Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Guest Post: Ασκήσεις σύνθεσης με τέταρτα και παύσεις

Διδακτικοί Στόχοι:

● Να κατανοήσουν τα τέταρτα και τις παύσεις τετάρτου και ότι υπάρχει μεταξύ τους μια ισόχρονη σχέση ως προς τον ήχο και την σιωπή. Αρχικά γραφικά στον πίνακα με κάποιο άλλο σχέδιο -> παρουσίαση των συμβόλων σε πίνακα και πλαστικοποιημένες κάρτες.

  Να δοθεί έμφαση στον συγχρονισμό των μαθητών και στο να παίζουν ο ένας μετά τον άλλο χωρίς να αλλοιώνεται η δοσμένη ταχύτητα (να μην αργούν ή να μην βιάζονται, να μετράνε τις παύσεις), αλλά και στην εκτέλεση 2 ή και παραπάνω ήχων ταυτόχρονα από περισσότερο του ενός μαθητές. 
Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με τις συνηχήσεις, αν υπάρχουν και μελωδικά όργανα

Διδακτικά μέσα:

- Καρέκλες σε κύκλο, πίνακας
 Μηχάνημα ηχογράφησης, ηχεία υπολογιστή
- Κρουστά μουσικά όργανα τάξης, boomwhackers

Διδακτικό υλικό:

 πλαστικοποιημένες κάρτες με αξίες
 ρυθμικά κρουστά ή/και μελωδικά κρουστά

Δραστηριότητες διδασκαλίας:

Άσκηση Σύνθεσης 1

  •   Σχεδιάζουμε στον πίνακα ένα ορθογώνιο χωρισμένο σε 4 μικρότερα κουτάκια. Κάθε κουτάκι αντιστοιχεί σε 1 χρόνο του μέτρου, άρα έχω σχεδιάσει ένα μέτρο των 4/4 (αυτό φυσικά μπορεί να γίνει και για τα 3/4 ή όποιο άλλο μέτρο θέλω να παρουσιάσω). Σε κάθε κουτάκι που θέλω να έχω ήχο σχεδιάζω π.χ. ένα χ, το οποίο μεταφράζεται ως ήχος με ένα παλαμάκι και τη συλλαβή «τα».Αν το κουτάκι μείνει άδειο, τότε αυτό σημαίνει σιωπή – παύση τετάρτου. (Σε αρχικό στάδιο θα μπορούσαμε να λέμε «σςςς»).

  • Εκτελούμε το μέτρο που  σχεδιάσαμε στον πίνακα αρχικά όλοι μαζί με παλαμάκια και συλλαβές.

  • Γράφω ένα 2ο μέτρο πάλι με τέταρτα και παύσεις.

  •   Χωρίζω τα παιδιά σε 2 ομάδες όπου η α ομάδα εκτελεί το 1ο μέτρο και ακολουθεί η β με το 2ο. Άρα έχω δημιουργήσει ένα 2μετρο που επαναλαμβάνεται σαν ερώτηση απάντηση.

  •  Την κάθε ομάδα την χωρίζω σε 3 υπο-ομάδες, η κάθε υπο-ομάδα εκτελεί τον 1 χρόνο που της έχει δωθεί. Π.χ. Α1 παίζει στον 1ο χρόνο, Α2 στον 2ο, ο 3ος χρόνος είναι παύση και Α3 παίζει στον 4ο χρόνο. Β1 στον 1ο χρόνο, 2ος χρόνος παύση, Β2 παίζει στον 3ο χρόνο και Β3 στον 4ο.

  •   Αντικαθιστώ τα παλαμάκια με ρυθμικά κρουστά. (επιμένουμε στον συγχρονισμό της κάθε υπο-ομάδας, όπως επίσης ότι αν ξεχαστεί κάποιος να παίξει, ας μην παίξει καθόλου κι ας περιμένει να ξαναρθεί η σειρά της ομάδας του)

  •   ή/και αντικαθιστώ τα παλαμάκια με boomwhakers,  bel-o-tons ή οποιαδήποτε μελωδικά κρουστά διαθέτει η τάξη, επιμένοντας πάλι στον συγχρονισμό, αλλά και στο σωστό κράτημα και παίξιμο του οργάνου. Επίσης μπορούν να δουλευτούν και δυναμικές.

  •   Για την κατανόηση των συνηχήσεων καλό είναι να δοκιμάσουμε και διαφορετικούς συνδυασμούς φθόγγων, ακόμα κι αν είναι διαφωνίες, προκειμένου να αντιληφθούν την διαφορά ανάμεσα σε σύμφωνα και διάφωνα διαστήματα (χωρίς κατ’ ανάγκη να αναφέρουμε τους όρους).

  • Την όλη διαδικασία την ηχογραφούμε και ακολουθεί ακρόαση, έτσι ώστε να κατανοήσουν το πόσο διαφορετικά ακούγεται όταν πραγματικά συγχρονίζονται.

  • Επίσης μπορούμε να δώσουμε τις πλαστικοποιημένες κάρτες με τις αξίες στην κάθε ομάδα και να φτιάξουν οι μαθητές μόνοι  τους το μέτρο που θα εκτελέσουν.

            Άσκηση  σύνθεσης 2

Σε μία μεγάλη σε αριθμό παιδιών τάξη η δραστηριότητα αυτή είναι καλό να γίνει σε 2 ή και 3 ομάδες, όπου όταν εκτελεί η μια ομάδα οι υπόλοιπες είναι ακροατές. Ιδανικός αριθμός συμμετεχόντων 9.
  •   Ζητάμε απ’ τους μαθητές να διαλέξουν έναν κοφτό σε διάρκεια ήχο, είτε αυτός είναι φωνητικός, είτε παιγμένος σε κάποιο όργανο –ρυθμικό ή μελωδικό-, και να διαλέξουν επίσης και ένα νούμερο από το 1-11. (Ιδανικά το νούμερο θα πρέπει να το σκεφτούν και όχι να το ανακοινώσουν στους συμμαθητές τους, έτσι ώστε να υπάρχει και το στοιχείο της έκπληξης, αλλά πολλές φορές δεν μένουν σταθεροί στο νούμερο τους, οπότε η άσκηση δεν έχει επιτυχία).

  •   Καθώς ο αριθμός των μαθητών είναι μικρότερος από τα νούμερα που τους ζητάμε να διαλέξουν, υπάρχουν σίγουρα 2 ή και περισσότερες παύσεις αν 2 μαθητές επιλέξουν το ίδιο νούμερο.

     Μετράμε «έξω» 9-10-11 για να δώσουμε την ταχύτητα  και το κομμάτι αρχίζει. Επαναλαμβάνουμε όσες φορές χρειαστεί μέχρι οι μαθητές να παίζουν με άνεση. Αν οι μαθητές παίζουν σωστά στο νούμερο τους τον ήχο τους (δεν βιάζονται, δεν αργούν και δεν αλλάζουν ήχο) τότε αυτοί οι αρχικά μεμονωμένοι ήχοι συνθέτουν όλοι μαζί μια μελωδία.

     Απόλυτα επιτυχημένη θεωρείται η άσκηση όπου πλέον δεν χρειάζονται κάποιον να τους μετράει τα νούμερα, καθώς η αίσθηση της διάρκειας των ήχων και των σιωπών, αλλά και η μελωδία που έχουν ομαδικά συνθέσει έχει “μπει” μέσα τους.


  Και πάλι ηχογραφούμε την κάθε σύνθεση, ακολουθεί ακρόαση και σχολιασμός. 

Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα:

H Ελένη Τσαουσάκη ασχολείται με τη μουσική από μικρή. Όταν ήταν 11 χρονών ξεκίνησε να μαθαίνει άρπα στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, από όπου πήρε και το Δίπλωμά της το 2004 ως μαθήτρια της Γ. Ξαγαρά. Ως υπότροφος του Ι.Κ.Υ. συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές με την E.L. Jones στο Royal Northern College of Music. Σπούδασε επίσης στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. από όπου και τελείωσε το 2008. Ως επιτυχούσα του Α.Σ.Ε.Π. διορίστηκε το 2010 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Παράλληλα συνεχίζει την καλλιτεχνική της πορεία δίνοντας συναυλίες σόλο, μουσικής δωματίου ή συμμετέχοντας σε ορχήστρες. Στους φίλους της είναι γνωστή ως η Ελένη η Άρπα, ενώ για τους πιο μικρούς μαθητές της στο σχολείο είναι η Κυρία Μουσική. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ