Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΤΡΑΓΟΥΔΙ: Απλές τεχνικές και ασκήσεις ζεστάματος της φωνής.

    Πριν ξεκινήσουμε να τραγουδάμε είναι απαραίτητο να κάνουμε ένα "ζέσταμα". Οι ασκήσεις αυτές είναι φυσικές, τεχνικές και έπειτα φωνητικές. Η διαδικασία αυτή πρέπει να λάβει τη θέση της ρουτίνας, και όχι να γίνεται σπασμωδικά και αποσπασματικά. Κάθε φορά που πρόκειται να διδάξουμε ένα τραγούδι πρέπει να ακολουθούμε την παρακάτω ρουτίνα ασκήσεων, είτε πρόκειται για το μάθημα Μουσικής στο Νηπιαγωγείο ή το Δημοτικό Σχολείο, είτε πρόκειται για την πρόβα μιας χορωδίας. 


Α. Φυσικές ασκήσεις.

http://www.wikihow.com/Teach-Children-to-Sing


Οι φυσικές ασκήσεις αποτελούν το αρχικό στάδιο του ζεστάματος. Σκοπό έχουν να χαλαρώσουν το σώμα από κάθε ένταση. Επίσης βοηθούν στην υιοθέτηση μιας καλής σωματικής στάσης, καθώς και να το φέρουν στην καλύτερη δυνατή κατάσταση για τραγούδι. 

Άσκηση 1η: Τέντωμα των χεριών προς τα εμπρός και έπειτα προς τα πίσω.

Άσκηση 2η: Τέντωμα των χεριών χωρίς υπερύψωση της φτέρνας.

Άσκηση 3η: Επίκυψη του κορμού και αργή επάνοδος μετρώντας από το 1 έως το 10.

Άσκηση 4η: Πλάγια επίκυψη του κορμού, περιστροφή του αυχένα και μασάζ στα μάγουλα.

Άσκηση 5η: Κυκλική περιστροφή των ώμων, πρώτα προς τα εμπρός και έπειτα προς τα πίσω.


Β. Τεχνικές Ασκήσεις.

http://www.wikihow.com/Teach-Children-to-Sing


Οι τεχνικές ασκήσεις αποτελούν το επόμενο στάδιο του ζεστάματος. Βοηθούν στην ανάπτυξη της κατάλληλης τεχνικής των οργάνων που ενεργοποιούνται κατά το τραγούδι, όπως το διάφραγμα, οι πνεύμονες, τα δόντια, η γλώσσα, τα χείλη και τα μάγουλα.

Άσκηση 1η: Διαφραγματική Αναπνοή. Εισπνοή αέρα, βαθειά και  χαμηλά. Ο αέρας κατευθύνεται στη βάση των πνευμόνων διευρύνοντας τη γύρω περιοχή, ενώ το στήθος παραμένει στητό και οι ώμοι χαμηλοί και σταθεροί. Καθώς ο αέρας εκπνέεται, δονεί τις φωνητικές χορδές και παράγεται ο τόνος.

Άσκηση 2η: Ενεργοποίηση του διαφράγματος με την εκφορά των συμφώνων "σ - τ - κ - χ". Ειδκότερα, ασκήσεις που βοηθούν στον εντοπισμό του διαφράγματος και στην αντίληψη της λειτουργίας του κατά το τραγούδι, είναι η μίμηση του φυσήματος ενός κουταλιού με ζεστή σούπα, το υποτιθέμενο φούσκωμα ενός μπαλονιού, το ξεφούσκωμα ενός μπαλονιού που έχει μια μικρή τρύπα, η μίμηση του λαχανιάσματος ενός σκύλου και τέλος η εκφορά των συμφώνων "σ-σ-σ-σ-σ", "τ-τ-τ-τ-τ", "κ-κ-κ-κ-κ" και χ-χ-χ-χ-χ".

Άσκηση 3η: Ξαπλώνουμε με ένα βιβλίο πάνω στην κοιλιά μας. Παρατηρούμε την κίνηση του βιβλίου καθώς εισπνέουμε και εκπνέουμε.

Άσκηση 4η: Καθισμένοι σε μια καρέκλα φέρνουμε το πάνω μέρος του σώματός μας προς τα πόδια και βάζουμε τα χέρια στη μέση μας. Εισπνέουμε και κατά την εκπνοή προφέρουμε τα σύμφωνα "κ - π - τ - χ".

Γ. Φωνητικές Ασκήσεις.

http://www.wikihow.com/Teach-Children-to-Sing


Το τρίτο και τελικό στάδιο του ζεστάματος είναι οι φωνητικές ασκήσεις. Το φωνητικό ζέσταμα ενεργοποιεί όλο το μηχανισμό του σώματος που συμμετέχει στη διαδικασία του τραγουδιού. 

Υπάρχουν πάρα πολλές ασκήσεις για το φωνητικό ζέσταμα, χρησιμοποιούνται για το ζέσταμα των κεφαλικών ηχείων, τον έλεγχο του διαφράγματος και την ομοιογένεια των φωνηέντων, το τονικό κούρδισμα, τον έλεγχο της αναπνοής, κ.τ.λ. Στις παρακάτω εικόνες παρατίθενται διάφορες ασκήσεις που μπορείτε να επιλέξετε να κάνετε με τους μαθητές σας.

Δείγμα Ασκήσεων 1ο:

http://www.music-for-music-teachers.com/vocal-warm-up.html

Δείγμα Ασκήσεων 2ο:

http://www.music-for-music-teachers.com/vocalises-for-beginners.html

Δείγμα Ασκήσεων 3ο:

http://christopherfulkerson.com/warmupsheet.html

Το τραγούδι, κλείνοντας, θα έλεγα ότι είναι μια πράξη που ενεργοποιεί ολόκληρο το σώμα και συνιστά έναν εξευγενισμένο, διαρκή και ενεργό λόγο. 

ΠΗΓΕΣ:





Μελιγκοπούλου Μ. Ε., (2011), Εισαγωγή στην Τέχνη της Χορωδιακής Πράξης, εκδ. panas music Παπαγρηγορία Νάκας, Αθήνα.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …