Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΜΟΥΣΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ vol.2

1. Παιχνίδι σε κύκλο.

Σκοποί: Οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με την έννοια του ρυθμού και της αυξομείωσης της ταχύτητας.

Υλικά: Πιάνο ή Αρμόνιο, 2 μικρές μπάλες (πόλο).



  • Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο
  • Ο εκπαιδευτικός παίζει 4 φορές εναλλάξ 2 συγχορδίες (Ντο - Σολ)
  • Τα παιδιά πρέπει να βρουν το ρυθμό και να χτυπήσουν ρυθμικά τα χέρια τους στα πόδια τους.
  • Ερώτηση: Μπορεί ο ρυθμός να πάει πιο αργά ή πιο γρήγορα;
  • Ο εκπαιδευτικός παίζει τις δύο συγχορδίες πότε αργά και πότε γρήγορα, κάνοντας accelerando και ritardanto. Οι μαθητές τον ακολουθούν χτυπώντας τα χέρια τους στα πόδια τους.
  • Στη συνέχεια δίνει μια μπάλα και ανάλογα το ρυθμό που παίζει, η μπάλα περνάει από μαθητή σε μαθητή (αργά - πολύ αργά - γρήγορα - πολύ γρήγορα).
  • Χωρίς προειδοποίηση ο εκπαιδευτικός παίζει μια τρίλια. Αυτό σημαίνει ότι η φορά της μπάλας πρέπει να αλλάξει.
  • Στη συνέχεια παίζει 3 νότες συγχρόνως - διαφωνία (Ντο-Ρε-Μι). Μόλις ακουστεί η διαφωνία ο μαθητής που έχει εκείνη τη στιγμή την μπάλα, πρέπει να την πετάξει στον αέρα. Έπειτα συνεχίζεται κανονικά το παιχνίδι.
  • Μόλις ακουστεί ένα glissando, ο μαθητής που έχει την μπάλα πρέπει να την πετάξει σε έναν από τους συμμαθητές του.
  • Κάθε φορά που κάποιος μαθητής κάνει λάθος μια από τις παραπάνω οδηγίες (τρίλια - διαφωνία - glissando) βγαίνει έξω έως ότου μείνουν 2 παιδιά.
  • Σε δεύτερο επίπεδο δυσκολίας μπορεί να προστεθεί και δεύτερη μπάλα. Το παιχνίδι ξεκινά με τις δύο μπάλες να τις κρατούν μαθητές που βρίσκονται απέναντι ο ένας από τον άλλο. Αν οι δύο μπάλες δοθούν στον ίδιο μαθητή κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, σημαίνει ότι ο ρυθμός δεν κρατήθηκε σωστά. Σημείωση: Στο glissando πρέπει απαραίτητα η μπάλα να πεταχτεί στο μαθητή απέναντι από εκείνον που την κρατάει.

2. Χορός και κίνηση.

Σκοπός: Να χρησιμοποιηθεί ο χορός ως μέσο γλώσσας χωρίς να χρησιμοποιηθούν λέξεις έτσι ώστε να διατυπωθεί το περιεχόμενο εννοιών.

Υλικά: Ένα μεγάλο χαρτί, που να γράφει "ΚΙΝΗΣΗ".

  • Οι μαθητές κάθονται σε κύκλο.
  • Ο εκπαιδευτικός τοποθετεί το φύλλο χαρτιού με τη λέξη "ΚΙΝΗΣΗ" στη μέση του κύκλου.
  • Ο εκπαιδευτικός ρωτάει τους μαθητές του τις ακόλουθες ερωτήσεις: 1) Τι είναι κίνηση; 2) Τι σκέφτεστε όταν βλέπετε τη λέξη κίνηση; 3) Μπορείτε να επικοινωνήσετε μέσω της κίνησης; 4) Τι είναι αυτό που κάνει την κίνηση τόσο σημαντική; 5) Τι θα κάνατε αν δεν μπορούσατε να κινηθείτε ή να μιλήσετε; 6) Με ποιον τρόπο θα επικοινωνούσατε; 7) Τι είδους κινήσεις θα κάνατε, αν προσπαθούσατε να μου μιλήστε και δεν σας επιτρεπόταν να χρησιμοποιήσετε τη φωνή σας;
  • Ο εκπαιδευτικός γράφει στον πίνακα: "Όταν σκέφτομαι την κίνηση, σκέφτομαι...."
  • Παρακάτω γράφει κάποιες πληροφορίες (μία κάθε φορά) και αφήνει τους μαθητές του να κινηθούν σύμφωνα με το εκάστοτε θέμα. 1) Αγαπημένο ζώο, 2) Ένα αντικείμενο από τη φύση 3) Μια στιγμή σιωπής 4) Ένα κινούμενο αντικείμενο 5) Μια σκέψη 6) Μια στιγμή πόνου.
  • "Όταν σκέφτομαι την κίνηση, Σκέφτομαι!"
  • Συγκέντρωση: Για κάθε ένα από τα αντικείμενα αυτά, ο εκπαιδευτικός ζητάει από τους μαθητές του να σκεφτούν και να κινηθούν αναλόγως.
  • π.χ. "Όταν σκέφτομαι την κίνηση, σκέφτομαι ένα(ν): κύκνο, ποτάμι, ένα σκυλάκι που το χτυπάει αυτοκίνητο, σιωπή, αυτοκίνητο, άγγελο κ.τ.λ.
  • Επιστροφή στον κύκλο και συζήτηση.

Πηγή: www.lessonplanspage.com/Music.htm

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …