Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

10 ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΡΟΥΣΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

Το πρωτότυπο κείμενο βρίσκεται στο βιβλίο 101 Rythm Instrument Activities for Young Children από τη συγγραφέα Abigail Flesch Connors εκδόσεις Gryphon House, Inc.(2004).
 

  1. Πείτε στα παιδιά να κρατούν τα χέρια τους ακουμπισμένα στα  πόδια τους. Αν παρόλα αυτά το τμήμα είναι πολύ ανήσυχο, δοκιμάστε να παίξετε το παιχνίδι "ο Σάιμον λέει" ενώ τους μοιράζετε τα μουσικά όργανα. Π.χ. "ο Σάιμον λέει ακουμπήστε τα αυτιά σας"... "ο Σάιμον λέει πιάστε τη μύτη σας" κ.τ.λ. Με αυτό τον τρόπο, θα τους τραβήξετε την προσοχή  (και τα χέρια τους απασχολημένα!) για λίγο.                                                                                                                                                              Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  2. Ένας άλλο; τρόπος για να τους τραβήξετε την προσοχή των μαθητών σας ενώ μοιράζετε όργανα είναι να κάνετε ερωτήσεις τύπου: "Τι θα γινόταν αν...". Π.χ. "Τι θα γινόταν αν τα μουσικά όργανα ήταν φτιαγμένα από γυαλί ή από χαρτί; Τι θα συνέβαινε τότε;", "Τι  θα γινόταν αν τα μουσικά όργανα ήταν μικροσκοπικά; Ποιος θα μπορούσε να τα παίξει;"                         Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  3. Χρησιμοποιήστε μαθητές σας ως βοηθούς για το μοίρασμα των οργάνων. Τις πρώτες φορές διαλέξτε παιδιά που είναι υπεύθυνα και ικανά να ακολουθούν εύκολα οδηγίες. Εξηγήστε τους ότι πρέπει να μοιράσουν τα όργανα με τη σειρά που κάθονται οι συμμαθητές τους και όχι στους φίλους τους πρώτα. Κρατήστε σημειώσεις με το ποια παιδιά σας έχουν βοηθήσει, έτσι ώστε να δώσετε σε όλους τους μαθητές σας την ευκαιρία να γίνουν βοηθοί σας.                                                                    Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  4. Πείτε στα παιδιά ότι απαγορεύεται να πιάσουν τα όργανα, παρά μόνο εφόσον δώσετε εντολή για να ξεκινήσουν να παίζουν. Εάν κάποιο παιδί δεν υπακούει στην εντολή αυτή, καλό θα ήταν να του το πάρετε, αλλά μόλις δείξει να συμμορφώνεται να του το επιστρέψετε, έτσι ώστε να καταλάβει ότι του δίνετε δεύτερη ευκαιρία.                                                                                                                               Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  5. Φροντίστε τα παιδιά να έχουν αρκετό χώρο και χρόνο για να πειραματιστούν με τα μουσικά τους όργανα (καλό είναι να κάθονται στο πάτωμα σε σχήμα κύκλου). Επίσης τα παιδιά δεν θα πρέπει να ακουμπούν τις πλάτες τους σε κάποιο τοίχο, καρέκλα ή θρανίο.                                                                                         Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  6. Βεβαιωθείτε ότι όλοι οι μαθητές σας μπορούν να σας δουν και να σας ακούσουν καθαρά.                          Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  7. Δώστε έμφαση στη σωστή χρήση παιξίματος των μουσικών οργάνων. Π.χ. Δεν παίζουμε πολύ δυνατά, δεν παίζουμε πολύ κοντά στο πρόσωπό μας κ.τ.λ. Μπορείτε μάλιστα να προτείνετε και στους μαθητές σας να πουν δικούς τους κανόνες για τη σωστή χρήση των κρουστών οργάνων. Κάποτε μια μαθήτριά μου είπε:  "Ένας ακόμη κανόνας είναι να μην βάζουμε ποτέ τα όργανα στη μύτη μας!"                                                                                                                                                                                        .Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  8. Για περισσότερη προσοχή στη σωστή χρήση των οργάνων, μπορούμε να ξεκινήσουμε μια συζήτηση για το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένα. Έτσι τα παιδιά γίνονται περισσότερο προσεκτικά με αυτά και γίνονται ελάχιστες έως καθόλου καταστροφές.                                                                                        Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  9. Αν παρόλα αυτά οι μαθητές σας δεν ακολουθούν τις προφορικές σας εντολές, δοκιμάστε μια σφυρίχτρα ή ένα καμπανάκι δίνοντας το σήμα για να σταματήσουν να παίζουν. Δοκιμάστε το λέγοντας: "Ποιος θα σταματήσει πιο γρήγορα στο σήμα της σφυρίχτρας;". Είναι ένα κόλπο που πάντα πιάνει!                                                                                                                                                                        Αποτέλεσμα εικόνας για instruments for children's music class
  10. Η καλύτερη όμως τεχνική απ' όλες είναι να είστε εντελώς συγκεντρωμένοι στη δραστηριότητα. Δείξτε ενθουσιασμό και αφήστε προσδοκίες στους μαθητές σας για τη δραστηριότητα που έρχεται. Αν ΕΣΕΙΣ είστε ενθουσιώδεις το ίδιο θα είναι και οι μαθητές σας.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …