάτω ρουτίνα ασκήσεων, είτε πρόκειται για το μάθημα Μουσικής στο Νηπιαγωγείο ή το Δημοτικό Σχολείο, είτε πρόκειται για την πρόβα μιας χορωδίας. 


Α. Φυσικές ασκήσεις.

http://www.wikihow.com/Teach-Children-to-Sing


Οι φυσικές ασκήσεις αποτελούν το αρχικό στάδιο του ζεστάματος. Σκοπό έχουν να χαλαρώσουν το σώμα από κάθε ένταση. Επίσης βοηθούν στην υιοθέτηση μιας καλής σωματικής στάσης, καθώς και να το φέρουν στην καλύτερη δυνατή κατάσταση για τραγούδι. 

Άσκηση 1η: Τέντωμα των χεριών προς τα εμπρός και έπειτα προς τα πίσω.

Άσκηση 2η: Τέντωμα των χεριών χωρίς υπερύψωση της φτέρνας.

Άσκηση 3η: Επίκυψη του κορμού και αργή επάνοδος μετρώντας από το 1 έως το 10.

Άσκηση 4η: Πλάγια επίκυψη του κορμού, περιστροφή του αυχένα και μασάζ στα μάγουλα.

Άσκηση 5η: Κυκλική περιστροφή των ώμων, πρώτα προς τα εμπρός και έπειτα προς τα πίσω.


Β. Τεχνικές Ασκήσεις.

http://www.wikihow.com/Teach-Children-to-Sing


Οι τεχνικές ασκήσεις αποτελούν το επόμενο στάδιο του ζεστάματος. Βοηθούν στην ανάπτυξη της κατάλληλης τεχνικής των οργάνων που ενεργοποιούνται κατά το τραγούδι, όπως το διάφραγμα, οι πνεύμονες, τα δόντια, η γλώσσα, τα χείλη και τα μάγουλα.

Άσκηση 1η: Διαφραγματική Αναπνοή. Εισπνοή αέρα, βαθειά και  χαμηλά. Ο αέρας κατευθύνεται στη βάση των πνευμόνων διευρύνοντας τη γύρω περιοχή, ενώ το στήθος παραμένει στητό και οι ώμοι χαμηλοί και σταθεροί. Καθώς ο αέρας εκπνέεται, δονεί τις φωνητικές χορδές και παράγεται ο τόνος.

Άσκηση 2η: Ενεργοποίηση του διαφράγματος με την εκφορά των συμφώνων "σ - τ - κ - χ". Ειδκότερα, ασκήσεις που βοηθούν στον εντοπισμό του διαφράγματος και στην αντίληψη της λειτουργίας του κατά το τραγούδι, είναι η μίμηση του φυσήματος ενός κουταλιού με ζεστή σούπα, το υποτιθέμενο φούσκωμα ενός μπαλονιού, το ξεφούσκωμα ενός μπαλονιού που έχει μια μικρή τρύπα, η μίμηση του λαχανιάσματος ενός σκύλου και τέλος η εκφορά των συμφώνων "σ-σ-σ-σ-σ", "τ-τ-τ-τ-τ", "κ-κ-κ-κ-κ" και χ-χ-χ-χ-χ".

Άσκηση 3η: Ξαπλώνουμε με ένα βιβλίο πάνω στην κοιλιά μας. Παρατηρούμε την κίνηση του βιβλίου καθώς εισπνέουμε και εκπνέουμε.

Άσκηση 4η: Καθισμένοι σε μια καρέκλα φέρνουμε το πάνω μέρος του σώματός μας προς τα πόδια και βάζουμε τα χέρια στη μέση μας. Εισπνέουμε και κατά την εκπνοή προφέρουμε τα σύμφωνα "κ - π - τ - χ".

Γ. Φωνητικές Ασκήσεις.

http://www.wikihow.com/Teach-Children-to-Sing


Το τρίτο και τελικό στάδιο του ζεστάματος είναι οι φωνητικές ασκήσεις. Το φωνητικό ζέσταμα ενεργοποιεί όλο το μηχανισμό του σώματος που συμμετέχει στη διαδικασία του τραγουδιού. 

Υπάρχουν πάρα πολλές ασκήσεις για το φωνητικό ζέσταμα, χρησιμοποιούνται για το ζέσταμα των κεφαλικών ηχείων, τον έλεγχο του διαφράγματος και την ομοιογένεια των φωνηέντων, το τονικό κούρδισμα, τον έλεγχο της αναπνοής, κ.τ.λ. Στις παρακάτω εικόνες παρατίθενται διάφορες ασκήσεις που μπορείτε να επιλέξετε να κάνετε με τους μαθητές σας.

Δείγμα Ασκήσεων 1ο:

http://www.music-for-music-teachers.com/vocal-warm-up.html

Δείγμα Ασκήσεων 2ο:

http://www.music-for-music-teachers.com/vocalises-for-beginners.html

Δείγμα Ασκήσεων 3ο:

http://christopherfulkerson.com/warmupsheet.html

Το τραγούδι, κλείνοντας, θα έλεγα ότι είναι μια πράξη που ενεργοποιεί ολόκληρο το σώμα και συνιστά έναν εξευγενισμένο, διαρκή και ενεργό λόγο. 

ΠΗΓΕΣ:





Μελιγκοπούλου Μ. Ε., (2011), Εισαγωγή στην Τέχνη της Χορωδιακής Πράξης, εκδ. panas music Παπαγρηγορία Νάκας, Αθήνα.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δραστηριότητες για βρέφη (12-18 μηνών)

Το μικρό σας έχει αρχίσει να κινείται πολύ περισσότερο και να εκφράζεται. Έτσι είναι γεμάτο ενθουσιασμό και μερικές φορές γεμάτο πείσμα! Μάθετε ποια παιχνίδια του προσφέρουν στήριξη για τα πρώτα του βήματα, δίνοντάς του την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Υπάρχουν παιχνίδια και δραστηριότητες που θα βοηθήσουν το μωρό σας να πάρει ιδέες και να μάθει να ανταποκρίνεται στους γύρω του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.



Τι μπορεί να κάνει σε αυτή την ηλικία;


1) Το παιδί σας μπορεί πια να περπατάει και αισθάνεται περήφανο για αυτό 2) Του αρέσει να απασχολεί τον εαυτό του και να εξερευνεί τα πάντα 3) Μπορεί να ενώνει ιδέες διαμορφώνοντας ένα βασικό σχέδιο 4) Δείχνει την αγάπη του με αγκαλίτσες, φιλάκια και χαμογελάκια 5) Μπορεί να βάζει και να βγάζει αντικείμενα μέσα και έξω από ένα κουτί 6} Αρχίζει να αντιδρά στα αντικείμενα με τον κατάλληλο τρόπο - για παράδειγμα, αγκαλιάζει το αρκουδάκι του 7) Του αρέσει να μιμείται εσάς όταν κάνετε δουλειές του σπιτιού.
Απολαύστε ώρες ξέγνοιαστου και δημιουργικού παιχνιδ…

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Μουσική Παιδαγωγική (Open Courses)

Ψάχνοντας το διαδίκτυο για ιδέες και άλλα θέματα πάνω στη Μουσική Παιδαγωγική, "έπεσα" πάνω σε αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα open courses του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με εισηγήτρια την καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Λήδα Στάμου. Προσωπικά τα βίντεο που παραθέτω παρακάτω, τα θεωρώ εξαιρετικά επιμορφωτικά και διδακτικά προς όλους όσοι ασχολούνται με το μάθημα της Μουσικής Αγωγής και σας προτείνω να τα παρακολουθήσετε.
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικήςΕξοικείωση με τους τρόπους με τους οποίους η κίνηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της μουσικής για την κατανόηση μουσικών φαινομένων και εννοιών και για την ανάπτυξη των μουσικών ικανοτήτων των μαθητών.
http://opencourses.uom.gr/courses/mousikhs-episthmhs-kai-texnhs/1015-moysikh-paidagogikh-iii/enothtes/1020-h-kinhsh-sto-mathhma-ths-moysikhs?vid=2667&vtp=720
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικής – ΔραστηριότητεςΔραστηριότητες κίνησης στο μάθημα της μουσικής τοποθετημένες αναπτυξιακά. Βιωματικές εμπειρίες και …