Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πως να τραβήξετε το ενδιαφέρον των μαθητών στα εξ αποστάσεως μαθήματα (σύγχρονη ΕξΑΕ)

 

Μπαίνοντας στην 4η εβδομάδα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης παρατηρώ ότι οι μαθητές είναι πλέον κουρασμένοι και έχουν αρχίσει να χάνουν το ενδιαφέρον τους. Οι απουσίες είναι περισσότερες (ειδικά τις τελευταίες ώρες) και φυσικά το ουσιαστικό ποσοστό συμμετοχής έχει μειωθεί αισθητά.

Νομίζω αυτό που θα περιγράψω παρακάτω έχει συμβεί σε όλους... Κάνω μια ερώτηση στην τάξη και κανείς δεν απαντά. Άβολη σιωπή, ειδικά με κάμερες κλειστές χωρίς οπτική επαφή.  Στο τέλος ίσως κάποιος προσφερθεί να απαντήσει ή απλά λέμε το όνομα κάποιου μαθητή και τον καλούμε να απαντήσει ή χειρότερα, δίνουμε την απάντηση και απλά προχωράμε χωρίς καμία συμμετοχή.

Ευτυχώς, η τεχνολογία μας παρέχει συμπληρωματικές στρατηγικές μέσα από πολυάριθμες εφαρμογές, έτσι ώστε οι μαθητές να ξεκινήσουν να ανταποκρίνονται. Αυτά τα τεχνολογικά εργαλεία δεν αφορούν αποκλειστικά την ΕξΑΕ, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μερικές από αυτές τις στρατηγικές στην τάξη σας μόλις ανοίξουν ξανά τα σχολεία.

ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΕΝΙΣΧΥΣΕΤΕ ΤΗΝ ON LINE ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

1. Polling στο Webex

Οδηγίες δημιουργίας και χρήσης:


Σας βοηθά να δείτε (με ποσοστό) τι κατανοεί η τάξη σας και τι μπορεί να χρειαστεί να επαναλάβετε ξανά. Αν για παράδειγμα μόνο το 35% της τάξης απαντά σωστά στην ερώτηση, ίσως αξίζει να αφιερώσετε λίγο επιπλέον χρόνο για περαιτέρω εξηγήσεις.

2. Εφαρμογές κουίζ: Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε εξωτερικά εργαλεία κουίζ όπως το Kahoot ή το Quizizz, όμως σε περίπτωση που οι μαθητές σας χρησιμοποιούν δεδομένα από το κινητό τους, θα χρεωθούν.

3. Chat: κάντε μια ερώτηση και ζητήστε από τους μαθητές σας να απαντήσουν μέσω της λειτουργίας του chat. Είναι απαραίτητο να το έχετε από πριν ρυθμίσει ώστε να μπορούν να στείλουν μόνο σε εσάς μήνυμα (host). Με αυτό τον τρόπο αποτρέπετε υβριστικά και περιπαιχτικά σχόλια μεταξύ των μαθητών που στόχο έχουν να διακόψουν το μάθημα και φυσικά όταν κάνετε μια ερώτηση να μην μπορούν να δουν τι απαντούν οι συμμαθητές τους. Τέλος οι απαντήσεις που ζητάτε πρέπει να είναι μονολεκτικές ή τουλάχιστον σύντομες (δεν είναι όλα τα παιδιά ιδιαίτερα εξοικειωμένα με το πληκτρολόγιο και φυσικά δεν υπάρχει αρκετός χρόνος).

4. Reactions: Χρησιμοποιήστε τα για σύντομες απαντήσεις. Για ερωτήσεις τύπου "Σωστό ή λάθος",  "συμφωνείτε ή διαφωνείτε" ή "Γνωρίζω ή δεν γνωρίζω", ζητήστε από τους μαθητές σας να χρησιμοποιήσουν το 👍 ή το 👎. Φυσικά ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος να το δουν σαν παιχνίδι και να αρχίσουν ανεξέλεγκτα να πατάνε οτιδήποτε, αρκεί να διαταράξουν για λίγο το μάθημα. Πάντα λοιπόν τους ενημερώνω ότι αν παρεκτραπούν θα κλείσω τη χρήση των reactions.  

5. Διαδραστικές παρουσιάσεις: Είναι απαραίτητο να δημιουργήσετε ενδιαφέρουσες και πρωτότυπες παρουσιάσεις με πολλές εικόνες, σύντομο κείμενο, μικρής διάρκειας βίντεο και ενσωματωμένες ερωτήσεις αξιολόγησης, οι οποίες μπορούν να απαντηθούν με τος τρόπους που ανέφερα παραπάνω (βλ. 1-4). 

Προσωπικά χρησιμοποιώ την εφαρμογή H5P η οποία περιέχεται μέσα στο περιβάλλον της e me (επομένως δεν υπάρχει χρέωση)


Δείτε μερικά παραδείγματα:
 




Έπειτα υπάρχει η εφαρμογή Book Creator (Μπορείτε να δείτε το αποθετήριο μαθημάτων αυτής της εφαρμογής: https://paizomemousiki.blogspot.com/2020/12/book-creator.html )


Και τέλος τα Google Slides (ή παρουσιάσεις Google). Φυσικά υπάρχουν πολλές εφαρμογές παρουσιάσεων με πρώτο και κύριο το Power Point (ppt), το Canva, το Powtoon, το Μicrosoft365 κ.τ.λ.


Μερικά παραδείγματα:



6. Βίντεο: Είναι απαραίτητο όταν επιλέγετε να διαμοιράσετε κάποιο βίντεο να είναι σύντομο (1-2 λεπτά) και με απλό κείμενο ή αφήγηση. (Σε περιπτώσεις που υπάρχει κείμενο με μουσική επένδυση, κλείνω τον ήχο και κάνω εγώ την αφήγηση, διαφορετικά είναι απρόσωπο). Αν θέλετε μπορείτε να δημιουργήσετε τα δικά σας βίντεο μέσα από την εφαρμογή POWTOON.


7. Breakout Sessions: Χωρίστε τους μαθητές σας σε ομάδες και αναθέστε τους μία εργασία. Τα συνεργατικά έγγραφα της Google είναι ιδιαίτερα βοηθητικά στο να μπορούν να γράφουν τα παιδιά τις σκέψεις τους και να μπορούν άμεσα να δουν όλοι όσοι συμμετέχουν το αποτέλεσμα της δουλειά τους.



Παρακολουθείστε το παρακάτω βίντεο για μια σύντομη επανάληψη όσων αναφέρθηκαν παραπάνω



ΠΗΓΕΣ:









Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ