Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΛΟΥΙΣ ΑΡΜΣΤΡΟΝΓΚ

    Πρωτοπόρος της τζαζ μουσικής, αστέρας του κινηματογράφου, με πολλούς γάμους στο ενεργητικό του, ο "Σάτσμο", όπως ήταν το παρατσούκλι του, ήταν πολύ περισσότερα πράγματα από τη φωνή του.
   Ο Άρμστρονγκ γεννήθηκε στις 4 Αυγούστου του 1901, στη Νέα Ορλεάνη. Υπήρξε γιος φτωχής οικογένειας, την οποία ο πατέρας του εγκατέλειψε όταν ο Λούις ήταν ακόμα σε βρεφική ηλικία. Η ενασχόλησή του με τη μουσική ξεκίνησε όταν άρχισε να μαθαίνει τρομπέτα συμμετέχοντας στην ορχήστρα του αναμορφωτηρίου όπου κατέληξε αρκετές φορές εξαιτίας εγκληματικής συμπεριφοράς. Ένα ατυχές περιστατικό τον βοήθησε να κάνει το άστρο του να λάμψει. Ύστερα από ένα άσκοπο πυροβολισμό στον αέρα ο 12χρονος Λούις συνελήφθη και πήγε στο αναμορφωτήριο. Εκεί του έδωσαν για πρώτη φορά να παίξει τρομπέτα. Η εξέλιξη του και η δεξιοτεχνία που έδειξε στην εκμάθηση πνευστών ήταν τέτοια που μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα έγινε ο ηγέτης της ορχήστρας. Από το γκέτο, πέρασε γρήγορα στην ορχήστρα του Κιντ Όρι, ο οποίος τον πήρε υπό την προστασία του. Η φιλία του επίσης με τον καθιερωμένο τότε κορνετίστα Τζο Κινγκ Ολιβερ, όχι μόνο τον επηρέασε μουσικά αλλά τον βοήθησε επαγγελματικά. Το παίξιμό του τον έκανε να ξεχωρίσει αμέσως: η τζαζ πάντα φλέρταρε με διάφορους ρυθμούς και εκείνος ενδυνάμωσε το πνεύμα του αυτοσχεδιασμού. Αυτό όμως που έκανε τον μουσικό πολύτιμο στις δισκογραφικές ήταν η μοναδική του φωνή. Η καριέρα του απογειώνεται το '30. Αρχίζει να παίζει συχνά στη Βρετανία. Η τρομερή επιτυχία, που γνωρίζει ως μαύρος καλλιτέχνης, βοηθά πολλούς νέους μουσικούς αργότερα να βγουν από το γκέτο. Ήταν μάλιστα ο πρώτος έγχρωμος καλλιτέχνης που εμφανίστηκε σε ταινίες. Πέθανε το 1971 από καρδιακή προσβολή.  

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΟΥ:                                               

West End Blues:

Πρόκειται για μια από τις πιο διάσημες ηχογραφήσεις στην ιστορία της τζαζ. Ο Άρμστρονγκ επιδεικνύει τη δεξιοτεχνία του μέσα από τα σόλο τρομπέτας. Επίσης το κομμάτι αναδεικνύει μέσα από τους αυτοσχεδιασμούς της τρομπέτας, του τρομπονιού, του κλαρινέτου, του πιάνου και της φωνής, τη σπουδαιότητα και το ταλέντο των μουσικών της τζαζ μουσικής.

Οδηγός Ακρόασης:

  • Εισαγωγή κομματιού με σόλο τρομπέτα
  • Η ορχήστρα παίζει με την τρομπέτα να πρωταγωνιστεί
  • Σόλο τρομπόνι
  • Σόλο κλαρινέτο και φωνή (ερώτηση - απάντηση)
  • Σόλο πιάνο
  • Σόλο τρομπέτα και κλείσιμο.






Potato Head Blues:

Σε αυτό το κομμάτι ο Άρμστρονγκ για πρώτη φορά παρεμβάλει αυτοσχεδιαστικά σόλο κατά τη διάρκεια των breaks (πρόκειται για ξαφνικές παύσεις ενός μέτρου, κατά τη διάρκεια του κομματιού, χωρίς όμως να χάνεται η αίσθηση του ρυθμού). Προσπαθήστε και εσείς να μετρήσετε πόσα breaks ακούτε κατά τη διάρκεια ακρόασής του.

Οδηγός Ακρόασης:

  • Παίξιμο όλων των οργάνων μαζί (ensemble)
  • Σόλο τρομπέτα με συνοδεία μπάντζο
  • Σόλο κλαρινέτο με συνοδεία μπάντζο (περιλαμβάνει πολλά breaks)
  • Σόλο μπάντζο (κάνει break)
  • Σόλο τρομπέτα με συνοδεία ορχήστρας (stop - time)
  • Παίξιμο όλων των οργάνων μαζί και κλείσιμο (ensemble).




Heebie Jeebies:

Το Heebie Jeebies ήταν ένα πολύ δημοφιλές χορευτικό κομμάτι της εποχής. Ο Άρμστρονγκ όμως του έδωσε ένα εντελώς διαφορετικό ύφος και χρώμα όταν το ηχογράφησε. Άρχισε να παραφράζει κάποιους από τους στίχους του κομματιού και να παρεμβάλει συλλαβές χωρίς κανένα νόημα (scat singing). Μάλιστα αποτελεί μια από τις πρώτες ηχογραφήσεις που περιλαμβάνει scat singing και έγινε η αιτία για να γίνει ιδιαίτερο γνωστό και δημοφιλές αυτό το είδος τραγουδιού.

Στίχοι: I got the heebies
I got the heebie jeebies
And I'm talking about
Got the Heebie Jeebie Blues
We fall in love
Come on now just a little bit joy say
Baby don't ya know
Come on show it
and we don't feel Blue
Say come on down, and do that dance
called the heebie, the heebie jeebie dance
called the heebie jeebie dance
Ακούστε το κομμάτι και προσπαθήστε να παρακολουθήσετε τους στίχους, δείτε σε ποια σημεία ο Άρμστρονγκ ξεκινά το scat singing και πότε επανέρχεται στους στίχους του τραγουδιού.

Οδηγός Ακρόασης:

  • Εισαγωγή με πιάνο και μπάντζο
  • Παίξιμο όλων των οργάνων μαζί (ensemble)
  • Σόλο τρομπέτα
  • Σόλο κλαρινέτο
  • Τραγούδι Άρμστρονγκ
  • Παίξιμο όλων των οργάνων μαζί (ensemble)
  • Τραγούδι Άρμστρονγκ και κλείσιμο.



What a wonderful world:

Πρόκειται για ένα από τα πιο αγαπημένα τραγούδια του Άρμστρονγκ και από τα λίγα που δεν παίζει τρομπέτα και μόνο τραγουδάει. Έγινε σπουδαία επιτυχία στην Αγγλία και αργότερα στην Αμερική. Έχει συμπεριληφθεί στο soundrack πολλών ταινιών (Good Morning Vietnam, Madagascar κ.τ.λ.).

Στίχοι:  

I see trees of green, 
Red roses too,
I see them bloom 
For me and you
And I think to myself
What a wonderful world.

I see skies of blue
And clouds of white,
The bright blessed day
The dark sacred night
And I think to myself
What a wonderful world.

The colors of the rainbow,
So pretty in the sky,
Are also on the faces 
Of people going by.
I see friends shaking hands,
Saying "How do you do?"
They're really saying, "I love you."

I hear babies cry,
I watch them grow.
They'll learn much more
Than I'll ever know.
And I think to myself,
What a wonderful world.
Yes, I think to myself,
What a wonderful world. 

Αν θέλετε να το τραγουδήσετε στα ελληνικά με τους μαθητές σας, παρακάτω θα βρείτε μια λυρική μετάφραση:


Θωρώ πράσινη γη
ρόδα αλυκά
θαρρώ ανθούν
για μας αυτά
Και σκέφτεται ο νους
'Τι κόσμος θαυμαστός!'
Θωρώ ουρανό γαλανό
νέφη λευκά
μέρα λαμπρή
ιερή βραδιά
Και σκέφτεται ο νους
'Τι κόσμος θαυμαστός!'
Χρώματα της ίριδας
ωραία στον ουρανό
είναι και στα πρόσωπα
του κόσμου που περνώ
φίλοι χέρια κουνούν
λεν "τι κάνεις εδώ"
μα λεν στ'αλήθεια
"Σ' αγαπώ"
Ακούω μωρά να κλαιν
πως μεγαλώνουν θωρώ
θα μάθουν πιο πολλά
απ'όσα ποτε 'γώ
Και σκέφτεται ο νους
'Τι κόσμος θαυμαστός!'
Ναι σκέφτεται ο νους
'Τι κόσμος θαυμαστός!'



What a wonderful world - Παρτιτούρα

ΠΗΓΕΣ:

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9B%CE%BF%CF%8D%CE%B9%CF%82_%CE%86%CF%81%CE%BC%CF%83%CF%84%CF%81%CE%BF%CE%BD%CE%B3%CE%BA

http://www.kathimerini.gr/97196/article/politismos/arxeio-politismoy/loyis-armstrongk-ena-moysiko-sympan

http://www.newsbeast.gr/portraita/arthro/705168/o-amerikanos-trobetistas-louis-armstrong/

http://americanhistory.si.edu/smithsonian-jazz/education/louis-education-kit

http://americanhistory.si.edu/smithsonian-jazz/education/louis-music-class

http://www.cuttingtinybites.com/2015/02/a-jazzy-little-preschool-lesson.html

http://lyricstranslate.com/el/what-wonderful-world-ti-kosmos-thaymastos.html

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ