Η Θεωρία Μουσικής Μάθησης, αναπτύχθηκε από τον Edwin Gordon στα μέσα της δεκαετίας του 1950 και συνεχίζει να αναπτύσσεται μέχρι σήμερα. Αποτελεί ένα σύνολο ιδεών, με το οποίο οι άνθρωποι μαθαίνουν μουσική με φυσικό τρόπο, όπως γίνεται με την εκμάθηση της μητρικής γλώσσας (audiation). Η εκμάθηση αυτή επιτυγχάνεται μέσω της αναπνοής, της κίνησης, της ρυθμικής απαγγελίας, του τραγουδιού, καθώς και παίζοντας μουσικά όργανα. Με αυτό τον τρόπο οι άνθρωποι αναπτύσσουν δεξιότητες, με τις οποίες μπορούν να δώσουν νόημα σε ένα συνδυασμό ρυθμικών και μελωδικών μοτίβων. Έτσι η Μουσική, μέσω των μοτίβων αυτών, αποτελεί μια μοναδική φόρμα ανθρώπινης επικοινωνίας. Επιπροσθέτως, η φυσική εκμάθηση της μουσικής μπορεί να εκφραστεί με πολλούς τρόπους, οι οποίοι αναπτύσσονται σταδιακά από την κύηση μέχρι και την ενηλικίωση ενός ανθρώπου. Έτσι γίνεται αντιληπτό, ότι η μουσική μάθηση αποτελεί μια ατέρμονη και σε βάθος διαδικασία σε ότι αφορά τη μουσική έκφραση και απόλαυση. Παρακάτω ακολουθεί μια περίληψη στα βασικά στοιχεία της Θεωρίας Μουσικής Μάθησης.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
Ο Gordon βάσισε τη Θεωρία του κάνοντας ιδιαίτερα εκτενή έρευνα πάνω στη "μουσική ικανότητα", τη δυνατότητα δηλαδή που έχει κάθε άνθρωπος να επιτύχει μουσικούς στόχους. H "μουσική ικανότητα" και το "μουσικό επίτευγμα", είναι δύο διαφορετικές έννοιες, που όμως είναι συνυφασμένες μεταξύ τους. Με λίγα λόγια, η "μουσική ικανότητα" αποτελεί την πιθανότητα για το "μουσικό επίτευγμα", και το "μουσικό επίτευγμα" αποτελεί την πραγματοποίηση αυτής της πιθανότητας. Σύμφωνα με τον Gordon, όλοι οι άνθρωποι γεννιόμαστε με τη "μουσική ικανότητα". Όπως όμως συμβαίνει και με άλλες ανθρώπινες μαθησιακές δυνατότητες, υπάρχει ένα μεγάλο εύρος επιπέδων σε ότι αφορά τη "μουσική ικανότητα" διαμοιρασμένο στον ανθρώπινο πληθυσμό. Επιπροσθέτως η "μουσική ικανότητα" και το "μουσικό επίτευγμα" είναι εξίσου εξαρτώμενες από τη Μουσική Μάθηση. Αυτό συμβαίνει γιατί οι δυνατότητες μουσικής μάθησης και τα μουσικά επιτεύγματα (μέσω της εκπαίδευσης), βασίζονται πάνω στη μουσική σκέψη. Σημαντικό επίσης είναι ότι η μουσική σκέψη υπερβαίνει την απλή μίμηση (ως μέσο μάθησης) και οδηγεί στη μουσική κατανόηση.
Μέσω της έρευνάς του, ο Gordon προσδιόρισε ότι η "μουσική ικανότητα" έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα, με διακυμάνσεις από τη γέννηση μέχρι περίπου την ηλικία των 9 χρόνων, και από εκεί και έπειτα σταθεροποιείται. Η αλληλεπίδραση ανάμεσα στη "μουσική ικανότητα" που υπάρχει από τη γέννηση και τα ερεθίσματα από τα "μουσικά περιβάλλοντα" που δέχεται ένα παιδί κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του, βοηθούν τους εκπαιδευτικούς μουσικής να παρατηρήσουν μια πληθώρα μουσικών διαφορών (μαθησιακών), ανάμεσα στους μαθητές τους.
Ιδανικά κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων της ζωής μας και πριν η "μουσική ικανότητά" σταθεροποιηθεί, κάθε ένας από εμάς λαμβάνει σταδιακά μια πλούσια (σε ερεθίσματα) άτυπη μουσική εκπαίδευση, η οποία ακολουθείται από την τυπική μουσική εκπαίδευση. Η τυπική μουσική εκπαίδευση επιτρέπει στις μουσικές προοπτικές, που ένα άτομο έχει, να σταθεροποιηθούν στο μέγιστο δυνατό σημείο τους και δίνει επίσης το βήμα για το "μουσικό επίτευγμα". Ο Gordon εξηγεί ότι μέσω της άτυπης μουσικής εκπαίδευσης και σε αρχικό στάδιο της τυπικής μουσικής εκπαίδευσης τα παιδιά αναπτύσσουν μουσικά λεξιλόγια. Παρομοιάζει μάλιστα την ανάπτυξή τους με τον τρόπο που αναπτύσσονται τα γλωσσικά λεξιλόγια.
Η συνέχεια του άρθρου στον παρακάτω σύνδεσμο (στην Αγγλική γλώσσα):
https://www.allianceamm.org/resources/gordon/
Για περισσότερες πληροφορίες σε ότι αφορά τη Θεωρία Μουσικής Μάθησης επισκεφθείτε τον παρακάτω σύνδεσμο (στην Αγγλική γλώσσα):
https://www.allianceamm.org/resources/gordon/
Για περισσότερες πληροφορίες σε ότι αφορά τη Θεωρία Μουσικής Μάθησης επισκεφθείτε τον παρακάτω σύνδεσμο (στην Αγγλική γλώσσα):
Στο παρακάτω βίντεο παρουσιάζεται η μέθοδος με σύντομο τρόπο (στην Αγγλική γλώσσα):
Στο βίντεο που ακολουθεί μια βιογραφική επισκόπηση της μεθόδου από τον ίδιο τον Gordon (στην Αγγλική γλώσσα):
Ακολουθούν 12 βίντεο με διαλέξεις του Gordon στο Rhode Island College (στην Αγγλική γλώσσα):
- https://www.youtube.com/watch?v=QUaqEkmJ1Ys
- https://www.youtube.com/watch?v=-zX_PjROgu0
- https://www.youtube.com/watch?v=DmeYw6UFHh8
- https://www.youtube.com/watch?v=5H23mEDv0Qs
- https://www.youtube.com/watch?v=oqD1R7zVOas
- https://www.youtube.com/watch?v=42Fo8z7YAGw
- https://www.youtube.com/watch?v=4y89iKbmdqk
- https://www.youtube.com/watch?v=nuN1Yxf5yK8
- https://www.youtube.com/watch?v=037NiggXaMQ
- https://www.youtube.com/watch?v=iezwGydD05M
- https://www.youtube.com/watch?v=nuJh08sqXdk
- https://www.youtube.com/watch?v=lkjT1J8VzSA
Βιβλιογραφία:
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου