Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

vol.1 - Η 5η ΣΥΜΦΩΝΙΑ (1ο μέρος) του ΜΠΕΤΟΒΕΝ

     Ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (16/12/1770 - 26/3/1827) γεννήθηκε στη Βόννη της Γερμανίας. Ο πατέρας του, που ήταν τραγουδιστής, υπήρξε ο πρώτος δάσκαλός του. Στην ηλικία των 20 ετών μετακόμισε στη Βιέννη, όπου και έζησε το υπόλοιπο της ζωής του. Υπήρξε ένας από τους πρώτους συνθέτες που ήταν οικονομικά αυτόνομος, ζούσε δηλαδή από τις συνθέσεις του και όχι από την υπηρεσία του σε κάποια Εκκλησία ή Αυλή κάποιου βασιλιά ή ευγενούς.
     Αρχικά έγινε γνωστός ως ένας σπουδαίος πιανίστας, όμως περίπου στην ηλικία των 30 ετών άρχισαν τα προβλήματα με την ακοή του, έως ότου την έχασε οριστικά. Αναγκάστηκε λοιπόν να εγκαταλείψει την πιανιστική του καριέρα, όμως αυτό δεν τον εμπόδισε να γράψει μερικές από τις πιο σπουδαίες του συνθέσεις.
     Ο Μπετόβεν θεωρείται μία από τις μεγαλύτερες μουσικές ιδιοφυΐες και παρόλο που είναι περισσότερο γνωστός για τις 9 του συμφωνίες, έγραψε ακόμη έργα μουσικής δωματίου, χορωδιακή μουσική, σονάτες και κοντσέρτα για πιάνο, κουαρτέτα εγχόρδων και μία όπερα τον Φιντέλιο. Αν και ανήκει περισσότερο στην κλασική περίοδο, συνδέθηκε επίσης με το κίνημα του ρομαντισμού που ακολούθησε και τα τελευταία του έργα, τα οποία διακρίνονται από έντονα ρομαντικά στοιχεία. 





ΜΑΘΗΜΑ 1ο: ΡΥΘΜΟΣ

Στόχοι: 


  • Οι μαθητές θα ακούσουν και θα περιγράψουν λεκτικά και κινητικά τη μουσική.
  • Οι μαθητές θα κινηθούν και θα ανταποκριθούν στις αλλαγές της μουσικής.
  • Οι μαθητές θα δημιουργήσουν δικές τους κινήσεις με βάση ένα σταθερό ρυθμό.

Υλικα:


  • Το 1ο μέρος από την 5η Συμφωνία του Μπετόβεν
  • Μεγάλος χώρος για κίνηση
  • Δυο καρτέλες που να δείχνουν έναν κόκκινο και έναν πράσινο κύκλο (STOP/GO). Για τις καρτέλες πατήστε εδώ.

Δραστηριότητα 1η:

Καθίστε μαζί με τους μαθητές σας σε έναν κύκλο και ζητείστε τους να χτυπήσουν με τα χέρια τους (απαλά) τα πόδια τους, καθώς εσείς χτυπάτε ένα ταμπουρίνο με σταθερό ρυθμό. Σταματήστε χωρίς προειδοποίηση για να δείτε αν θα σας ακολουθήσουν οι μαθητές σας. Επαναλάβετε τη δραστηριότητα σταματώντας και ξεκινώντας έως ότου όλοι οι μαθητές καταφέρουν να ακολουθήσουν τις οδηγίες που δίνετε.

Δραστηριότητα 2η:

Δείξτε στους μαθητές σας τις δύο καρτέλες και ζητείστε να σας πουν ποια καρτέλα υποδεικνύει το "ΠΑΜΕ" και ποια το "ΣΤΟΠ". Οι σωστές απαντήσεις είναι το κόκκινο για το "ΣΤΟΠ" και το πράσινο για το "ΠΑΜΕ". Στη συνέχεια μόλις δείξετε την πράσινη κάρτα ξεκινήστε να τραγουδάτε με τους μαθητές σας ένα τραγούδι που ήδη γνωρίζουν. Μόλις δείξετε την κόκκινη κάρτα πρέπει να σταματήσουν και μόλις δείξετε ξανά την πράσινη πρέπει να ξεκινήσουν από το σημείο που σταμάτησαν νωρίτερα. Έπειτα μπορείτε να δώσετε τις καρτέλες σε έναν από τους μαθητές σας και να επαναλάβετε τη δραστηριότητα.

Δραστηριότητα 3η:

Βάλτε στους μαθητές σας να ακούσουν το 1ο μέρος από την 5η Συμφωνία του Μπετόβεν. Ζητείστε τους να σηκώσουν το χέρι τους αν έχουν ξανακούσει αυτή τη μουσική και αν ξέρουν ποιος έγραψε αυτή τη μουσική. Αφού ακούσετε τις απαντήσεις τους πείτε τους ότι πρόκειται για την 5η συμφωνία του Μπετόβεν και ότι συμφωνία είναι ένα μουσικό έργο που παίζεται από μια ορχήστρα.

Δραστηριότητα 4η:

Βάλτε πάλι να ακούσουν τα πρώτα 7 δευτερόλεπτα από την 5η Συμφωνία και ζητείστε τους να χτυπήσουν τα χέρια τους στα πόδια τους (βλ. δραστηριότητα 1η) στο ρυθμό της μουσικής. Έπειτα ρωτήστε τα:" Είναι εύκολο να κρατήσετε σταθερό ρυθμό;" . Η σωστή απάντηση είναι "ΟΧΙ". "Γιατί Όχι;" ρωτήστε στη συνέχεια. Η σωστή απάντηση είναι γιατί η μουσική σταματούσε και ξεκινούσε και υπήρχαν σημεία που η μουσική είχε μεγαλύτερη διάρκεια.

Έπειτα συνεχίστε την ακρόαση παίζοντας από το 0:08 μέχρι το 0:17. Ζητείστε τους να προσπαθήσουν να χτυπήσουν όπως προηγουμένως το ρυθμό της μουσικής. Ρωτήστε τα: "Τώρα ήταν πιο εύκολο να χτυπήσετε με σταθερό ρυθμό τα χέρια σας;" Η σωστή απάντηση είναι "ΝΑΙ". "Γιατί συνέβει αυτό;" "Γιατί η μουσική δεν σταματούσε".

Στη συνέχεια βάλτε ξανά από την αρχή την 5η συμφωνία μέχρι το 0:17. Στο πρώτο μέρος (μέχρι 0:07) τα παιδιά κουνούν τα χέρια τους όπως η μουσική (σαν μαέστροι) και στη συνέχεια (μέχρι το 0:17) χτυπούν με τα χέρια τους τα πόδια τους σε σταθερό ρυθμό.

Συνεχίστε την ακρόαση μέχρι το 1:24 καθοδηγώντας την τάξη ανάλογα με το ρυθμό. Έπειτα ρωτήστε τους:" Τι νομίζετε ότι θα συμβεί στη συνέχεια;" Ακούστε τις απαντήσεις τους και συνεχίστε την ακρόαση από το 1:25 μέχρι το 2:50. Οι μαθητές σας θα παρατηρήσουν πότε επαναλαμβάνεται το 1ο και πότε το 2ο μέρος, κάνοντας ανάλογα τις κινήσεις που έχουν ήδη μάθει.

Δραστηριότητα 5η:

Ζητείστε από τους μαθητές σας να κουνούν το σώμα τους αλλά χωρίς να μετακινούνται στην αρχή του κομματιού και όταν η μουσική σταματά να παγώνουν και αυτοί. (0:01 - 0:07). Έπειτα να ξεκινήσουν να περπατούν σύμφωνα με το ρυθμό της μουσικής (0:08 - 0:17). Συνεχίστε την ακρόαση και παρατηρείστε αν μπορούν να αναγνωρίσουν πότε πρέπει να σταματήσουν να περπατούν και πότε να ξεκινήσουν.

Επαναλάβετε τη δραστηριότητα αλλά αυτή τη φορά ζητήστε από τα παιδιά όταν περπατούν σε σταθερό ρυθμό να προσθέσουν και δικές τους κινήσεις με τα χέρια τους. Πείτε τους ότι με αυτό τον τρόπο δημιουργούν μια παραλλαγή στο περπάτημά τους. 'Έπειτα πείτε τους να σας πουν και άλλους εναλλακτικούς τρόπους περπατήματος (στις μύτες, χοροπηδώντας κ.τ.λ.).  Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να τους εξηγήσετε ότι "Παραλλαγή" είναι η μικρή αλλαγή στην κυρίως ιδέα (θέμα) της μουσικής.  

Αξιολόγηση:

(Όνομα μαθητή) μπορεί να διαφοροποιήσει και να ανταποκριθεί με ακρίβεια στην παρουσία ή την απουσία σταθερού ρυθμού_____________.  1. Συνέχεια χωρίς λάθη 2. Τις περισσότερες φορές, ένα - δύο λάθη 3. Κάποιες φορές, τρία - τέσσερα λάθη 4. Καθόλου, παραπάνω από πέντε λάθη.


ΠΗΓΕΣ:

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9B%CE%BF%CF%8D%CE%BD%CF%84%CE%B2%CE%B9%CF%87_%CE%B2%CE%B1%CE%BD_%CE%9C%CF%80%CE%B5%CF%84%CF%8C%CE%B2%CE%B5%CE%BD

http://www.classicsforkids.com/downloads/beethoven/Beethoven%20Lesson%20Plans%20K-2.pdf




Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …