Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι ρυθμικές αξίες ως μέσο ανάπτυξης της ρυθμικής ικανότητας

Σκοποί/Στόχοι:

  1. Να αναπτυχθεί η επικοινωνία και το αίσθημα αποδοχής από την ομάδα.
  2. Να αναπτυχθεί η ικανότητα κινητικής έκφρασης.
  3. Να αναπτυχθεί η ακουστική αντίληψη, η ρυθμική ικανότητα και η αυτενέργεια.
  4. Να αναπτυχθεί η κινητική δημιουργικότητα.
  5. Να αναπτυχθεί η συνεργασία.

Υλικά: 1 ταμπουρίνο.

Χώρος διεξαγωγής: Αίθουσα χωρίς θρανία ή η αυλή.

Απαιτούμενος Χρόνος: 1 διδακτική ώρα.

Δραστηριότητες:

Ήχος - Ηχώ.

 Ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές στον κύκλο και τους ζητά να πουν με τη σειρά το όνομά τους, συνοδεύοντας συγχρόνως με ηχηρές κινήσεις. α) χτυπώντας όλες τις συλλαβές, β) χτυπώντας μόνο την τονισμένη και γ) με κάποιον άλλο τρόπο που επινοεί το παιδί. Κάθε φορά που ακούγεται ένα όνομα, η υπόλοιπη ομάδα επαναλαμβάνει (ηχώ).

Παραλλαγή: Κάθε παιδί επιλέγει το όνομα ενός συμμαθητή του. Συνεχίζει το παιδί που άκουσε το όνομά του. Μόλις τελειώσει κάθεται σταυροπόδι και το παιχνίδι τελειώνει μόλις κάτσουν όλα τα παιδιά.

Ρυθμικές Αξίες.

Μέσα από συζήτηση σχετικά με τους τρόπους κίνησης ανθρώπων και ζώων, ο εκπαιδευτικός συνδέει τις ρυθμικές αξίες :


με μορφές μετακίνησης ανθρώπων, αλλά και το περπάτημα ζώων.

Για παράδειγμα: α) αργό περπάτημα, ελέφαντας - 

β) περπάτημα, βόλτα - 

γ) τρέξιμο ποντικάκι - 

δ) αναπηδήσεις, καγκουρό: όγδοο παρεστιγμένο με δέκατο έκτο.

Τέλος τα παιδιά συμμετέχουν εκφράζοντας λεκτικά και κινητικά τις ιδέες τους.


Ρυθμός και μετακίνηση.

Ο εκπαιδευτικός παίζει με ένα ταμπουρίνο (ή κάποιο άλλο κρουστό όργανο), τις ρυθμικές αξίες τις προηγούμενης δραστηριότητας και τα παιδιά διαλέγουν την ανάλογη μετακίνηση. Στις παύσεις (έπειτα από κάθε ρυθμικό στοιχείο), τα παιδιά επιλέγουν α) να κάνουν με το σωματικό σχήμα και β) να παίξουν τι ρυθμική αξία με ηχηρές κινήσεις.

Μουσική, Ρυθμός και Κίνηση

Τα παιδιά ακούν μουσική σε ρυθμό march π.χ το Radetchky March του Strauss



α) τη συνοδεύουν με ηχηρές κινήσεις μιμούμενα τον εκπαιδευτικό ή αυτοσχεδιάζοντας.

β) μετακινούνται στο χώρο με τρόπο που αντιστοιχούν στις ρυθμικές αξίες. Οι αλλαγές γίνονται στο τέλος κάθε μουσικής φράσης.

γ) κάθε μαθητής επιλέγει έναν από τους τέσσερις τρόπους που θα μετακινηθεί (περπάτημα, τρέξιμο, κ.τ.λ) και με το σύνθημα του εκπαιδευτικού αλλάζει τρόπο μετακίνησης.


Ρυθμικές αξίες και Κινητική εξερεύνηση

Κάθε παιδί επιλέγει μία από τις ρυθμικές αξίες που ήδη έχουν διδαχθεί σε προηγούμενες δραστηριότητες (μισό, τέταρτο ή όγδοο παρεστιγμένο με δέκατο έκτο) και κινείται αναλόγως. Στη συνέχεια εντοπίζει τα παιδιά που έχουν επιλέξει το ίδιο ρυθμικό στοιχείο με εκείνο και γίνεται ομάδα μαζί τους, Με αυτό τον τρόπο δημιουργούνται 3 ομάδες. Ο εκπαιδευτικός παίζει εναλλάξ τις ρυθμικές αξίες και αντίστοιχα κινείται η κάθε ομάδα κάθε φορά που ακούει το ρυθμικό στοιχείο που ανήκει. Στη συνέχεια προτρέπει τα παιδιά να βρουν ποικίλους τρόπους για να κινηθούν με βάση φυσικά το ρυθμικό στοιχείο που ανήκουν και να καταλήξουν στην κίνηση που τα εκφράζει καλύτερα.


Κινητική Σύνθεση

Τα παιδιά σχηματίζουν τριάδες, ένα από κάθε ομάδα από την προηγούμενη δραστηριότητα. Έπειτα κάθε παιδί μαθαίνει στα υπόλοιπα παιδιά της ομάδας του την κίνηση που είχε επιλέξει. Συνθέτοντας όλες τις κινητικές προτάσεις κάθε ομάδα καταλήγει σε μια κινητική σύνθεση την οποία παρουσιάζει.


Αξιολόγηση:
  1. Να μπορεί το παιδί να συνεργάζεται στην ομάδα.
  2. Να μπορεί να συνδέει τις ρυθμικές αξίες με συγκεκριμένες μορφές μετακίνησης.
  3. Να μπορεί να ερμηνεύει τα ακουστικά ερεθίσμτα.
  4. Να μπορεί να επινοεί και να επαναλαμβάνει μια μορφή μετακίνησης.
  5. Να μπορεί να συνεργάζεται με την ομάδα.


ΠΗΓΗ:

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …