Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

The Syncopated Clock (Leroy Anderson)



Leroy Anderson (1908 - 1975): Αμερικανός συνθέτης γνωστός από τις συνθέσεις του "Sleigh Ride", "Typewriter" και "Synopated Clock". Έγραψε σχεδόν όλα τα έργα του για ορχήστρα, στα οποία ενσωμάτωσε και μη μουσικούς ήχους, όπως ο ήχος της γραφομηχανής ή ενός ξυπνητηριού.









ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ: 

  • Γνωριμία με τη φόρμα Ρόντο.
  • Εισαγωγή στην έννοια της "συγκοπής".
  • Εισαγωγή στις έννοιες Staccato και Legato.
  • Εισαγωγή στον σταθερό ρυθμό.
  • Εισαγωγή στην ένταση και στις έννοιες f, mf, mp, p.

ΥΛΙΚΑ:

  • Μεγάλος χώρος για κίνηση
  • Κρουστά μουσικά όργανα
  • Μαντήλια
  • Προτζέκτορας
  • Cd Player

Δραστηριότητα 1η (για μικρούς μαθητές):

    Ξεκινήστε λέγοντας την παρακάτω ιστορία: "Ένα ρολόι κούκος κρέμεται στον τοίχο όλη μέρα, παρακολουθώντας την οικογένεια να παίρνει το πρωινό της και να ετοιμάζονται τα παιδιά για το σχολείο και οι γονείς τους για τη δουλειά. Τη μητέρα να φροντίζει το μωρό της και να ετοιμάζει το μεσημεριανό φαγητό, τα παιδιά να διαβάζουν τα μαθήματά τους και να παίζουν παιχνίδια, ώσπου έρχεται η νύχτα και όλοι πέφτουν για ύπνο. Όταν όλοι έχουν κοιμηθεί, ο κούκος του ρολογιού βγαίνει και αρχίζει να πετάει ελεύθερος σε όλο το σπίτι. Μόλις αρχίζει να χαράζει και η οικογένεια είναι έτοιμη να αρχίσει να ξυπνάει ο κούκος επιστρέφει στο ρολόι κρατώντας την ώρα, Κανείς δεν ξέρει το μυστικό του...".
    Στη συνέχεια πείτε στους μαθητές σας να μεταμορφωθούν σε ένα ρολόι τοίχου που χτυπά. Ζητήστε τους να βρουν μια θέση στην αίθουσα (ιδανικά να ακουμπούν σε έναν τοίχο) και να βρουν το δικό τους τρόπο να χτυπούν (π.χ. να κουνούν ρυθμικά το κεφάλι τους, να κάνουν τα χέρια τους ως δείκτες του ρολογιού κ.τ.λ.). Σε ότι αφορά την κίνησή τους πρέπει να επιμείνετε στην έννοια του σταθερού ρυθμού, παρομοιάζοντας με την σταθερή κίνηση των δεικτών του ρολογιού.
     Τέλος πείτε τους ότι πλέον ήρθε η νύχτα και όλοι πλέον στο σπίτι κοιμούνται, μπορούν λοιπόν τώρα να πετάξουν ελεύθεροι (ελεύθερη κίνηση στο χώρο).

Δραστηριότητα 2η (για μικρούς μαθητές):

Ακούστε την ηχογράφηση του κομματιού
  • Κίνηση (οι χρόνοι είναι σχετικοί):

0:00 - 1:10 Σταθείτε στον τοίχο και κουνήστε τα χέρια σας πάνω κάτω σε σταθερό ρυθμό  - ανάλογα με τη μουσική.

1:11 - 1:39 Απλώστε τα χέρια κάνοντας τα πουλιά και κινηθείτε ελεύθερα στο χώρο.

1:40 - τέλος Επιστρέψτε γρήγορα στην αρχική σας θέση και κουνήστε τα χέρια σας στο ρυθμό όπως πριν.

  • Μουσικά όργανα

0:00 - 1:10 Χτυπήστε σε σταθερό ρυθμό κλάβες, χειροτύμπανα, ντέφια, τρίγωνα κ.τ.λ.

1:11 - 1:39 Παίξτε ελεύθερα

1:40 - τέλος Παίξτε όπως και προηγουμένως σε σταθερό ρυθμό.

Μπορείτε επίσης να χωρίσετε τους μαθητές σας σε δύο ομάδες. Η πρώτη με κλάβες, χειροτύμπανα κ.τ.λ. να παίζουν στο πρώτο μέρος σε σταθερό ρυθμό. Η δεύτερη ομάδα με τρίγωνα, ντέφια κ.τ.λ. να παίζει στο ελεύθερο μέρος.

Δραστηριότητα 3η:

  • Δείξτε τους το παρακάτω βίντεο και μιλήστε τους για τη φόρμα ρόντο, καθώς και για τα όργανα της ορχήστρας. Υπογραμμίστε το γεγονός ότι στο κομμάτι ακούγετε και ο ήχος ενός ξυπνητηριού και ζητείστε από τους μαθητές σας να σας πουν τη γνώμη τους.


  • Μοιράστε το παρακάτω φύλλο εργασίας και επαναλάβετε την ακρόαση του κομματιού.
http://www.pianimation.com/2011/05/05/syncopated-clock-listening-activity/


Δραστηριότητα 4η:



  • Συζητείστε με τους μαθητές σας τις έννοιες του Staccato και Legato.
  • Ακούστε ξανά το απόσπασμα και ζητείστε τους να εστιάσουν στο τρίγωνο.
  • Μοιράστε τους μαντήλια και δείξτε την κίνηση για κάθε μέρος. Α = κοφτές κινήσεις των χεριών ενώ περπατούν στο ρυθμό της μουσικής (staccato). Β = τέντωμα του μαντηλιού κρατώντας το ψηλά με τα δύο χέρια, κουνώντας όλο το σώμα πέρα δώθε (legato). Γ = πέταγμα του μαντηλιού κάθε φορά που ακούγεται το τρίγωνο. CODA = κούνημα μαντηλιών και ρίξιμο κάτω στο τέλος του κομματιού.

Δραστηριότητα 5η:

Σε μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές μπορείτε να διδάξετε το τραγούδι ή απλά να το ακούσετε.



Μελωδία:


Στίχοι:




ΣΥΝΔΕΣΗ: 


  • Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτό το σχέδιο μαθήματος αφού έχετε διδάξει το κεφάλαιο 24 στο βιβλίο Μουσικής της Β' Δημοτικού "Στο μαγαζί του ρολογά".
  • Μπορείτε να ακούσετε, να συγκρίνετε και να σχολιάσετε το "The Viennese Musical Clock" από τη σουίτα Hary Janos του Zoltan Kodaly, καθώς και "The Clock" Symphony no 101 σε ΡΕ Μείζονα του Haydn.



ΠΗΓΕΣ:

http://www.dsokids.com/listen/by-composer/leroy-anderson.aspx

http://www.vosa.org/paul/sales_folder/kleiner_listen.htm σσ. 6-7

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Syncopated_Clock

https://flmusiced.org/FLmusicApps/Sessions/Handouts/2012/FMEAChutesHdout2012.pdf

http://www.leroyanderson.com/lyrics.php

http://www.pianimation.com/2011/05/05/syncopated-clock-listening-activity/

http://www.educationworld.com/a_lesson/03/lp316-02.shtml

http://www.amhiggins.ie/lyric_fm/track14_15_16.pdf

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …