Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι ρυθμικές αξίες ως μέσο ανάπτυξης της ρυθμικής ικανότητας

Σκοποί/Στόχοι:

  1. Να αναπτυχθεί η επικοινωνία και το αίσθημα αποδοχής από την ομάδα.
  2. Να αναπτυχθεί η ικανότητα κινητικής έκφρασης.
  3. Να αναπτυχθεί η ακουστική αντίληψη, η ρυθμική ικανότητα και η αυτενέργεια.
  4. Να αναπτυχθεί η κινητική δημιουργικότητα.
  5. Να αναπτυχθεί η συνεργασία.

Υλικά: 1 ταμπουρίνο.

Χώρος διεξαγωγής: Αίθουσα χωρίς θρανία ή η αυλή.

Απαιτούμενος Χρόνος: 1 διδακτική ώρα.

Δραστηριότητες:

Ήχος - Ηχώ.

 Ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές στον κύκλο και τους ζητά να πουν με τη σειρά το όνομά τους, συνοδεύοντας συγχρόνως με ηχηρές κινήσεις. α) χτυπώντας όλες τις συλλαβές, β) χτυπώντας μόνο την τονισμένη και γ) με κάποιον άλλο τρόπο που επινοεί το παιδί. Κάθε φορά που ακούγεται ένα όνομα, η υπόλοιπη ομάδα επαναλαμβάνει (ηχώ).

Παραλλαγή: Κάθε παιδί επιλέγει το όνομα ενός συμμαθητή του. Συνεχίζει το παιδί που άκουσε το όνομά του. Μόλις τελειώσει κάθεται σταυροπόδι και το παιχνίδι τελειώνει μόλις κάτσουν όλα τα παιδιά.

Ρυθμικές Αξίες.

Μέσα από συζήτηση σχετικά με τους τρόπους κίνησης ανθρώπων και ζώων, ο εκπαιδευτικός συνδέει τις ρυθμικές αξίες :


με μορφές μετακίνησης ανθρώπων, αλλά και το περπάτημα ζώων.

Για παράδειγμα: α) αργό περπάτημα, ελέφαντας - 

β) περπάτημα, βόλτα - 

γ) τρέξιμο ποντικάκι - 

δ) αναπηδήσεις, καγκουρό: όγδοο παρεστιγμένο με δέκατο έκτο.

Τέλος τα παιδιά συμμετέχουν εκφράζοντας λεκτικά και κινητικά τις ιδέες τους.


Ρυθμός και μετακίνηση.

Ο εκπαιδευτικός παίζει με ένα ταμπουρίνο (ή κάποιο άλλο κρουστό όργανο), τις ρυθμικές αξίες τις προηγούμενης δραστηριότητας και τα παιδιά διαλέγουν την ανάλογη μετακίνηση. Στις παύσεις (έπειτα από κάθε ρυθμικό στοιχείο), τα παιδιά επιλέγουν α) να κάνουν με το σωματικό σχήμα και β) να παίξουν τι ρυθμική αξία με ηχηρές κινήσεις.

Μουσική, Ρυθμός και Κίνηση

Τα παιδιά ακούν μουσική σε ρυθμό march π.χ το Radetchky March του Strauss



α) τη συνοδεύουν με ηχηρές κινήσεις μιμούμενα τον εκπαιδευτικό ή αυτοσχεδιάζοντας.

β) μετακινούνται στο χώρο με τρόπο που αντιστοιχούν στις ρυθμικές αξίες. Οι αλλαγές γίνονται στο τέλος κάθε μουσικής φράσης.

γ) κάθε μαθητής επιλέγει έναν από τους τέσσερις τρόπους που θα μετακινηθεί (περπάτημα, τρέξιμο, κ.τ.λ) και με το σύνθημα του εκπαιδευτικού αλλάζει τρόπο μετακίνησης.


Ρυθμικές αξίες και Κινητική εξερεύνηση

Κάθε παιδί επιλέγει μία από τις ρυθμικές αξίες που ήδη έχουν διδαχθεί σε προηγούμενες δραστηριότητες (μισό, τέταρτο ή όγδοο παρεστιγμένο με δέκατο έκτο) και κινείται αναλόγως. Στη συνέχεια εντοπίζει τα παιδιά που έχουν επιλέξει το ίδιο ρυθμικό στοιχείο με εκείνο και γίνεται ομάδα μαζί τους, Με αυτό τον τρόπο δημιουργούνται 3 ομάδες. Ο εκπαιδευτικός παίζει εναλλάξ τις ρυθμικές αξίες και αντίστοιχα κινείται η κάθε ομάδα κάθε φορά που ακούει το ρυθμικό στοιχείο που ανήκει. Στη συνέχεια προτρέπει τα παιδιά να βρουν ποικίλους τρόπους για να κινηθούν με βάση φυσικά το ρυθμικό στοιχείο που ανήκουν και να καταλήξουν στην κίνηση που τα εκφράζει καλύτερα.


Κινητική Σύνθεση

Τα παιδιά σχηματίζουν τριάδες, ένα από κάθε ομάδα από την προηγούμενη δραστηριότητα. Έπειτα κάθε παιδί μαθαίνει στα υπόλοιπα παιδιά της ομάδας του την κίνηση που είχε επιλέξει. Συνθέτοντας όλες τις κινητικές προτάσεις κάθε ομάδα καταλήγει σε μια κινητική σύνθεση την οποία παρουσιάζει.


Αξιολόγηση:
  1. Να μπορεί το παιδί να συνεργάζεται στην ομάδα.
  2. Να μπορεί να συνδέει τις ρυθμικές αξίες με συγκεκριμένες μορφές μετακίνησης.
  3. Να μπορεί να ερμηνεύει τα ακουστικά ερεθίσμτα.
  4. Να μπορεί να επινοεί και να επαναλαμβάνει μια μορφή μετακίνησης.
  5. Να μπορεί να συνεργάζεται με την ομάδα.


ΠΗΓΗ:

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ