Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο μικρός Κάστορας και η Ηχώ


 Ο μικρός Κάστορας και Ηχώ αποτελεί μία από τις πιο αγαπημένες μου ηχοϊστορίες. Περιέχεται στο βιβλίο μουσικής της Β Δημοτικού και πραγματικά δίνει δυνατότητες για δουλέψει κανείς έννοιες όπως αυτή του παλμού, των ρυθμικών στοιχείων και της συνήχησης.

Γενικά θεωρώ ότι οι ηχοϊστορίες είναι ένα σπουδαίο εργαλείο για τον εκπαιδευτικό μουσικής που μπορεί να το χρησιμοποιήσει σε μαθητές μικρής ηλικίας (και όχι μόνο). Δείτε παλαιότερή μου ανάρτηση σχετικά με το θεωρητικό πλαίσιο: ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΕΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ


Στόχοι/Σκοποί:

Οι μαθητές θα πρέπει:

- Να μπορούν να αποδώσουν μια ηχοϊστορία.

- Να μπορούν να χρησιμοποιήσουν με σωστό τρόπο κρουστά μουσικά όργανα, Boomwhackers και μεταλλικούς ηχητικούς σωλήνες.

- Να μπορούν χρησιμοποιώντας ρυθμικά στοιχεία (τέταρτο, δύο όγδοα, μισό) να δημιουργήσουν ρυθμικά μοτίβα.

- Να μπορούν να δημιουργήσουν ρυθμικά μοτίβα για κάθε χαρακτήρα της ιστορίας βασισμένα ανάλογα με τον χαρακτήρα, την ηλικία ή τον τρόπο που κινούνται.

- Να μπορούν να παίξουν 4 διαφορετικά ρυθμικά μοτίβα 4/4 συγχρόνως διατηρώντας σταθερό παλμό.

- Να μπορούν να αντιληφθούν τη συνήχηση των ρυθμικών μοτίβων που παίζουν όταν χρησιμοποιούν Boomwhackers και μεταλλικούς ηχητικούς σωλήνες.(Ντο+).

Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Υλικάκρουστά μουσικά όργανα, Boomwhackers και μεταλλικούς ηχητικούς σωλήνες, συσκευή ηχογράφησης.

Πορεία Διδασκαλίας:

  • Διαβάζουμε στα παιδιά την ηχοιστορία, μιλάμε για το περιεχόμενό της και εστιάζουμε στο φαινόμενο της ηχούς.
  •  Στη συνέχεια, προσπαθούμε να εντοπίσουμε μαζί με τα παιδιά τους χαρακτήρες της ιστορίας που υπάρχουν στο κείμενο (Μικρός Κάστορας, Πάπια, Ενυδρίδα, Χελώνα, Σοφός Κάστορας). Αναφερόμαστε στα ζώα και τα χαρακτηριστικά τους.
  • Ζητάμε από τα παιδιά να δημιουργήσουν από κοινού ένα ρυθμικό μοτίβο 4/4 με τη χρήση τετάρτων, ογδόων και μισών για κάθε χαρακτήρα της ιστορίας. Πρέπει να λάβουν υπόψη τον τρόπο που κινείται κάθε ζώο, το ρόλο που έχει στην ιστορία, να σκεφτούν με λίγα λόγια σαν συνθέτες.
  • Χρησιμοποιώντας παλαμάκια και ποδοκροτήματα αποδίδουμε ρυθμικά κάθε μοτίβο που έχουν αποφασίσει τα παιδιά ότι αντιστοιχεί σε κάθε χαρακτήρα της ιστορίας.
  • Μοιράζουμε τα παιδιά σε ομάδες και κάθε ομάδα παίζει διαφορετικό χαρακτήρα συγχρόνως (το χτίζουμε σταδιακά - πρώτα 2 ρυθμικά μοτίβα, έπειτα 3 μαζί κ.ο.κ). 
  • Μοιράζουμε κρουστά μουσικά όργανα, Boomwhackers και μεταλλικούς ηχητικούς σωλήνες. Κάθε χαρακτήρας είναι άλλη νότα στα Boomwhackers. Μικρός Κάστορας - Ντο, Πάπια - Μι, Ενυδρίδα - Σολ. Δημιουργούμε δηλαδή μία συνήχηση της Ντο+ συγχορδίας. (Η χελώνα και ο Σοφός Κάστορας παίζουν αυτόνομα). 
  • Ενημερώνουμε τα παιδιά ότι αποτελούν μια ορχήστρα και ότι εσείς είστε ο μαέστρος. Επομένως πρέπει να υπακούν στις οδηγίες που δίνετε με τα χέρια σας. Πότε δηλαδή πρέπει να ξεκινούν και πότε να σταματούν.
  • Διαβάζετε για μία ακόμη φορά την ηχοιστορία, όμως αυτή τη φορά δίνετε σήμα με τα χέρια σας πότε να ξεκινούν και πότε να σταματούν τους ήχους που έχουν από πριν επιλέξει για να επενδύσουν την ιστορία αυτή.
  • Αφού πλέον έχουν κατανοήσει τη ροή της ιστορίας και πλέον τα καθοδηγείτε χωρίς καμία λεκτική οδηγία, παρά μόνο με τα χέρια σας, τότε μπορείτε να προχωρήσετε σε ηχογράφηση.
  • Αυτοαξιολόγηση: αφού ακούσετε όλοι μαζί την ηχογράφηση που μόλις έχετε κάνει, μπορείτε να προχωρήσετε σε μια μικρή συζήτηση, π.χ. τι τους άρεσε, τι θα άλλαζαν, αν εντόπισαν κάποιο λάθος που ενδεχομένως έκαναν κ.τ.λ.
Επέκταση: Η ιστορία αυτή περιέχεται και στο Ανθολόγιό τους, συνήθως τα παιδιά γνωρίζουν ήδη την ιστορία και έχουν κάνει δραστηριότητες με τον δάσκαλό τους. Όμως πάντα υπάρχει η δυνατότητα σύνδεσης με τη μελέτη περιβάλλοντος, να μιλήσουμε δηλαδή με λεπτομέρειες για τον κάστορα, την πάπια, την ενυδρίδα και την χελώνα.

Στο παρακάτω e book μέσω της εφαρμογής Book Creator μπορείτε να διαβάσετε την Ηχοιστορία του Μικρού Κάστορα και να ακούσετε τις ηχογραφήσεις των μικρών μου μαθητών. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι ηχογραφήσεις δεν έχουν υποστεί καμία επεξεργασία, είναι ακριβώς όπως καταγράφηκαν την ώρα του μαθήματος.

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ