Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δραστηριότητες για βρέφη (12-18 μηνών)

   
 Το μικρό σας έχει αρχίσει να κινείται πολύ περισσότερο και να εκφράζεται. Έτσι είναι γεμάτο ενθουσιασμό και μερικές φορές γεμάτο πείσμα! Μάθετε ποια παιχνίδια του προσφέρουν στήριξη για τα πρώτα του βήματα, δίνοντάς του την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Υπάρχουν παιχνίδια και δραστηριότητες που θα βοηθήσουν το μωρό σας να πάρει ιδέες και να μάθει να ανταποκρίνεται στους γύρω του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.



Τι μπορεί να κάνει σε αυτή την ηλικία;


1) Το παιδί σας μπορεί πια να περπατάει και αισθάνεται περήφανο για αυτό
2) Του αρέσει να απασχολεί τον εαυτό του και να εξερευνεί τα πάντα
3) Μπορεί να ενώνει ιδέες διαμορφώνοντας ένα βασικό σχέδιο
4) Δείχνει την αγάπη του με αγκαλίτσες, φιλάκια και χαμογελάκια
5) Μπορεί να βάζει και να βγάζει αντικείμενα μέσα και έξω από ένα κουτί
6} Αρχίζει να αντιδρά στα αντικείμενα με τον κατάλληλο τρόπο - για παράδειγμα, αγκαλιάζει το αρκουδάκι του
7) Του αρέσει να μιμείται εσάς όταν κάνετε δουλειές του σπιτιού.

Απολαύστε ώρες ξέγνοιαστου και δημιουργικού παιχνιδιού μαζί με το παιδάκι σας!
Πριν αρχίσετε το παιχνίδι θυμηθείτε:
  • Διάρκεια κάθε δραστηριότητας: 5-15 λεπτά. Εάν το μωράκι σας το βρίσκει διασκεδαστικό, αφιερώστε περισσότερο χρόνο.
  • Για καλύτερα αποτελέσματα, κάντε μία με δύο δραστηριότητες την ημέρα. Επαναλάβετε τις αγαπημένες δραστηριότητες του μωρού σας όσο συχνά επιθυμεί.

1) Κυλώντας τις μπάλες:

Χαρακτηριστικά φυσικής δραστηριότητας: κυλώντας μια μπάλα• σταματώντας μια μπάλα 

Χαρακτηριστικά γλώσσας / επικοινωνίας: εκμάθηση λέξεων όπως «κύλα» ή «γύρω»  και άκουσμα από σχετικά τραγουδάκια

Μέσο: μια μεσαίου ή μεγάλου μεγέθους μπάλα και πλαστικά μπουκάλια ή ποτήρια

Χώρος: σε εξωτερικό ή εσωτερικό χώρο σε επίπεδη επιφάνεια

Ας παίξουμε!

  • Καθίστε στο πάτωμα, κοντά και αντικριστά με το μωρό σας με τα πόδια σας ανοιχτά σε σχήμα «ν». Πετάξτε ο ένας στον άλλο εναλλάξ τη μπάλα προσπαθώντας να την περιορίσετε εντός του χώρου των ποδιών σας και όχι ψηλά από το έδαφος.
kylontas-tis-mpales-a

kylontas-tis-mpales-b

Δοκιμάστε το!

  • Τοποθετήστε 4-8 πλαστικά αντικείμενα (μπουκάλια νερού ή πλαστικά ποτήρια) και δώστε στο μωρό σας μια μαλακή μπάλα. Βάλτε το να σταθεί σε κοντινή απόσταση και κυλήστε την μπάλα ώστε να ρίξετε τα πλαστικά αντικείμενα. Εάν χρησιμοποιήσετε πλαστικά ποτήρια μπορείτε να σχηματίσετε με αυτά μια πυραμίδα για περισσότερη εφευρετικότητα στη δραστηριότητα!
  • Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας, μπορείτε να τραγουδήσετε το τραγουδάκι «Ντενεκεδούπολη» του Γ. Μαρκόπουλου και της Ευγ. Φακίνου.


  • Μετά τη δραστηριότητα διαβάστε με το μωρό σας ένα παραμυθάκι σχετικό με ρόδες που κυλούν ή τραγουδήστε "Το χορό των μπιζελιών"..
Ο χορός των μπιζελιών
Το χοντρό μπιζέλι χορεύει τσιφτετέλι
χορεύει τσιφτετέλι στο χορό των μπιζελιών
και τα κολοκυθάκια χτυπάνε παλαμάκια
πάνω στην πρασινάδα και πάνω στο γκαζόν
Μ' ένα πράσινο καινούργιο παπιγιόν
προχωρώ για τον χορό των μπιζελιών
Ήρθ' η ώρα πια και ‘γω, ήρθ' η ώρα πια και ‘γω
να χορέψω με λαχτάρα, αγκαλιά με μια αγκινάρα
το πρώτο μου ταγκό
Βλίτο και σπανάκι χορεύουνε συρτάκι
χορεύουνε συρτάκι στο χορό των μπιζελιών
κι η μπάμια η μεγάλη χορεύει πεντοζάλη
πάνω στην πρασινάδα και πάνω στο γκαζόν.



2) Γύρω γύρω όλοι:

Χαρακτηριστικά φυσικής δραστηριότητας: αντίληψη του σώματος• αντίληψη του χώρου• ενδυνάμωση μυών και αρθρώσεων

Χαρακτηριστικά γλώσσας / επικοινωνίας: λεξιλόγιο (λέξεις κίνησης και ομοιοκαταληξίας)• διαφορετικοί ήχοι και τόνοι ομιλίας

Μέσο:  -

Χώρος: σε εξωτερικό ή εσωτερικό χώρο

Ας παίξουμε!

  • Δοκιμάστε σιγά σιγά τραγουδώντας το «Γύρω γύρω όλοι»
  • Τραγουδήστε το ξανά ακόμα πιο αργά παρατηρώντας το μωρό σας αν αντιγράφει τις κινήσεις σας.
gyrw-gyrw-oloi

Δοκιμάστε το!

  • Προσπαθήστε να κινήσετε το σώμα σας με διαφορετικούς τρόπους (π.χ. σκύψτε, τεντώστε και λυγίστε το σώμα σας διαμορφώνοντας σχήματα ή αντικείμενα).
  • Διαβάστε μαζί με το μωρό σας ένα παραμυθάκι που περιλαμβάνει χορούς.


Γύρω-γύρω όλοι
Γύρω-γύρω όλοι
Στη μέση ο Μανόλης,
Χέρια, πόδια στη γραμμή
Όλοι κάθονται στη γη!


3) Δραστηριότητα Έξω:

Χαρακτηριστικά φυσικής δραστηριότητας: φτάνοντας κάτι• μπουσουλώντας• τρέχοντας

Χαρακτηριστικά γλώσσας / επικοινωνίας: λεξιλόγιο (λέξεις για τη δράση και την κίνηση• λέξεις ομοιοκαταληξίας)

Μέσο:  παπούτσια ή σανδαλάκια

Χώρος: σε εξωτερικό χώρο, στο γρασίδι (είτε σε σπίτι είτε στο πάρκο)

Ας παίξουμε!

  • Διαβάστε μαζί με το μωρό σας ένα παραμυθάκι που περιλαμβάνει δραστηριότητες στη φύση, με ποιηματάκια ομοιοκατάληκτα ή όχι.
Έξω
Φτάσε ψηλά τον ουρανό
Δες πως πετάω τον χαρταετό(τέντωμα).
Σκύψε να πιάσεις το χώμα εδώ
Κοίτα ένα ζουζούνι μικρό και καλό (σκύψιμο).
Κυλίσου μικρό μου στην πράσινη χλόη
Να γίνεις μεγάλος με ΝΑ ένα μπόι (κυλώντας).
Τρέξε γύρω στο γρασίδι
Κάνε ένα μικρό ταξίδι (τρέξιμο).
Ψάξε ψάξε γι’  αεροπλανάκια,
Αλλά έχε το νου σου για γκρι συννεφάκια
(ανάσκελα στο γρασίδι κοιτώντας τον ουρανό).
drastiriothta-eksw

Δοκιμάστε το!

  • Δημιουργήστε τα δικά σας ποιηματάκια όταν βρίσκεται σε εξωτερικό χώρο. Αφήστε ελεύθερη την φαντασία σας!
  • Ενώ είστε έξω, διαβάστε ένα παραμυθάκι και ετοιμάστε ένα υγιεινό γεύμα (π.χ. κόψτε κομματάκια σταφυλιών ή μπανάνας).


Λύκε, Λύκε Είσαι Εδώ;
Περπατώ, περπατώ μες το δάσος
Όταν ο λύκος δεν είναι εδώ!
Περπατώ, περπατώ μες το δάσος
Όταν ο λύκος δεν είναι εδώ!
-Λύκε, λύκε είσαι εδώ;
-Παίρνω τη μαγκούρα μου και σας κυνηγώώώ!!


4) Κεφάλι Ώμοι Γόνατα και Πόδια.

Χαρακτηριστικά φυσικής δραστηριότητας: αντίληψη του σώματος• ενδυνάμωση μυών και αρθρώσεων

Χαρακτηριστικά γλώσσας / επικοινωνίας: λεξιλόγιο (λέξεις κίνησης)

Μέσο: Χρωματιστά στρογγυλά αυτοκόλλητα 

Χώρος: Εσωτερικός ή εξωτερικός.

Ας παίξουμε!

  • Τοποθετείστε τα αυτοκόλλητα πάνω στα μάτια σας, στα γόνατά σας, κ.τ.λ.
  • Κάντε το ίδιο και στο μωρό σας.
  • Σταθείτε όρθιοι και τραγουδήστε το γνωστό τραγούδι "Κεφάλι Ώμοι Γόνατα και Πόδια", ακουμπώντας κάθε φορά το σημείο του σώματος που αναφέρετε.

  • Παραλλαγή: Προσθέστε και άλλα σημεία του σώματός σας στο τραγούδι.
  • Μετά το πέρας του παιχνιδιού αφαιρέστε τα αυτοκόλλητα για να αποφευχθεί ο κίνδυνος κατάποσης. 
  • Αν θέλετε να αποφύγετε τα αυτοκόλλητα, χρησιμοποιήστε μαρκαδόρους.

5) Άκουσε προσεκτικά!

Χαρακτηριστικά φυσικής δραστηριότητας: Ακουστική αντίληψη • Λύση προβλημάτων

Χαρακτηριστικά γλώσσας / επικοινωνίας: λεξιλόγιο 

Μέσο: 3-5 αντικείμενα που έχουν ήχο (μαράκες, κουδουνάκια κ.τ.λ.), μικρή κουβέρτα.

Χώρος: Εσωτερικός.

Ας παίξουμε!

  • Τοποθετείστε στη σειρά 3-5 ηχογόνα αντικείμενα.
  • Στη συνέχεια καλύψτε τα με την κουβέρτα.
  • Καθίστε το μωρό σας κοντά στην κουβέρτα.
  • Βγάλτε την κουβέρτα και αποκαλύψτε τα αντικείμενα χτυπώντας τα ένα ένα με τη σειρά.
  • Κρύψτε τα αντικείμενα ξανά.
  • Σηκώστε την μία άκρη της κουβέρτας (το μωρό δεν πρέπει να έχει οπτική επαφή) και χτυπήστε ένα αντικείμενο.
  • Σηκώστε την κουβέρτα και δείτε αν το μωρό σας προσπαθεί να πιάσει το αντικείμενο που μόλις άκουσε.
  • Επαναλάβετε όσες φορές επιθυμείτε.

6) Ο μικρός ντραμίστας

Χαρακτηριστικά φυσικής δραστηριότητας: εξερεύνηση ήχων • ενδυνάμωση μυών και αρθρώσεων • σταθερός ρυθμός

Χαρακτηριστικά γλώσσας / επικοινωνίας: λεξιλόγιο 

Μέσο: κουζινικά όλων των ειδών (κατσαρόλες, κουτάλες κ.τ.λ.)

Χώρος: κουζίνα

Ας παίξουμε!

  • Τοποθετείστε όλα τα αντικείμενα στο πάτωμα της κουζίνας.
  • Αφήστε το μωρό σας να εξερευνήσει τους ήχους που μπορούν να αναπαραχθούν χτυπώντας τα.
  • Δείξτε στο μωρό σας εναλλακτικές ώστε να διαφοροποιηθεί ο ήχος χτυπώντας το ίδιο αντικείμενο με διαφορετικό τρόπο.
  • Αφού έχει παίξει και πειραματιστεί, μπορείτε να ξεκινήσετε να παίζετε με σταθερό ρυθμό, παρατηρείστε αν μπορεί το μωρό να σας μιμηθεί.
  • Παραλλαγή: Αγοράστε μουσικά όργανα κατάλληλα για την ηλικία του μωρού σας και αφήστε το να παίξει μαζί τους.
  • Βεβαιωθείτε ότι τα αντικείμενα που έχετε επιλέξει από την κουζίνα σας είναι ασφαλή και δεν θα προκαλέσουν τον τραυματισμό του μωρού σας.

ΠΗΓΕΣ: 



Warner, Penny, ( 1999), Baby Play and Learn 160 Games and Learning Activities fir the First Three Years, New York: Meadowbrook Press. (σσ. 91-111).

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΤΩΝ ΖΩΩΝ

       Το Καρναβάλι των ζώων αποτελεί ένα από τα πλέον αγαπημένα μου έργα και κάθε χρόνο το διδάσκω στους μαθητές μου.        Συνήθως επιλέγω να το διδάξω λίγο πριν την περίοδο του Καρναβαλιού. Φυσικά δεν έχει καμία σχέση με το έθιμο, όμως μόλις τα παιδιά ακούν τον τίτλο του έργου αμέσως κάνουν τον συσχετισμό και μου δίνει την ευκαιρία να ξεκινήσω ενδιαφέρουσες συζητήσεις μαζί τους.      Έχω ετοιμάσει μία διαδραστική παρουσίαση για το σύνολο του έργου, με βίντεο και ερωτήσεις κατανόησης. Στις μικρότερες τάξεις συνήθως συνοδεύω την παρουσίαση με ένα βιβλίο (υπάρχουν αρκετά στο εμπόριο), έτσι ώστε κάθε ζώο να συνοδεύεται με μία μικρή αφήγηση.       Συνήθως χρειάζομαι 2-3 μαθήματα για να ολοκληρώσω την παρουσίαση, όμως πριν από όλα τους δείχνω ένα μικρό βίντεο με λίγα στοιχεία για το συνθέτη του έργου Camille Sain-Saëns. Στην συνέχεια ξεκινώ την παρουσίαση και την προσαρμόζω ανάλογα την ηλικία και το επίπεδο των παιδιών.   Αν δεν γνωρίζετε το έργο πολύ καλά μπορείτε να δείτε την παρακάτω