Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

The Syncopated Clock (Leroy Anderson)



Leroy Anderson (1908 - 1975): Αμερικανός συνθέτης γνωστός από τις συνθέσεις του "Sleigh Ride", "Typewriter" και "Synopated Clock". Έγραψε σχεδόν όλα τα έργα του για ορχήστρα, στα οποία ενσωμάτωσε και μη μουσικούς ήχους, όπως ο ήχος της γραφομηχανής ή ενός ξυπνητηριού.









ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ: 

  • Γνωριμία με τη φόρμα Ρόντο.
  • Εισαγωγή στην έννοια της "συγκοπής".
  • Εισαγωγή στις έννοιες Staccato και Legato.
  • Εισαγωγή στον σταθερό ρυθμό.
  • Εισαγωγή στην ένταση και στις έννοιες f, mf, mp, p.

ΥΛΙΚΑ:

  • Μεγάλος χώρος για κίνηση
  • Κρουστά μουσικά όργανα
  • Μαντήλια
  • Προτζέκτορας
  • Cd Player

Δραστηριότητα 1η (για μικρούς μαθητές):

    Ξεκινήστε λέγοντας την παρακάτω ιστορία: "Ένα ρολόι κούκος κρέμεται στον τοίχο όλη μέρα, παρακολουθώντας την οικογένεια να παίρνει το πρωινό της και να ετοιμάζονται τα παιδιά για το σχολείο και οι γονείς τους για τη δουλειά. Τη μητέρα να φροντίζει το μωρό της και να ετοιμάζει το μεσημεριανό φαγητό, τα παιδιά να διαβάζουν τα μαθήματά τους και να παίζουν παιχνίδια, ώσπου έρχεται η νύχτα και όλοι πέφτουν για ύπνο. Όταν όλοι έχουν κοιμηθεί, ο κούκος του ρολογιού βγαίνει και αρχίζει να πετάει ελεύθερος σε όλο το σπίτι. Μόλις αρχίζει να χαράζει και η οικογένεια είναι έτοιμη να αρχίσει να ξυπνάει ο κούκος επιστρέφει στο ρολόι κρατώντας την ώρα, Κανείς δεν ξέρει το μυστικό του...".
    Στη συνέχεια πείτε στους μαθητές σας να μεταμορφωθούν σε ένα ρολόι τοίχου που χτυπά. Ζητήστε τους να βρουν μια θέση στην αίθουσα (ιδανικά να ακουμπούν σε έναν τοίχο) και να βρουν το δικό τους τρόπο να χτυπούν (π.χ. να κουνούν ρυθμικά το κεφάλι τους, να κάνουν τα χέρια τους ως δείκτες του ρολογιού κ.τ.λ.). Σε ότι αφορά την κίνησή τους πρέπει να επιμείνετε στην έννοια του σταθερού ρυθμού, παρομοιάζοντας με την σταθερή κίνηση των δεικτών του ρολογιού.
     Τέλος πείτε τους ότι πλέον ήρθε η νύχτα και όλοι πλέον στο σπίτι κοιμούνται, μπορούν λοιπόν τώρα να πετάξουν ελεύθεροι (ελεύθερη κίνηση στο χώρο).

Δραστηριότητα 2η (για μικρούς μαθητές):

Ακούστε την ηχογράφηση του κομματιού
  • Κίνηση (οι χρόνοι είναι σχετικοί):

0:00 - 1:10 Σταθείτε στον τοίχο και κουνήστε τα χέρια σας πάνω κάτω σε σταθερό ρυθμό  - ανάλογα με τη μουσική.

1:11 - 1:39 Απλώστε τα χέρια κάνοντας τα πουλιά και κινηθείτε ελεύθερα στο χώρο.

1:40 - τέλος Επιστρέψτε γρήγορα στην αρχική σας θέση και κουνήστε τα χέρια σας στο ρυθμό όπως πριν.

  • Μουσικά όργανα

0:00 - 1:10 Χτυπήστε σε σταθερό ρυθμό κλάβες, χειροτύμπανα, ντέφια, τρίγωνα κ.τ.λ.

1:11 - 1:39 Παίξτε ελεύθερα

1:40 - τέλος Παίξτε όπως και προηγουμένως σε σταθερό ρυθμό.

Μπορείτε επίσης να χωρίσετε τους μαθητές σας σε δύο ομάδες. Η πρώτη με κλάβες, χειροτύμπανα κ.τ.λ. να παίζουν στο πρώτο μέρος σε σταθερό ρυθμό. Η δεύτερη ομάδα με τρίγωνα, ντέφια κ.τ.λ. να παίζει στο ελεύθερο μέρος.

Δραστηριότητα 3η:

  • Δείξτε τους το παρακάτω βίντεο και μιλήστε τους για τη φόρμα ρόντο, καθώς και για τα όργανα της ορχήστρας. Υπογραμμίστε το γεγονός ότι στο κομμάτι ακούγετε και ο ήχος ενός ξυπνητηριού και ζητείστε από τους μαθητές σας να σας πουν τη γνώμη τους.


  • Μοιράστε το παρακάτω φύλλο εργασίας και επαναλάβετε την ακρόαση του κομματιού.
http://www.pianimation.com/2011/05/05/syncopated-clock-listening-activity/


Δραστηριότητα 4η:



  • Συζητείστε με τους μαθητές σας τις έννοιες του Staccato και Legato.
  • Ακούστε ξανά το απόσπασμα και ζητείστε τους να εστιάσουν στο τρίγωνο.
  • Μοιράστε τους μαντήλια και δείξτε την κίνηση για κάθε μέρος. Α = κοφτές κινήσεις των χεριών ενώ περπατούν στο ρυθμό της μουσικής (staccato). Β = τέντωμα του μαντηλιού κρατώντας το ψηλά με τα δύο χέρια, κουνώντας όλο το σώμα πέρα δώθε (legato). Γ = πέταγμα του μαντηλιού κάθε φορά που ακούγεται το τρίγωνο. CODA = κούνημα μαντηλιών και ρίξιμο κάτω στο τέλος του κομματιού.

Δραστηριότητα 5η:

Σε μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές μπορείτε να διδάξετε το τραγούδι ή απλά να το ακούσετε.





Μελωδία:


Στίχοι:




ΣΥΝΔΕΣΗ: 


  • Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτό το σχέδιο μαθήματος αφού έχετε διδάξει το κεφάλαιο 24 στο βιβλίο Μουσικής της Β' Δημοτικού "Στο μαγαζί του ρολογά".
  • Μπορείτε να ακούσετε, να συγκρίνετε και να σχολιάσετε το "The Viennese Musical Clock" από τη σουίτα Hary Janos του Zoltan Kodaly, καθώς και "The Clock" Symphony no 101 σε ΡΕ Μείζονα του Haydn.



ΠΗΓΕΣ:

http://www.dsokids.com/listen/by-composer/leroy-anderson.aspx

http://www.vosa.org/paul/sales_folder/kleiner_listen.htm σσ. 6-7

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Syncopated_Clock

https://flmusiced.org/FLmusicApps/Sessions/Handouts/2012/FMEAChutesHdout2012.pdf

http://www.leroyanderson.com/lyrics.php

http://www.pianimation.com/2011/05/05/syncopated-clock-listening-activity/

http://www.educationworld.com/a_lesson/03/lp316-02.shtml

http://www.amhiggins.ie/lyric_fm/track14_15_16.pdf

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ