Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Guest Post: Το τραγούδι της αρκούδας (Chanson de l' ours)

   
   Το τραγούδι της αρκούδας (chanson de l' ours), προέρχεται από τον κύκλο "Τρεις ιστορίες για παιδιά", που γράφτηκε το 1917 πάνω σε ρώσικη ποίηση. Το "τραγούδι της αρκούδας" βασίζεται σε ρώσικο λαϊκό παραμύθι. 
     Συνθέτης: Igor Stravinsky (1882 - 1971), συνέβαλε σημαντικά στη διαμόρφωση της λόγιας μουσικής του 20ου αιώνα, ενώ άφησε έργο πολύπλευρο και πρωτοποριακό για την εποχή του. "Η ιεροτελεστία της Άνοιξης", "η Πετρούσκα" και "το Πουλί της Φωτιάς" αποτελούν τα γνωστότερα έργα του.



Παραμύθι

Μια φορά κι έναν καιρό, ήταν ένας γέρος και μια γριά που δεν είχαν παιδιά. Μια μέρα, η γριά λέει στο γέρο: - "Πήγαινε να κόψεις ξύλα".  - "Πάω" λέει ο γέρος. Πηγαίνοντας ο γέρος συναντά μιαν αρκούδα. Της λέει: "Θες να παλέψεις μαζί μου;". Παλεύοντας ο γέρος κόβει το πόδι της αρκούδας και γυρίζοντας σπίτι του σκέφτεται: "αυτό θα είναι ένα ωραίο δείπνο για αύριο". Η αρκούδα έφτιαξε ένα πόδι από σημύδα, πήγε μπροστά στο σπίτι των γέρων και τους τραγούδησε το παρακάτω 

Τραγούδι:

Τρία μόνο πόδια πλέον έχω,
μα μπορώ σαν και παλιά να τρέχω.
Ξύλο πήρα κι έφτιαξα πόδι.
Αχ! το θέλω τόσο
όταν σ' ανταμώσω.
ξύλο να σου δώσω
αχ! δεν ξέρεις πόσο!



Στόχοι/Σκοποί:


  • Εκμάθηση τραγουδιού με έμφαση στην
  • εκμάθηση των διαστημάτων 4Κ και 5Κ.
  • Εισαγωγή στην έννοια του basso ostinato.
  • Εισαγωγή στις έννοιες Adante και Allegro.
  • Απόδοση ηχοιστορίας με έμφαση στην
  • εκμάθηση ρυθμικών μοτίβων κάθε χαρακτήρα.
  • Επανάληψη στα ρυθμικά στοιχεία (μισά, τέταρτα, όγδοα).

Υλικά:

  • Μεγάλος χώρος
  • Κρουστά όργανα τάξης και Boomwhackers ή άλλου είδους μελωδικά όργανα.
  • Αρμόνιο ή κιθάρα για την εκμάθηση του τραγουδιού.

Δραστηριότητες:

Τραγούδι

  • Εκμάθηση τραγουδιού, δώστε ιδιαίτερη στο διάστημα 4ης καθαρό.
  • Αν υπάρχουν μελωδικά όργανα στην τάξη διδάξτε τη συνοδεία (δεύτερο πεντάγραμμο παρτιτούρας) και δώστε έμφαση στο διάστημα 5ης καθαρής. Μιλάμε στους μαθητές για το basso ostinato.
  • Σε δεύτερο επίπεδο, αφού έχουν μάθει καλά το τραγούδι και τη συνοδεία του, μπορούν να αξιοποιηθούν και οι δυναμικές forte  και piano.

Ηχοιστορία
  • Ρόλοι: γέρος, γριά, ξύλα, αρκούδα, κόψιμο ποδιού.
  • Κάθε ρόλος έχει το δικό του όργανο και το δικό του ρυθμικό σχήμα. Τα παρακάτω είναι απλά προτάσεις βάσει το ποια και πόσα όργανα υπάρχουν στο σχολείο.




  • Αφού οι μαθητές μάθουν καλά το ρυθμικό σχήμα που αντιστοιχεί στον ρόλο τους, πρώτα με παλαμάκια και συλλαβές, γίνεται πρόβα με τα όργανα, κάθε ομάδα χωριστά.
  • Στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός διηγείται την ιστορία. Σε κάθε αναφορά του εκάστοτε ρόλου οι μαθητές της αντίστοιχης ομάδας παίζουν το ρυθμικό τους σχήμα. Στην πάλη ενδεχομένως μπορούν να ακουστούν ταυτόχρονα το θέμα του γέρου κ της αρκούδας. Αν αυτό τους δυσκολεύει, τότε παίζονται χωριστά τα 2 θέματα. 
  • Στο τέλος της ιστορίας οι μαθητές τραγουδάνε το τραγούδι της αρκούδας.

Ακρόαση:

Ακούστε αποσπάσματα και από άλλα έργα του Ιγκόρ Στραβίνσκι  (κυρίως έργα που βασίζονται σε ιστορίες), όπως το "Πουλί της Φωτιάς" κ.α.


Διαθεματική σύνδεση:

  1. Θέατρική Αγωγή - Δραματοποίηση του παραμυθιού.
  2. Εικαστικά - Εικονογράφηση του παραμυθιού και του τραγουδιού που το συνοδεύει. Μπορεί επίσης να γίνει σε μορφή κόμικ (χωρίζουμε ένα φύλλο Α4 στα 4 και σε κάθε τετράγωνο οι μαθητές ζωγραφίζουν μια σκηνή της ιστορίας).
  3. Γραπτός Λόγος - Επιλογή ενός ελληνικού λαϊκού παραμυθιού και έπειτα από συζήτηση, συγγραφή ενός ποιήματος εμπνευσμένο από αυτό. Δώστε την ευκαιρία στους μαθητές σας να το μελοποιήσουν (σύνθεση).


Βιογραφικό Σημείωμα: 

H Ελένη Τσαουσάκη ασχολείται με τη μουσική από μικρή. Όταν ήταν 11 χρονών ξεκίνησε να μαθαίνει άρπα στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, από όπου πήρε και το Δίπλωμά της το 2004 ως μαθήτρια της Γ. Ξαγαρά. Ως υπότροφος του Ι.Κ.Υ. συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές με την E.L. Jones στο Royal Northern College of Music. Σπούδασε επίσης στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. από όπου και τελείωσε το 2008. Ως επιτυχούσα του Α.Σ.Ε.Π. διορίστηκε το 2010 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Παράλληλα συνεχίζει την καλλιτεχνική της πορεία δίνοντας συναυλίες σόλο, μουσικής δωματίου ή συμμετέχοντας σε ορχήστρες. Στους φίλους της είναι γνωστή ως η Ελένη η Άρπα, ενώ για τους πιο μικρούς μαθητές της στο σχολείο είναι η Κυρία Μουσική.


ΠΗΓΕΣ:


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …