Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

EDWIN GORDON: ΘΕΩΡΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ

   

    Η Θεωρία Μουσικής Μάθησης, αναπτύχθηκε από τον Edwin Gordon στα μέσα της δεκαετίας του 1950 και συνεχίζει να αναπτύσσεται μέχρι σήμερα. Αποτελεί ένα σύνολο ιδεών, με το οποίο οι άνθρωποι μαθαίνουν μουσική με φυσικό τρόπο, όπως γίνεται με την εκμάθηση της μητρικής γλώσσας (audiation). Η εκμάθηση αυτή επιτυγχάνεται μέσω της αναπνοής, της κίνησης, της ρυθμικής απαγγελίας, του τραγουδιού, καθώς και παίζοντας μουσικά όργανα. Με αυτό τον τρόπο οι άνθρωποι αναπτύσσουν δεξιότητες, με τις οποίες μπορούν να δώσουν νόημα σε ένα συνδυασμό ρυθμικών και μελωδικών μοτίβων. Έτσι η Μουσική, μέσω των μοτίβων αυτών, αποτελεί μια μοναδική φόρμα ανθρώπινης επικοινωνίας. Επιπροσθέτως, η φυσική εκμάθηση της μουσικής μπορεί να εκφραστεί με πολλούς τρόπους, οι οποίοι αναπτύσσονται σταδιακά από την κύηση μέχρι και την ενηλικίωση ενός ανθρώπου. Έτσι γίνεται αντιληπτό, ότι η μουσική μάθηση αποτελεί μια ατέρμονη και σε βάθος διαδικασία σε ότι αφορά τη μουσική έκφραση και απόλαυση. Παρακάτω ακολουθεί μια περίληψη στα βασικά στοιχεία της Θεωρίας Μουσικής Μάθησης.
     
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

     Ο Gordon βάσισε τη Θεωρία του κάνοντας ιδιαίτερα εκτενή έρευνα πάνω στη "μουσική ικανότητα", τη δυνατότητα δηλαδή που έχει κάθε άνθρωπος να επιτύχει μουσικούς στόχους. H "μουσική ικανότητα" και το "μουσικό επίτευγμα", είναι δύο διαφορετικές έννοιες, που όμως είναι συνυφασμένες μεταξύ τους. Με λίγα λόγια, η "μουσική ικανότητα" αποτελεί την πιθανότητα για το "μουσικό επίτευγμα", και το "μουσικό επίτευγμα" αποτελεί την πραγματοποίηση αυτής της πιθανότητας. Σύμφωνα με τον Gordon, όλοι οι άνθρωποι γεννιόμαστε με τη "μουσική ικανότητα". Όπως όμως συμβαίνει και με άλλες ανθρώπινες μαθησιακές δυνατότητες, υπάρχει ένα μεγάλο εύρος επιπέδων σε ότι αφορά τη "μουσική ικανότητα" διαμοιρασμένο στον ανθρώπινο πληθυσμό. Επιπροσθέτως η "μουσική ικανότητα" και το "μουσικό επίτευγμα" είναι εξίσου εξαρτώμενες από τη Μουσική Μάθηση. Αυτό συμβαίνει γιατί οι δυνατότητες μουσικής μάθησης και τα μουσικά επιτεύγματα (μέσω της εκπαίδευσης), βασίζονται πάνω στη μουσική σκέψη. Σημαντικό επίσης είναι ότι η μουσική σκέψη υπερβαίνει την απλή μίμηση (ως μέσο μάθησης) και οδηγεί στη μουσική κατανόηση.

     Μέσω της έρευνάς του, ο Gordon προσδιόρισε ότι η "μουσική ικανότητα" έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα, με διακυμάνσεις από τη γέννηση μέχρι περίπου την ηλικία των 9 χρόνων, και από εκεί και έπειτα σταθεροποιείται. Η αλληλεπίδραση ανάμεσα στη "μουσική ικανότητα" που υπάρχει από τη γέννηση και τα ερεθίσματα από τα "μουσικά περιβάλλοντα" που δέχεται ένα παιδί κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του, βοηθούν τους εκπαιδευτικούς μουσικής να παρατηρήσουν μια πληθώρα μουσικών διαφορών (μαθησιακών), ανάμεσα στους μαθητές τους. 

     Ιδανικά κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων της ζωής μας και πριν η "μουσική ικανότητά" σταθεροποιηθεί, κάθε ένας από εμάς λαμβάνει σταδιακά μια πλούσια (σε ερεθίσματα) άτυπη μουσική εκπαίδευση, η οποία ακολουθείται από την τυπική μουσική εκπαίδευση. Η τυπική μουσική εκπαίδευση επιτρέπει στις μουσικές προοπτικές, που ένα άτομο έχει, να σταθεροποιηθούν στο μέγιστο δυνατό σημείο τους και δίνει επίσης το βήμα για το "μουσικό επίτευγμα". Ο Gordon εξηγεί ότι μέσω της άτυπης μουσικής εκπαίδευσης και σε αρχικό στάδιο της τυπικής μουσικής εκπαίδευσης τα παιδιά αναπτύσσουν μουσικά λεξιλόγια. Παρομοιάζει μάλιστα την ανάπτυξή τους με τον τρόπο που αναπτύσσονται τα γλωσσικά λεξιλόγια.

Η συνέχεια του άρθρου στον παρακάτω σύνδεσμο (στην Αγγλική γλώσσα):

https://www.allianceamm.org/resources/gordon/

Για περισσότερες πληροφορίες σε ότι αφορά τη Θεωρία Μουσικής Μάθησης επισκεφθείτε τον παρακάτω σύνδεσμο (στην Αγγλική γλώσσα):


  
Στο παρακάτω βίντεο παρουσιάζεται η μέθοδος με σύντομο τρόπο (στην Αγγλική γλώσσα):



Στο βίντεο που ακολουθεί μια βιογραφική επισκόπηση της μεθόδου από τον ίδιο τον Gordon (στην Αγγλική γλώσσα):


  
Ακολουθούν 12 βίντεο με διαλέξεις του Gordon στο Rhode Island College (στην Αγγλική γλώσσα):

  1. https://www.youtube.com/watch?v=QUaqEkmJ1Ys
  2. https://www.youtube.com/watch?v=-zX_PjROgu0
  3. https://www.youtube.com/watch?v=DmeYw6UFHh8
  4. https://www.youtube.com/watch?v=5H23mEDv0Qs
  5. https://www.youtube.com/watch?v=oqD1R7zVOas
  6. https://www.youtube.com/watch?v=42Fo8z7YAGw
  7. https://www.youtube.com/watch?v=4y89iKbmdqk
  8. https://www.youtube.com/watch?v=nuN1Yxf5yK8
  9. https://www.youtube.com/watch?v=037NiggXaMQ
  10. https://www.youtube.com/watch?v=iezwGydD05M
  11. https://www.youtube.com/watch?v=nuJh08sqXdk
  12. https://www.youtube.com/watch?v=lkjT1J8VzSA

Βιβλιογραφία:




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ