Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Περιπέτεια

Στόχοι/Σκοποί:


  1. Τα παιδιά να μπορούν να ακολουθούν μη λεκτικές οδηγίες.
  2. Να μπορούν να παίζουν χωρισμένα σε ομάδες διαφορετικά ρυθμικά σχήματα.
  3. Επανάληψη στις έννοιες forte - piano και adante - allegro.
  4. Επανάληψη (ή και εισαγωγή) στο ρυθμό 7/8 (Καλαματιανός).
  5. Ρυθμική Συνοδεία σε δύο διαφορετικά ρυθμικά σχήματα 7/8.

Υλικά:

  1. Κρουστά όργανα τάξης
  2. cd player
  3. projector (προαιρετικά)

ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΕΙΑΣ:

Δραστηριότητα 1η:

     Χωρίζουμε τα παιδιά 2 ομάδες. Στην πρώτη ομάδα δίνουμε τύμπα, ξυλάκια, καστανιέτες και μαράκες και στη δεύτερη κουδουνάκια, καμπάνες, σείστρα, μεταλλόφωνα. Αν ο αριθμός των παιδιών της τάξης είναι μεγάλος και τα μουσικά όργανα που έχετε δεν επαρκούν για όλα, τότε μπορείτε να χωρίσετε τα παιδιά σε 3 ομάδες. Η τρίτη ομάδα θα αποτελεί "την ομάδα των φωνών και του τραγουδιού", η οποία παράγει ήχους με τη φωνή και το σώμα, τραγουδά και χορεύει ελεύθερα στο χώρο.
     Προετοιμάστε τα παιδιά λέγοντάς τους ότι θα τους μιλήσετε για μια περιπέτεια που ζήσατε πριν λίγες μέρες και ότι χρειάζεστε την βοήθειά τους. Ταυτόχρονα τους εξηγείτε ότι θα παίξετε το παιχνίδι του μαέστρου και όποτε δείχνετε με το χέρι σας την αντίστοιχη ομάδα, τότε μόνο επιτρέπετε να παίξει.

"Περιπέτεια"

Ήταν μια μέρα όμορφη μια μέρα με λιακάδα τότε που αποφάσισα να πάω για βαρκάδα.

Μπήκα λοιπόν στη βάρκα μου, φόρεσα το καπέλο ξεκίνησα ολοταχώς "σσσς", ησυχία θέλω!

Μα τότε ήταν που ακούστηκαν χτύποι δυνατοί κάτω από τη βάρκα, δυνατοί σαν αστραπές και βροντές και κεραυνοί μαζί... (παίζουν τα παιδιά της 1ης ομάδας).

Έκανα πως δεν άκουσα, μάλλον με πήρε ο ύπνος και ίσως ονειρεύτηκα όλους αυτούς τους χτύπους.

Η θάλασσα ήταν ήσυχη, ήρεμη σαν το λάδι και η βάρκα μου λικνίζοντας νανούρισμα και χάδι.

Μα τότε ήταν που ακούστηκαν χτύποι δυνατοί κάτω από τη βάρκα, δυνατοί σαν αστραπές και βροντές και κεραυνοί μαζί... (παίζουν τα παιδιά της 1ης ομάδας). Και ήχοι δυνατοί από κουδούνια και καμπάνες, ήχοι πολλοί και παράξενοι, θαρρείς και γκρεμίζονταν ολόκληρα βουνά από κατσαρόλες και κουτάλες και καμπάνες και κουδούνια... (παίζουν τα παιδιά της 2ης ομάδας).

Άρχισα να ταράζομαι φοβόμουν μήπως τάχα βρίσκοντας άγρια τέρατα κάτω από τη βάρκα.

Δεν ήτανε ιδέα μου.. Όλοι αυτοί οι χτύποι στην ήρεμη τη θάλασσα γινόταν καρδιοχτύπι.

Τότε ήταν που άρχισαν πάλι χτύποι δυνατοί κάτω από τη βάρκα, δυνατοί σαν αστραπές και βροντές και κεραυνοί μαζί... (παίζουν τα παιδιά της 1ης ομάδας). Και ήχοι δυνατοί από κουδούνια και καμπάνες, ήχοι πολλοί και παράξενοι, θαρρείς και γκρεμίζονταν ολόκληρα βουνά από κατσαρόλες και κουτάλες και καμπάνες και κουδούνια... (παίζουν τα παιδιά της 2ης ομάδας).

Και όχι μόνο αυτό, αλλά με μουγκρητά και φωνές και τσιρίδες και ήχοι από χτυπήματα με πόδια και χέρια, θαρρείς και όλος ο κόσμος γκρεμίζονταν με μιας... (παίζουν τα παιδιά της 1ης και της 2ης ομάδας, ενώ η τρίτη ομάδα παράγει ήχους με τη φωνή και το σώμα - Αν υπάρχουν 2 ομάδες τότε όλα τα παιδιά παράγουν τους αντίστοιχους ήχους με τη φωνή και το σώμα τους).

Ήμουν πλέον σίγουρος πως ήταν ένας δράκος - κάτω από τη βάρκα μου - και δυνατός σαν βράχος.

Έτρεμα από το φόβο μου τα δόντια μου χτυπούσαν. "Βαρκάδα γιατί ήθελα" συνέχεια ρωτούσα.

Τότε ήταν που άρχισαν πάλι χτύποι δυνατοί κάτω από τη βάρκα, δυνατοί σαν αστραπές και βροντές και κεραυνοί μαζί... (παίζουν τα παιδιά της 1ης ομάδας). Και ήχοι δυνατοί από κουδούνια και καμπάνες, ήχοι πολλοί και παράξενοι, θαρρείς και γκρεμίζονταν ολόκληρα βουνά από κατσαρόλες και κουτάλες και καμπάνες και κουδούνια... (παίζουν τα παιδιά της 2ης ομάδας).

Και όχι μόνο αυτό, αλλά με μουγκρητά και φωνές και τσιρίδες και ήχοι από χτυπήματα με πόδια και χέρια, θαρρείς και όλος ο κόσμος γκρεμίζονταν με μιας... (παίζουν τα παιδιά της 1ης και της 2ης ομάδας, ενώ η τρίτη ομάδα παράγει ήχους με τη φωνή και το σώμα - Αν υπάρχουν 2 ομάδες τότε όλα τα παιδιά παράγουν τους αντίστοιχους ήχους με τη φωνή και το σώμα τους).

Τρελάθηκα απ' το φόβο μου... Πήγα να ξεκινήσω να βάλω μπρος τη μηχανή μα αυτή έκανε πίσω.

Απ' την τρομάρα την πολλή έπεσα από τη βάρκα... Μες το νερό τα τέρατα θα ετοίμαζαν τα πιάτα. Για να με φάνε φυσικά!

Τότε ήταν που ακούστηκαν πάλι χτύποι δυνατοί κάτω από τη βάρκα, δυνατοί σαν αστραπές και βροντές και κεραυνοί μαζί... (παίζουν τα παιδιά της 1ης ομάδας). Και ήχοι δυνατοί από κουδούνια και καμπάνες, ήχοι πολλοί και παράξενοι, θαρρείς και γκρεμίζονταν ολόκληρα βουνά από κατσαρόλες και κουτάλες και καμπάνες και κουδούνια... (παίζουν τα παιδιά της 2ης ομάδας).

Και όχι μόνο αυτό, αλλά με μουγκρητά και φωνές και τσιρίδες και ήχοι από χτυπήματα με πόδια και χέρια, θαρρείς και όλος ο κόσμος γκρεμίζονταν με μιας... (παίζουν τα παιδιά της 1ης και της 2ης ομάδας, ενώ η τρίτη ομάδα παράγει ήχους με τη φωνή και το σώμα - Αν υπάρχουν 2 ομάδες τότε όλα τα παιδιά παράγουν τους αντίστοιχους ήχους με τη φωνή και το σώμα τους).
μικό
Τότε περίμενα να δω τέρατα και θηρία, μα αντί γι' αυτό, απίστευτο, είδα μια κομπανία.

Ψάρια κρατούσαν τύμπανα, κόρνα, κιθάρες ντέφια, βιολιά, μαντόλες, χίλια δυο... άιντε μεγάλα κέφια!

Και τότε ήταν που άκουσα πιο καθαρά... τύμπανα να παίζουν και ξυλάκια κ.τ.λ. (απαριθμείτε ένα ένα τα μουσικά όργανα που κρατούν τα παιδιά τα οποία παίζουν απαλά μόλις ακούσουν το όργανο που κρατούν στα χέρια τους).

Όλοι έπαιζαν πότε απαλά και πότε δυνατά, πότε αργά και πότε γρήγορα. (Τα παιδιά παίζουν ανάλογα με τις υποδείξεις των χεριών σας).

Πως έγινε και νόμισα πως όλοι αυτοί οι ήχοι ήταν το τέρας του νερού και το θεριό της φύσης;

Αυτό ήταν για να ξέρετε ο φόβος πως μπορεί τα ψάρια να κάνει τέρατα, τη μουσική βροντή.

Τα ψάρια μόλις με είδανε με φώναξαν παρέα και με τραγούδια κι όργανα περάσαμε ωραία!

Τότε ήταν που άκουσα και τραγούδια από ψάρια που τραγουδούσαν και χόρευαν, αληθινοί καλλιτέχνες μέσα στο νερό!!! (βάζουμε να ακούσουν το "θαλασσάκι μου" και τα παιδιά συνοδεύουν ρυθμικά στα 7/8, χορεύουν και τραγουδούν).

Σημείωση: Αν θέλετε να κάνετε επανάληψη σε συγκεκριμένα ρυθμικά στοιχεία, μπορείτε να ζητήσετε από κάθε ομάδα να παίζει συγκεκριμένα ρυθμικά μοτίβα. 

Δραστηριότητα 2η:

Το παρακάτω τραγούδι μπορείτε να το διδάξετε πριν την 1η δραστηριότητα ή αμέσως μετά.

"Θαλασσάκι μου"


Στίχοι:

Θάλασσα, θάλασσα τους
θαλασσινούς θαλασσάκι μου 
μη τους θαλασσοδέρνεις, 
θαλασσώνουμε για σένα
ξημερώνουμαι. 

Ροδόσταμο, ροδόσταμο να γίνεσαι
ωχ κι αμάν αμάν, 
τη ρότα τους να ραίνεις
θαλασσάκι μου και φέρε
το πουλάκι μου.

Θάλασσα κι αλμυρό νερό
να σε ξεχάσω δεν μπορώ.
Να σε ξεχάσω δεν μπορώ
θάλασσα κι αλμυρό νερό.

Θάλασσα, θάλασσα που τον 
έπνιξες ωχ κι αμάν αμάν
της κοπελιάς τον άντρα, 
θαλασσάκι μου και φέρε
το πουλάκι μου.

Κι η κοπελιά κι η κοπελιά
είναι μικρή θαλασσάκι μου
και δεν της παν τα μαύρα
θαλασσάκι μου και φέρε
το πουλάκι μου.

Θάλασσα κι αλμυρό νερό
να σε ξεχάσω δεν μπορώ.
Να σε ξεχάσω δεν μπορώ
θάλασσα κι αλμυρό νερό.

Παρτιτούρα:



Πορεία διδασκαλίας (για παιδιά Β' και Γ' Δημοτικού):

  • Διδάσκουμε το τραγούδι στα παιδιά
  • Συνοδεύουμε με παλαμάκια το ρυθμό των 7/8 τέταρτο παρεστιγμένο - τέταρτο-  τέταρτο και έπειτα 3+2+2 όγδοα.
  • Χωρίζουμε σε δύο ομάδες τα παιδιά και κάθε ομάδα παίζει διαφορετικά ρυθμικά σχήματα.
  • Έπειτα τους δίνουμε μουσικά όργανα και συνοδεύουμε το τραγούδι.

ΠΗΓΕΣ:

  • Πατσαντζόπουλος Κ. & Στάμου Λ. &Λυμπεροπούλου Σ. (2007). Μουσικοκινητική Αγωγή. Εκδ. Ο.Ε.Δ.Β. Αθήνα. (σσ. 156 - 161).
  • http://www.pi-schools.gr/books/dimotiko/mous_anth_a_st/dask/s_1_200.pdf, σελ. 33.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ