Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Guest Post: Το τραγούδι της αρκούδας (Chanson de l' ours)

   
   Το τραγούδι της αρκούδας (chanson de l' ours), προέρχεται από τον κύκλο "Τρεις ιστορίες για παιδιά", που γράφτηκε το 1917 πάνω σε ρώσικη ποίηση. Το "τραγούδι της αρκούδας" βασίζεται σε ρώσικο λαϊκό παραμύθι. 
     Συνθέτης: Igor Stravinsky (1882 - 1971), συνέβαλε σημαντικά στη διαμόρφωση της λόγιας μουσικής του 20ου αιώνα, ενώ άφησε έργο πολύπλευρο και πρωτοποριακό για την εποχή του. "Η ιεροτελεστία της Άνοιξης", "η Πετρούσκα" και "το Πουλί της Φωτιάς" αποτελούν τα γνωστότερα έργα του.



Παραμύθι

Μια φορά κι έναν καιρό, ήταν ένας γέρος και μια γριά που δεν είχαν παιδιά. Μια μέρα, η γριά λέει στο γέρο: - "Πήγαινε να κόψεις ξύλα".  - "Πάω" λέει ο γέρος. Πηγαίνοντας ο γέρος συναντά μιαν αρκούδα. Της λέει: "Θες να παλέψεις μαζί μου;". Παλεύοντας ο γέρος κόβει το πόδι της αρκούδας και γυρίζοντας σπίτι του σκέφτεται: "αυτό θα είναι ένα ωραίο δείπνο για αύριο". Η αρκούδα έφτιαξε ένα πόδι από σημύδα, πήγε μπροστά στο σπίτι των γέρων και τους τραγούδησε το παρακάτω 

Τραγούδι:

Τρία μόνο πόδια πλέον έχω,
μα μπορώ σαν και παλιά να τρέχω.
Ξύλο πήρα κι έφτιαξα πόδι.
Αχ! το θέλω τόσο
όταν σ' ανταμώσω.
ξύλο να σου δώσω
αχ! δεν ξέρεις πόσο!



Στόχοι/Σκοποί:


  • Εκμάθηση τραγουδιού με έμφαση στην
  • εκμάθηση των διαστημάτων 4Κ και 5Κ.
  • Εισαγωγή στην έννοια του basso ostinato.
  • Εισαγωγή στις έννοιες Adante και Allegro.
  • Απόδοση ηχοιστορίας με έμφαση στην
  • εκμάθηση ρυθμικών μοτίβων κάθε χαρακτήρα.
  • Επανάληψη στα ρυθμικά στοιχεία (μισά, τέταρτα, όγδοα).

Υλικά:

  • Μεγάλος χώρος
  • Κρουστά όργανα τάξης και Boomwhackers ή άλλου είδους μελωδικά όργανα.
  • Αρμόνιο ή κιθάρα για την εκμάθηση του τραγουδιού.

Δραστηριότητες:

Τραγούδι

  • Εκμάθηση τραγουδιού, δώστε ιδιαίτερη στο διάστημα 4ης καθαρό.
  • Αν υπάρχουν μελωδικά όργανα στην τάξη διδάξτε τη συνοδεία (δεύτερο πεντάγραμμο παρτιτούρας) και δώστε έμφαση στο διάστημα 5ης καθαρής. Μιλάμε στους μαθητές για το basso ostinato.
  • Σε δεύτερο επίπεδο, αφού έχουν μάθει καλά το τραγούδι και τη συνοδεία του, μπορούν να αξιοποιηθούν και οι δυναμικές forte  και piano.

Ηχοιστορία
  • Ρόλοι: γέρος, γριά, ξύλα, αρκούδα, κόψιμο ποδιού.
  • Κάθε ρόλος έχει το δικό του όργανο και το δικό του ρυθμικό σχήμα. Τα παρακάτω είναι απλά προτάσεις βάσει το ποια και πόσα όργανα υπάρχουν στο σχολείο.




  • Αφού οι μαθητές μάθουν καλά το ρυθμικό σχήμα που αντιστοιχεί στον ρόλο τους, πρώτα με παλαμάκια και συλλαβές, γίνεται πρόβα με τα όργανα, κάθε ομάδα χωριστά.
  • Στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός διηγείται την ιστορία. Σε κάθε αναφορά του εκάστοτε ρόλου οι μαθητές της αντίστοιχης ομάδας παίζουν το ρυθμικό τους σχήμα. Στην πάλη ενδεχομένως μπορούν να ακουστούν ταυτόχρονα το θέμα του γέρου κ της αρκούδας. Αν αυτό τους δυσκολεύει, τότε παίζονται χωριστά τα 2 θέματα. 
  • Στο τέλος της ιστορίας οι μαθητές τραγουδάνε το τραγούδι της αρκούδας.

Ακρόαση:

Ακούστε αποσπάσματα και από άλλα έργα του Ιγκόρ Στραβίνσκι  (κυρίως έργα που βασίζονται σε ιστορίες), όπως το "Πουλί της Φωτιάς" κ.α.


Διαθεματική σύνδεση:

  1. Θέατρική Αγωγή - Δραματοποίηση του παραμυθιού.
  2. Εικαστικά - Εικονογράφηση του παραμυθιού και του τραγουδιού που το συνοδεύει. Μπορεί επίσης να γίνει σε μορφή κόμικ (χωρίζουμε ένα φύλλο Α4 στα 4 και σε κάθε τετράγωνο οι μαθητές ζωγραφίζουν μια σκηνή της ιστορίας).
  3. Γραπτός Λόγος - Επιλογή ενός ελληνικού λαϊκού παραμυθιού και έπειτα από συζήτηση, συγγραφή ενός ποιήματος εμπνευσμένο από αυτό. Δώστε την ευκαιρία στους μαθητές σας να το μελοποιήσουν (σύνθεση).


Βιογραφικό Σημείωμα: 

H Ελένη Τσαουσάκη ασχολείται με τη μουσική από μικρή. Όταν ήταν 11 χρονών ξεκίνησε να μαθαίνει άρπα στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, από όπου πήρε και το Δίπλωμά της το 2004 ως μαθήτρια της Γ. Ξαγαρά. Ως υπότροφος του Ι.Κ.Υ. συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές με την E.L. Jones στο Royal Northern College of Music. Σπούδασε επίσης στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. από όπου και τελείωσε το 2008. Ως επιτυχούσα του Α.Σ.Ε.Π. διορίστηκε το 2010 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Παράλληλα συνεχίζει την καλλιτεχνική της πορεία δίνοντας συναυλίες σόλο, μουσικής δωματίου ή συμμετέχοντας σε ορχήστρες. Στους φίλους της είναι γνωστή ως η Ελένη η Άρπα, ενώ για τους πιο μικρούς μαθητές της στο σχολείο είναι η Κυρία Μουσική.


ΠΗΓΕΣ:


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ