Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

vol.3 - Η 5η ΣΥΜΦΩΝΙΑ (1ο μέρος) του ΜΠΕΤΟΒΕΝ

ΜΑΘΗΜΑ 3ο - Κοφτός και Διαρκής Ήχος:

Στόχοι:
  • Οι μαθητές θα διαβάσουν και θα κινηθούν με βάση μια γραφική παρτιτούρα.
  • Οι μαθητές κινούνται αυτοσχεδιαστικά για να αποδώσουν το σταθερό ρυθμό.
  • Οι μαθητές θα δημιουργήσουν ρυθμικά μοτίβα 2/4 και θα τα αποδώσουν με κρουστά μουσικά όργανα.

Υλικά:
  • Ηχητικό απόσπασμα από το 1ο μέρος την 5ης Συμφωνίας του Μπετόβεν.
  • Καρτέλες γραφικής παρτιτούρας (για κοφτό και διαρκή ήχο) και ρυθμικών στοιχείων. Για τις καρτέλες πατήστε εδώ.
  • Κρουστά όργανα τάξης.
  • Μεγάλος χώρος για κίνηση.
Δραστηριότητα 1η:

Χτυπήστε ρυθμικά μοτίβα 4/4 που να περιέχουν τέταρτα (τα), όγδοα (τι - τι) και μισά (τα -α), ενώ οι μαθητές σας μιμούνται. Όταν παίζετε τα ρυθμικά αυτά μοτίβα χρησιμοποιήστε τις συλλαβές τα, τι -τι και τα - α, για καλύτερη κατανόηση και απομνημόνευση από τα παιδιά.

Δραστηριότητα 2η:

Δείξτε στους μαθητές σας την καρτέλα Νο. 1 και ρωτήστε τους:
- "Πόσα μαύρα μικρά κουτάκια βρίσκονται στην πρώτη σειρά;" (Απ. 4).
- "Μετά τα μαύρα κουτάκια πόσα άσπρα υπάρχουν;" (Απ. 1 αλλά πιο μεγάλο από τα μαύρα).
- "Ποια η διαφορά της πρώτης από τη δεύτερη σειρά;" (Απ. Το δεύτερο άσπρο κουτί είναι διπλάσιο από αυτό της πρώτης σειράς).

Έπειτα ζητείστε τους καθώς εσείς θα δείχνετε τη γραφική παρτιτούρα να λένε τη συλλαβή "ΠΙ", εννοείται ότι στο άσπρο κουτί η συλλαβή θα έχει μεγαλύτερη διάρκεια.

Δραστηριότητα 3η:

Χτυπήστε με δύο δάχτυλα την παλάμη σας και ζητείστε κάθε φορά που χτυπάτε τα παιδιά να λένε τη λέξη "ΚΟΦΤΟΣ". Στη συνέχεια ρωτήστε:
- Με ποιο αντίστοιχο τρόπο μπορούμε να δείξουμε τον διαρκή ήχο;" Αφού ακούσετε τις απαντήσεις των παιδιών, ξεκινήστε όπως και πριν με τα δύο σας δάκτυλα αλλά γλιστρώντας αυτή τη φορά από τον αγκώνα μέχρι τον καρπό του χεριού σας. Ζητείστε εκείνη τη στιγμή από τα παιδιά να λένε τη λέξη "ΔΙΑΡΚΗΣ", κρατώντας την κατάληξή της μέχρι να σταματήσετε. Έπειτα ρωτήστε:
- "Με ποιο τρόπο θα δείξουμε το δεύτερο άσπρο κουτί που είναι μεγαλύτερο;" Ακούστε τις απαντήσεις των παιδιών και μετά ξεκινήστε όπως νωρίτερα με τα δυο σας δάχτυλα γλιστρώντας από τον ώμο σας μέχρι τον καρπό. Τα παιδιά επαναλαμβάνουν τη λέξη "ΔΙΑΡΚΗΣ" μέχρι εσείς να σταματήσετε.

Δραστηριότητα 4η:

Δείξτε στους μαθητές σας την καρτέλα Νο. 2 και ζητείστε τους να τη συγκρίνουν με την πρώτη. Η σωστή απάντηση είναι ότι λείπει το πρώτο μαύρο κουτάκι. Εξηγείστε τους ότι αυτό στη Μουσική λέγεται παύση (ογδόου) και όποτε το βλέπουμε θα το λέμε "ΕΝ". Επαναλάβετε όπως και στην πρώτη δραστηριότητα τα χτυπήματα στην παλάμη και το γλίστρημα στο χέρι ακολουθώντας τη γραφική παρτιτούρα.

Αν οι μαθητές σας είναι αρκετά εξοικειωμένοι με τα ρυθμικά στοιχεία τετάρτων, ογδόων κ.τ.λ., τότε μπορείτε να τους επιδείξετε και τις υπόλοιπες καρτέλες χρησιμοποιώντας και τις αντίστοιχες ρυθμικές κινήσεις (τα = παλαμάκι, τι-τι = χτύπημα εναλλάξ των χεριών στα πόδια κ.τ.λ.).

Δραστηριότητα 5η:

Αφήστε τους μαθητές σας να κινηθούν ελεύθερα στο χώρο. Κάντε εξάσκηση για τον κοφτό και το διαρκή ήχο, χρησιμοποιώντας ένα τρίγωνο. (τέταρτα = ίσως περπάτημα, όγδοα = περπάτημα στις μύτες των ποδιών, μισό = γλίστρημα). Αφού εξασκηθείτε αρκετά βάλτε να ακούσουν τα πρώτα 6 δευτερόλεπτα από το 1ο μέρος της 5ης Συμφωνίας του Μπετόβεν και ζητείστε να κινηθούν ανάλογα.

Εξασκηθείτε χτυπώντας στο ρυθμό στη συνέχεια του κομματιού, αφήστε τους μαθητές σας να αυτοσχεδιάσουν κινητικά (μπορούν να χτυπούν ρυθμικά χέρια, πόδια ώμους κ.τ.λ.). Παρακολουθείστε τις αντιδράσεις τους και κατά πόσο μπορούν να αναγνωρίσουν το σημείο που επαναλαμβάνεται η μουσική, ώστε να επαναλάβουν και τις κινήσεις που έκαναν.


Δραστηριότητα 6η:

Αν η υλικοτεχνική υποστήριξη του σχολείου (ή του χώρου γενικότερα που εργάζεστε) το επιτρέπει μπορείτε να τους δείξετε το παρακάτω βίντεο με τη γραφική αναπαράσταση της 5ης Συμφωνίας.



ΠΗΓΗ:

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δραστηριότητες για βρέφη (12-18 μηνών)

Το μικρό σας έχει αρχίσει να κινείται πολύ περισσότερο και να εκφράζεται. Έτσι είναι γεμάτο ενθουσιασμό και μερικές φορές γεμάτο πείσμα! Μάθετε ποια παιχνίδια του προσφέρουν στήριξη για τα πρώτα του βήματα, δίνοντάς του την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Υπάρχουν παιχνίδια και δραστηριότητες που θα βοηθήσουν το μωρό σας να πάρει ιδέες και να μάθει να ανταποκρίνεται στους γύρω του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.



Τι μπορεί να κάνει σε αυτή την ηλικία;


1) Το παιδί σας μπορεί πια να περπατάει και αισθάνεται περήφανο για αυτό 2) Του αρέσει να απασχολεί τον εαυτό του και να εξερευνεί τα πάντα 3) Μπορεί να ενώνει ιδέες διαμορφώνοντας ένα βασικό σχέδιο 4) Δείχνει την αγάπη του με αγκαλίτσες, φιλάκια και χαμογελάκια 5) Μπορεί να βάζει και να βγάζει αντικείμενα μέσα και έξω από ένα κουτί 6} Αρχίζει να αντιδρά στα αντικείμενα με τον κατάλληλο τρόπο - για παράδειγμα, αγκαλιάζει το αρκουδάκι του 7) Του αρέσει να μιμείται εσάς όταν κάνετε δουλειές του σπιτιού.
Απολαύστε ώρες ξέγνοιαστου και δημιουργικού παιχνιδ…

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Μουσική Παιδαγωγική (Open Courses)

Ψάχνοντας το διαδίκτυο για ιδέες και άλλα θέματα πάνω στη Μουσική Παιδαγωγική, "έπεσα" πάνω σε αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα open courses του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με εισηγήτρια την καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Λήδα Στάμου. Προσωπικά τα βίντεο που παραθέτω παρακάτω, τα θεωρώ εξαιρετικά επιμορφωτικά και διδακτικά προς όλους όσοι ασχολούνται με το μάθημα της Μουσικής Αγωγής και σας προτείνω να τα παρακολουθήσετε.
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικήςΕξοικείωση με τους τρόπους με τους οποίους η κίνηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της μουσικής για την κατανόηση μουσικών φαινομένων και εννοιών και για την ανάπτυξη των μουσικών ικανοτήτων των μαθητών.
http://opencourses.uom.gr/courses/mousikhs-episthmhs-kai-texnhs/1015-moysikh-paidagogikh-iii/enothtes/1020-h-kinhsh-sto-mathhma-ths-moysikhs?vid=2667&vtp=720
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικής – ΔραστηριότητεςΔραστηριότητες κίνησης στο μάθημα της μουσικής τοποθετημένες αναπτυξιακά. Βιωματικές εμπειρίες και …