Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η ΜΕΛΙΣΣΑ



Με θεματικό άξονα τη μέλισσα παρουσιάζονται παρακάτω δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια και τραγούδια.






Δραστηριότητα 1η (παιχνίδι με ονόματα και Boomwhackers):

Μαθαίνετε στα παιδιά το τραγουδάκι (επαναλαμβάνετε πολλές φορές), μπορείτε να το τραγουδάτε κάθε στίχο μια φορά εσείς μια φορά τα παιδιά (ερώτηση - απάντηση). Στη συνέχεια κάθε παιδί λέει το όνομά του και τα υπόλοιπα παιδιά επαναλαμβάνουν. 

Συγχρόνως μπορεί να γίνει εισαγωγή στα ρυθμικά στοιχεία του τέταρτου και των 2 ογδόων (τέταρτο = παλαμάκι και 2 όγδοα = 2 εναλλάξ χτυπήματα των χεριών στα γόνατα.



Στη συνέχεια κάνετε τις φωνομιμικές κινήσεις που αντιστοιχούν σε κάθε νότα και συγχρόνως τραγουδάτε τις νότες ΣΟΛ ΛΑ και ΜΙ. Έπειτα μπορείτε να παίξετε το τραγουδάκι με Boomwhackers ακολουθώντας την παρακάτω παρτιτούρα.


       


Δραστηριότητα 2η (Δαχτυλοπαιχνίδισμα: Δες μια κυψέλη γεμάτη μέλισσες):




Χρησιμοποιήστε ένα μαύρο γάντι και κολλήστε στη άκρη κάθε δαχτύλου μια μέλισσα:
(μέλισσες για τα δάχτυλα). Τυπώστε, χρωματίστε και πλαστικοποιήστε την κυψέλη Ξεκινήστε να λέτε την παρακάτω ιστορία (τραγουδιστά) κρύβοντας το χέρι σας πίσω από την κυψέλη. " Ξέρετε τι είναι αυτό; Είναι μια κυψέλη! Είναι ένα σπίτι, το σπίτι που ζουν οι μέλισσες! Και πως ακούγονται οι μέλισσες; ζζζζζζζζζ. Κάντε όλοι τις μελισσούλες! Πάει η πρώτη μελισσούλα να τρυγήσει ένα λουλουδάκι και μετά γρήγορα γυρίσει να το αφήσει στην κυψέλη για να γίνει το μελάκι!" Συνεχίστε με κάθε δάχτυλο μέχρι να μαζευτούν όλες οι μέλισσες στην κυψέλη. Με αυτό τον τρόπο να θα τους μιλήσετε για τη ζωή των μελισσών και τη διαδικασία παραγωγής του μελιού. 


Δραστηριότητα 3η (Το πέταγμα της μέλισσας):

Σε αυτή τη δραστηριότητα οι μαθητές θα ακούσουν το μουσικό κομμάτι "Το πέταγμα της Μέλισσας", του Ρώσου συνθέτη Rimsky - Korsakov. Ξεκινήστε πρώτα ακούγοντάς το. Αν έχετε μιλήσει για τα μουσικά όργανα στους μαθητές σας, τότε μπορείτε να τους κάνετε ερωτήσεις για το ποια όργανα ακούν, αν ταιριάζει με το βούισμα μιας μέλισσας με το συγκεκριμένο όργανο κ.τ.λ. Επίσης μπορείτε να τους μιλήσετε για την ταχύτητα της μουσικής (tempo) ή τις δυναμικές (forte, piano, crescendo κ.τ.λ.) κατά τη διάρκεια της ακρόασης.





Οδηγίες: Η θέση των παιδιών σε αυτό το παιχνίδι πρέπει να είναι σε κύκλο






  • Χωρίστε τα παιδιά σε 2 ομάδες. Η πρώτη ομάδα θα κάνει έναν κύκλο (βλέπε κίτρινες βούλες εικόνας). Η ομάδα αυτή θα έχει το ρόλο της "ΚΥΨΕΛΗΣ".
  • Η δεύτερη ομάδα θα έχει το ρόλο της "ΜΕΛΙΣΣΑΣ" (βλέπε διάταξη μελισσών στην εικόνα).
  • Μόλις η μουσική ξεκινήσει, τα παιδιά που αναπαριστούν τις μέλισσες τρέχουν πέρα δώθε στο χώρο.
  • Όταν η μουσική σταματήσει (ο εκπαιδευτικός επιλέγει πότε), τα παιδιά που αναπαριστούν την κυψέλη ενώνουν τα χέρια τους και όποια παιδιά από την ομάδα των μελισσών, βρίσκονται μέσα στον κύκλο παγιδεύονται μέσα στην κυψέλη. Τα παιδιά αυτά γίνονται με τη σειρά τους μέλη της κυψέλης και το παιχνίδι συνεχίζεται.
  • Συνεχίστε την ίδια διαδικασία μέχρι να μείνει μόνο ένα παιδί από την ομάδα των μελισσών. Η "μέλισσα" που θα μείνει τελευταία θα είναι και ο νικητής του παιχνιδιού.

Δραστηριότητα 4η (Περνά περνά η μέλισσα):


Παίζουμε το παραδοσιακό παιχνίδι "Περνά περνά η μέλισσα".

Οδηγίες: Τα παιδιά διαλέγουν δύο "αρχηγούς", ο ένας αντιπροσωπεύει τον Ήλιο και ο άλλος το Φεγγάρι. Αυτοί οι δύο σχηματίζουν μια καμάρα με τα χέρια τους και τα υπόλοιπα παιδιά περνούν κάτω από την καμάρα (πιασμένα από τη μέση τους, σαν τρενάκι) τραγουδώντας δύο φορές: "Περνά περνά η μέλισσα με τα μελισσόπουλα και με τα παιδόπουλα". Κάθε φορά που τελειώνει το τραγούδι οι αρχηγοί κατεβάζουν τα χέρια τους και εγκλωβίζουν ένα παιδί. Τότε το ρωτάνε ψιθυριστά: "Τι θέλεις τον Ήλιο ή το Φεγγάρι; Ανάλογα την απάντηση του παιδιού πηγαίνει και στέκεται πίσω από τον αρχηγό που διάλεξε. Το παιχνίδι συνεχίζεται έως το τελευταίο παιδί, όπου η ερώτηση γίνεται πια φωναχτά. Μόλις όλα τα παιδιά μοιραστούν, τότε τραβάμε μια γραμμή και δίνουμε ένα σκοινί. Κάθε άκρη του σκοινιού την κρατούν οι δύο αρχηγοί. Ξεκινούν να τραβούν και όποια ομάδα παρασύρει την άλλη και περάσει τη γραμμή κερδίζει.




Δραστηριότητα 5η (Περνά περνά η μέλισσα - Boomwhackers):

Παίζουμε και τραγουδάμε το τραγούδι "περνά περνά η μέλισσα" με βάση την παρτιτούρα για Boomwhackers.



Δραστηριότητα 6η

Μαθαίνουμε στους μαθητές το παρακάτω τραγούδι τίτλο "Μέλισσα".



ΠΗΓΕΣ:






Edwards L, Bayless K, Rmasey M, Μουσική και Κίνηση, ένας τρόπος ζωής για το μικρό παιδί, εκδ. University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2010.










Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …