Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

GUEST POST: TA ΡΑΦΤΙΚΑ ΤΗΣ ΓΙΑΓΙΑΣ


Αφορμή για τη μουσικοκινητική προσέγγιση του τραγουδιού ήταν το παρακάτω βίντεο πάνω στο οποίο έπεσα μία μέρα χαζεύοντας και αναζητώντας υλικό με θέμα την Ειρήνη στο διαδίκτυο. Δεν γνώριζα το τραγούδι καθόλου, αλλά το λάτρεψα από την πρώτη στιγμή! Έτσι αμέσως σκέφτηκα να το εντάξω στο project που είχα στο μυαλό  μου.

Τα ραφτικά της γιαγιάς

Μουσική: Σάκης Τσιλίκης
Στίχοι: Λάζαρος Μπίκας



Το ηλικιακό γκρούπ στο οποίο αποφάσισα να το διδάξω ήταν οι δυο πρώτες τάξεις του δημοτικού. Η πρώτη εντύπωση στη διδασκαλία των μικρών μαθητών, είναι αρκετά κρίσιμη. Έτσι η πρώτη επαφή που είχαν οι μαθητές με το τραγούδι ήταν να βλέπουν εμένα να τους το τραγουδώ και να τους δείχνω τις κινήσεις. Κρίνοντας από τον ενθουσιασμό με τον οποίο με χειροκρότησαν στο τέλος, πρέπει να ήμουν πολύ διασκεδαστική! Έτσι θέλησαν αμέσως να το μάθουν.

Όσο καλή κι αν είναι μια ηχογράφηση, όσο καθαρός και αν είναι ο ήχος του σχολικού ηλεκτρικού πιάνου (λέμε τώρα…) τίποτα δεν συγκρίνεται στην διδασκαλία του τραγουδιού με την φυσική ανθρώπινη φωνή. Ξεκίνησα λοιπόν να τραγουδώ αργά και καθαρά το τραγούδι και παράλληλα να παρουσιάζω την κινησιολογία. Συνέχισα χρησιμοποιώντας την τεχνική της μίμησης, με τα παιδιά να επαναλαμβάνουν τον στίχο και τις κινήσεις που έκανα κάθε φορά. Αμέσως μετά επαναλάβαμε την κάθε στροφή ξεχωριστά και στο τέλος ενώσαμε όλα τα επιμέρους κομμάτια.

Η κινησιολογία που χρησιμοποιήθηκε ήταν η ακόλουθη:

Πήρανε τις κουβαρίστρες                          Τα χέρια μπροστά σχηματίζοντας μπουνίτσες

και τις κάναν πολεμίστρες,                        
η γιαγιά κλωστή δε θα ‘βρει,                     Κουνάμε το δάχτυλο αρνητικά
ούτε άσπρη, ούτε μαύρη.


Πήραν όλα τα βελόνια                              Δείχνουμε τους δείκτες στρίβοντας τους καρπούς
και τα κάνανε κανόνια,                             Παριστάνουμε ότι κρατάμε κάποιο όπλο
η γιαγιά μπροστά στην πόρτα,         Στεκόμαστε προσοχή με τα χέρια δίπλα στο σώμα
ρίζωσε σαν τ’ άγρια χόρτα.

Πομ πομ πομ
Του                                                             Δεξί χέρι χτυπά τον αριστερό ώμο
Μπου                                                         Αριστερό χέρι χτυπά τον δεξί ώμο
Λα- Λι                                      Κλικ πρώτα με το δεξί και μετά με το αριστερό χέρι
Λίλι- Λίλι                                  Χτύπημα πρώτα στον δεξί και μετά στον αριστερό μηρό
Μπαμ                                                        Χτύπημα δεξιού ποδιού κάτω

Του                                                            Δεξί χέρι χτυπά τον αριστερό ώμο
Μπου                                                        Αριστερό χέρι χτυπά τον δεξί ώμο
Λα- Λι                                              Κλικ πρώτα με το δεξί και μετά με το αριστερό χέρι
Λίλι- Λίλι                                     Χτύπημα πρώτα στον δεξί και μετά στον αριστερό μηρό
Μπαμ   Μπαμ                              Χτύπημα δεξιού και μετά αριστερού ποδιού κάτω

Του μπου λάλιλι λίλι μπαμ
Του μπου λάλιλι λίλιλι μπαμ μπαμ
μπαμ λίλι μπαμ μπαμ, λίλι λίλι μπαμ               Χτυπάμε παλαμάκια με τον ακόλουθο ρυθμό
μπαμ λίλι μπαμ μπαμ, λίλι λίλι μπαμ                        



Πήρανε και τα κουμπάκια                           Κουλουράκια με αντίχειρα και δείκτη
και τα κάναν στρατιωτάκια,               «Ποδαράκια» που περπατούν με δείκτη και μέσο
η γιαγιά λοιπόν που λέτε                              Χέρι στη μέση και σταυροκόπημα
στην αυλή σταυροκοπιέται.

Πήρανε την δαχτυλήθρα                              Δείχνουμε τον δεξί δείκτη
και την κάναν κολυμπήθρα,               Δημιουργούμε με τα χέρια μας μια φανταστική λεκάνη
να βαφτίσουν το παιχνίδι                             Βαφτίζουμε στη φανταστική λεκάνη
που η γιαγιά το ξέρει ήδη             Ο δείκτης στον κρόταφο και κούνημα κεφαλιού με νόημα

Πομ Πομ Πομ                                            (Βλ. παραπάνω αντίστοιχες κινήσεις)
Του μπου λάλιλι λίλι μπαμ
Του μπου λάλιλι λίλιλι μπαμ μπαμ
Του μπου λάλιλι λίλι μπαμ
Του μπου λάλιλι λίλιλι μπαμ μπαμ
μπαμ λίλι μπαμ μπαμ, λίλι λίλι μπαμ
μπαμ λίλι μπαμ μπαμ, λίλι λίλι μπαμ

Η γιαγιά τα ραφτικά της                                             
τα επέταξε μακριά της,                                  Τινάζουμε (πετάμε) προς τα δεξιά τα χέρια
έγινε παντού Ειρήνη                                      Το σήμα της νίκης με τα χέρια να ανεμίζουν ψηλά
και στα εγγόνια κρίνους δίνει                        Προσφέρουμε με τις παλάμες ενωμένες

Η γιαγιά τα ραφτικά της             
τα επέταξε μακριά της,                                  Τινάζουμε (πετάμε) προς τα αριστερά τα χέρια
έγινε παντού Ειρήνη                                      Το σήμα της νίκης με τα χέρια να ανεμίζουν ψηλά
και στα εγγόνια κρίνους δίνει                        Προσφέρουμε με τις παλάμες ενωμένες

Πομ Πομ Πομ                                                   (Βλ. παραπάνω αντίστοιχες κινήσεις) 
Του μπου λάλιλι λίλι νταν
Του μπου λάλιλι λίλιλι νταν νταν
Του μπου λάλιλι λίλι νταν
Του μπου λάλιλι λίλιλι νταν νταν
νταν λίλι νταν νταν, λίλι λίλι νταν
νταν λίλι νταν νταν, λίλι λίλι νταν
νταν λίλι νταν νταν, λίλι λίλι νταν
νταν λίλι νταν νταν, λίλι λίλι νταν





·         Όλες οι χειρονομίες απευθύνονται στους θεατές.
·         Οι κινήσεις καλό θα ήταν να έχουν μια θεατρικότητα και να είναι αρκετά ελεύθερες.
·         Είμαστε αυστηροί μόνο στη χρονική διάρκεια της κάθε κίνησης.
·         Επιτρέπουμε στους μαθητές πιθανούς αυτοσχεδιασμούς γύρω από μια κίνηση.

     Ο πρώτος στόχος της διδασκαλίας ήταν ο μουσικοκινητικός συντονισμός και όχι τόσο η σωστή απόδοση του τραγουδιού. 
     Σε δεύτερη φάση, και όταν οι μαθητές θα είναι πολύ άνετοι και σωστοί με τη χορογραφία, τότε θα περάσουμε και στην καθαρά φωνητική προσέγγιση του τραγουδιού. 
    
Αυτός είναι ο λόγος που γίνεται χρήση της πρώτης ηχογράφησης του τραγουδιού η οποία είναι η ακόλουθη:


Στο παρακάτω βίντεο θα δείτε τους μαθητές μου να τραγουδούν και να να αποδίδουν κινητικά "Τα ραφτικά της γιαγιάς":


     Στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρείτε καρτέλες καθώς και υλικό για να δημιουργήσετε ένα μικρό βιβλιαράκι με το θέμα του τραγουδιού.



     Η παρτιτούρα του τραγουδιού περιέχεται στο βιβλίο των Καψάσκη-Μακρή Α. & Λάμπρου Σπ. (2000), Ανθολόγιο Σχολικών Τραγουδιών, Αθήνα, εκδ. Μελωδία, σσ. 63-64.



Καλή διασκέδαση!


Βιογραφικό Σημείωμα:

Η Ευαγγελία Μπαρλιά αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου το 2004. Αρχικά, δεν της είχε περάσει καν από το μυαλό να εργαστεί στην εκπαίδευση. Το 2005 όμως βρέθηκε για πρώτη φορά μέσα σε τάξη δημόσιου δημοτικού σχολείου και ένοιωσε πως ήταν ένας χώρος όπου θα μπορούσε να προσφέρει. Έκτοτε εργάζεται σταθερά ως αναπληρώτρια μουσικός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και προσπαθεί να κάνει τους μαθητές να αγαπήσουν τη μουσική τόσο, όσο και η ίδια.



Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ