Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Guest Post: Η Playlist των συναισθημάτων

 


Η Playlist των συναισθημάτων

τάξεις: Α-ΣΤ Δημοτικού 

Διάρκεια: 1 διδακτική ώρα 

Στόχοι: Συζήτηση, ενεργητική ακρόαση, ενεργοποίηση φαντασίας και κριτικής σκέψης.

Εισαγωγή: Έτυχε να ακούσω στο ραδιόφωνο το Dance of the Knights από το μπαλέτο Ρωμαίος και Ιουλιέτα του S. Prokofiev και σκέφτηκα πόσο καλά αποτυπώνεται το μίσος μεταξύ Καπουλέτων και Μοντεγων μέσω της μουσικής. Άρχισα λοιπόν να αναζητώ και άλλα κομμάτια που θα μπορούσαν να ηχοποιουν ένα συναίσθημα. Προφανώς αυτό είναι αρκετά υποκειμενικό, παρόλα αυτά κάθε μουσικό κομμάτι μας αφήνει μία "αίσθηση". Επέλεξα έργα χωρίς λόγια, καθώς οι στίχοι συγκεκριμενοποιουν το θέμα για το οποίο μιλάει ο συνθέτης.

Διαδικασία στην σχολική τάξη:

Α-ΣΤ Δημοτικού: 

Ξεκινήσαμε μια συζήτηση περί συναισθημάτων. Φτιάξαμε έναν μακρύ κατάλογο με θετικά, αρνητικά και κάποια συναισθήματα που δεν ξέραμε που να τα κατατάξουμε. Σε όλες τις τάξεις βρήκαμε πιο πολλά αρνητικά.

Ενδεικτικά αναφέρω: χαρά, λύπη, θυμός, φόβος, ενθουσιασμός, αγάπη, έρωτας, ανυπομονησία, ντροπή, ζήλεια, μοναξιά…

Α-Γ δημοτικού:

Ζήτησα από τους μαθητές να χωρίσουν ένα φύλλο στα 4. Επέλεξα 4 μουσικά κομμάτια. Οι μαθητές έπρεπε αφού ακούσουν το κομμάτι, να φανταστούν αν η μουσική ήταν συναίσθημα, ποιο συναίσθημα θα ήταν και να το ζωγραφίσουν, είτε με φατσούλα, είτε με όποιον τρόπο ήθελαν.

Τα 4 κομμάτια ήταν:

  1. Prokofiev, Dance of the Knights https://youtu.be/bBsKplb2E6Q
  2. Debussy, Golliwog's Cakewalk https://youtu.be/p5Rhv1E3tEM
  3. Williams, Jaws theme https://youtu.be/BePfzCOMRZQ
  4. Holst, Venus https://youtu.be/mp5gksq_OEI




Δ-Στ δημοτικού

Στις μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού, αφού θέσαμε το θέμα συναισθήματα, καταρτίσαμε έναν κατάλογο με διάφορα συναισθήματα και τα κατατάξαμε σε 3 κατηγορίες, θετικά αρνητικά και ουδέτερα. Μπορεί να γίνει επίσης ένα συννεφόλεξο  με τη συμμετοχή των παιδιών. Συννεφόλεξο μπορείτε να φτιάξετε εδώ με διάφορες εφαρμογές όπως η wordart κ.α.

 



Τα κομμάτια που επέλεξα ήταν περισσότερα και ζητούσα από τα παιδιά να μου γράψουν ποιο συναίσθημα κατά την γνώμη τους αντιπροσώπευε ή αν προτιμούσαν να μου ζωγραφίσουν μια φατσούλα ή κάποια μικρή ιστορία που θα ταίριαζε.  Αυτό που μου έκανε εντύπωση ήταν ότι, τα παιδιά των μικρότερων τάξεων επέλεγαν πιο συνειδητά και πιο ξεκάθαρα ποιο συναίσθημα “ακούν”, ενώ των μεγαλύτερων τάξεων χρησιμοποίησαν όσο πιο πολλές λέξεις γινόταν, ακόμα κι αν τα συναισθήματα ήταν τελείως αντιφατικά, μου φάνηκε δηλαδή ότι η κριτική σκέψη και η φαντασία λειτούργησε πολύ καλύτερα στα μικρότερα παιδιά.

 

Τα κομμάτια που επέλεξα ήταν τα εξής:

     Prokovief, Danceof the knights

     Debussy, Clairde lune

     Messiaen:Quatuor pour la fin du Temps: IV. Intermède

     Messiaen: Quatuor pour la fin du Temps: VIII. Louange à l'immortalité de Jésus

     J. Williams: Thejaws

     A. Piazolla:Libertango

      Debussy: Golliwog's Cakewalk (Children's Corner, L. 113)

     Beats Antique:Milieu

     G. Taileferre:Harp Sonata, III. Perpetuum Mobile

     Tiersen: La valse d'Amélie

Ζωναράδικος, διασκευή για 2 άρπες (Ματούλας & Μπιλντέα)[1]

 

Φυσικά την λίστα με τα προτεινόμενα κομμάτια για ακρόαση μπορείτε να τροποποιήσετε με βάση τη δική σας στοχοθεσία.

 

Καλές Ακροάσεις

Ελένη Τσαουσάκη

 



[1] Ημερομηνία ανάκτησης των βίντεο από το youTube 01.03.2024

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ