Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μουσική Παιδαγωγική (Open Courses)

   
Ψάχνοντας το διαδίκτυο για ιδέες και άλλα θέματα πάνω στη Μουσική Παιδαγωγική, "έπεσα" πάνω σε αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα open courses του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με εισηγήτρια την καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Λήδα Στάμου. Προσωπικά τα βίντεο που παραθέτω παρακάτω, τα θεωρώ εξαιρετικά επιμορφωτικά και διδακτικά προς όλους όσοι ασχολούνται με το μάθημα της Μουσικής Αγωγής και σας προτείνω να τα παρακολουθήσετε.

  • Η κίνηση στο μάθημα της μουσικής
Εξοικείωση με τους τρόπους με τους οποίους η κίνηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της μουσικής για την κατανόηση μουσικών φαινομένων και εννοιών και για την ανάπτυξη των μουσικών ικανοτήτων των μαθητών.


  • Η κίνηση στο μάθημα της μουσικής – Δραστηριότητες
Δραστηριότητες κίνησης στο μάθημα της μουσικής τοποθετημένες αναπτυξιακά. Βιωματικές εμπειρίες και εφαρμογές με ανάλυση των στόχων, της μεθοδολογίας και των αποτελεσμάτων τους.


  • Ακουστική ευαισθητοποίηση και ενεργητική μουσική ακρόαση
Εξοικείωση με τις βασικές αρχές και τη μεθοδολογία διενέργειας δραστηριοτήτων ακουστικής ευαισθητοποίησης και ενεργητικής μουσικής ακρόασης. Μελέτη και τρόποι δημιουργίας οδηγών ακρόασης για διάφορα επίπεδα μουσικών γνώσεων των μαθητών.


  • Ενεργητική μουσική ακρόαση – Δραστηριότητες και μεθοδολογία
Διενέργεια δραστηριοτήτων ενεργητικής μουσικής ακρόασης μέσα στην τάξη, βιωματική εμπειρία, συζήτηση και κριτικός σχολιασμός της μεθοδολογίας που επιδείχθηκε από τη διδάσκουσα.


  • Παρουσιάσεις δραστηριοτήτων ενεργητικής μουσικής ακρόασης από φοιτητές
Παρουσιάσεις εργασιών ενεργητικής μουσικής ακρόασης από τους φοιτητές του μαθήματος.
Συζήτηση και κριτικός σχολιασμός των παρουσιάσεων.






  • Δημιουργικότητα στην τάξη της μουσικής
Εξοικείωση με τις βασικές θεωρίες περί μουσικής δημιουργικότητας και τις βασικές μεθοδολογικές αρχές για τη διενέργεια δημιουργικών δραστηριοτήτων στην τάξη. Παρουσίαση και βίωση παραδειγμάτων δραστηριοτήτων αυτοσχεδιασμού με περιγραφή της μεθοδολογίας τους. Η πορεία προς τη σύνθεση.


  • Ηχητική εξερεύνηση και καταγραφή – Πολύτεχνες δραστηριότητες
Εξοικείωση με δραστηριότητες ηχητικής εξερεύνησης και ηχητικών συνθέσεων. Ανάλυση της μεθοδολογίας εκπόνησής τους. Εργασία των φοιτητών σε ομάδες μέσα στην τάξη, παρουσίαση των ηχητικών τους συνθέσεων, κριτικός σχολιασμός και αξιοποίηση των συνθέσεων για διδασκαλία μουσικών φαινομένων και εννοιών.


  • Το μεθοδολογικό πλαίσιο για τη διενέργεια δημιουργικών δραστηριοτήτων με μαθητές
Εξοικείωση με τις βασικές αρχές και το μεθοδολογικό πλαίσιο για τη διενέργεια δημιουργικών μουσικών δραστηριοτήτων με τους μαθητές. Χρήση των δημιουργιών των παιδιών ως υλικό για σχολικές γιορτές και εκδηλώσεις.

http://opencourses.uom.gr/courses/mousikhs-episthmhs-kai-texnhs/1015-moysikh-paidagogikh-iii/enothtes/1031-to-methodologiko-plaisio-gia-th-dienergeia-dhmioyrgikon-drasthriothton-me-mathhtes


ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι παραπάνω σύνδεσμοι παραπέμπουν στο μάθημα  "Μουσική Παιδαγωγική ΙΙΙ", στον σύνδεσμο που ακολουθεί μπορείτε να παρακολουθήσετε τα βίντεο που υπάρχουν στα μαθήματα "Μουσική Παιδαγωγική Ι" και "Μουσική Παιδαγωγική ΙΙ".

http://opencourses.uom.gr/courses/mousikhs-episthmhs-kai-texnhs

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …