Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Περιπέτεια

Στόχοι/Σκοποί:


  1. Τα παιδιά να μπορούν να ακολουθούν μη λεκτικές οδηγίες.
  2. Να μπορούν να παίζουν χωρισμένα σε ομάδες διαφορετικά ρυθμικά σχήματα.
  3. Επανάληψη στις έννοιες forte - piano και adante - allegro.
  4. Επανάληψη (ή και εισαγωγή) στο ρυθμό 7/8 (Καλαματιανός).
  5. Ρυθμική Συνοδεία σε δύο διαφορετικά ρυθμικά σχήματα 7/8.

Υλικά:

  1. Κρουστά όργανα τάξης
  2. cd player
  3. projector (προαιρετικά)

ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΕΙΑΣ:

Δραστηριότητα 1η:

     Χωρίζουμε τα παιδιά 2 ομάδες. Στην πρώτη ομάδα δίνουμε τύμπα, ξυλάκια, καστανιέτες και μαράκες και στη δεύτερη κουδουνάκια, καμπάνες, σείστρα, μεταλλόφωνα. Αν ο αριθμός των παιδιών της τάξης είναι μεγάλος και τα μουσικά όργανα που έχετε δεν επαρκούν για όλα, τότε μπορείτε να χωρίσετε τα παιδιά σε 3 ομάδες. Η τρίτη ομάδα θα αποτελεί "την ομάδα των φωνών και του τραγουδιού", η οποία παράγει ήχους με τη φωνή και το σώμα, τραγουδά και χορεύει ελεύθερα στο χώρο.
     Προετοιμάστε τα παιδιά λέγοντάς τους ότι θα τους μιλήσετε για μια περιπέτεια που ζήσατε πριν λίγες μέρες και ότι χρειάζεστε την βοήθειά τους. Ταυτόχρονα τους εξηγείτε ότι θα παίξετε το παιχνίδι του μαέστρου και όποτε δείχνετε με το χέρι σας την αντίστοιχη ομάδα, τότε μόνο επιτρέπετε να παίξει.

"Περιπέτεια"

Ήταν μια μέρα όμορφη μια μέρα με λιακάδα τότε που αποφάσισα να πάω για βαρκάδα.

Μπήκα λοιπόν στη βάρκα μου, φόρεσα το καπέλο ξεκίνησα ολοταχώς "σσσς", ησυχία θέλω!

Μα τότε ήταν που ακούστηκαν χτύποι δυνατοί κάτω από τη βάρκα, δυνατοί σαν αστραπές και βροντές και κεραυνοί μαζί... (παίζουν τα παιδιά της 1ης ομάδας).

Έκανα πως δεν άκουσα, μάλλον με πήρε ο ύπνος και ίσως ονειρεύτηκα όλους αυτούς τους χτύπους.

Η θάλασσα ήταν ήσυχη, ήρεμη σαν το λάδι και η βάρκα μου λικνίζοντας νανούρισμα και χάδι.

Μα τότε ήταν που ακούστηκαν χτύποι δυνατοί κάτω από τη βάρκα, δυνατοί σαν αστραπές και βροντές και κεραυνοί μαζί... (παίζουν τα παιδιά της 1ης ομάδας). Και ήχοι δυνατοί από κουδούνια και καμπάνες, ήχοι πολλοί και παράξενοι, θαρρείς και γκρεμίζονταν ολόκληρα βουνά από κατσαρόλες και κουτάλες και καμπάνες και κουδούνια... (παίζουν τα παιδιά της 2ης ομάδας).

Άρχισα να ταράζομαι φοβόμουν μήπως τάχα βρίσκοντας άγρια τέρατα κάτω από τη βάρκα.

Δεν ήτανε ιδέα μου.. Όλοι αυτοί οι χτύποι στην ήρεμη τη θάλασσα γινόταν καρδιοχτύπι.

Τότε ήταν που άρχισαν πάλι χτύποι δυνατοί κάτω από τη βάρκα, δυνατοί σαν αστραπές και βροντές και κεραυνοί μαζί... (παίζουν τα παιδιά της 1ης ομάδας). Και ήχοι δυνατοί από κουδούνια και καμπάνες, ήχοι πολλοί και παράξενοι, θαρρείς και γκρεμίζονταν ολόκληρα βουνά από κατσαρόλες και κουτάλες και καμπάνες και κουδούνια... (παίζουν τα παιδιά της 2ης ομάδας).

Και όχι μόνο αυτό, αλλά με μουγκρητά και φωνές και τσιρίδες και ήχοι από χτυπήματα με πόδια και χέρια, θαρρείς και όλος ο κόσμος γκρεμίζονταν με μιας... (παίζουν τα παιδιά της 1ης και της 2ης ομάδας, ενώ η τρίτη ομάδα παράγει ήχους με τη φωνή και το σώμα - Αν υπάρχουν 2 ομάδες τότε όλα τα παιδιά παράγουν τους αντίστοιχους ήχους με τη φωνή και το σώμα τους).

Ήμουν πλέον σίγουρος πως ήταν ένας δράκος - κάτω από τη βάρκα μου - και δυνατός σαν βράχος.

Έτρεμα από το φόβο μου τα δόντια μου χτυπούσαν. "Βαρκάδα γιατί ήθελα" συνέχεια ρωτούσα.

Τότε ήταν που άρχισαν πάλι χτύποι δυνατοί κάτω από τη βάρκα, δυνατοί σαν αστραπές και βροντές και κεραυνοί μαζί... (παίζουν τα παιδιά της 1ης ομάδας). Και ήχοι δυνατοί από κουδούνια και καμπάνες, ήχοι πολλοί και παράξενοι, θαρρείς και γκρεμίζονταν ολόκληρα βουνά από κατσαρόλες και κουτάλες και καμπάνες και κουδούνια... (παίζουν τα παιδιά της 2ης ομάδας).

Και όχι μόνο αυτό, αλλά με μουγκρητά και φωνές και τσιρίδες και ήχοι από χτυπήματα με πόδια και χέρια, θαρρείς και όλος ο κόσμος γκρεμίζονταν με μιας... (παίζουν τα παιδιά της 1ης και της 2ης ομάδας, ενώ η τρίτη ομάδα παράγει ήχους με τη φωνή και το σώμα - Αν υπάρχουν 2 ομάδες τότε όλα τα παιδιά παράγουν τους αντίστοιχους ήχους με τη φωνή και το σώμα τους).

Τρελάθηκα απ' το φόβο μου... Πήγα να ξεκινήσω να βάλω μπρος τη μηχανή μα αυτή έκανε πίσω.

Απ' την τρομάρα την πολλή έπεσα από τη βάρκα... Μες το νερό τα τέρατα θα ετοίμαζαν τα πιάτα. Για να με φάνε φυσικά!

Τότε ήταν που ακούστηκαν πάλι χτύποι δυνατοί κάτω από τη βάρκα, δυνατοί σαν αστραπές και βροντές και κεραυνοί μαζί... (παίζουν τα παιδιά της 1ης ομάδας). Και ήχοι δυνατοί από κουδούνια και καμπάνες, ήχοι πολλοί και παράξενοι, θαρρείς και γκρεμίζονταν ολόκληρα βουνά από κατσαρόλες και κουτάλες και καμπάνες και κουδούνια... (παίζουν τα παιδιά της 2ης ομάδας).

Και όχι μόνο αυτό, αλλά με μουγκρητά και φωνές και τσιρίδες και ήχοι από χτυπήματα με πόδια και χέρια, θαρρείς και όλος ο κόσμος γκρεμίζονταν με μιας... (παίζουν τα παιδιά της 1ης και της 2ης ομάδας, ενώ η τρίτη ομάδα παράγει ήχους με τη φωνή και το σώμα - Αν υπάρχουν 2 ομάδες τότε όλα τα παιδιά παράγουν τους αντίστοιχους ήχους με τη φωνή και το σώμα τους).
μικό
Τότε περίμενα να δω τέρατα και θηρία, μα αντί γι' αυτό, απίστευτο, είδα μια κομπανία.

Ψάρια κρατούσαν τύμπανα, κόρνα, κιθάρες ντέφια, βιολιά, μαντόλες, χίλια δυο... άιντε μεγάλα κέφια!

Και τότε ήταν που άκουσα πιο καθαρά... τύμπανα να παίζουν και ξυλάκια κ.τ.λ. (απαριθμείτε ένα ένα τα μουσικά όργανα που κρατούν τα παιδιά τα οποία παίζουν απαλά μόλις ακούσουν το όργανο που κρατούν στα χέρια τους).

Όλοι έπαιζαν πότε απαλά και πότε δυνατά, πότε αργά και πότε γρήγορα. (Τα παιδιά παίζουν ανάλογα με τις υποδείξεις των χεριών σας).

Πως έγινε και νόμισα πως όλοι αυτοί οι ήχοι ήταν το τέρας του νερού και το θεριό της φύσης;

Αυτό ήταν για να ξέρετε ο φόβος πως μπορεί τα ψάρια να κάνει τέρατα, τη μουσική βροντή.

Τα ψάρια μόλις με είδανε με φώναξαν παρέα και με τραγούδια κι όργανα περάσαμε ωραία!

Τότε ήταν που άκουσα και τραγούδια από ψάρια που τραγουδούσαν και χόρευαν, αληθινοί καλλιτέχνες μέσα στο νερό!!! (βάζουμε να ακούσουν το "θαλασσάκι μου" και τα παιδιά συνοδεύουν ρυθμικά στα 7/8, χορεύουν και τραγουδούν).

Σημείωση: Αν θέλετε να κάνετε επανάληψη σε συγκεκριμένα ρυθμικά στοιχεία, μπορείτε να ζητήσετε από κάθε ομάδα να παίζει συγκεκριμένα ρυθμικά μοτίβα. 

Δραστηριότητα 2η:

Το παρακάτω τραγούδι μπορείτε να το διδάξετε πριν την 1η δραστηριότητα ή αμέσως μετά.

"Θαλασσάκι μου"


Στίχοι:

Θάλασσα, θάλασσα τους
θαλασσινούς θαλασσάκι μου 
μη τους θαλασσοδέρνεις, 
θαλασσώνουμε για σένα
ξημερώνουμαι. 

Ροδόσταμο, ροδόσταμο να γίνεσαι
ωχ κι αμάν αμάν, 
τη ρότα τους να ραίνεις
θαλασσάκι μου και φέρε
το πουλάκι μου.

Θάλασσα κι αλμυρό νερό
να σε ξεχάσω δεν μπορώ.
Να σε ξεχάσω δεν μπορώ
θάλασσα κι αλμυρό νερό.

Θάλασσα, θάλασσα που τον 
έπνιξες ωχ κι αμάν αμάν
της κοπελιάς τον άντρα, 
θαλασσάκι μου και φέρε
το πουλάκι μου.

Κι η κοπελιά κι η κοπελιά
είναι μικρή θαλασσάκι μου
και δεν της παν τα μαύρα
θαλασσάκι μου και φέρε
το πουλάκι μου.

Θάλασσα κι αλμυρό νερό
να σε ξεχάσω δεν μπορώ.
Να σε ξεχάσω δεν μπορώ
θάλασσα κι αλμυρό νερό.

Παρτιτούρα:



Πορεία διδασκαλίας (για παιδιά Β' και Γ' Δημοτικού):

  • Διδάσκουμε το τραγούδι στα παιδιά
  • Συνοδεύουμε με παλαμάκια το ρυθμό των 7/8 τέταρτο παρεστιγμένο - τέταρτο-  τέταρτο και έπειτα 3+2+2 όγδοα.
  • Χωρίζουμε σε δύο ομάδες τα παιδιά και κάθε ομάδα παίζει διαφορετικά ρυθμικά σχήματα.
  • Έπειτα τους δίνουμε μουσικά όργανα και συνοδεύουμε το τραγούδι.

ΠΗΓΕΣ:

  • Πατσαντζόπουλος Κ. & Στάμου Λ. &Λυμπεροπούλου Σ. (2007). Μουσικοκινητική Αγωγή. Εκδ. Ο.Ε.Δ.Β. Αθήνα. (σσ. 156 - 161).
  • http://www.pi-schools.gr/books/dimotiko/mous_anth_a_st/dask/s_1_200.pdf, σελ. 33.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …