Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο εκπαιδευτικός Μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

   
Το μάθημα της Μουσικής Αγωγής πλήττεται περισσότερο από ποτέ με τις νέες ρυθμίσεις που εισήγαγε το Υπουργείο Παιδείας τη φετινή χρονιά. Όμως πέρα από τα εργασιακά μας δικαιώματα, διαχρονικά ως εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουμε πολλές δυσκολίες και δυστυχώς κανένας δεν μας προετοίμασε για το τι θα αντιμετωπίσουμε μπαίνοντας μέσα σε μια τάξη. Ούτε το Πανεπιστήμιο, ούτε το Ωδείο, ούτε κάποιο σεμινάριο ή βιβλίο μας έμαθαν πως να τις αντιμετωπίζουμε. Μόνο μέσα από την εμπειρία και τα λάθη μας, μαθαίνουμε να ξεπερνούμε τους καθημερινούς σκοπέλους και να γινόμαστε όσο το δυνατόν καλύτεροι και αποδοτικότεροι. Με βάση λοιπόν τις προσωπικές μου εμπειρίες σας καταθέτω τις παρακάτω δυσκολίες και προβλήματα που αντιμετωπίζω τα χρόνια που δουλεύω ως εκπαιδευτικός Μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

  • Φωνητική Κόπωση: Αν δεν προσέξετε, το πιο πιθανό είναι να "κλείσει" ο λαιμός σας και να χάσετε τη φωνή σας από την υπερβολική χρήση. Κάθε ώρα μαθήματος περιλαμβάνει συνεχή ομιλία και τραγούδι. Πολλές φορές φωνάζουμε χωρίς να το αντιληφθούμε, καθώς θέλουμε υψώνοντας τον τόνο της φωνής μας, να επιβληθούμε στην τάξη. ΜΕΓΑΛΟ ΛΑΘΟΣ... αν δεν τοποθετείτε σωστά τη φωνή σας σύντομα θα βραχνιάσετε και πολύ πιθανό, μακροπρόθεσμα, να δημιουργήσετε ανεπανόρθωτη βλάβη στις φωνητικές σας χορδές. Προσοχή λοιπόν, κάντε φωνητική οικονομία και αν δεν γνωρίζετε πως να αναπνέετε διαφραγματικά (ώστε να δίνετε όγκο στη φωνή σας), ξεκινήστε μαθήματα ορθοφωνίας και φωνητικής.



  • Δεν υπάρχουν στιγμές χαλάρωσης: Σε κάθε ώρα μαθήματος πρέπει να δίνετε το 110% της ενέργειάς σας. Η σωστή διαχείριση της τάξης, καθώς και η πορεία των δραστηριοτήτων που έχετε επιλέξει απαιτούν να είσαστε μονίμως σε εγρήγορση. Κάντε λοιπόν οικονομία δυνάμεων.


  • Διαφορετικές ηλικίες παιδιών. Ο τρόπος που μιλάτε και συμπεριφέρεστε σε παιδιά της Α' Δημοτικού είναι εντελώς διαφορετικός με τον τρόπο που μιλάτε σε παιδιά της Στ' Δημοτικού. Το καθημερινό όμως πρόγραμμα του σχολείου μπορεί να έχει συνέχεια τέτοιου είδους εναλλαγές. Για το λόγο αυτό πρέπει μονίμως να είστε σε ετοιμότητα ώστε να αλλάζετε γρήγορα τρόπο ομιλίας και συμπεριφοράς ανάλογα την ηλικία και την τάξη των παιδιών που έχετε σε κάθε εναλλαγή ώρας. 

  • Ολοήμερο Σχολείο: Το δυσκολότερο βέβαια είναι να έχετε συγχρόνως παιδιά διαφορετικών ηλικιών, κάτι που συμβαίνει συχνά στο ολοήμερο πρόγραμμα. Σε μια τέτοια περίπτωση θα πρέπει να είστε τρομερά ευέλικτοι και να έχετε βρει και προετοιμάσει δραστηριότητες που να αρέσουν σε όλες τις ηλικίες ανεξαιρέτως (π.χ. μουσικά παιχνίδια) ή να ζητάτε από τα μεγαλύτερα παιδιά να βοηθούν τα μικρότερα ή να δίνετε διαφορετικές δραστηριότητες χωρίζοντάς τα σε ομάδες ανάλογα την ηλικίας τους. Δυστυχώς πολλοί είναι αυτοί που αισθάνονται ότι κάνουν babysitting αντί μαθήματος, μην καταθέτετε τα όπλα και γίνετε δημιουργικοί.

  • Απαξίωση μαθήματος: Πολλοί γονείς αλλά και εκπαιδευτικοί άλλης ειδικότητας νομίζουν ότι ξέρουν πως γίνεται το μάθημα της Μουσικής. Πόσοι δεν είναι αυτοί που λένε: ¨΄Ελα καλέ, σιγά το δύσκολο, βάζεις το cd player να παίζει και αμέσως μαθαίνουν το τραγούδι". Σας προτείνω πολύ ευγενικά να προσπαθήσετε να εξηγήσετε ποια είναι η δουλειά σας. Αν βλέπετε ότι αδυνατούν να σας καταλάβουν, καλέστε τους να παρακολουθήσουν το μάθημά σας. Αν αυτό δεν είναι δυνατό αφήστε το έργο σας να μιλήσει μόνο του. Τα παιδιά είναι οι τελικοί κριτές. Κανείς δεν είναι καταλληλότερος να διδάξει το μάθημα της Μουσικής πέραν των εξειδικευμένων εκπαιδευτικών. 

  • Παρεμβάσεις: Πολλοί συνάδελφοι δάσκαλοι, θα σας ζητούν να κάνετε πράγματα για χάρη κάποιου προγράμματος ή συμπληρωματικά με το μάθημα που εκείνοι κάνουν ή για την προετοιμασία κάποιας σχολικής εορτής. Δυστυχώς ελάχιστοι γνωρίζουν ότι το μάθημά μας έχει ξεχωριστό και πολύ απαιτητικό πρόγραμμα σπουδών. Αν λοιπόν κάποιοι είναι πιεστικοί μπορείτε να τους εξηγήσετε ότι υπάρχουν κάποιοι στόχοι που πρέπει να κατακτηθούν από τα παιδιά και ότι ακολουθείτε και εσείς τις οδηγίες του Υπουργείου. Σαφώς πρέπει να υπάρχει συνεργασία μεταξύ δασκάλων και εκπαιδευτικών άλλων ειδικοτήτων και σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να είμαστε αρνητικοί σε μια τέτοια σύμπραξη, όμως όλα πρέπει να γίνονται με μέτρο και όσο το επιτρέπει ο χρόνος.


  • Έλλειψη υποδομών και γενικότερα καλών συνθηκών εργασίας. Η έλλειψη ειδικής αίθουσας Μουσικής, η ανυπαρξία κρουστών μουσικών οργάνων, καθώς και οι περιφερόμενοι εκπαιδευτικοί σε 3, 4 ή και 5 σχολεία δυσχεραίνουν τρομερά το εκπαιδευτικό μας έργο. 

    Δυστυχώς αυτή είναι η πραγματικότητα στα ελληνικά σχολεία και είναι κατανοητό να αισθάνεστε καταβεβλημένοι και ανήμποροι. Όμως παρ' όλες τις δυσκολίες είναι σημαντικό να δίνετε κάθε μέρα τον καλύτερο σας εαυτό, γιατί τα παιδιά το αξίζουν!

ΠΗΓΗ:

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δραστηριότητες για βρέφη (12-18 μηνών)

Το μικρό σας έχει αρχίσει να κινείται πολύ περισσότερο και να εκφράζεται. Έτσι είναι γεμάτο ενθουσιασμό και μερικές φορές γεμάτο πείσμα! Μάθετε ποια παιχνίδια του προσφέρουν στήριξη για τα πρώτα του βήματα, δίνοντάς του την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Υπάρχουν παιχνίδια και δραστηριότητες που θα βοηθήσουν το μωρό σας να πάρει ιδέες και να μάθει να ανταποκρίνεται στους γύρω του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.



Τι μπορεί να κάνει σε αυτή την ηλικία;


1) Το παιδί σας μπορεί πια να περπατάει και αισθάνεται περήφανο για αυτό 2) Του αρέσει να απασχολεί τον εαυτό του και να εξερευνεί τα πάντα 3) Μπορεί να ενώνει ιδέες διαμορφώνοντας ένα βασικό σχέδιο 4) Δείχνει την αγάπη του με αγκαλίτσες, φιλάκια και χαμογελάκια 5) Μπορεί να βάζει και να βγάζει αντικείμενα μέσα και έξω από ένα κουτί 6} Αρχίζει να αντιδρά στα αντικείμενα με τον κατάλληλο τρόπο - για παράδειγμα, αγκαλιάζει το αρκουδάκι του 7) Του αρέσει να μιμείται εσάς όταν κάνετε δουλειές του σπιτιού.
Απολαύστε ώρες ξέγνοιαστου και δημιουργικού παιχνιδ…

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Μουσική Παιδαγωγική (Open Courses)

Ψάχνοντας το διαδίκτυο για ιδέες και άλλα θέματα πάνω στη Μουσική Παιδαγωγική, "έπεσα" πάνω σε αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα open courses του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με εισηγήτρια την καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Λήδα Στάμου. Προσωπικά τα βίντεο που παραθέτω παρακάτω, τα θεωρώ εξαιρετικά επιμορφωτικά και διδακτικά προς όλους όσοι ασχολούνται με το μάθημα της Μουσικής Αγωγής και σας προτείνω να τα παρακολουθήσετε.
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικήςΕξοικείωση με τους τρόπους με τους οποίους η κίνηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της μουσικής για την κατανόηση μουσικών φαινομένων και εννοιών και για την ανάπτυξη των μουσικών ικανοτήτων των μαθητών.
http://opencourses.uom.gr/courses/mousikhs-episthmhs-kai-texnhs/1015-moysikh-paidagogikh-iii/enothtes/1020-h-kinhsh-sto-mathhma-ths-moysikhs?vid=2667&vtp=720
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικής – ΔραστηριότητεςΔραστηριότητες κίνησης στο μάθημα της μουσικής τοποθετημένες αναπτυξιακά. Βιωματικές εμπειρίες και …