Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

GUEST POST: Μοτίβο





Τάξεις
: Α-Στ δημοτικού με κλιμακούμενο επίπεδο δυσκολίας

Υλικά: Χαρτιά, χρώματα, μουσικά όργανα, μέσο αναπαραγωγής ήχου

Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες (ή και παραπάνω, ανάλογα με το ενδιαφέρον των παιδιών και το πόσο έχουμε σκοπό να εμβαθύνουμε)

Περιγραφή: Πως ένα γραφικό μοτίβο γίνεται ηχητικό/μουσικό μοτίβο. Προτεινόμενες ακροάσεις: έργα μινιμαλιστικής μουσικής (Steve Reich, Terry Rilley, Philip Glass…) Επέκταση- εμβάθυνση: μοτίβο και μινιμαλιστική μουσική. Ενεργητική Ακρόαση. 



Ο μεγάλος μου ο γιος πηγαίνει πλέον Α δημοτικού. Στο μάθημα των μαθηματικών ασχολήθηκαν με τα μοτίβα. Κυκλάκια μπλε και κόκκινα αρχικά που ανάλογα με την ακολουθία τους δημιουργούσαν μοτίβα των 2, 3 κτλ. Προκειμένου να εμβαθύνω μαζί του την έννοια του μοτίβου, αλλά και να παίξουμε λίγο μουσική στο σπίτι, του πρότεινα να αντιστοιχήσουμε το κάθε χρώμα με μία νότα από το “σπασμένο μεταλλόφωνο” (αναφέρομαι στα bell o tons). Και κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα να το κάνω και στο σχολείο ως μάθημα. Ήταν πραγματικά μια σειρά μαθημάτων πολύ ενδιαφέρουσα τόσο για τους μαθητές (όλων των ηλικιών) όσο και για μένα.


1η διδακτική ώρα:

Α στάδιο: Ζωγράφισα στον πίνακα με κυκλάκια διαφορετικού χρώματος ένα μοτίβο των 2, ένα των 3 και ένα των 4. Ζήτησα μετά από τους μαθητές μου να  παρατηρήσουν προσεκτικά τι έφτιαξα στον πίνακα. Υπήρχαν τμήματα που αντιλήφθηκαν τα μοτίβα πολύ εύκολα και σε άλλα που χρειάστηκε περισσότερος χρόνος και περισσότερες επεξηγήσεις.


Β στάδιο: Ζήτησα από τους μαθητές να φτιάξουν τα δικά τους μοτίβα και τις επαναλήψεις τους. Το μοτίβο έπρεπε να είναι όχι μεγαλύτερο του 2 (πχ δύο χρώματα που εναλλάσσονται ή δύο σχήματα) και όχι μεγαλύτερο των 6. Έδωσα την επιλογή να χρησιμοποιήσουν είτε χρώματα, είτε σχήματα. Ένα μοτίβο μπορούσε να αποτελείται είτε από τόσα διαφορετικά χρώματα ήταν το αρχικό μοτίβο, δηλαδή σε ένα μοτίβο των 4 να χρησιμοποιηθούν 4 διαφορετικά χρώματα, είτε σε ένα μοτίβο των 4 να χρησιμοποιηθούν 3 ή και 2 μόνο χρώματα, άρα θα υπήρχε επανάληψη του ίδιου χρώματος στο πρότυπο.


Έβαλα ως περιορισμό ότι στην περίπτωση που χρησιμοποιούσαν διαφορετικά σχήματα ή σχεδιάκια να κρατήσουν τα ίδια χρώματα για το κάθε ίδιο σχεδιάκι. Επειδή ήταν πριν τα Χριστούγεννα είχα φέρει ως παράδειγμα έλατο, χιονάνθρωπος, στολίδι.

Ζήτησα επίσης να μην φτιάξουν μόνο ένα μοτίβο, αλλά παραπάνω και με διαφορετικούς συνδυασμούς.

Κατά την διάρκεια της δημιουργίας των γραφικών μοτίβων από τους μαθητές έβαλα ως ακρόαση το έργο του Steve Reich  Music for 18 musicians. Κάποια παιδιά έδειξαν πολύ ενδιαφέρον για την μουσική αυτή και με ρώτησαν τι είναι αυτό που ακούμε. Άλλα φυσικά όχι.




 Κάπου εδώ προέκυπτε και το ερώτημα από την πλευρά των παιδιών, μα τι σχέση έχει αυτό που κάνουμε με την μουσική. Άλλες φορές προλάβαινα να απαντήσω, συνήθως όμως μας προλάβαινε το κουδούνι σε αυτό το σημείο. Οπότε ζητούσα από τα παιδιά να φυλάξουν τα μοτίβα τους για την επόμενη εβδομάδα.

 

2η διδακτική ώρα:

Τι σχέση έχουν λοιπόν τα γραφικά μοτίβα με το μάθημα της μουσικής;

Το μοτίβο στην μουσική είναι μια μικρή μουσική ιδέα, η οποία είναι πολύ σημαντική για το κομμάτι. Ένα μοτίβο μπορεί να είναι ρυθμικό, μελωδικό ή και τα δύο, είναι εύκολα αναγνωρίσιμο και συχνά επαναλαμβάνεται.

Γ στάδιο:  Μετάβαση από το γραφικό στο μουσικό μοτίβο. Έχω φέρει στην τάξη μελωδικά κρουστά, ξυλόφωνο, μεταλλόφωνο, κουρδισμένα κουδουνάκια, boom whakers, αναλόγως με το τι διαθέτει το κάθε σχολείο. Το κάθε παιδί θα διαλέξει ένα από τα μοτίβα που έγραψε στο προηγούμενο μάθημα και θα αντιστοιχίσει το κάθε χρώμα  ή σχήμα που χρησιμοποίησε με μία νότα ή ήχο (πχ glissando στο μεταλλόφωνο ή συνήχηση).

Επειδή στα γραφικά μοτίβα που φτιάξαμε, πέραν του αν είναι ένα μοτίβο των 5 ή 6 πχ., δεν μας δίνεται κάποια άλλη πληροφορία για αξίες, βάζω ως προϋπόθεση ότι όλοι μας οι ήχοι είναι ισόχρονοι και επιμένω πολύ στο σταθερό tempo και σταθερό παίξιμο. Το κάθε παιδί θα παρουσιάσει το μουσικό του πλέον μοτίβο, ενώ τα παιδιά που παρακολουθούν πρέπει να καταλάβουν αν πρόκειται για ένα μοτίβο των 2,3,4,5 ή 6. Ζητώ επίσης να υπάρχει ένας τονισμός στον πρώτο χρόνο του μοτίβου σε κάθε επανάληψη. Έτσι δίνεται η ευκαιρία στα παιδιά τόσο να δημιουργήσουν κάτι δικό τους μουσικά, όσο και να εξασκηθούν στην ενεργητική ακρόαση των μουσικών μοτίβων των συμμαθητών τους.

Δ στάδιο: Το επόμενο στάδιο είναι δύο μαθητές μαζί να παίξουν ταυτόχρονα το μοτίβο της επιλογής τους. Εδώ πλέον υπάρχουν συνηχήσεις και τονισμοί, οι οποίοι είναι σταθεροί, σε περίπτωση που διαλέξουν και τα δυο παιδιά ένα μοτίβο ίδιας διάρκειας, πχ ένα μοτίβο των 3, ή στην περίπτωση που διαλέξουν μοτίβα διαφορετικής διάρκειας (2 και 5 πχ.), προκύπτουν σε κάθε επανάληψη νέες συνηχήσεις και νέοι τονισμοί, μέχρις ότου και τα δύο μοτίβα ξανασυναντηθούν στον 1ο χρόνο.

Το να παίξουν μαζί δύο παιδιά ταυτόχρονα κίνησε πολύ το ενδιαφέρον των παιδιών. Συμμετείχαν όλα τα παιδιά, ακόμα και αυτά τα οποία είχαν επιλέξει να μην παίξουν και εκτεθούν μόνα τους στο Γ στάδιο. Το να παίξουν σε ένα κοινό και σταθερό tempo υπήρξε μία πρόκληση. Υπήρχαν παιδιά που συντονίστηκαν και άλλα που τους δυσκόλεψε ιδιαίτερα αυτή η συνθήκη. Όμως όλα προσπάθησαν.

Το στάδιο αυτό δεν ενδείκνυται φυσικά για τις μικρότερες τάξεις. 


3η διδακτική ώρα (μόνο για μαθητές Ε & ΣΤ δημοτικού.)

Η 3η αυτή διδακτική ώρα γίνεται μόνο σε περίπτωση που ως εκπαιδευτικοί μουσικής θέλουμε να μιλήσουμε στα παιδιά για τον μινιμαλισμό.

Το μοτίβο που δουλέψαμε στα 2 προηγούμενα μαθήματα γίνεται ο συνδετικός κρίκος για την μινιμαλιστική μουσική.

Μινιμαλισμός είναι η τέχνη του ελάχιστου. Εμφανίστηκε ως καλλιτεχνικό ρεύμα την δεκαετία του 60 στις ΗΠΑ. Ο μινιμαλισμός συναντάται στα εικαστικά, την γλυπτική, την αρχιτεκτονική, την φωτογραφία και φυσικά την μουσική.

Μερικοί από τους συνθέτες που έγραψαν μινιμαλιστική μουσική είναι οι Steve Reich, Philip Glass, John Adams, Terry Riley, Le Mont Young, Michael Nyman.

Η μινιμαλιστική μουσική βασίζεται κυρίως στα μοτίβα και στην επανάληψη.

Προτεινόμενες μουσικές ακροάσεις και θεάσεις:

Steve Reich, Claping music



Steve Reich, Different Trains


Philip Glass, The Hours (2002)



Philip Glass, Koyaanisquatsi (1982)

(Επειδή είναι αρκετά μεγάλο σε διάρκεια, έδειξα επιλεκτικά ένα 10λεπτο περίπου στην τάξη)

Η Anne Teresa de Keersmaeker, χορεύτρια και χορογράφος, έχει χορογραφήσει μουσικές συνθέσεις του Steve Reich. Ενδεικτικά μπορείτε να δείξετε και αυτό στην τάξη.

Piano Phase


Αυτό είναι ένα μάθημα γνωριμίας με την μινιμαλιστική μουσική και τους συνθέτες της. Μπορεί να επεκταθεί κι άλλο, αναλόγως το ενδιαφέρον των μαθητών, φτιάχνοντας από κοινού με τους μαθητές ένα βιβλιαράκι στο book creator ή ένα padlet. Βασικά ζητήματα προς διερεύνηση θα ήταν:

        Τι είναι μινιμαλισμός; Πότε; Που; Ποιοι;

        Φωτογραφικό υλικό από έργα μινιμαλιστικής τέχνης

        Steve Reich

        Philip Glass

        Μουσικές προς ακρόαση.

 

Καλές Ακροάσεις

Ελένη Τσαουσάκη

 

Πηγές:

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%B9%CE%BD%CE%B9%CE%BC%CE%B1%CE%BB%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82

https://en.wikipedia.org/wiki/Minimal_music

https://en.wikipedia.org/wiki/Minimalism

http://peopleisdancing.blogspot.com/2020/03/blog-post.html

 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ