Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κονσέρτο για βιολί και ορχήστρα





 ΣΤΟΧΟΙ:

Οι μαθητές θα μπορούν να:

1. Προσδιορίσουν το βιολί ως σόλο όργανο 

2. Αναγνωρίσουν τα χαρακτηριστικά του βιολιού

3. Ακούσουν  (αποσπασματικά) το κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα του Μέντελσον σε Μι ελάσσονα 

4. Γνωρίσουν τον Itzhak Perlman

Τάξη: Δ - Στ Δημοτικού

Διάρκεια μαθήματος: 2 διδακτικές ώρες

Υλικά:

  • Ηχογράφηση: Ο Itzhak Perlman παίζει το Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα του Mendelssohn σε Μι ελάσσονα
  • Εικόνες από βιολί, βιόλα, βιολοντσέλο και κοντραμπάσο
  • βίντεο από το You Tube                                    

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

1. Ξεκινήστε το μάθημά σας δείχνοντας στους μαθητές σας φωτογραφίες με τα έγχορδα με δοξάρι της ορχήστρας (βιολί, βιόλα, τσέλο και κοντραμπάσο). Συζητήστε ομοιότητες και διαφορές σε ότι αφορά το σχήμα και τον τρόπο παιξίματος.

2. Αναπαραγωγή παραδειγμάτων από το καθένα χρησιμοποιώντας το παρακάτω βίντεο.

3. Δείξτε την παρακάτω εικόνα και αναφέρετε τα χαρακτηριστικά ενός βιολιού.

Για τα χαρακτηριστικά του βιολιού δείτε εδώ: https://www.el-odeio.gr/blog/gnorimia-me-to-violi

Η Γκέλυ Μητρογιάννη δημιούργησε ένα φύλλο εργασίας με θέμα το βιολί, συνοδευόμενο με διαδικτυακές ασκήσεις μέσω της εφαρμογής learning apps.

4. Αναφέρετε ότι σε ένα κοντσέρτο, το σόλο όργανο παίζει τόσο με την ορχήστρα όσο και μόνο του.

Για τον ορισμό του κοντσέρτου δείτε εδώ:

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%BF%CE%BD%CF%84%CF%83%CE%AD%CF%81%CF%84%CE%BF

5. Δείξτε ένα βίντεο με τον Itzhak Perlman που παίζει το Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα του Mendelssohn σε Μι ελάσσονα.

Μπορείτε να παίξετε μικρά αποσπάσματα από τα πρώτα δύο μέρη και στη συνέχεια να ακούσετε το 3ο μέρος.

Αν δεν γνωρίζετε το έργο μπορείτε να παρακολουθήσετε το παρακάτω βίντεο (αγγλική γλώσσα)


Δείτε επίσης και μία συνοπτική ανάλυση εδώ: 

6. Αναφέρετε τη σχέση του ταλέντου του Perlman με τις σωματικές δυσκολίες που αντιμετώπισε λόγω της πολιομυελίτιδας, μιας ασθένειας που επηρεάζει το νευρικό σύστημα.

Περισσότερα για τον Perlman εδώ: https://en.wikipedia.org/wiki/Itzhak_Perlman

AΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Κάντε τις παρακάτω ερωτήσεις στους μαθητές σας:

1. Ποιο όργανο εμφανίζεται ως σόλο;

2. Ονομάστε μερικά μέρη του βιολιού. 

3. Τι είναι το κονσέρτο;

Επέκταση:

Κονσέρτο:

Κατά τη διάρκεια αυτής της δραστηριότητας, οι μαθητές θα ακούσουν κοντσέρτα που γράφτηκαν για άλλα όργανα. Επιλέξτε ένα ή περισσότερα από τα κομμάτια που αναφέρονται παρακάτω για να ακούσουν οι μαθητές σας (αποσπάσματα και όχι ολόκληρα τα έργα). 

Κάντε τις παρακάτω ερωτήσεις:

Ποια όργανα ακούν; Ποια είναι τα μοναδικά χαρακτηριστικά του οργάνου που πρωταγωνιστεί [τρομπέτα / φλάουτο / άρπα / πιάνο]; Πώς ακούγεται αυτό το όργανο; Πώς αλληλεπιδρά ο σολίστ με την ορχήστρα και τον μαέστρο; Ποιο κοντσέρτο τους αρέσει περισσότερο; Παρατηρούν ομοιότητες με το κονσέρτο για βιολί και ορχήστρα του Μέντελσον;

1. Franz Joseph Haydn (1732 - 1809) Trumpet Concerto in E-flat Major

2. Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791) Concerto for Flute Harp and Orchestra in C major, K 299

3. Edvard Grieg (1843 - 1907) Piano Concerto in A minor, Op 16


Πηγές:

Anderson, W. M. & Lawrence, J. E. (2013). Integrating Music into the Elementary Classroom (9th ed.). Boston MA: Schirmer Cengage Learning, pp. 221-222.

https://www.el-odeio.gr/blog/gnorimia-me-to-violi

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%BF%CE%BD%CF%84%CF%83%CE%AD%CF%81%CF%84%CE%BF

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A1%CE%BF%CE%BD%CF%84%CF%8E

https://en.wikipedia.org/wiki/Itzhak_Perlman

https://courses.lumenlearning.com/musicapp_historical/chapter/violin-concerto-mendelssohn/

https://shreveportsymphony.com/site/wp-content/uploads/2015/07/Amplify-Guide-Fall-2015-Lessons-1-41.pdf



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ