Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συμβουλές για αποτελεσματική μουσική ακρόαση

 

Στόχοι/Σκοποί

  • Η βελτίωση της ικανότητας ακρόασης της μουσικής αποτελεσματικά για να υπάρξει η δυνατότητα περιγραφής και ανάλυσης.
  • Η διάκριση ανάμεσα στην ακοή και την ακρόαση.
  • Η κατανόηση των στοιχείων της μουσικής.
  • Η αναγνώριση των στοιχείων της μουσικής κατά την ακρόαση.
Από την ακοή στην ακρόαση

Ερώτηση: 

Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στην ακοή και την ακρόαση;

Απάντηση: 

Ακοή είναι η ασυνείδητη λήψη όλων των ήχων στον περιβάλλοντα χώρο. Ο λήπτης μπορεί να αναγνωρίζει τους ήχους αλλά δεν είναι απαραίτητη η συγκέντρωση σε αυτούς.  

Ακρόαση είναι η συνειδητή, συγκεντρωμένη και εστιασμένη προσοχή στους ήχους από τον λήπτη. 

Πως να ακούτε αποτελεσματικά

Είναι σημαντικό όταν ακούτε και αναλύετε μουσική να το κάνετε με αποτελεσματικό τρόπο. Αυτό μπορεί να είναι δύσκολο στην αρχή καθώς υπάρχουν πολλά μουσικά στοιχεία που συνήθως εμπεριέχονται σε ένα μουσικό κομμάτι.

Που να εστιάσετε

Θα πρέπει να έχετε τη δυνατότητα να αναγνωρίσετε και στη συνέχεια να σχολιάσετε (ιδανικά γνωρίζοντας την μουσική ορολογία) σχετικά με τα διάφορα στοιχεία της μουσικής που εντοπίζετε έπειτα από την ακρόαση ενός μουσικού έργου.
  • Δυναμική
  • Ρυθμός (συμπεριλαμβανομένων του μέτρου και της ταχύτητας) 
  • Τονικό Ύψος
  • Δομή και Μορφή
  • Μελωδία
  • Ενορχήστρωση
  • Υφή και Χροιά
  • Τονικότητα
  • Αρμονία
Να γνωρίζετε βασικά χαρακτηριστικά τεχνικής παιξίματος των μουσικών οργάνων

Μερικά παραδείγματα:

glissando: τεχνική παιξίματος διαδοχικών φθόγγων με γλίστρημα



Παίξιμο με σουρντίνα (τοποθετείται μέσα στην καμπάνα των χάλκινων ή στη γέφυρα των έγχορδων οργάνων για να μειώσει ή να αλλοιώσει τον ήχο τους):


pizzicato: τεχνική παιξίματος έγχορδων μουσικών οργάνων, όπου μπορούν να παιχτούν τσιμπώντας τις χορδές τους με τα δάχτυλα.


tremolo:η ταχύτατη επανάληψη ενός ή εναλλαγή περισσότερων ήχων με διάφορες τεχνικές


Μια μικρή λίστα με μουσικούς όρους και την εξήγησή τους μπορείτε να βρείτε εδώ:



Λίγη εξάσκηση

Άσκηση 1η:

Ακούστε το «Percussion on Parade» μπορείτε να αναγνωρίσετε τα κρουστά μουσικά όργανα;



Απάντηση: ταμπούρο, ξυλόφωνο, καμπάνες, τυμπάνια, μαρίμπα, μεταλλόφωνο, πιατίνια, καστανιέτες, τρίγωνο. temple blocks, κασετίνα, ταμπουρίνο.

Άσκηση 2η:

Ακούστε το μουσικό θέμα από το o.s.t. «Jaws» και σχολιάστε το ρυθμό, τη δυναμική, το ρυθμό, την υφή και την τονικότητα. Προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε μουσική ορολογία όπου είναι δυνατόν.


Απάντηση: Η ταχύτητα του κομματιού είναι αργή (lento/adagio) και ακολουθεί απότομη αύξηση σε moderato. Υπάρχει ένα accelerando που οδηγεί στην κορύφωση. Ξεκινά από pp και σταδιακά αυξάνεται σε ff. Ξεχωρίζει ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο τετάρτων (leitmotif) που αρχικά ακούστηκε από τα τσέλα, τα κοντραμπάσα και τα ξύλινα πνευστά. Τα βιολιά, οι βιόλες και τα χάλκινα πνευστά προστίθενται σταδιακά. Περιστασιακά, τα χάλκινα παίζουν μια μελωδία με συγκοπές. Ξεκινά μονοφωνικά και unisono. Η υφή αλλάζει σε πολυφωνική αργότερα. Το κομμάτι είναι γραμμένο σε ελάσσονα τονικότητα.





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ