Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

BALLET OF THE UNHATCHED CHICKS (ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΜΙΑ ΕΚΘΕΣΗ)

  Το 1874 ο Modest Mussorgsky (1839 - 1881) συνέθεσε το περίφημο έργο του «Εικόνες από μια έκθεση», βασισμένη σε 10 έργα ενός φίλου του εικαστικού (Victor Hartmann), ο οποίος είχε πεθάνει πρόσφατα και στη μνήμη του είχε διοργανωθεί μια έκθεση με τα έργα του. Το έργο «Εικόνες από μια έκθεση», είναι γραμμένο για σόλο πιάνο και περιγράφει με μουσικό τρόπο, την περιπλάνηση ενός ατόμου ανάμεσα στους πίνακες  της έκθεσης. Το έργο έγινε ιδιαίτερα γνωστό μετά τη διασκευή του για ορχήστρα από τον Maurice Ravel το 1922. Το απόσπασμα (Ballet of the unhatched chicks) βασίζεται στα σκίτσα του Hartmann για το μπαλέτο «Trilby», το οποίο ανέβηκε το 1871 στην Αγ. Πετρούπολη.



ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ
  •    Κατανόηση της μορφής – δομής ενός  μουσικού έργου. Εισαγωγή στη μουσική φόρμα ΑΒΑ.
  •    Γνωριμία με τους μουσικούς όρους «πιτσικάτο» και «τρίλια».
  •    Αναγνώριση οπτικά και ακουστικά μουσικών οργάνων.
  •    Παίξιμο κρουστών  μουσικών οργάνων τάξης.
  •    Κινητική απόδοση του μουσικού αποσπάσματος.
  •    Να γίνει η σύνδεση μεταξύ Μουσικής και Εικαστικών και να κατανοηθεί  πως αποδίδονται  μουσικά εικόνες και γενικά οπτικά ερεθίσματα.


ΥΛΙΚΑ
  •    Ηχογράφηση του BALLET OF THE UNHATCHED CHICKS
  •    Προτζέκτορας
  •    Cd player
  •    Χώρος για κίνηση
  •    Κρουστά  μουσικά όργανα τάξης.




ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1η:



  •    Πριν  πείτε στους μαθητές σας τον τίτλο του κομματιού, δείξτε τους αυτό το σύντομο βίντεο 
  •     Σχολιάστε τι είδατε και ζητείστε να σας πουν τις εντυπώσεις τους.
  •     Ζητείστε από τους μαθητές σας να φανταστούν τι ήχους θα χρησιμοποιούσαν αν ήθελαν να συνθέσουν ένα κομμάτι με αφορμή την επώαση ενός αβγού (χρησιμοποιήστε κίνηση, μουσικά όργανα που υπάρχουν στην τάξη, διάφορα άλλα αντικείμενα).
  •     Βάλτε να ακούσουν το Ballet of the Unhatched Chicks και στη συνέχεια ζητείστε να σας πουν τις εντυπώσεις τους, καθώς και να συγκρίνουν τη δική τους σύνθεση με αυτή που μόλις άκουσαν.
  •      Στο τέλος όλων των δραστηριοτήτων μπορείτε να τους ζητήσετε να συνθέσουν ξανά το δικό τους κομμάτι, με βάση όμως τις εμπειρίες που έχουν αποκτήσει και έπειτα να τις συγκρίνουν. 


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2η:

  •    Βάλτε τη μουσική και ζητείστε από τους μαθητές σας να μιμηθούν τις κινήσεις σας.
  •    Στο Α μέρος – περπάτημα στις μύτες των ποδιών και στο τέλος της φράσης ύψωμα των χεριών.
  •     Στο Β μέρος  - ελεύθερη κίνηση στο χώρο.
  •     Με βάση λοιπόν την κίνηση οι μαθητές οδηγούνται στην κατανόηση της μουσικής φόρμας του κομματιού (ΑΑΒΑ).
  •     Παρακάτω ακολουθούν βίντεο για περισσότερες ιδέες.






ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3η:



  •    Προβάλλετε στον προτζέκτορα ή μοιράστε σε φωτοτυπία τον παραπάνω οδηγό ακρόασης.
  •    Ζητείστε τους να παρακολουθήσουν τι γίνεται στη μουσική, καθοδηγώντας τους δείχνοντας κάθε κουτάκι σε αντιστοιχία με τη μουσική που ακούγεται.
  •     Σε δεύτερη ακρόαση  ζητείστε από τους μαθητές σας να εστιάσουν σε συγκεκριμένα μέρη της μουσικής όπως π.χ αν το πουλάκι ανεβαίνει ή κατεβαίνει τη σκάλα (να αντιληφθούν δηλαδή την ανιούσα μελωδική κίνηση σε συγκεκριμένα σημεία του κομματιού).
  •     Σε τρίτη ακρόαση ζητείστε να σας πουν πόσα μέρη έχει αυτή η μουσική. Ποια είναι ίδια και ποια διαφορετικά.
  •     Μπορούν να ακολουθήσουν και άλλες ακροάσεις και να εστιάσετε στα μουσικά όργανα της ορχήστρας και τις οικογένειές τους (ιδιαίτερα για τα έγχορδα στο πιτσικάτο) καθώς και σε άλλα μουσικά στοιχεία (τρίλια, χρωματισμοί κ.τ.λ).


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4η:

Μπορείτε να δώσετε πληροφορίες για το πώς δημιουργήθηκε το μουσικό έργο «Εικόνες από μια ‘Έκθεση», καθώς και πληροφορίες για το συνθέτη ή σε μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές μπορείτε να τους ζητήσετε να βρουν μόνοι τους  τις πληροφορίες αυτές και να τις φέρουν στην τάξη πριν ή μετά τις δραστηριότητες ακρόασης.

ΕΠΕΚΤΑΣΗ:

  •    Ζητείστε να ζωγραφίσουν τον δικό τους πίνακα εμπνευσμένοι από τη μουσική που ακούν.
  •    Δημιουργείστε κατασκευές με το αντίστοιχο θέμα.
https://www.flickr.com/photos/molasecompanhia/2199522132/in/photostream/

  •    Δείτε τα παρακάτω βίντεο κινουμένων σχεδίων.

                                https://vimeo.com/18291464








 ΠΗΓΕΣ:









Στάμου, Λελούδα."Βήματα για τη βασική κατανόηση ενός μουσικού έργου στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση", Μουσική Εκπαίδευση, τεύχος 8, τόμος ΙΙΙ σσ. 62 - 63 εκδόσεις Ε.Ε.Μ.Ε.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …