Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το σχολείο ξεκινά - Δραστηριότητες vol. 2 (voice exploration)


Εισαγωγή

Οι δραστηριότητες εξερεύνησης φωνής είναι σημαντικές για το μάθημα μουσικής. Ειδικά όταν εργάζεστε με μικρούς μαθητές που ξεκινούν να αναπτύσσουν τις μουσικές και φωνητικές τους ικανότητες. Αυτές οι δραστηριότητες βοηθούν τους μαθητές να γίνουν πιο σίγουροι, δημιουργικοί και άνετοι με τις φωνές τους. 

1. Χτίζοντας τη φωνητική αυτοπεποίθηση

Πολλοί μαθητές μπορεί να μην αισθάνονται σίγουροι για τις φωνές τους, ειδικά όταν τραγουδούν μπροστά σε άλλους. Οι δραστηριότητες εξερεύνησης φωνής παρέχουν ένα ασφαλές, παιχνιδιάρικο περιβάλλον όπου οι μαθητές μπορούν να πειραματιστούν με τις φωνές τους χωρίς να φοβούνται την κρίση. Αυτό χτίζει την αυτοπεποίθησή τους και τους βοηθά να αισθάνονται πιο άνετα χρησιμοποιώντας τις φωνές τους σε διάφορα μουσικά πλαίσια.

2. Ανάπτυξη φωνητικής έκτασης και τεχνικής

Η εξερεύνηση διαφορετικών φωνητικών ήχων και διαφορετικά τονικά ύψη βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν το φωνητικό εύρος τους και να κατανοήσουν πώς να ελέγχουν τις φωνές τους. Συμμετέχοντας σε ασκήσεις που ενθαρρύνουν υψηλούς και χαμηλούς τόνους, δυνατές και απαλές δυναμικές και διαφορετικούς τόνους, οι μαθητές ενισχύουν τους φωνητικούς τους μύες και βελτιώνουν την τεχνική τους.

3. Ενθάρρυνση της Δημιουργικότητας και της Έκφρασης

Η φωνητική εξερεύνηση επιτρέπει στους μαθητές να αξιοποιήσουν τη δημιουργικότητά τους. Πειραματιζόμενοι με διαφορετικούς φωνητικούς ήχους, τόνους και στυλ, οι μαθητές μαθαίνουν να εκφράζονται πληρέστερα. Αυτό είναι κρίσιμο στη μουσική, όπου η συναισθηματική έκφραση παίζει σημαντικό ρόλο. Αυτές οι δραστηριότητες ενθαρρύνουν επίσης τον αυτοσχεδιασμό, βοηθώντας τους μαθητές να σκεφτούν με μουσικό τρόπο.

4. Βελτίωση των δεξιοτήτων ακρόασης

Καθώς οι μαθητές εξερευνούν τις φωνές τους, πρέπει να ακούν προσεκτικά τους ήχους που παράγουν και να τους συγκρίνουν με αυτούς που ακούν στο περιβάλλον τους ή από τον δάσκαλό τους. Αυτό βοηθά στην ανάπτυξη των κριτικών δεξιοτήτων ακρόασης, οι οποίες είναι απαραίτητες για τον συντονισμό, την αρμονία και τη μουσική ερμηνεία.

5. Προώθηση υγιών φωνητικών συνηθειών

Οι δραστηριότητες εξερεύνησης φωνής εισάγουν επίσης τους μαθητές στην έννοια της σωστής φωνητικής φροντίδας. Μέσα από ασκήσεις που δίνουν έμφαση στον έλεγχο της αναπνοής, τη στάση του σώματος και τη χαλάρωση, οι μαθητές μαθαίνουν υγιείς φωνητικές συνήθειες που μπορούν να αποτρέψουν την καταπόνηση και τη βλάβη των φωνητικών χορδών. 

6. Προώθηση της Συνοχής και της Συνεργασίας  μέσω Ομάδων

Πολλές δραστηριότητες εξερεύνησης φωνής βασίζονται σε ομάδες, κάτι που βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν την αίσθηση της κοινότητας και της συνεργασίας. Το τραγούδι ή οι φωνητικές ασκήσεις  προωθούν την ομαδική εργασία, τον συντονισμό και την αμοιβαία υποστήριξη. Αυτό ενθαρρύνει ένα πιο περιεκτικό και ελκυστικό περιβάλλον μάθησης.

7. Ανάπτυξη Μουσικών Ικανοτήτων

Η εξερεύνηση διαφορετικών φωνητικών ήχων και στόχων εκπαιδεύει τα αυτιά των μαθητών να αναγνωρίζουν διαστήματα, μελωδίες και αρμονίες. Αυτές οι ασκήσεις είναι απαραίτητες για να βοηθήσουν τους μαθητές να βελτιώσουν την ακρίβεια του τόνου και το "κούρδισμά" τους.

8. Εισαγωγή των μαθητών στη φωνητική ποικιλομορφία

Η εξερεύνηση της φωνής εκθέτει τους μαθητές στην ποικιλία των φωνητικών τεχνικών που χρησιμοποιούνται σε διαφορετικά μουσικά είδη και πολιτισμούς. Αυτό διευρύνει τη μουσική τους κατανόηση και την εκτίμησή τους, ενώ τους ενθαρρύνει να πειραματιστούν με διαφορετικά φωνητικά στυλ.

Επίλογος

Η ενσωμάτωση δραστηριοτήτων εξερεύνησης φωνής στο μάθημα της μουσικής υποστηρίζει μια ολιστική ανάπτυξη των φωνητικών ικανοτήτων των μαθητών, ενώ παράλληλα προάγει τη δημιουργικότητα, την αυτοπεποίθηση και την αγάπη για τη μουσική.

Παρακάτω σας παραθέτω διάφορα βίντεο που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε με τους μικρούς σε ηλικία μαθητές (5-9 ετών).


Αν σας ενοχλεί ο προ ηχογραφημένος ήχος μπορείτε να κλείσετε τον ήχο στο βίντεο και να αφήσετε τους μαθητές να ανακαλύψουν μόνοι τους τις δυνατότητες των φωνητικών δραστηριοτήτων.


Υπάρχουν πάρα πολλά βίντεο με διάφορα θέματα για ασκήσεις voice exploration. Αναζητείστε και άλλες από το YouTube.


Μπορείτε να ακούσετε και Podcast για το voice exlporation (αναφέρεται στο νηπιαγωγείο αλλά σίγουρα μπορούν να εφαρμοστούν στην Α και Β δημοτικού).



Φυσικά μπορείτε να δημιουργήσετε τις δικές σας ασκήσεις σε ppt ή φύλλα εργασίας, ανάλογα το ενδιαφέρον και το επίπεδο των μαθητών σας!

Μερικές ιδέες:




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ