Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

PEER GYNT: IN THE HALL OF THE MOUNTAIN KING - ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

¨Στο παλάτι του βασιλιά του βουνού¨ (από τη Σουίτα Πέερ Γκυντ).

Οι δραστηριότητες που παρουσιάζονται παρακάτω μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου. Επιλέξτε ποιες θα πραγματοποιήσετε ανάλογα την ηλικία τους.




ΣΥΝΘΕΤΗΣ: Edvard Grieg (1843 - 1907). Ένας από τους πιο σημαντικούς συνθέτες της Νορβηγίας και ο πρώτος Σκανδιναβός συνθέτης που κέρδισε παγκόσμια αναγνώριση. Αγάπησε με πάθος την λαϊκή νορβηγική μουσική, χαρακτηριστικά της οποίας ενσωμάτωσε έντονα στη μουσική του.

ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΟΣ: Ο ήρωας του έργου, Πέερ Γκυντ, είναι ένας ανήσυχος και επιπόλαιος νέος, ο οποίος μετά από μια κακή πράξη, καταφεύγει στο παλάτι του βασιλιά του βουνού, το οποίο φυλάνε ξωτικά. Ο βασιλιάς δέχεται να τον φιλοξενήσει, όμως η συμπεριφορά του δείχνει ασέβεια και ο βασιλιάς διατάζει τα ξωτικά να τον σκοτώσουν. Μέσω της μουσικής περιγράφεται η σκηνή όπου τα ξωτικά κινούνται με αργές κινήσεις απειλητικά προς τον Πέερ, ενώ στη συνέχεια γίνονται όλο και πιο επιθετικά. Τα ξωτικά φωνάζοντας, του επιτίθενται εξαγριωμένα. Ο Πεερ Γκυντ τρομαγμένος φωνάζει το όνομα της μητέρας του και με θαυμαστό τρόπο τα ξωτικά εξαφανίζονται, αφήνοντάς τον έξω από το παλάτι μόνο και ασφαλή.

ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ:

  • Οι μαθητές να γνωρίσουν τον συνθέτη Edvard Grieg και τη μουσική του.
  • Να αναγνωρίσουν και να μάθουν τις εναλλαγές της ταχύτητας.
  • Να εξοικειωθούν με τις εναλλαγές της έντασης.
  • Να μάθουν να διαβάζουν μια γραφική παρτιτούρα.
  • Να αναγνωρίσουν ρυθμικά στοιχεία (όγδοο, τέταρτο, μισό, παύση).
  • Να γνωρίσουν ή να θυμηθούν τα όργανα της ορχήστρας.
  • Να αυτοσχεδιάσουν.
  • Να συνθέσουν.
ΥΛΙΚΑ:
  • Ηχογράφηση του αποσπάσματος.
  • Μουσικά όργανα τάξης.
  • Χώρος που να επιτρέπει την κίνηση.
  • CD Player
  • Προτζέκτορας.


Δραστηριότητα 1η:

  • Καθόμαστε με τους μαθητές μας σε ένα κύκλο. Βάλτε την ηχογράφηση του αποσπάσματος και ξεκινήστε χτυπώντας ρυθμικά και απαλά τους δείκτες των χεριών σας πάνω στα γόνατά σας, παρακινώντας τους μαθητές σας να σας μιμηθούν.
  • Στη συνέχεια προχωρήστε και σε άλλα σημεία του σώματός σας, όπως οι ώμοι σας κ.τ.λ, ακολουθώντας τη φόρμα και τη δομή του μουσικού αποσπάσματος. 
  • Δώστε χρόνο στους μαθητές σας να σκεφτούν οι ίδιοι διαφορετικούς τρόπους ρυθμικής κίνησης. Επαναλάβετε το κομμάτι και αφήστε κάθε έναν να καθοδηγήσει την τάξη, εναλλασσόμενοι κάθε 4 μέτρα (με το σήμα σας π.χ. χτυπώντας ένα τρίγωνο).
  • Μόλις τελειώσει η μουσική, μπορείτε να ρωτήσετε τους μαθητές σας αν κάποιος από αυτούς την έχει ακούσει ξανά και αν γνωρίζουν ή αν μπορούν να μαντέψουν τον τίτλο του κομματιού. Μετά τις απαντήσεις, τους λέτε τον τίτλο του αποσπάσματος.
  • Βάλτε ξανά το κομμάτι και ξεκινήστε να κινήστε π.χ. στις μύτες των ποδιών, έπειτα περπατώντας, τρέχοντας κ.τ.λ. Όταν φτάσει στην Coda (περίπου στο 2:15) κάντε μια χαρακτηριστική κίνηση  π.χ. στροβίλισμα και απότομα παγώστε όταν σταματήσει η μουσική, τελειώστε με ένα έντονο στροβίλισμα και καθίστε στο πάτωμα στο τελείωμα ακριβώς της μουσικής. Επαναλάβετε ενσωματώνοντας τυχόν ιδέες από τους μαθητές σας.
  • Μπορείτε να εισάγετε τις έννοιες Piano. Forte κ.τ.λ. (Ένταση), καθώς και Adante, Allegro, Accelerando κ.τ.λ. (Ταχύτητα).


Δραστηριότητα 2η:

Εισαγωγή στη γραφική παρτιτούρα.


http://www.classicsforkids.com/teachers/lessonplans/pdfs/grieg/Mountain_King_k-2_Tap_Pg1.pdf


http://www.classicsforkids.com/teachers/lessonplans/pdfs/grieg/Mountain_King_k-2_Tap_Pg2.pdf
http://www.makingmusicfun.net/htm/f_printit_free_printable_worksheets/mountain-king-listening-map.htm

  • Ξεκινήστε να χτυπάτε εναλλάξ τα χέρια σας (για τα όγδοα) και χτυπώντας παλαμάκια (για τα τέταρτα), λέγοντας και ακολουθώντας την παρτιτούρα: τι-τι, τι-τι, τι-τι, τα κ.ο.κ. Επαναλάβετε όσες φορές χρειαστεί μέχρι να βεβαιωθείτε ότι οι μαθητές σας μπορούν να ακολουθήσουν την παρτιτούρα που τους δείχνετε.

  • Επαναλάβετε χρησιμοποιώντας κρουστά όργανα που διαθέτει η τάξη σας.
  • Το θέμα επαναλαμβάνετε 18 φορές και τελειώνει με μια Coda, οι παραπάνω εικόνες αποδίδουν τα πρώτα 4 μέτρα. Στη συνέχεια επαναλαμβάνεται με πολύ μικρές διαφοροποιήσεις.

Δραστηριότητα 3η:

Μάθετε στους μαθητές σας το παρακάνω τραγούδι:



Παρακάτω υπάρχει η αντίστοιχη ενορχήστρωση, που μπορείτε να δοκιμάσετε να παίξουν (προσωπική εκτίμηση από Ε' Δημοτικού και πάνω, ανάλογα το επίπεδό τους).




Δραστηριότητα 4η:


Δραματοποιήστε την ιστορία χρησιμοποιώντας και κρουστά όργανα. Μπορείτε να ζητήσετε τη συνδρομή του δασκάλου της τάξης και του θεατρολόγου του σχολείου, για την παραγωγή σεναρίου, που μπορεί να οδηγήσει σε μια σχολική παράσταση. Μπορείτε μάλιστα να συνθέσετε με τους μαθητές σας χαρακτηριστικά μοτίβα για κάθε χαρακτήρα χρησιμοποιώντας boomwhackers, μεταλλόφωνα κ.τ.λ.


Δραστηριότητα 5η:

Με αφορμή το γνωστό παιχνιδοτράγουδο ¨κεφάλι, ώμοι, γόνατα και πόδια¨, πραγματοποιήστε την παρακάτω δραστηριότητα σε μορφή ρυθμικού κανόνα.




Δραστηριότητα 6η:

Παίξτε με boomwhackers τη μελωδία ακολουθώντας το παρακάτω βίντεο:





Δραστηριότητα 7η:


Δείξτε το παρακάτω βίντεο, πρόκειται για έναν κινούμενο "χάρτη ακρόασης"!




Επίσης, το παρακάτω βίντεο μπορείτε να το προβάλλετε όποια στιγμή επιθυμείτε. Είναι στα αγγλικά και δεν ακολουθει ακριβώς την ιστορία. Όμως μπορεί να γίνει το έναυσμα για ωραία συζήτηση με τους μαθητές σας.





ΠΗΓΕΣ:



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ