Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

PEER GYNT: IN THE HALL OF THE MOUNTAIN KING - ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ


www.favoriteclassical- composers.com/imagefiles/ peergynt1.jpg
¨Στο παλάτι του βασιλιά του βουνού¨ (από τη Σουίτα Πέερ Γκυντ).
Οι δραστηριότητες που παρουσιάζονται παρακάτω μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου. Επιλέξτε ποιες θα πραγματοποιήσετε ανάλογα την ηλικία τους.








ΣΥΝΘΕΤΗΣ: Edvard Grieg (1843 - 1907). Ένας από τους πιο σημαντικούς συνθέτες της Νορβηγίας και ο πρώτος Σκανδιναβός συνθέτης που κέρδισε παγκόσμια αναγνώριση. Αγάπησε με πάθος την λαϊκή νορβηγική μουσική, χαρακτηριστικά της οποίας ενσωμάτωσε έντονα στη μουσική του.

ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΟΣ: Ο ήρωας του έργου, Πέερ Γκυντ, είναι ένας ανήσυχος και επιπόλαιος νέος, ο οποίος μετά από μια κακή πράξη, καταφεύγει στο παλάτι του βασιλιά του βουνού, το οποίο φυλάνε ξωτικά. Ο βασιλιάς δέχεται να τον φιλοξενήσει, όμως η συμπεριφορά του δείχνει ασέβεια και ο βασιλιάς διατάζει τα ξωτικά να τον σκοτώσουν. Μέσω της μουσικής περιγράφεται η σκηνή όπου τα ξωτικά κινούνται με αργές κινήσεις απειλητικά προς τον Πέερ, ενώ στη συνέχεια γίνονται όλο και πιο επιθετικά. Τα ξωτικά φωνάζοντας, του επιτίθενται εξαγριωμένα. Ο Πεερ Γκυντ τρομαγμένος φωνάζει το όνομα της μητέρας του και με θαυμαστό τρόπο τα ξωτικά εξαφανίζονται, αφήνοντάς τον έξω από το παλάτι μόνο και ασφαλή.

ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ:

  • Οι μαθητές να γνωρίσουν τον συνθέτη Edvard Grieg και τη μουσική του.
  • Να αναγνωρίσουν και να μάθουν τις εναλλαγές της ταχύτητας.
  • Να εξοικειωθούν με τις εναλλαγές της έντασης.
  • Να μάθουν να διαβάζουν μια γραφική παρτιτούρα.
  • Να αναγνωρίσουν ρυθμικά στοιχεία (όγδοο, τέταρτο, μισό, παύση).
  • Να γνωρίσουν ή να θυμηθούν τα όργανα της ορχήστρας.
  • Να αυτοσχεδιάσουν.
  • Να συνθέσουν.
ΥΛΙΚΑ:
  • Ηχογράφηση του αποσπάσματος.
  • Μουσικά όργανα τάξης.
  • Χώρος που να επιτρέπει την κίνηση.
  • CD Player
  • Προτζέκτορας.


Δραστηριότητα 1η:


  • Καθόμαστε με τους μαθητές μας σε ένα κύκλο. Βάλτε την ηχογράφηση του αποσπάσματος και ξεκινήστε χτυπώντας ρυθμικά και απαλά τους δείκτες των χεριών σας πάνω στα γόνατά σας, παρακινώντας τους μαθητές σας να σας μιμηθούν.
  • Στη συνέχεια προχωρήστε και σε άλλα σημεία του σώματός σας, όπως οι ώμοι σας κ.τ.λ, ακολουθώντας τη φόρμα και τη δομή του μουσικού αποσπάσματος. 
  • Δώστε χρόνο στους μαθητές σας να σκεφτούν οι ίδιοι διαφορετικούς τρόπους ρυθμικής κίνησης. Επαναλάβετε το κομμάτι και αφήστε κάθε έναν να καθοδηγήσει την τάξη, εναλλασσόμενοι κάθε 4 μέτρα (με το σήμα σας π.χ. χτυπώντας ένα τρίγωνο).
  • Μόλις τελειώσει η μουσική, μπορείτε να ρωτήσετε τους μαθητές σας αν κάποιος από αυτούς την έχει ακούσει ξανά και αν γνωρίζουν ή αν μπορούν να μαντέψουν τον τίτλο του κομματιού. Μετά τις απαντήσεις, τους λέτε τον τίτλο του αποσπάσματος.
  • Βάλτε ξανά το κομμάτι και ξεκινήστε να κινήστε π.χ. στις μύτες των ποδιών, έπειτα περπατώντας, τρέχοντας κ.τ.λ. Όταν φτάσει στην Coda (περίπου στο 2:15) κάντε μια χαρακτηριστική κίνηση  π.χ. στροβίλισμα και απότομα παγώστε όταν σταματήσει η μουσική, τελειώστε με ένα έντονο στροβίλισμα και καθίστε στο πάτωμα στο τελείωμα ακριβώς της μουσικής. Επαναλάβετε ενσωματώνοντας τυχόν ιδέες από τους μαθητές σας.
  • Μπορείτε να εισάγετε τις έννοιες Piano. Forte κ.τ.λ. (Ένταση), καθώς και Adante, Allegro, Accelerando κ.τ.λ. (Ταχύτητα).



Δραστηριότητα 2η:

Εισαγωγή στη γραφική παρτιτούρα.


http://www.classicsforkids.com/teachers/lessonplans/pdfs/grieg/Mountain_King_k-2_Tap_Pg1.pdf


http://www.classicsforkids.com/teachers/lessonplans/pdfs/grieg/Mountain_King_k-2_Tap_Pg2.pdf
http://www.makingmusicfun.net/htm/f_printit_free_printable_worksheets/mountain-king-listening-map.htm

  • Ξεκινήστε να χτυπάτε εναλλάξ τα χέρια σας (για τα όγδοα) και χτυπώντας παλαμάκια (για τα τέταρτα), λέγοντας και ακολουθώντας την παρτιτούρα: τι-τι, τι-τι, τι-τι, τα κ.ο.κ. Επαναλάβετε όσες φορές χρειαστεί μέχρι να βεβαιωθείτε ότι οι μαθητές σας μπορούν να ακολουθήσουν την παρτιτούρα που τους δείχνετε.

  • Επαναλάβετε χρησιμοποιώντας κρουστά όργανα που διαθέτει η τάξη σας.
  • Το θέμα επαναλαμβάνετε 18 φορές και τελειώνει με μια Coda, οι παραπάνω εικόνες αποδίδουν τα πρώτα 4 μέτρα. Στη συνέχεια επαναλαμβάνεται με πολύ μικρές διαφοροποιήσεις.

Δραστηριότητα 3η:

Μάθετε στους μαθητές σας το παρακάνω τραγούδι:



Παρακάτω υπάρχει η αντίστοιχη ενορχήστρωση, που μπορείτε να δοκιμάσετε να παίξουν (προσωπική εκτίμηση από Ε' Δημοτικού και πάνω, ανάλογα το επίπεδό τους).




Δραστηριότητα 4η:


Δραματοποιήστε την ιστορία χρησιμοποιώντας και κρουστά όργανα. Μπορείτε να ζητήσετε τη συνδρομή του δασκάλου της τάξης και του θεατρολόγου του σχολείου, για την παραγωγή σεναρίου, που μπορεί να οδηγήσει σε μια σχολική παράσταση. Μπορείτε μάλιστα να συνθέσετε με τους μαθητές σας χαρακτηριστικά μοτίβα για κάθε χαρακτήρα χρησιμοποιώντας boomwhackers, μεταλλόφωνα κ.τ.λ.


Δραστηριότητα 5η:

Με αφορμή το γνωστό παιχνιδοτράγουδο ¨κεφάλι, ώμοι, γόνατα και πόδια¨, πραγματοποιήστε την παρακάτω δραστηριότητα σε μορφή ρυθμικού κανόνα.




Δραστηριότητα 6η:

Παίξτε με boomwhackers τη μελωδία ακολουθώντας το παρακάτω βίντεο:





Δραστηριότητα 7η:


Δείξτε το παρακάτω βίντεο, πρόκειται για έναν κινούμενο "χάρτη ακρόασης"!




Επίσης, τα παρακάτω βίντεο μπορείτε να τα προβάλλετε όποια στιγμή επιθυμείτε. Είναι στα αγγλικά και δεν ακολουθούν ακριβώς την ιστορία. Όμως μπορούν να γίνουν το έναυσμα για ωραία συζήτηση με τους μαθητές σας.








ΠΗΓΕΣ:


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …