Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διαβάζοντας: "Μουσική και Κίνηση, ένας τρόπος ζωής για το μικρό παιδί"

     Με αυτή τη δημοσίευση ξεκινά ένας νέος κύκλος στο blog, και ο γενικός τίτλος του είναι: "Διαβάζοντας..". Κάθε φορά θα παρουσιάζεται ένα βιβλίο, το οποίο θεωρώ ότι είναι ιδιαίτερα αξιόλογο και αξίζει τον κόπο να διαβαστεί από ανθρώπους που ασχολούνται με τη Μουσική Εκπαίδευση γενικότερα.
     Το συγκεκριμένο βιβλίο το έχω αρκετά χρόνια στην κατοχή μου και το έχω διαβάσει αρκετές φορές από την αρχή μέχρι το τέλος. Επίσης το συμβουλεύομαι πολύ τακτικά για να βρω ιδέες πάνω σε δραστηριότητες που χρειάζομαι για βρέφη, παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.

     Πιο συγκεκριμένα, το βιβλίο αυτό τονίζει την αξία της μουσικής και της κίνησης στην εκπαίδευση των μικρών παιδιών. Συνδέει τη θεωρία με την πράξη, τα κείμενά του καλύπτουν ευρέως το περιεχόμενο προγραμμάτων μουσικής και κίνησης για παιδιά κυρίως προσχολικής ηλικίας.  Υπάρχουν όμως και κεφάλαια, τα οποία αφορούν παιδιά με ειδικές ανάγκες, βρέφη, παιδιά 2-3 ετών, καθώς και παιδιά των πρώτων τάξεων του δημοτικού.

Στην εισαγωγή της ελληνικής έκδοσης αναφέρεται: Η κατανόηση της σημασίας της μουσικής και της κίνησης στην ζωή και την αγωγή του μικρού παιδιού, μέσω της σύνδεσης θεωρίας και πράξης, και η αναγκαιότητα σχεδιασμού, οργάνωσης και εφαρμογής δραστηριοτήτων μουσικής και κίνησης για τα μικρά παιδιά, από τους παιδαγωγούς αλλά και από τους γονείς, οδήγησε στη μετάφραση αυτού του βιβλίου. Η προσπάθεια αυτή εντάσσεται μέσα στην ευρύτερη προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας της αγωγής που προσφέρεται στα μικρά παιδιά.Η πρωτότυπη έκδοση του βιβλίου είναι στην αγγλική γλώσσα, και αναφέρεται στον εκπαιδευτικό σύστημα προσχολικής αγωγής των ΗΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι κατά την διαδικασία της μετάφρασης έγιναν οι απαραίτητες αλλαγές και τροποποιήσεις για την προσαρμογή του στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα. 


Διάρθρωση κεφαλαίων: 
  
1ο κεφάλαιο: Ξεκινώντας το ταξίδι της μουσικής και της κίνησης.

Ξεκινά με θεωρητικές προσεγγίσεις και βασικές οδηγίες για τη δημιουργία δραστηριοτήτων και στο τέλος παραθέτει παιδικά τραγούδια (με παρτιτούρα), κάνει μια μικρή παρουσίαση για τα κρουστά όργανα τάξης, και παραθέτει παραδείγματα μουσικής ακρόασης.

2ο κεφάλαιο: Μουσική και κίνηση για μικρά παιδιά.

Ξεκινά με το πρόβλημα της παιδικής παχυσαρκίας και το πόσο σημαντική είναι η ένταξη της κίνησης στην καθημερινότητα του παιδιού. Συνεχίζει με γενικές οδηγίες για τη δημιουργία δραστηριοτήτων, και τέλος παραθέτει τα βασικά υλικά που χρειάζονται.

3ο κεφάλαιο: Μουσική και κίνηση για παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Περιέχει μια σύνοψη των τρόπων που τα παιδιά με ειδικές ανάγκες μπορούν να συμμετέχουν ενεργά σε δραστηριότητες μουσικοκινητικής αγωγής. Συνεχίζει με μια ανασκόπηση ερευνών, και τελειώνει με την αναφορά σε διαφορετικές κατηγορίες αναπηριών και συνδρόμων. 

Κεφάλαια 4-7. Μουσική και κίνηση 

Τα κεφάλαια 4 έως και 7, αφορούν σε συγκεκριμένες ηλικίες παιδιών (βρέφη, παιδιά 2-4 ετών, νήπια και παιδιά δημοτικού) και τα αναπτυξιακά στάδια της μουσικοκινητικής αγωγής. Σε κάθε κεφάλαιο συμπεριλαμβάνονται ενδεικτικές δραστηριότητες, παιδικά τραγούδια (παρτιτούρες), καθώς και τα αναπτυξιακά στάδια κάθε ηλικίας.

Κεφάλαιο 8ο: Μουσική και κίνηση: μια διαθεματική προσέγγιση.

Περιγράφει πως η μουσικοκινητική αγωγή μπορεί να ενσωματωθεί σε άλλα διδακτικά αντικείμενα, όπως είναι τα μαθηματικά και οι φυσικές επιστήμες. Δίνει έμφαση στη μουσική και την κίνηση μέσα σε ένα διαθεματικό πρόγραμμα, με υποδείξεις, τραγούδια και κινητικές δραστηριότητες.

Στοιχεία βιβλίου:


ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ Ένας τρόπος ζωής για το μικρό παιδί
Συγγραφέας : Linda Carol Edwards Kathleen M. Bayless Marjorie E. Ramsey 
Μετάφραση : Ε. Ζαχοπούλου, Ε. Κωνσταντινίδου
Επιμέλεια : Ε. Ζαχοπούλου
Κατηγορία : ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ - ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, ΜΟΥΣΙΚΗ
Έτος έκδοσης : 2010
Διαστάσεις : 17*24
Αριθμός σελίδων : 328
ISBN : 978-960-12-1971-4

Σημείωση:

Η παρούσα δημοσίευση δεν αποτελεί διαφήμιση, ούτε υπήρξε παρακίνηση συγγραφής της από κάποιο εκδοτικό οίκο ή βιβλιοπωλείο. Το κείμενο περιέχει αποκλειστικά προσωπικές απόψεις.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …