Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ



Το θέμα "Μουσική και Κινηματογράφος" αποτελεί ένα από τα αγαπημένα μου, καθώς είμαι λάτρης της κινηματογραφικής μουσικής. Θα ήθελα λοιπόν οι μαθητές μου να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με την "μαγεία" που προσφέρουν τα soundtracks.

Τάξη: Ε - Στ Δημοτικού και Α - Β - Γ Γυμνασίου

Διδακτικές Ώρες: 2-4 (ανάλογα το ενδιαφέρον των μαθητών)

Υλικά: Προτζέκτορας, Ηχεία, H/Y, Μουσικά όργανα τάξης, εφαρμογές για σύνθεση π.χ Chrome Music Lab



Σκοπός:

Οι μαθητές να: 

  1. γνωρίσουν την ιστορία της μουσικής στον κινηματογράφο, 
  2. είναι σε θέση να αναλύσουν τη χρήση της μουσικής στον κινηματογράφο 
  3. εντοπίσουν πώς ενισχύει την αφήγηση και τον συναισθηματικό αντίκτυπο μιας ταινίας
  4. εντοπίσουν τους διαφορετικούς τρόπους χρήσης της μουσικής 
  5. εξηγήσουν πώς η μουσική συμβάλλει στη συνολική κινηματογραφική εμπειρία.
  6. πειραματιστούν και να δημιουργήσουν τη δική τους σύνθεση με αφορμή τη σκηνή μίας ταινίας

Εισαγωγή:

Η μουσική παίζει καθοριστικό ρόλο στον κινηματογράφο, ενισχύοντας τη διάθεση, εντείνοντας τα συναισθήματα και δημιουργώντας μια βαθύτερη σύνδεση με το κοινό.

Διαφορετικά μουσικά στοιχεία, όπως η μελωδία, ο ρυθμός, η δυναμική και η ενορχήστρωση, χρησιμοποιούνται για να προκαλέσουν συγκεκριμένα συναισθήματα και να υποστηρίξουν τη δράση στην οθόνη.

Τα soundtrack ταινιών συντίθενται προσεκτικά για να συμπληρώσουν την αφήγηση και να ενισχύσουν την κινηματογραφική εμπειρία.

Δημιούργησα μία παρουσίαση για τις απαρχές και την πορεία της μουσικής στον κινηματογράφο, την οποία μπορείτε αν θέλετε να δείξετε στους μαθητές σας.

 https://docs.google.com/presentation/d/1esxVqFJy3ujmjYVLbae-xTTZfSMF6lYb/edit?usp=sharing&ouid=116363524449428006740&rtpof=true&sd=true

Δραστηριότητες:

Ξεκινήστε δείχνοντας το παρακάτω μάθημα που δημιούργησε η συνάδελφος Πηνελόπη Πανταζή:

(https://read.bookcreator.com/DsDoktXFJWOjfWCco1k6QUykgHu2/RD_p7vaHQACK3qDdKJJllQ/_RnZjbboRxS2cytgtWvmJA)

Σε συνδυασμό και με το μάθημα που έχει δημιουργήσει η συνάδελφος Δημούλα Κουτελιδάκη.

Καθώς και με αυτή τη διαδραστική παρουσίαση από τη συνάδελφο Βάσω Ζιώγα

https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=1277809&fbclid=IwAR1nqgC4L20Okl2Yx77lb0NHzMgrLYQKE_ieBs1GCDy_qPNLns2roXleCmM

Ζητήστε από τους μαθητές να σας πουν τι παρατήρησαν και τι τους έκανε εντύπωση.

Καθοδηγούμενη συζήτηση συγχρόνως με την προβολή του Book Creator:

  • Εισάγετε τα βασικά σημεία για τον ρόλο της μουσικής στον κινηματογράφο χρησιμοποιώντας οπτικά βοηθήματα και παραδείγματα από γνωστές ταινίες.
  • Συζητήστε τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους μπορεί να χρησιμοποιηθεί η μουσική στο φιλμ, όπως η ρύθμιση του τόνου, η υπογράμμιση συναισθημάτων και η επισήμανση βασικών στιγμών.
  • Αντιμετωπίστε την κοινή παρανόηση ότι η μουσική στις ταινίες είναι απλώς θόρυβος παρασκηνίου και εξηγήστε τη σημασία της στην ενίσχυση της αφήγησης.
  • Δείξτε στους μαθητές διαφορετικά αποσπάσματα ταινιών και βάλτε τους να αναγνωρίσουν τα μουσικά στοιχεία που υπάρχουν σε κάθε σκηνή.
  • Κάντε καθοδηγούμενες ερωτήσεις για να βοηθήσετε τους μαθητές να αναλύσουν πώς η μουσική συμβάλλει στη συνολική κινηματογραφική εμπειρία.
  • Παρακολουθήστε την απόδοση των μαθητών μέσω συζητήσεων στην τάξη και ατομικών απαντήσεων.

Δραστηριότητες για μεγαλύτερους μαθητές για μέσα στην τάξη ή για εργασία στο σπίτι

Ανάλυση Soundtrack: Αναθέστε στους μαθητές ένα soundtrack ταινίας για ανάλυση. Μπορούν να ερευνήσουν τον συνθέτη, να ακούσουν το soundtrack και να εντοπίσουν τα διαφορετικά μουσικά στοιχεία και τεχνικές που χρησιμοποιούνται. Μπορούν επίσης να συζητήσουν πώς η μουσική ενισχύει την αφήγηση και τη συναισθηματική επίδραση της ταινίας.

Βαθμολόγηση σκηνής: Επιλέξτε μια σκηνή από μια γνωστή ταινία και βάλτε τους μαθητές να δημιουργήσουν το δικό τους soundtrack για αυτήν. Μπορούν να επιλέξουν ένα soundtrack ταινίας ή να συνθέσουν τη δική τους μουσική χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεία ή μουσικά όργανα. Στη συνέχεια, οι μαθητές μπορούν να συγκρίνουν και να αντιπαραβάλουν την έκδοσή τους με το αρχικό soundtrack, συζητώντας τις επιλογές που έκαναν και τον αντίκτυπο στη σκηνή.

Παρουσίαση Soundtrack Ταινίας: Αναθέστε στους μαθητές ένα soundtrack ταινίας και βάλτε τους να δημιουργήσουν μια παρουσίαση που τονίζει τη σημασία και τον αντίκτυπό του στην ταινία. Μπορούν να περιλαμβάνουν πληροφορίες για τον συνθέτη, μουσικά στοιχεία που χρησιμοποιούνται και συγκεκριμένες σκηνές όπου η μουσική ξεχωρίζει. Αυτό μπορεί να γίνει μεμονωμένα ή σε μικρές ομάδες.

Λίστα αναπαραγωγής ήχου ταινίας: Ζητήστε από τους μαθητές να δημιουργήσουν τη δική τους λίστα αναπαραγωγής με soundtrack ταινιών. Μπορούν να επιλέξουν ένα θέμα, όπως «επικές περιπέτειες» ή «ρομαντικές ταινίες» και να επιλέξουν σάουντρακ που ταιριάζουν σε αυτό το θέμα. Οι μαθητές μπορούν να δώσουν μια σύντομη εξήγηση για κάθε επιλογή, συζητώντας πώς η μουσική προκαλεί ορισμένα συναισθήματα ή ενισχύει συγκεκριμένες στιγμές στις ταινίες.

Reflection Soundtrack ταινίας: Ζητήστε από τους μαθητές να παρακολουθήσουν μια ταινία της επιλογής τους και να σκεφτούν την επίδραση του soundtrack. Μπορούν γραπτά ή προφορικά να αναφέρουν πώς η μουσική προσθέτει στη συνολική κινηματογραφική εμπειρία, ενισχύει την αφήγηση και προκαλεί συναισθηματικές αντιδράσεις.

Αυτές οι δραστηριότητες και οι εργασίες θα επιτρέψουν στους μαθητές να ασχοληθούν με τη μουσική στον κινηματογράφο, να αναπτύξουν τις δεξιότητες κριτικής σκέψης τους και να εμβαθύνουν την κατανόησή τους για τον ρόλο της μουσικής στον κινηματογράφο.

Λίστα με μερικά από τα πλέον γνωστά soundtracks:

  1. "Star Wars" - John Williams

  2. "The Lord of the Rings" trilogy - Howard Shore

  3. "Jurassic Park" - John Williams

  4. "Titanic" - James Horner

  5. "The Lion King" - Hans Zimmer

  6. "Harry Potter" series - John Williams - Patrick Doyle - Nicholas Hooper

  7. "Pulp Fiction" -

  8. "The Godfather" - Nino Rota

  9. "E.T. the Extra-Terrestrial" - John Williams

  10. "The Good the Bad and the Ugly" - Ennio Moriconne

Επίλογος:

Συνοψίστε τα βασικά σημεία που συζητήθηκαν σε όλο το μάθημα και δώστε έμφαση στη σημασία της μουσικής στον κινηματογράφο.

Επέκταση:

Η συνάδελφος Άννα Καρανικόλα στο ιστολόγιό της "Λίγα και Μουσικά", έχει δημιουργήσει ένα αφιέρωμα στο συνθέτη John Williams

https://ligakaimousika.blogspot.com/2021/05/blog-post_9.html

Η συνάδελφος Λίτσα Ράδου έχει δημιουργήσει ένα μάθημα για τον Πόλεμο των Άστρων


 
Επίσης σε παλαιότερη ανάρτησή μου είχα κάνει ένα αφιέρωμα στο Γιώργο Ζαμπέτα, αν θέλετε να κάνετε μία μικρή εισαγωγή στη μουσική του ελληνικού κινηματογράφου.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ