Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

vol.3 - Η 5η ΣΥΜΦΩΝΙΑ (1ο μέρος) του ΜΠΕΤΟΒΕΝ

ΜΑΘΗΜΑ 3ο - Κοφτός και Διαρκής Ήχος:

Στόχοι:
  • Οι μαθητές θα διαβάσουν και θα κινηθούν με βάση μια γραφική παρτιτούρα.
  • Οι μαθητές κινούνται αυτοσχεδιαστικά για να αποδώσουν το σταθερό ρυθμό.
  • Οι μαθητές θα δημιουργήσουν ρυθμικά μοτίβα 2/4 και θα τα αποδώσουν με κρουστά μουσικά όργανα.

Υλικά:
  • Ηχητικό απόσπασμα από το 1ο μέρος την 5ης Συμφωνίας του Μπετόβεν.
  • Καρτέλες γραφικής παρτιτούρας (για κοφτό και διαρκή ήχο) και ρυθμικών στοιχείων. Για τις καρτέλες πατήστε εδώ.
  • Κρουστά όργανα τάξης.
  • Μεγάλος χώρος για κίνηση.
Δραστηριότητα 1η:

Χτυπήστε ρυθμικά μοτίβα 4/4 που να περιέχουν τέταρτα (τα), όγδοα (τι - τι) και μισά (τα -α), ενώ οι μαθητές σας μιμούνται. Όταν παίζετε τα ρυθμικά αυτά μοτίβα χρησιμοποιήστε τις συλλαβές τα, τι -τι και τα - α, για καλύτερη κατανόηση και απομνημόνευση από τα παιδιά.

Δραστηριότητα 2η:

Δείξτε στους μαθητές σας την καρτέλα Νο. 1 και ρωτήστε τους:
- "Πόσα μαύρα μικρά κουτάκια βρίσκονται στην πρώτη σειρά;" (Απ. 4).
- "Μετά τα μαύρα κουτάκια πόσα άσπρα υπάρχουν;" (Απ. 1 αλλά πιο μεγάλο από τα μαύρα).
- "Ποια η διαφορά της πρώτης από τη δεύτερη σειρά;" (Απ. Το δεύτερο άσπρο κουτί είναι διπλάσιο από αυτό της πρώτης σειράς).

Έπειτα ζητείστε τους καθώς εσείς θα δείχνετε τη γραφική παρτιτούρα να λένε τη συλλαβή "ΠΙ", εννοείται ότι στο άσπρο κουτί η συλλαβή θα έχει μεγαλύτερη διάρκεια.

Δραστηριότητα 3η:

Χτυπήστε με δύο δάχτυλα την παλάμη σας και ζητείστε κάθε φορά που χτυπάτε τα παιδιά να λένε τη λέξη "ΚΟΦΤΟΣ". Στη συνέχεια ρωτήστε:
- Με ποιο αντίστοιχο τρόπο μπορούμε να δείξουμε τον διαρκή ήχο;" Αφού ακούσετε τις απαντήσεις των παιδιών, ξεκινήστε όπως και πριν με τα δύο σας δάκτυλα αλλά γλιστρώντας αυτή τη φορά από τον αγκώνα μέχρι τον καρπό του χεριού σας. Ζητείστε εκείνη τη στιγμή από τα παιδιά να λένε τη λέξη "ΔΙΑΡΚΗΣ", κρατώντας την κατάληξή της μέχρι να σταματήσετε. Έπειτα ρωτήστε:
- "Με ποιο τρόπο θα δείξουμε το δεύτερο άσπρο κουτί που είναι μεγαλύτερο;" Ακούστε τις απαντήσεις των παιδιών και μετά ξεκινήστε όπως νωρίτερα με τα δυο σας δάχτυλα γλιστρώντας από τον ώμο σας μέχρι τον καρπό. Τα παιδιά επαναλαμβάνουν τη λέξη "ΔΙΑΡΚΗΣ" μέχρι εσείς να σταματήσετε.

Δραστηριότητα 4η:

Δείξτε στους μαθητές σας την καρτέλα Νο. 2 και ζητείστε τους να τη συγκρίνουν με την πρώτη. Η σωστή απάντηση είναι ότι λείπει το πρώτο μαύρο κουτάκι. Εξηγείστε τους ότι αυτό στη Μουσική λέγεται παύση (ογδόου) και όποτε το βλέπουμε θα το λέμε "ΕΝ". Επαναλάβετε όπως και στην πρώτη δραστηριότητα τα χτυπήματα στην παλάμη και το γλίστρημα στο χέρι ακολουθώντας τη γραφική παρτιτούρα.

Αν οι μαθητές σας είναι αρκετά εξοικειωμένοι με τα ρυθμικά στοιχεία τετάρτων, ογδόων κ.τ.λ., τότε μπορείτε να τους επιδείξετε και τις υπόλοιπες καρτέλες χρησιμοποιώντας και τις αντίστοιχες ρυθμικές κινήσεις (τα = παλαμάκι, τι-τι = χτύπημα εναλλάξ των χεριών στα πόδια κ.τ.λ.).

Δραστηριότητα 5η:

Αφήστε τους μαθητές σας να κινηθούν ελεύθερα στο χώρο. Κάντε εξάσκηση για τον κοφτό και το διαρκή ήχο, χρησιμοποιώντας ένα τρίγωνο. (τέταρτα = ίσως περπάτημα, όγδοα = περπάτημα στις μύτες των ποδιών, μισό = γλίστρημα). Αφού εξασκηθείτε αρκετά βάλτε να ακούσουν τα πρώτα 6 δευτερόλεπτα από το 1ο μέρος της 5ης Συμφωνίας του Μπετόβεν και ζητείστε να κινηθούν ανάλογα.

Εξασκηθείτε χτυπώντας στο ρυθμό στη συνέχεια του κομματιού, αφήστε τους μαθητές σας να αυτοσχεδιάσουν κινητικά (μπορούν να χτυπούν ρυθμικά χέρια, πόδια ώμους κ.τ.λ.). Παρακολουθείστε τις αντιδράσεις τους και κατά πόσο μπορούν να αναγνωρίσουν το σημείο που επαναλαμβάνεται η μουσική, ώστε να επαναλάβουν και τις κινήσεις που έκαναν.


Δραστηριότητα 6η:

Αν η υλικοτεχνική υποστήριξη του σχολείου (ή του χώρου γενικότερα που εργάζεστε) το επιτρέπει μπορείτε να τους δείξετε το παρακάτω βίντεο με τη γραφική αναπαράσταση της 5ης Συμφωνίας.



ΠΗΓΗ:

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ