Ο μικρός Κάστορας και Ηχώ αποτελεί μία από τις πιο αγαπημένες μου ηχοϊστορίες. Περιέχεται στο βιβλίο μουσικής της Β Δημοτικού και πραγματικά δίνει δυνατότητες για δουλέψει κανείς έννοιες όπως αυτή του παλμού, των ρυθμικών στοιχείων και της συνήχησης.
Γενικά θεωρώ ότι οι ηχοϊστορίες είναι ένα σπουδαίο εργαλείο για τον εκπαιδευτικό μουσικής που μπορεί να το χρησιμοποιήσει σε μαθητές μικρής ηλικίας (και όχι μόνο). Δείτε παλαιότερή μου ανάρτηση σχετικά με το θεωρητικό πλαίσιο: ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΕΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Στόχοι/Σκοποί:
Οι μαθητές θα πρέπει:
- Να μπορούν να αποδώσουν μια ηχοϊστορία.
- Να μπορούν να χρησιμοποιήσουν με σωστό τρόπο κρουστά μουσικά όργανα, Boomwhackers και μεταλλικούς ηχητικούς σωλήνες.
- Να μπορούν χρησιμοποιώντας ρυθμικά στοιχεία (τέταρτο, δύο όγδοα, μισό) να δημιουργήσουν ρυθμικά μοτίβα.
- Να μπορούν να δημιουργήσουν ρυθμικά μοτίβα για κάθε χαρακτήρα της ιστορίας βασισμένα ανάλογα με τον χαρακτήρα, την ηλικία ή τον τρόπο που κινούνται.
- Να μπορούν να παίξουν 4 διαφορετικά ρυθμικά μοτίβα 4/4 συγχρόνως διατηρώντας σταθερό παλμό.
- Να μπορούν να αντιληφθούν τη συνήχηση των ρυθμικών μοτίβων που παίζουν όταν χρησιμοποιούν Boomwhackers και μεταλλικούς ηχητικούς σωλήνες.(Ντο+).
Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες
Υλικά: κρουστά μουσικά όργανα, Boomwhackers και μεταλλικούς ηχητικούς σωλήνες, συσκευή ηχογράφησης.
Πορεία Διδασκαλίας:
- Διαβάζουμε στα παιδιά την ηχοιστορία, μιλάμε για το περιεχόμενό της και εστιάζουμε στο φαινόμενο της ηχούς.
- Στη συνέχεια, προσπαθούμε να εντοπίσουμε μαζί με τα παιδιά τους χαρακτήρες της ιστορίας που υπάρχουν στο κείμενο (Μικρός Κάστορας, Πάπια, Ενυδρίδα, Χελώνα, Σοφός Κάστορας). Αναφερόμαστε στα ζώα και τα χαρακτηριστικά τους.
- Ζητάμε από τα παιδιά να δημιουργήσουν από κοινού ένα ρυθμικό μοτίβο 4/4 με τη χρήση τετάρτων, ογδόων και μισών για κάθε χαρακτήρα της ιστορίας. Πρέπει να λάβουν υπόψη τον τρόπο που κινείται κάθε ζώο, το ρόλο που έχει στην ιστορία, να σκεφτούν με λίγα λόγια σαν συνθέτες.
- Χρησιμοποιώντας παλαμάκια και ποδοκροτήματα αποδίδουμε ρυθμικά κάθε μοτίβο που έχουν αποφασίσει τα παιδιά ότι αντιστοιχεί σε κάθε χαρακτήρα της ιστορίας.
- Μοιράζουμε τα παιδιά σε ομάδες και κάθε ομάδα παίζει διαφορετικό χαρακτήρα συγχρόνως (το χτίζουμε σταδιακά - πρώτα 2 ρυθμικά μοτίβα, έπειτα 3 μαζί κ.ο.κ).
- Μοιράζουμε κρουστά μουσικά όργανα, Boomwhackers και μεταλλικούς ηχητικούς σωλήνες. Κάθε χαρακτήρας είναι άλλη νότα στα Boomwhackers. Μικρός Κάστορας - Ντο, Πάπια - Μι, Ενυδρίδα - Σολ. Δημιουργούμε δηλαδή μία συνήχηση της Ντο+ συγχορδίας. (Η χελώνα και ο Σοφός Κάστορας παίζουν αυτόνομα).
- Ενημερώνουμε τα παιδιά ότι αποτελούν μια ορχήστρα και ότι εσείς είστε ο μαέστρος. Επομένως πρέπει να υπακούν στις οδηγίες που δίνετε με τα χέρια σας. Πότε δηλαδή πρέπει να ξεκινούν και πότε να σταματούν.
- Διαβάζετε για μία ακόμη φορά την ηχοιστορία, όμως αυτή τη φορά δίνετε σήμα με τα χέρια σας πότε να ξεκινούν και πότε να σταματούν τους ήχους που έχουν από πριν επιλέξει για να επενδύσουν την ιστορία αυτή.
- Αφού πλέον έχουν κατανοήσει τη ροή της ιστορίας και πλέον τα καθοδηγείτε χωρίς καμία λεκτική οδηγία, παρά μόνο με τα χέρια σας, τότε μπορείτε να προχωρήσετε σε ηχογράφηση.
- Αυτοαξιολόγηση: αφού ακούσετε όλοι μαζί την ηχογράφηση που μόλις έχετε κάνει, μπορείτε να προχωρήσετε σε μια μικρή συζήτηση, π.χ. τι τους άρεσε, τι θα άλλαζαν, αν εντόπισαν κάποιο λάθος που ενδεχομένως έκαναν κ.τ.λ.
Πολύ όμορφο και δημιουργικό. Μπράβο σε δασκάλα και μαθητές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα είσαι καλά Σοφία, καλό καλοκαίρι!
Διαγραφή