Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ΚΑΡΥΟΘΡΑΥΣΤΗΣ

    Μπαλέτο σε δύο πράξεις και τρεις σκηνές του σπουδαίου Ρώσου συνθέτη Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι, σε λιμπρέτο του Μαριούς Πετιπά και χορογραφία των Μαριούς Πετιπά και Λεβ Ιβάνοφ. Είναι ένα από τα δημοφιλέστερα έργα στην ιστορία του μπαλέτου.
    Ο Καρυοθραύστης βασίζεται στο παραμύθι του Γερμανού συγγραφέα E.T.A Hoffman "Ο Καρυοθραύστης και ο βασιλιάς των ποντικών" (1816). Το 1844 διασκευάστηκε από τον Αλέξανδρο Δουμά πατέρα. Η πρεμιέρα του Καρυοθραύστη δόθηκε το 1892.
    Ο Καρυοθραύστης είναι από τις δημοφιλέστερες συνθέσεις του Τσαϊκόφσκι. Η μουσική του ανήκει στη Ρομαντική περίοδο και περιέχει πασίγνωστες μελωδίες (Overture, March,Trepak, Waltz of Flowers, Dance of the Sugar Plum Fairy). Αρκετά νωρίτερα από την πρεμιέρα του μπαλέτου, ο Τσαϊκόφσκι παρουσίασε μία εικοσάλεπτη ορχηστική σουίτα, με τα κυριότερα μουσικά θέματα του Καρυοθραύστη (Σουίτα Καρυοθραύστης, έργο 71α).

ΠΛΟΚΗ ΤΟΥ ΜΠΑΛΕΤΟΥ


    Το έργο, που εκτυλίσσεται την παραμονή των Χριστουγέννων σ’ ένα σπίτι μιας μικρής γερμανικής πόλης, κινείται μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας.
    Στην πρώτη πράξη, η μικρή Κλάρα δέχεται ένα δώρο από τον νονό της, τον δημοτικό σύμβουλο και παιχνιδοποιό Ντροσελμάγερ. Είναι ένας κινούμενος στρατιώτης, που λειτουργεί ως καρυοθραύστης. Όταν η γιορτή τελειώνει και οι καλεσμένοι φεύγουν, η Κλάρα μπαίνει στο ήσυχο σαλόνι για να κοιμίσει τον καρυοθραύστη. Καθώς το ρολόι χτυπά μεσάνυχτα, το κορίτσι αποκοιμάται και μεταφέρεται σε έναν παραμυθένιο κόσμο. Το Χριστουγεννιάτικο δέντρο μεγαλώνει μαγικά, όλα τα παιχνίδια, ανάμεσά τους και ο καρυοθραύστης, ζωντανεύουν και ρίχνονται στη μάχη με μεγάλα ποντίκια που εισβάλλουν στο δωμάτιο. Τελικά, ο καρυοθραύστης κερδίζει τη μάχη και μεταμορφώνεται σε έναν όμορφο πρίγκηπα.
    Στη δεύτερη πράξη, η Κλάρα και ο πρίγκηπας - Καρυοθραύστης ξεκινούν για ένα μαγικό ταξίδι. Περνούν από τη Βασίλισσα του Χιονιού, αλλά και από τη χώρα των Ζαχαρωτών με τη νεράιδα Ζαχαρένια. Η Κλάρα δεν θέλει να αποχωριστεί τον Καρυοθραύστη της, όμως την ημέρα των Χριστουγέννων, καθώς ξυπνά κοντά στην οικογένειά της, το μόνο που κρατά στα χέρια της είναι ο Καρυοθραύστης, η κούκλα που της είχε χαρίσει ο νονός της.

ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ

  • Να γνωρίσουν την ιστορία του Καρυοθραύστη,
  • Να μάθουν, να παίξουν και να κινηθούν με τη μουσική του Καρυοθραύστη.
  • Να αναγνωρίσουν και να εξοικειωθούν με βασικά μουσικά στοιχεία (ρυθμός, φόρμα, ένταση κ.τ.λ) μέσω της ενεργητικής ακρόασης.
  • Να αυτοσχεδιάσουν με κίνηση, ποδοκροτήματα (body percussion) και μουσικά όργανα.
  • Να μάθουν τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας.

ΥΛΙΚΑ

  • CD του Καρυοθραύστη. Αν δεν το έχετε υπάρχει δωρεάν σε αυτό τον σύνδεσμο   http://audio.elparazim.com/Tchaikovsky%20-%20The%20Nutcracker%20(Complete)/
  • CD Player
  • Προτζέκτορας
  • Καρτέλες με εικόνες του παραμυθιού
  • πλαστικά ποτήρια
  • πλαστικά πιάτα
  • μαντήλια
  • μουσικά όργανα τάξης

ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ


  • Ξεκινήστε διαβάζοντας το παραμύθι στους μαθητές σας. Χρησιμοποιήστε μια έκδοση με πολλή καλή εικονογράφηση και σύντομο περιεχόμενο. 

  • Έπειτα διαβάστε ξανά το παραμύθι βάζοντας χαρακτηριστικά αποσπάσματα από τη μουσική ανάλογα το σημείο του παραμυθιού που βρίσκεστε.

  • Αν θέλετε σκανάρετε τις εικόνες από το παραμύθι για να δημιουργήσετε ένα power point για καλύτερη ευκρίνεια.

  •  Οι εικόνες αυτές μπορούν να εκτυπωθούν και να πλαστικοποιηθούν. Αφού έχετε ολοκληρώσει την ανάγνωση ή και κάποιες δραστηριότητες, μπορείτε να τις μοιράσετε στα παιδιά και να τους ζητήσετε να τις βάλουν στη σωστή σειρά χωρίς μουσική υπόκρουση. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να δείτε αν οι μαθητές σας έχουν κατανοήσει την πλοκή και τη ροή του παραμυθιού.
Μπορείτε να διαβάσετε το παραμύθι μέσα από το Book Creator που δημιούργησε η συνάδελφος Κωνσταντίνα Κουκολίτσου



  • Επίσης τελειώνοντας αυτή την ενότητα, επιλέξτε και μοιράστε τις καρτέλες που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένο μουσικό απόσπασμα και ζητείστε από τα παιδιά να το αναγνωρίσουν δείχνοντας ή τοποθετώντας την αντίστοιχη καρτέλα σε σημείο που έχετε επιλέξει.

  • Τέλος μπορείτε να προβάλετε το παρακάτω βίντεο:


ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ


ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι παρακάτω δραστηριότητες μπορούν να πραγματοποιηθούν ανεξάρτητα και μεμονωμένα, χωρίς να αναφερθείτε στο παραμύθι. Επιλέξτε εκείνες τις δραστηριότητες που εξυπηρετούν κάθε φορά τους στόχους που βάζετε (ρυθμός, φόρμα, κ.τ.λ.).


March of the Toy Soldiers





ΠΗΓΕΣ: 

http://www.sansimera.gr/articles/583#ixzz3synXrQ5C

https://flmusiced.org/FLmusicApps/Sessions/Handouts/2012/FMEAChutesHdout2012.pdf

http://audio.elparazim.com/Tchaikovsky%20-%20The%20Nutcracker%20(Complete)/The%20Nutcracker%20Act%20I%20Study%20Guide%20-%20December%202011.pdf

Καραδήμου Λιατσου Π., Από την ακοή στην ακρόαση, εκδόσεις Ορφέως, Θεσσαλονίκη 2001, σ. 116.

Kleiner L., Kids can Listen, Kids can Move, edition Alfred, 2003 Music Rapsody, σ.17.

http://d16outft0soac8.cloudfront.net/uploadedFiles/Nutcracker%20Teacher's%20Notes.pdf

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ