Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δραστηριότητες για βρέφη (12-18 μηνών)

   
 Το μικρό σας έχει αρχίσει να κινείται πολύ περισσότερο και να εκφράζεται. Έτσι είναι γεμάτο ενθουσιασμό και μερικές φορές γεμάτο πείσμα! Μάθετε ποια παιχνίδια του προσφέρουν στήριξη για τα πρώτα του βήματα, δίνοντάς του την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Υπάρχουν παιχνίδια και δραστηριότητες που θα βοηθήσουν το μωρό σας να πάρει ιδέες και να μάθει να ανταποκρίνεται στους γύρω του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.



Τι μπορεί να κάνει σε αυτή την ηλικία;


1) Το παιδί σας μπορεί πια να περπατάει και αισθάνεται περήφανο για αυτό
2) Του αρέσει να απασχολεί τον εαυτό του και να εξερευνεί τα πάντα
3) Μπορεί να ενώνει ιδέες διαμορφώνοντας ένα βασικό σχέδιο
4) Δείχνει την αγάπη του με αγκαλίτσες, φιλάκια και χαμογελάκια
5) Μπορεί να βάζει και να βγάζει αντικείμενα μέσα και έξω από ένα κουτί
6} Αρχίζει να αντιδρά στα αντικείμενα με τον κατάλληλο τρόπο - για παράδειγμα, αγκαλιάζει το αρκουδάκι του
7) Του αρέσει να μιμείται εσάς όταν κάνετε δουλειές του σπιτιού.

Απολαύστε ώρες ξέγνοιαστου και δημιουργικού παιχνιδιού μαζί με το παιδάκι σας!
Πριν αρχίσετε το παιχνίδι θυμηθείτε:
  • Διάρκεια κάθε δραστηριότητας: 5-15 λεπτά. Εάν το μωράκι σας το βρίσκει διασκεδαστικό, αφιερώστε περισσότερο χρόνο.
  • Για καλύτερα αποτελέσματα, κάντε μία με δύο δραστηριότητες την ημέρα. Επαναλάβετε τις αγαπημένες δραστηριότητες του μωρού σας όσο συχνά επιθυμεί.

1) Κυλώντας τις μπάλες:

Χαρακτηριστικά φυσικής δραστηριότητας: κυλώντας μια μπάλα• σταματώντας μια μπάλα 

Χαρακτηριστικά γλώσσας / επικοινωνίας: εκμάθηση λέξεων όπως «κύλα» ή «γύρω»  και άκουσμα από σχετικά τραγουδάκια

Μέσο: μια μεσαίου ή μεγάλου μεγέθους μπάλα και πλαστικά μπουκάλια ή ποτήρια

Χώρος: σε εξωτερικό ή εσωτερικό χώρο σε επίπεδη επιφάνεια

Ας παίξουμε!

  • Καθίστε στο πάτωμα, κοντά και αντικριστά με το μωρό σας με τα πόδια σας ανοιχτά σε σχήμα «ν». Πετάξτε ο ένας στον άλλο εναλλάξ τη μπάλα προσπαθώντας να την περιορίσετε εντός του χώρου των ποδιών σας και όχι ψηλά από το έδαφος.
kylontas-tis-mpales-a

kylontas-tis-mpales-b

Δοκιμάστε το!

  • Τοποθετήστε 4-8 πλαστικά αντικείμενα (μπουκάλια νερού ή πλαστικά ποτήρια) και δώστε στο μωρό σας μια μαλακή μπάλα. Βάλτε το να σταθεί σε κοντινή απόσταση και κυλήστε την μπάλα ώστε να ρίξετε τα πλαστικά αντικείμενα. Εάν χρησιμοποιήσετε πλαστικά ποτήρια μπορείτε να σχηματίσετε με αυτά μια πυραμίδα για περισσότερη εφευρετικότητα στη δραστηριότητα!
  • Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας, μπορείτε να τραγουδήσετε το τραγουδάκι «Ντενεκεδούπολη» του Γ. Μαρκόπουλου και της Ευγ. Φακίνου.


  • Μετά τη δραστηριότητα διαβάστε με το μωρό σας ένα παραμυθάκι σχετικό με ρόδες που κυλούν ή τραγουδήστε "Το χορό των μπιζελιών"..
Ο χορός των μπιζελιών
Το χοντρό μπιζέλι χορεύει τσιφτετέλι
χορεύει τσιφτετέλι στο χορό των μπιζελιών
και τα κολοκυθάκια χτυπάνε παλαμάκια
πάνω στην πρασινάδα και πάνω στο γκαζόν
Μ' ένα πράσινο καινούργιο παπιγιόν
προχωρώ για τον χορό των μπιζελιών
Ήρθ' η ώρα πια και ‘γω, ήρθ' η ώρα πια και ‘γω
να χορέψω με λαχτάρα, αγκαλιά με μια αγκινάρα
το πρώτο μου ταγκό
Βλίτο και σπανάκι χορεύουνε συρτάκι
χορεύουνε συρτάκι στο χορό των μπιζελιών
κι η μπάμια η μεγάλη χορεύει πεντοζάλη
πάνω στην πρασινάδα και πάνω στο γκαζόν.



2) Γύρω γύρω όλοι:

Χαρακτηριστικά φυσικής δραστηριότητας: αντίληψη του σώματος• αντίληψη του χώρου• ενδυνάμωση μυών και αρθρώσεων

Χαρακτηριστικά γλώσσας / επικοινωνίας: λεξιλόγιο (λέξεις κίνησης και ομοιοκαταληξίας)• διαφορετικοί ήχοι και τόνοι ομιλίας

Μέσο:  -

Χώρος: σε εξωτερικό ή εσωτερικό χώρο

Ας παίξουμε!

  • Δοκιμάστε σιγά σιγά τραγουδώντας το «Γύρω γύρω όλοι»
  • Τραγουδήστε το ξανά ακόμα πιο αργά παρατηρώντας το μωρό σας αν αντιγράφει τις κινήσεις σας.
gyrw-gyrw-oloi

Δοκιμάστε το!

  • Προσπαθήστε να κινήσετε το σώμα σας με διαφορετικούς τρόπους (π.χ. σκύψτε, τεντώστε και λυγίστε το σώμα σας διαμορφώνοντας σχήματα ή αντικείμενα).
  • Διαβάστε μαζί με το μωρό σας ένα παραμυθάκι που περιλαμβάνει χορούς.


Γύρω-γύρω όλοι
Γύρω-γύρω όλοι
Στη μέση ο Μανόλης,
Χέρια, πόδια στη γραμμή
Όλοι κάθονται στη γη!


3) Δραστηριότητα Έξω:

Χαρακτηριστικά φυσικής δραστηριότητας: φτάνοντας κάτι• μπουσουλώντας• τρέχοντας

Χαρακτηριστικά γλώσσας / επικοινωνίας: λεξιλόγιο (λέξεις για τη δράση και την κίνηση• λέξεις ομοιοκαταληξίας)

Μέσο:  παπούτσια ή σανδαλάκια

Χώρος: σε εξωτερικό χώρο, στο γρασίδι (είτε σε σπίτι είτε στο πάρκο)

Ας παίξουμε!

  • Διαβάστε μαζί με το μωρό σας ένα παραμυθάκι που περιλαμβάνει δραστηριότητες στη φύση, με ποιηματάκια ομοιοκατάληκτα ή όχι.
Έξω
Φτάσε ψηλά τον ουρανό
Δες πως πετάω τον χαρταετό(τέντωμα).
Σκύψε να πιάσεις το χώμα εδώ
Κοίτα ένα ζουζούνι μικρό και καλό (σκύψιμο).
Κυλίσου μικρό μου στην πράσινη χλόη
Να γίνεις μεγάλος με ΝΑ ένα μπόι (κυλώντας).
Τρέξε γύρω στο γρασίδι
Κάνε ένα μικρό ταξίδι (τρέξιμο).
Ψάξε ψάξε γι’  αεροπλανάκια,
Αλλά έχε το νου σου για γκρι συννεφάκια
(ανάσκελα στο γρασίδι κοιτώντας τον ουρανό).
drastiriothta-eksw

Δοκιμάστε το!

  • Δημιουργήστε τα δικά σας ποιηματάκια όταν βρίσκεται σε εξωτερικό χώρο. Αφήστε ελεύθερη την φαντασία σας!
  • Ενώ είστε έξω, διαβάστε ένα παραμυθάκι και ετοιμάστε ένα υγιεινό γεύμα (π.χ. κόψτε κομματάκια σταφυλιών ή μπανάνας).


Λύκε, Λύκε Είσαι Εδώ;
Περπατώ, περπατώ μες το δάσος
Όταν ο λύκος δεν είναι εδώ!
Περπατώ, περπατώ μες το δάσος
Όταν ο λύκος δεν είναι εδώ!
-Λύκε, λύκε είσαι εδώ;
-Παίρνω τη μαγκούρα μου και σας κυνηγώώώ!!


4) Κεφάλι Ώμοι Γόνατα και Πόδια.

Χαρακτηριστικά φυσικής δραστηριότητας: αντίληψη του σώματος• ενδυνάμωση μυών και αρθρώσεων

Χαρακτηριστικά γλώσσας / επικοινωνίας: λεξιλόγιο (λέξεις κίνησης)

Μέσο: Χρωματιστά στρογγυλά αυτοκόλλητα 

Χώρος: Εσωτερικός ή εξωτερικός.

Ας παίξουμε!

  • Τοποθετείστε τα αυτοκόλλητα πάνω στα μάτια σας, στα γόνατά σας, κ.τ.λ.
  • Κάντε το ίδιο και στο μωρό σας.
  • Σταθείτε όρθιοι και τραγουδήστε το γνωστό τραγούδι "Κεφάλι Ώμοι Γόνατα και Πόδια", ακουμπώντας κάθε φορά το σημείο του σώματος που αναφέρετε.

  • Παραλλαγή: Προσθέστε και άλλα σημεία του σώματός σας στο τραγούδι.
  • Μετά το πέρας του παιχνιδιού αφαιρέστε τα αυτοκόλλητα για να αποφευχθεί ο κίνδυνος κατάποσης. 
  • Αν θέλετε να αποφύγετε τα αυτοκόλλητα, χρησιμοποιήστε μαρκαδόρους.

5) Άκουσε προσεκτικά!

Χαρακτηριστικά φυσικής δραστηριότητας: Ακουστική αντίληψη • Λύση προβλημάτων

Χαρακτηριστικά γλώσσας / επικοινωνίας: λεξιλόγιο 

Μέσο: 3-5 αντικείμενα που έχουν ήχο (μαράκες, κουδουνάκια κ.τ.λ.), μικρή κουβέρτα.

Χώρος: Εσωτερικός.

Ας παίξουμε!

  • Τοποθετείστε στη σειρά 3-5 ηχογόνα αντικείμενα.
  • Στη συνέχεια καλύψτε τα με την κουβέρτα.
  • Καθίστε το μωρό σας κοντά στην κουβέρτα.
  • Βγάλτε την κουβέρτα και αποκαλύψτε τα αντικείμενα χτυπώντας τα ένα ένα με τη σειρά.
  • Κρύψτε τα αντικείμενα ξανά.
  • Σηκώστε την μία άκρη της κουβέρτας (το μωρό δεν πρέπει να έχει οπτική επαφή) και χτυπήστε ένα αντικείμενο.
  • Σηκώστε την κουβέρτα και δείτε αν το μωρό σας προσπαθεί να πιάσει το αντικείμενο που μόλις άκουσε.
  • Επαναλάβετε όσες φορές επιθυμείτε.

6) Ο μικρός ντραμίστας

Χαρακτηριστικά φυσικής δραστηριότητας: εξερεύνηση ήχων • ενδυνάμωση μυών και αρθρώσεων • σταθερός ρυθμός

Χαρακτηριστικά γλώσσας / επικοινωνίας: λεξιλόγιο 

Μέσο: κουζινικά όλων των ειδών (κατσαρόλες, κουτάλες κ.τ.λ.)

Χώρος: κουζίνα

Ας παίξουμε!

  • Τοποθετείστε όλα τα αντικείμενα στο πάτωμα της κουζίνας.
  • Αφήστε το μωρό σας να εξερευνήσει τους ήχους που μπορούν να αναπαραχθούν χτυπώντας τα.
  • Δείξτε στο μωρό σας εναλλακτικές ώστε να διαφοροποιηθεί ο ήχος χτυπώντας το ίδιο αντικείμενο με διαφορετικό τρόπο.
  • Αφού έχει παίξει και πειραματιστεί, μπορείτε να ξεκινήσετε να παίζετε με σταθερό ρυθμό, παρατηρείστε αν μπορεί το μωρό να σας μιμηθεί.
  • Παραλλαγή: Αγοράστε μουσικά όργανα κατάλληλα για την ηλικία του μωρού σας και αφήστε το να παίξει μαζί τους.
  • Βεβαιωθείτε ότι τα αντικείμενα που έχετε επιλέξει από την κουζίνα σας είναι ασφαλή και δεν θα προκαλέσουν τον τραυματισμό του μωρού σας.

ΠΗΓΕΣ: 



Warner, Penny, ( 1999), Baby Play and Learn 160 Games and Learning Activities fir the First Three Years, New York: Meadowbrook Press. (σσ. 91-111).

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …