Αφορμή για τη
μουσικοκινητική προσέγγιση του τραγουδιού ήταν το παρακάτω βίντεο πάνω στο οποίο έπεσα μία μέρα χαζεύοντας και αναζητώντας υλικό με θέμα την
Ειρήνη στο διαδίκτυο. Δεν γνώριζα το τραγούδι καθόλου, αλλά το λάτρεψα από την
πρώτη στιγμή! Έτσι αμέσως σκέφτηκα να το εντάξω στο project που είχα στο μυαλό μου.
Τα
ραφτικά της γιαγιάς
Μουσική: Σάκης
Τσιλίκης
Στίχοι:
Λάζαρος Μπίκας
Το ηλικιακό
γκρούπ στο οποίο αποφάσισα να το διδάξω ήταν οι δυο πρώτες τάξεις του
δημοτικού. Η πρώτη εντύπωση στη διδασκαλία των μικρών μαθητών, είναι αρκετά
κρίσιμη. Έτσι η πρώτη επαφή που είχαν οι μαθητές με το τραγούδι ήταν να βλέπουν
εμένα να τους το τραγουδώ και να τους δείχνω τις κινήσεις. Κρίνοντας από τον
ενθουσιασμό με τον οποίο με χειροκρότησαν στο τέλος, πρέπει να ήμουν πολύ
διασκεδαστική! Έτσι θέλησαν αμέσως να το μάθουν.
Όσο καλή κι αν
είναι μια ηχογράφηση, όσο καθαρός και αν είναι ο ήχος του σχολικού ηλεκτρικού
πιάνου (λέμε τώρα…) τίποτα δεν συγκρίνεται στην διδασκαλία του τραγουδιού με
την φυσική ανθρώπινη φωνή. Ξεκίνησα λοιπόν να τραγουδώ αργά και καθαρά το
τραγούδι και παράλληλα να παρουσιάζω την κινησιολογία. Συνέχισα χρησιμοποιώντας
την τεχνική της μίμησης, με τα παιδιά να επαναλαμβάνουν τον στίχο και τις
κινήσεις που έκανα κάθε φορά. Αμέσως μετά επαναλάβαμε την κάθε στροφή ξεχωριστά
και στο τέλος ενώσαμε όλα τα επιμέρους κομμάτια.
Η κινησιολογία που
χρησιμοποιήθηκε ήταν η ακόλουθη:
Πήρανε τις κουβαρίστρες Τα χέρια μπροστά
σχηματίζοντας μπουνίτσες
και τις κάναν πολεμίστρες,
η γιαγιά κλωστή δε θα ‘βρει, Κουνάμε το δάχτυλο αρνητικά
ούτε άσπρη, ούτε μαύρη.
Πήραν όλα τα βελόνια Δείχνουμε τους
δείκτες στρίβοντας τους καρπούς
και τα κάνανε κανόνια, Παριστάνουμε
ότι κρατάμε κάποιο όπλο
η γιαγιά μπροστά στην πόρτα, Στεκόμαστε προσοχή με τα χέρια
δίπλα στο σώμα
ρίζωσε σαν τ’ άγρια χόρτα.
Πομ πομ πομ
Του Δεξί χέρι χτυπά τον αριστερό
ώμο
Μπου Αριστερό χέρι χτυπά τον δεξί ώμο
Λα- Λι Κλικ πρώτα με το δεξί και μετά με
το αριστερό χέρι
Λίλι- Λίλι Χτύπημα πρώτα στον δεξί και μετά στον
αριστερό μηρό
Μπαμ Χτύπημα δεξιού ποδιού κάτω
Του Δεξί χέρι χτυπά τον αριστερό
ώμο
Μπου Αριστερό χέρι χτυπά τον δεξί ώμο
Λα- Λι Κλικ πρώτα με το δεξί και μετά με
το αριστερό χέρι
Λίλι- Λίλι Χτύπημα πρώτα στον δεξί και μετά στον
αριστερό μηρό
Μπαμ Μπαμ Χτύπημα δεξιού και
μετά αριστερού ποδιού κάτω
Του μπου λάλιλι λίλι μπαμ
Του μπου λάλιλι λίλιλι μπαμ μπαμ
μπαμ λίλι μπαμ μπαμ, λίλι λίλι
μπαμ
Πήρανε και τα κουμπάκια Κουλουράκια με
αντίχειρα και δείκτη
και τα κάναν στρατιωτάκια, «Ποδαράκια» που περπατούν
με δείκτη και μέσο
η γιαγιά λοιπόν που λέτε Χέρι
στη μέση και σταυροκόπημα
στην αυλή σταυροκοπιέται.
Πήρανε την δαχτυλήθρα Δείχνουμε
τον δεξί δείκτη
και την κάναν κολυμπήθρα, Δημιουργούμε με τα χέρια
μας μια φανταστική λεκάνη
να βαφτίσουν το παιχνίδι Βαφτίζουμε στη
φανταστική λεκάνη
που η γιαγιά το ξέρει ήδη Ο
δείκτης στον κρόταφο και κούνημα κεφαλιού με νόημα
Πομ Πομ Πομ (Βλ. παραπάνω αντίστοιχες κινήσεις)
Του μπου λάλιλι λίλι μπαμ
Του μπου λάλιλι λίλιλι μπαμ μπαμ
Του μπου λάλιλι λίλι μπαμ
Του μπου λάλιλι λίλιλι μπαμ μπαμ
μπαμ λίλι μπαμ μπαμ, λίλι λίλι
μπαμ
μπαμ λίλι μπαμ μπαμ, λίλι λίλι
μπαμ
Η γιαγιά τα ραφτικά της
τα επέταξε μακριά της, Τινάζουμε
(πετάμε) προς τα δεξιά τα χέρια
έγινε παντού Ειρήνη Το σήμα
της νίκης με τα χέρια να ανεμίζουν ψηλά
και στα εγγόνια κρίνους δίνει Προσφέρουμε με τις παλάμες
ενωμένες
Η γιαγιά τα ραφτικά της
τα επέταξε μακριά της, Τινάζουμε
(πετάμε) προς τα αριστερά τα χέρια
έγινε παντού Ειρήνη Το σήμα
της νίκης με τα χέρια να ανεμίζουν ψηλά
και στα εγγόνια κρίνους δίνει Προσφέρουμε με τις παλάμες
ενωμένες
Πομ Πομ Πομ (Βλ. παραπάνω αντίστοιχες κινήσεις)
Του μπου λάλιλι λίλι νταν
Του μπου λάλιλι λίλιλι νταν νταν
Του μπου λάλιλι λίλι νταν
Του μπου λάλιλι λίλιλι νταν νταν
νταν λίλι νταν νταν, λίλι λίλι
νταν
νταν λίλι νταν νταν, λίλι λίλι
νταν
νταν λίλι νταν νταν, λίλι λίλι
νταν
νταν λίλι νταν νταν, λίλι λίλι
νταν
·
Όλες οι χειρονομίες απευθύνονται στους θεατές.
·
Οι κινήσεις καλό θα ήταν να έχουν μια
θεατρικότητα και να είναι αρκετά ελεύθερες.
·
Είμαστε αυστηροί μόνο στη χρονική διάρκεια της
κάθε κίνησης.
·
Επιτρέπουμε στους μαθητές πιθανούς
αυτοσχεδιασμούς γύρω από μια κίνηση.
Σε δεύτερη φάση, και όταν οι μαθητές θα είναι πολύ
άνετοι και σωστοί με τη χορογραφία, τότε θα περάσουμε και στην καθαρά φωνητική
προσέγγιση του τραγουδιού.
Αυτός είναι ο λόγος που γίνεται χρήση της πρώτης
ηχογράφησης του τραγουδιού η οποία είναι η ακόλουθη:
Στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρείτε καρτέλες καθώς και υλικό για να δημιουργήσετε ένα μικρό βιβλιαράκι με το θέμα του τραγουδιού.
Η παρτιτούρα του τραγουδιού περιέχεται στο βιβλίο των Καψάσκη-Μακρή Α. & Λάμπρου Σπ. (2000), Ανθολόγιο Σχολικών Τραγουδιών, Αθήνα, εκδ. Μελωδία, σσ. 63-64.
Καλή
διασκέδαση!
Βιογραφικό Σημείωμα:
Η Ευαγγελία
Μπαρλιά αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου το
2004. Αρχικά, δεν της είχε περάσει καν από το μυαλό να εργαστεί στην
εκπαίδευση. Το 2005 όμως βρέθηκε για πρώτη φορά μέσα σε τάξη δημόσιου δημοτικού
σχολείου και ένοιωσε πως ήταν ένας χώρος όπου θα μπορούσε να προσφέρει. Έκτοτε
εργάζεται σταθερά ως αναπληρώτρια μουσικός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και
προσπαθεί να κάνει τους μαθητές να αγαπήσουν τη μουσική τόσο, όσο και η ίδια.
Φανταστικο! Μπραβο παιδια! Μπραβο Ευα!
ΑπάντησηΔιαγραφή