Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

10 ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΡΟΥΣΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

Το πρωτότυπο κείμενο βρίσκεται στο βιβλίο 101 Rythm Instrument Activities for Young Children από τη συγγραφέα Abigail Flesch Connors εκδόσεις Gryphon House, Inc.(2004).
 

  1. Πείτε στα παιδιά να κρατούν τα χέρια τους ακουμπισμένα στα  πόδια τους. Αν παρόλα αυτά το τμήμα είναι πολύ ανήσυχο, δοκιμάστε να παίξετε το παιχνίδι "ο Σάιμον λέει" ενώ τους μοιράζετε τα μουσικά όργανα. Π.χ. "ο Σάιμον λέει ακουμπήστε τα αυτιά σας"... "ο Σάιμον λέει πιάστε τη μύτη σας" κ.τ.λ. Με αυτό τον τρόπο, θα τους τραβήξετε την προσοχή  (και τα χέρια τους απασχολημένα!) για λίγο.                                                                                                                                                              Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  2. Ένας άλλο; τρόπος για να τους τραβήξετε την προσοχή των μαθητών σας ενώ μοιράζετε όργανα είναι να κάνετε ερωτήσεις τύπου: "Τι θα γινόταν αν...". Π.χ. "Τι θα γινόταν αν τα μουσικά όργανα ήταν φτιαγμένα από γυαλί ή από χαρτί; Τι θα συνέβαινε τότε;", "Τι  θα γινόταν αν τα μουσικά όργανα ήταν μικροσκοπικά; Ποιος θα μπορούσε να τα παίξει;"                         Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  3. Χρησιμοποιήστε μαθητές σας ως βοηθούς για το μοίρασμα των οργάνων. Τις πρώτες φορές διαλέξτε παιδιά που είναι υπεύθυνα και ικανά να ακολουθούν εύκολα οδηγίες. Εξηγήστε τους ότι πρέπει να μοιράσουν τα όργανα με τη σειρά που κάθονται οι συμμαθητές τους και όχι στους φίλους τους πρώτα. Κρατήστε σημειώσεις με το ποια παιδιά σας έχουν βοηθήσει, έτσι ώστε να δώσετε σε όλους τους μαθητές σας την ευκαιρία να γίνουν βοηθοί σας.                                                                    Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  4. Πείτε στα παιδιά ότι απαγορεύεται να πιάσουν τα όργανα, παρά μόνο εφόσον δώσετε εντολή για να ξεκινήσουν να παίζουν. Εάν κάποιο παιδί δεν υπακούει στην εντολή αυτή, καλό θα ήταν να του το πάρετε, αλλά μόλις δείξει να συμμορφώνεται να του το επιστρέψετε, έτσι ώστε να καταλάβει ότι του δίνετε δεύτερη ευκαιρία.                                                                                                                               Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  5. Φροντίστε τα παιδιά να έχουν αρκετό χώρο και χρόνο για να πειραματιστούν με τα μουσικά τους όργανα (καλό είναι να κάθονται στο πάτωμα σε σχήμα κύκλου). Επίσης τα παιδιά δεν θα πρέπει να ακουμπούν τις πλάτες τους σε κάποιο τοίχο, καρέκλα ή θρανίο.                                                                                         Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  6. Βεβαιωθείτε ότι όλοι οι μαθητές σας μπορούν να σας δουν και να σας ακούσουν καθαρά.                          Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  7. Δώστε έμφαση στη σωστή χρήση παιξίματος των μουσικών οργάνων. Π.χ. Δεν παίζουμε πολύ δυνατά, δεν παίζουμε πολύ κοντά στο πρόσωπό μας κ.τ.λ. Μπορείτε μάλιστα να προτείνετε και στους μαθητές σας να πουν δικούς τους κανόνες για τη σωστή χρήση των κρουστών οργάνων. Κάποτε μια μαθήτριά μου είπε:  "Ένας ακόμη κανόνας είναι να μην βάζουμε ποτέ τα όργανα στη μύτη μας!"                                                                                                                                                                                        .Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  8. Για περισσότερη προσοχή στη σωστή χρήση των οργάνων, μπορούμε να ξεκινήσουμε μια συζήτηση για το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένα. Έτσι τα παιδιά γίνονται περισσότερο προσεκτικά με αυτά και γίνονται ελάχιστες έως καθόλου καταστροφές.                                                                                        Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  9. Αν παρόλα αυτά οι μαθητές σας δεν ακολουθούν τις προφορικές σας εντολές, δοκιμάστε μια σφυρίχτρα ή ένα καμπανάκι δίνοντας το σήμα για να σταματήσουν να παίζουν. Δοκιμάστε το λέγοντας: "Ποιος θα σταματήσει πιο γρήγορα στο σήμα της σφυρίχτρας;". Είναι ένα κόλπο που πάντα πιάνει!                                                                                                                                                                        Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  10. Η καλύτερη όμως τεχνική απ' όλες είναι να είστε εντελώς συγκεντρωμένοι στη δραστηριότητα. Δείξτε ενθουσιασμό και αφήστε προσδοκίες στους μαθητές σας για τη δραστηριότητα που έρχεται. Αν ΕΣΕΙΣ είστε ενθουσιώδεις το ίδιο θα είναι και οι μαθητές σας.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δραστηριότητες για βρέφη (12-18 μηνών)

Το μικρό σας έχει αρχίσει να κινείται πολύ περισσότερο και να εκφράζεται. Έτσι είναι γεμάτο ενθουσιασμό και μερικές φορές γεμάτο πείσμα! Μάθετε ποια παιχνίδια του προσφέρουν στήριξη για τα πρώτα του βήματα, δίνοντάς του την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Υπάρχουν παιχνίδια και δραστηριότητες που θα βοηθήσουν το μωρό σας να πάρει ιδέες και να μάθει να ανταποκρίνεται στους γύρω του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.



Τι μπορεί να κάνει σε αυτή την ηλικία;


1) Το παιδί σας μπορεί πια να περπατάει και αισθάνεται περήφανο για αυτό 2) Του αρέσει να απασχολεί τον εαυτό του και να εξερευνεί τα πάντα 3) Μπορεί να ενώνει ιδέες διαμορφώνοντας ένα βασικό σχέδιο 4) Δείχνει την αγάπη του με αγκαλίτσες, φιλάκια και χαμογελάκια 5) Μπορεί να βάζει και να βγάζει αντικείμενα μέσα και έξω από ένα κουτί 6} Αρχίζει να αντιδρά στα αντικείμενα με τον κατάλληλο τρόπο - για παράδειγμα, αγκαλιάζει το αρκουδάκι του 7) Του αρέσει να μιμείται εσάς όταν κάνετε δουλειές του σπιτιού.
Απολαύστε ώρες ξέγνοιαστου και δημιουργικού παιχνιδ…

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Μουσική Παιδαγωγική (Open Courses)

Ψάχνοντας το διαδίκτυο για ιδέες και άλλα θέματα πάνω στη Μουσική Παιδαγωγική, "έπεσα" πάνω σε αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα open courses του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με εισηγήτρια την καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Λήδα Στάμου. Προσωπικά τα βίντεο που παραθέτω παρακάτω, τα θεωρώ εξαιρετικά επιμορφωτικά και διδακτικά προς όλους όσοι ασχολούνται με το μάθημα της Μουσικής Αγωγής και σας προτείνω να τα παρακολουθήσετε.
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικήςΕξοικείωση με τους τρόπους με τους οποίους η κίνηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της μουσικής για την κατανόηση μουσικών φαινομένων και εννοιών και για την ανάπτυξη των μουσικών ικανοτήτων των μαθητών.
http://opencourses.uom.gr/courses/mousikhs-episthmhs-kai-texnhs/1015-moysikh-paidagogikh-iii/enothtes/1020-h-kinhsh-sto-mathhma-ths-moysikhs?vid=2667&vtp=720
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικής – ΔραστηριότητεςΔραστηριότητες κίνησης στο μάθημα της μουσικής τοποθετημένες αναπτυξιακά. Βιωματικές εμπειρίες και …