Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Guest Post: Το Ζέσταμα

 


Τάξεις: Α-ΣΤ Δημοτικού

Διάρκεια: 3-6 λεπτά

Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε και είπα φέτος να δοκιμάσω το ζέσταμα σε μορφή ρουτίνας για το ξεκίνημα του μαθήματος σε όλες τις τάξεις.

Από τα ωδειακά μου χρόνια θυμάμαι ότι στο μάθημα της χορωδίας ξεκινουσαμε με ένα αρχικά σωματικό ζέσταμα, αναπνοές, φωνητικό ζέσταμα. Αυτό το έκανα στους μαθητές μου ήδη κυρίως όμως όταν ήταν να ασχοληθώ συγκεκριμένα με κάποιο τραγούδι στην τάξη. Φέτος το δοκίμασα ως ρουτίνα σε κάθε μάθημα, σε κάθε τάξη, στην αρχή του μαθήματος μετά το καλημέρα σας. Και το σωματικό ζέσταμα το οποίο αποτελείται από διατάσεις, με ένα συγκεκριμένο μουσικό κομμάτι το οποίο μου αρέσει εμένα προσωπικά να ακούω και με βολεύει η διάρκεια του.


Το κομμάτι είναι το Porcelain της Lavinia Meijer.


Η σειρά των διατάσεων είναι η εξής:

1.    Είμαστε καθισμένοι στις καρέκλες μας και τα δαχτυλάκια "περπατάνε" μέχρι το πάτωμα. Διάταση μέσης

2.    Ξανά σε όρθια θέση ο κορμός μας τεντωνόμαστε όπως όταν ξυπνάμε το πρωί.

3.    Διατάσεις ώμων. Περιστροφή προς τα πίσω, προς τα μπροστά, σήκωμα ώμων.

4.    Περιστροφή σβέρκου αριστερόστροφα και δεξιόστροφα. Αργά! Κοιτάζουμε πάτωμα - ταβάνι, δεξιά -αριστερά.

5.    Διατάσεις καρπών. Περιστροφή.

6.    Σηκώνουμε και τα δύο πόδια. Διατάσεις αστραγάλων. Περιστροφή, και οι μύτες των ποδιών "κοιτάνε" ταβάνι και μετά τον απέναντι.

7.    Με μία μεγάλη αναπνοή σηκωνόμαστε όρθιοι. Αναπνοές αργές.

8.    Εισπνοή αργή για 4 χρόνους, κράτημα αναπνοής για 4, εκπνοή σε 4 χρόνους, κράτημα για 4 κοκ

Κάπου εδώ τελειώνει και η μουσική.

Συνεχίζω με ασκήσεις ενεργοποίησης του διαφράγματος.

Και περνάω σε νότες που τραγουδάω και δείχνω με το χέρι και τα παιδιά επαναλαμβάνουν. Ανάλογα με την τάξη, την ηλικία και την ετοιμότητα του κάθε τμήματος τραγουδάω εύκολα ή πιο περίπλοκα ρυθμομελωδικα σχήματα.

Επιμένω στο να τραγουδάνε με την κανονική τους φωνή, γιατί υπάρχουν παιδιά που μπορεί να χρησιμοποιούν επί τούτου μια πιο οπερατική, πιο τσιριχτή, μια φωνή τύπου "είμαι στο γήπεδο και φωνάζω συνθήματα" κτλ.

Στις πιο μικρές ηλικίες τελειώνω και με ένα μίνι τραγουδάκι, άλλο κάθε φορά.

Αυτό που παρατήρησα είναι ότι στα περισσότερα τμήματα φαίνεται να λειτουργεί πολύ καλά αυτό το ζέσταμα - ρουτίνα. Δίνει σε όλους μας, συμπεριλαμβανομένου και του εαυτού μου, την δυνατότητα να αποφορτιστούμε από ότι είχε συμβεί πιο πριν, είτε αυτό ήταν μάθημα ή διάλειμμα και να συγκεντρωθούμε στο μάθημα της μουσικής. Λειτουργεί ως πολύ καλή εξάσκηση στην αναπνοή και υπάρχει φυσικά καλλιέργεια ακοής και ορθότερης αναπαραγωγής των μουσικών τόνων.

Μετά το ζέσταμα ακολουθεί το κυρίως μάθημα και οι δραστηριότητες που αφορούν το τι θα δουλέψουμε την εκάστοτε φορά.

ΥΓ1. Από τις παρακάτω ασκήσεις χρησιμοποιώ τις 1-3 απλά καταλήγουμε σε άνοιγμα των χεριών, 4-7, 12-13, 19.


ΥΓ2. Η επιλογή του μουσικού κομματιού είναι ενδεικτική, έβαλα αυτό που χρησιμοποιώ εγώ στο μάθημα μια ταιριάζει σε εμένα. Η επιλογή των διατάσεων είναι επίσης ενδεικτική. Ο καθένας μπορεί να φτιάξει την δική του σειρά ασκήσεων. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι λειτουργεί πραγματικά καλά στα παιδιά, δημιουργεί μια πιο ήσυχη ατμόσφαιρα και είναι μια καλή εισαγωγή στο μάθημα της μουσικής. 

 

Ελένη Τσαουσάκη

ΠΕ 79.01

 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ