Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Al Citron (παιχνιδοτράγουδο)


Το παιχνιδοτράγουδο "Al Citron" προέρχεται από το Μεξικο, και όπως πολλά παιδικά τραγούδια οι στίχοι του δεν βγάζουν νόημα.

ΣΤΙΧΟΙ:

Al Citron de un fandango, Sango sango, Sabare de la randela, con su triki triki tron.

ΓΛΩΣΣΑΡΙ:


  • Al Citron = το κίτρο
  • De un fandango = ένας γιορτινός χορός
  • Sango = διάλεκτος στην Κεντρική Αφρική
  • De la randela = χορός σε κύκλο (ίσως αναφέρεται στην "ταραντέλα")
  • Con su triki triki tron = γρατζούνισμα χορδών κιθάρας (αντίστοιχο του "ντράγκα  ντρούγκα").

ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ:

  • Να μάθουν να τραγουδούν ένα τραγούδι σε διαφορετική γλώσσα από αυτή που μιλούν.
  • Να εξοικειωθούν με τις έννοιες σταθερού ρυθμού και accelerando.
  • Να μπορούν να συνδυάσουν τραγούδι με συντονισμένη κίνηση.
  • Εισαγωγή στο ρυθμικό σχήμα 

ΥΛΙΚΑ:

  • Πέτρες
  • Ξυλάκια (κλάβες)
  • Ποτήρια



ΟΔΗΓΙΕΣ:

Μαθαίνουμε στα παιδιά το τραγούδι.

Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο οκλαδόν και τους μοιράζουμε από μια πέτρα ή ποτήρι ή ξυλάκι.

Χ = κάθε παιδί τοποθετεί την πέτρα που κρατάει μπροστά από τον διπλανό του που κάθεται στα δεξιά του.

= κάθε παιδί παίρνει την πέτρα που έχει μπροστά του.

= κρατώντας την ίδια πέτρα με το χέρι, τα παιδιά αγγίζουν με αυτή, μια το πάτωμα μπροστά από τον διπλανό τους στα δεξιά, μια μπροστά τους και ξανά δεξιά όπου και την αφήνουν.

Το τραγούδι επαναλαμβάνεται πολλές φορές.

Σταδιακά αυξάνετε την ταχύτητα (accelerando) του τραγουδιού με στόχο την αύξηση της δυσκολίας συντονισμού των κινήσεων.

Σε δεύτερο επίπεδο και αφού τα παιδιά έχουν μάθει πολύ καλά το τραγούδι, μπορείτε κάθε φορά που κάποιο παιδί μπερδεύεται να αποχωρεί από το παιχνίδι έως ότου μείνει μόνο ένα.




Αν θέλετε μπορείτε να τους το μάθετε και στα ελληνικά, η διασκευή είναι δική μου και καθόλου δεσμευτική. Πειραματιστείτε με τους μαθητές σας και βρείτε τους δικούς σας στίχους.

ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΣΤΙΧΟΙ:

Είμαι ΄δω και παίζω
με τους φίλους μου
τι καλά (x2)
και τώρα δωσ' την πέτρα μου στον δίπλα σου.

ΠΗΓΕΣ:















\fandango: of a music/dance festivity
De un fandango: of a music/dance festivity

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …