Η Playlist των συναισθημάτων
τάξεις: Α-ΣΤ Δημοτικού
Διάρκεια: 1 διδακτική ώρα
Στόχοι: Συζήτηση, ενεργητική ακρόαση,
ενεργοποίηση φαντασίας και κριτικής σκέψης.
Εισαγωγή: Έτυχε να ακούσω στο ραδιόφωνο το Dance of the Knights από το μπαλέτο Ρωμαίος και Ιουλιέτα του S. Prokofiev και σκέφτηκα πόσο καλά αποτυπώνεται το μίσος μεταξύ Καπουλέτων και Μοντεγων μέσω της μουσικής. Άρχισα λοιπόν να αναζητώ και άλλα κομμάτια που θα μπορούσαν να ηχοποιουν ένα συναίσθημα. Προφανώς αυτό είναι αρκετά υποκειμενικό, παρόλα αυτά κάθε μουσικό κομμάτι μας αφήνει μία "αίσθηση". Επέλεξα έργα χωρίς λόγια, καθώς οι στίχοι συγκεκριμενοποιουν το θέμα για το οποίο μιλάει ο συνθέτης.
Διαδικασία στην σχολική τάξη:
Α-ΣΤ Δημοτικού:
Ξεκινήσαμε μια συζήτηση περί
συναισθημάτων. Φτιάξαμε έναν μακρύ κατάλογο με θετικά, αρνητικά και κάποια
συναισθήματα που δεν ξέραμε που να τα κατατάξουμε. Σε όλες τις τάξεις βρήκαμε
πιο πολλά αρνητικά.
Ενδεικτικά αναφέρω: χαρά, λύπη, θυμός, φόβος, ενθουσιασμός, αγάπη, έρωτας, ανυπομονησία, ντροπή, ζήλεια, μοναξιά…
Α-Γ δημοτικού:
Ζήτησα από τους μαθητές να χωρίσουν ένα φύλλο
στα 4. Επέλεξα 4 μουσικά κομμάτια. Οι μαθητές έπρεπε αφού ακούσουν το κομμάτι,
να φανταστούν αν η μουσική ήταν συναίσθημα, ποιο συναίσθημα θα ήταν και να το
ζωγραφίσουν, είτε με φατσούλα, είτε με όποιον τρόπο ήθελαν.
Τα 4 κομμάτια ήταν:
- Prokofiev,
Dance of the Knights https://youtu.be/bBsKplb2E6Q
- Debussy,
Golliwog's Cakewalk https://youtu.be/p5Rhv1E3tEM
- Williams,
Jaws theme https://youtu.be/BePfzCOMRZQ
- Holst, Venus https://youtu.be/mp5gksq_OEI
Δ-Στ δημοτικού
Στις μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού, αφού
θέσαμε το θέμα συναισθήματα, καταρτίσαμε έναν κατάλογο με διάφορα συναισθήματα
και τα κατατάξαμε σε 3 κατηγορίες, θετικά αρνητικά και ουδέτερα. Μπορεί να
γίνει επίσης ένα συννεφόλεξο με τη
συμμετοχή των παιδιών. Συννεφόλεξο
μπορείτε να φτιάξετε εδώ με διάφορες εφαρμογές όπως η wordart κ.α.
Τα κομμάτια που επέλεξα ήταν περισσότερα και
ζητούσα από τα παιδιά να μου γράψουν ποιο συναίσθημα κατά την γνώμη τους
αντιπροσώπευε ή αν προτιμούσαν να μου ζωγραφίσουν μια φατσούλα ή κάποια μικρή
ιστορία που θα ταίριαζε. Αυτό που μου
έκανε εντύπωση ήταν ότι, τα παιδιά των μικρότερων τάξεων επέλεγαν πιο συνειδητά
και πιο ξεκάθαρα ποιο συναίσθημα “ακούν”, ενώ των μεγαλύτερων τάξεων
χρησιμοποίησαν όσο πιο πολλές λέξεις γινόταν, ακόμα κι αν τα συναισθήματα ήταν
τελείως αντιφατικά, μου φάνηκε δηλαδή ότι η κριτική σκέψη και η φαντασία
λειτούργησε πολύ καλύτερα στα μικρότερα παιδιά.
Τα κομμάτια που επέλεξα ήταν τα εξής:
●
Prokovief, Danceof the knights
●
Messiaen:Quatuor pour la fin du Temps: IV. Intermède
●
Messiaen:
Quatuor pour la fin du Temps: VIII. Louange à l'immortalité de Jésus
●
Debussy: Golliwog's Cakewalk (Children's
Corner, L. 113)
●
G. Taileferre:Harp Sonata, III. Perpetuum Mobile
●Ζωναράδικος,
διασκευή για 2 άρπες (Ματούλας & Μπιλντέα)[1]
Φυσικά την λίστα με τα προτεινόμενα κομμάτια
για ακρόαση μπορείτε να τροποποιήσετε με βάση τη δική σας στοχοθεσία.
Καλές Ακροάσεις
Ελένη Τσαουσάκη
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου