Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

vol.1 - Η 5η ΣΥΜΦΩΝΙΑ (1ο μέρος) του ΜΠΕΤΟΒΕΝ

     Ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (16/12/1770 - 26/3/1827) γεννήθηκε στη Βόννη της Γερμανίας. Ο πατέρας του, που ήταν τραγουδιστής, υπήρξε ο πρώτος δάσκαλός του. Στην ηλικία των 20 ετών μετακόμισε στη Βιέννη, όπου και έζησε το υπόλοιπο της ζωής του. Υπήρξε ένας από τους πρώτους συνθέτες που ήταν οικονομικά αυτόνομος, ζούσε δηλαδή από τις συνθέσεις του και όχι από την υπηρεσία του σε κάποια Εκκλησία ή Αυλή κάποιου βασιλιά ή ευγενούς.
     Αρχικά έγινε γνωστός ως ένας σπουδαίος πιανίστας, όμως περίπου στην ηλικία των 30 ετών άρχισαν τα προβλήματα με την ακοή του, έως ότου την έχασε οριστικά. Αναγκάστηκε λοιπόν να εγκαταλείψει την πιανιστική του καριέρα, όμως αυτό δεν τον εμπόδισε να γράψει μερικές από τις πιο σπουδαίες του συνθέσεις.
     Ο Μπετόβεν θεωρείται μία από τις μεγαλύτερες μουσικές ιδιοφυΐες και παρόλο που είναι περισσότερο γνωστός για τις 9 του συμφωνίες, έγραψε ακόμη έργα μουσικής δωματίου, χορωδιακή μουσική, σονάτες και κοντσέρτα για πιάνο, κουαρτέτα εγχόρδων και μία όπερα τον Φιντέλιο. Αν και ανήκει περισσότερο στην κλασική περίοδο, συνδέθηκε επίσης με το κίνημα του ρομαντισμού που ακολούθησε και τα τελευταία του έργα, τα οποία διακρίνονται από έντονα ρομαντικά στοιχεία. 





ΜΑΘΗΜΑ 1ο: ΡΥΘΜΟΣ

Στόχοι: 


  • Οι μαθητές θα ακούσουν και θα περιγράψουν λεκτικά και κινητικά τη μουσική.
  • Οι μαθητές θα κινηθούν και θα ανταποκριθούν στις αλλαγές της μουσικής.
  • Οι μαθητές θα δημιουργήσουν δικές τους κινήσεις με βάση ένα σταθερό ρυθμό.

Υλικα:


  • Το 1ο μέρος από την 5η Συμφωνία του Μπετόβεν
  • Μεγάλος χώρος για κίνηση
  • Δυο καρτέλες που να δείχνουν έναν κόκκινο και έναν πράσινο κύκλο (STOP/GO). Για τις καρτέλες πατήστε εδώ.

Δραστηριότητα 1η:

Καθίστε μαζί με τους μαθητές σας σε έναν κύκλο και ζητείστε τους να χτυπήσουν με τα χέρια τους (απαλά) τα πόδια τους, καθώς εσείς χτυπάτε ένα ταμπουρίνο με σταθερό ρυθμό. Σταματήστε χωρίς προειδοποίηση για να δείτε αν θα σας ακολουθήσουν οι μαθητές σας. Επαναλάβετε τη δραστηριότητα σταματώντας και ξεκινώντας έως ότου όλοι οι μαθητές καταφέρουν να ακολουθήσουν τις οδηγίες που δίνετε.

Δραστηριότητα 2η:

Δείξτε στους μαθητές σας τις δύο καρτέλες και ζητείστε να σας πουν ποια καρτέλα υποδεικνύει το "ΠΑΜΕ" και ποια το "ΣΤΟΠ". Οι σωστές απαντήσεις είναι το κόκκινο για το "ΣΤΟΠ" και το πράσινο για το "ΠΑΜΕ". Στη συνέχεια μόλις δείξετε την πράσινη κάρτα ξεκινήστε να τραγουδάτε με τους μαθητές σας ένα τραγούδι που ήδη γνωρίζουν. Μόλις δείξετε την κόκκινη κάρτα πρέπει να σταματήσουν και μόλις δείξετε ξανά την πράσινη πρέπει να ξεκινήσουν από το σημείο που σταμάτησαν νωρίτερα. Έπειτα μπορείτε να δώσετε τις καρτέλες σε έναν από τους μαθητές σας και να επαναλάβετε τη δραστηριότητα.

Δραστηριότητα 3η:

Βάλτε στους μαθητές σας να ακούσουν το 1ο μέρος από την 5η Συμφωνία του Μπετόβεν. Ζητείστε τους να σηκώσουν το χέρι τους αν έχουν ξανακούσει αυτή τη μουσική και αν ξέρουν ποιος έγραψε αυτή τη μουσική. Αφού ακούσετε τις απαντήσεις τους πείτε τους ότι πρόκειται για την 5η συμφωνία του Μπετόβεν και ότι συμφωνία είναι ένα μουσικό έργο που παίζεται από μια ορχήστρα.

Δραστηριότητα 4η:

Βάλτε πάλι να ακούσουν τα πρώτα 7 δευτερόλεπτα από την 5η Συμφωνία και ζητείστε τους να χτυπήσουν τα χέρια τους στα πόδια τους (βλ. δραστηριότητα 1η) στο ρυθμό της μουσικής. Έπειτα ρωτήστε τα:" Είναι εύκολο να κρατήσετε σταθερό ρυθμό;" . Η σωστή απάντηση είναι "ΟΧΙ". "Γιατί Όχι;" ρωτήστε στη συνέχεια. Η σωστή απάντηση είναι γιατί η μουσική σταματούσε και ξεκινούσε και υπήρχαν σημεία που η μουσική είχε μεγαλύτερη διάρκεια.

Έπειτα συνεχίστε την ακρόαση παίζοντας από το 0:08 μέχρι το 0:17. Ζητείστε τους να προσπαθήσουν να χτυπήσουν όπως προηγουμένως το ρυθμό της μουσικής. Ρωτήστε τα: "Τώρα ήταν πιο εύκολο να χτυπήσετε με σταθερό ρυθμό τα χέρια σας;" Η σωστή απάντηση είναι "ΝΑΙ". "Γιατί συνέβει αυτό;" "Γιατί η μουσική δεν σταματούσε".

Στη συνέχεια βάλτε ξανά από την αρχή την 5η συμφωνία μέχρι το 0:17. Στο πρώτο μέρος (μέχρι 0:07) τα παιδιά κουνούν τα χέρια τους όπως η μουσική (σαν μαέστροι) και στη συνέχεια (μέχρι το 0:17) χτυπούν με τα χέρια τους τα πόδια τους σε σταθερό ρυθμό.

Συνεχίστε την ακρόαση μέχρι το 1:24 καθοδηγώντας την τάξη ανάλογα με το ρυθμό. Έπειτα ρωτήστε τους:" Τι νομίζετε ότι θα συμβεί στη συνέχεια;" Ακούστε τις απαντήσεις τους και συνεχίστε την ακρόαση από το 1:25 μέχρι το 2:50. Οι μαθητές σας θα παρατηρήσουν πότε επαναλαμβάνεται το 1ο και πότε το 2ο μέρος, κάνοντας ανάλογα τις κινήσεις που έχουν ήδη μάθει.

Δραστηριότητα 5η:

Ζητείστε από τους μαθητές σας να κουνούν το σώμα τους αλλά χωρίς να μετακινούνται στην αρχή του κομματιού και όταν η μουσική σταματά να παγώνουν και αυτοί. (0:01 - 0:07). Έπειτα να ξεκινήσουν να περπατούν σύμφωνα με το ρυθμό της μουσικής (0:08 - 0:17). Συνεχίστε την ακρόαση και παρατηρείστε αν μπορούν να αναγνωρίσουν πότε πρέπει να σταματήσουν να περπατούν και πότε να ξεκινήσουν.

Επαναλάβετε τη δραστηριότητα αλλά αυτή τη φορά ζητήστε από τα παιδιά όταν περπατούν σε σταθερό ρυθμό να προσθέσουν και δικές τους κινήσεις με τα χέρια τους. Πείτε τους ότι με αυτό τον τρόπο δημιουργούν μια παραλλαγή στο περπάτημά τους. 'Έπειτα πείτε τους να σας πουν και άλλους εναλλακτικούς τρόπους περπατήματος (στις μύτες, χοροπηδώντας κ.τ.λ.).  Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να τους εξηγήσετε ότι "Παραλλαγή" είναι η μικρή αλλαγή στην κυρίως ιδέα (θέμα) της μουσικής.  

Αξιολόγηση:

(Όνομα μαθητή) μπορεί να διαφοροποιήσει και να ανταποκριθεί με ακρίβεια στην παρουσία ή την απουσία σταθερού ρυθμού_____________.  1. Συνέχεια χωρίς λάθη 2. Τις περισσότερες φορές, ένα - δύο λάθη 3. Κάποιες φορές, τρία - τέσσερα λάθη 4. Καθόλου, παραπάνω από πέντε λάθη.


ΠΗΓΕΣ:

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9B%CE%BF%CF%8D%CE%BD%CF%84%CE%B2%CE%B9%CF%87_%CE%B2%CE%B1%CE%BD_%CE%9C%CF%80%CE%B5%CF%84%CF%8C%CE%B2%CE%B5%CE%BD

http://www.classicsforkids.com/downloads/beethoven/Beethoven%20Lesson%20Plans%20K-2.pdf




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ