Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τα ρολόγια


Στόχοι: 

Διαθεματική προσέγγιση: μουσική, γεωγραφία, εικαστικά

Ακροάσεις κομματιών με θέμα το ρολόι και κριτική σκέψη

Δημιουργία στίχων και εν δυνάμει σύνθεση μουσικής. 


Τάξεις: Ε-ΣΤ Δημοτικού και πρώτες τάξεις Γυμνασίου


Διάρκεια: 1-2 διδακτικές ώρες. 


Εκπαιδευτικός Μουσικής ΠΕ 79.01: Τσαουσάκη Ελένη


Το παρακάτω μάθημα σχεδιάστηκε για τις ανάγκες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όμως κάλλιστα μπορεί να διδαχθεί και στην δια ζώσης. Απευθύνεται σε παιδιά των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού, αλλά και Γυμνασίου. 


Με αφορμή το τραγούδι Ρολόγια του συναδέλφου και μουσικού, Γιάννη Ταυλά, που προσφάτως ανακάλυψα, χάρη στην ομάδα e-class καθηγητών μουσικής στο Facebook, αρχικά σκέφτηκα ότι το τραγούδι αυτό είναι μια ωραία αφορμή να μιλήσω στους μαθητές για το μαδριγάλι. Μετά συνειρμικά θυμήθηκα το τραγούδι Clocks των Coldplay, το Big Ben ως αξιοθέατο, τον πίνακα του Νταλί με τα ρολόγια. Άρχισα λοιπόν να ψάχνω κομμάτια που να έχουν ως θεματική τα ρολόγια. Βρήκα μια συμφωνία του Haydn που την ονομάζει Clock Symphony, αλλά ήταν αρκετά μεγάλη, και δεν βόλευε για τις ανάγκες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Έτσι κατέληξα στο βιεννέζικο ρολόι του Kodaly. Και θυμήθηκα και τον Κρόνο από τους Πλανήτες του Holst. Αγαπημένο έργο, που είχα την τύχη να το παίξω κάποιες φορές με ορχήστρα. Στο μέρος αυτό ο Κρόνος αντιπροσωπεύει τον Χρόνο που περνά, αυτόν που φέρνει το Γήρας. Στον Κρόνο υπάρχει διαρκώς η αίσθηση ότι ένα ρολόι μετράει τον χρόνο, αργά και βασανιστικά οδηγώντας μας προς το τέλος της ζωής μας. Ψάχνοντας για τραγούδια με θέμα τα ρολόγια βρήκα τραγούδια από Μπιθικώτση, Τριαντάφυλλο, Χαρούλη κ.α. Προφανώς όμως δεν γίνεται να μπουν όλα. Οπότε διάλεξα το πιο οικείο σε μένα ρεπερτόριο. Το Clocks των Coldplay και το Rock around the clock σε εκτέλεση από τον Bill Haley and his Comets. Το συγκεκριμένο βίντεο είναι, από την ταινία Blackboard Jungle του 1955, μέσω της οποίας το τραγούδι έγινε ευρέως γνωστό. Προσωπικά μου άρεσαν πολύ οι χορευτικές φιγούρες ( και αναρωτήθηκα πότε επιτέλους πότε επιτέλους ο χορός, οι παραστάσεις, οι συναυλίες, οι συναντήσεις θα γίνουν ξανά μέρος της πραγματικότητας μας). 


Επέλεξα να κλείσω την παρουσίαση με τα ρολόγια του Νταλί, Η εμμονή της μνήμης, ένα έργο του 1931, εδώ τα ρολόγια παύουν να είναι σταθερά σύμβολα του χώρου και του χρόνου. Ο χρόνος άλλωστε, κατά τον Σαλβαντόρ Νταλί, είναι η κατεξοχήν παραληρηματική και σουρεαλιστική διάσταση και η μουσική η κατεξοχήν τέχνη του χρόνου (I. Stravinsky). Θα είχε πολύ ενδιαφέρον λοιπόν στο επόμενο διά ζώσης μάθημα τα παιδιά να συνέθεταν τη δική τους μουσική για αυτόν τον πίνακα.



Το μάθημα θα το βρείτε εδώ, καλές ακροάσεις!


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ