Μπαλέτο σε δύο πράξεις και τρεις σκηνές του σπουδαίου Ρώσου συνθέτη Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι, σε λιμπρέτο του Μαριούς Πετιπά και χορογραφία των Μαριούς Πετιπά και Λεβ Ιβάνοφ. Είναι ένα από τα δημοφιλέστερα έργα στην ιστορία του μπαλέτου.
Ο Καρυοθραύστης βασίζεται στο παραμύθι του Γερμανού συγγραφέα E.T.A Hoffman "Ο Καρυοθραύστης και ο βασιλιάς των ποντικών" (1816). Το 1844 διασκευάστηκε από τον Αλέξανδρο Δουμά πατέρα. Η πρεμιέρα του Καρυοθραύστη δόθηκε το 1892.
Ο Καρυοθραύστης είναι από τις δημοφιλέστερες συνθέσεις του Τσαϊκόφσκι. Η μουσική του ανήκει στη Ρομαντική περίοδο και περιέχει πασίγνωστες μελωδίες (Overture, March,Trepak, Waltz of Flowers, Dance of the Sugar Plum Fairy). Αρκετά νωρίτερα από την πρεμιέρα του μπαλέτου, ο Τσαϊκόφσκι παρουσίασε μία εικοσάλεπτη ορχηστική σουίτα, με τα κυριότερα μουσικά θέματα του Καρυοθραύστη (Σουίτα Καρυοθραύστης, έργο 71α).
ΠΛΟΚΗ ΤΟΥ ΜΠΑΛΕΤΟΥ
Το έργο, που εκτυλίσσεται την παραμονή των Χριστουγέννων σ’ ένα σπίτι μιας μικρής γερμανικής πόλης, κινείται μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας.
Στην πρώτη πράξη, η μικρή Κλάρα δέχεται ένα δώρο από τον νονό της, τον δημοτικό σύμβουλο και παιχνιδοποιό Ντροσελμάγερ. Είναι ένας κινούμενος στρατιώτης, που λειτουργεί ως καρυοθραύστης. Όταν η γιορτή τελειώνει και οι καλεσμένοι φεύγουν, η Κλάρα μπαίνει στο ήσυχο σαλόνι για να κοιμίσει τον καρυοθραύστη. Καθώς το ρολόι χτυπά μεσάνυχτα, το κορίτσι αποκοιμάται και μεταφέρεται σε έναν παραμυθένιο κόσμο. Το Χριστουγεννιάτικο δέντρο μεγαλώνει μαγικά, όλα τα παιχνίδια, ανάμεσά τους και ο καρυοθραύστης, ζωντανεύουν και ρίχνονται στη μάχη με μεγάλα ποντίκια που εισβάλλουν στο δωμάτιο. Τελικά, ο καρυοθραύστης κερδίζει τη μάχη και μεταμορφώνεται σε έναν όμορφο πρίγκηπα.
Στη δεύτερη πράξη, η Κλάρα και ο πρίγκηπας - Καρυοθραύστης ξεκινούν για ένα μαγικό ταξίδι. Περνούν από τη Βασίλισσα του Χιονιού, αλλά και από τη χώρα των Ζαχαρωτών με τη νεράιδα Ζαχαρένια. Η Κλάρα δεν θέλει να αποχωριστεί τον Καρυοθραύστη της, όμως την ημέρα των Χριστουγέννων, καθώς ξυπνά κοντά στην οικογένειά της, το μόνο που κρατά στα χέρια της είναι ο Καρυοθραύστης, η κούκλα που της είχε χαρίσει ο νονός της.
ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ
- Να γνωρίσουν την ιστορία του Καρυοθραύστη,
- Να μάθουν, να παίξουν και να κινηθούν με τη μουσική του Καρυοθραύστη.
- Να αναγνωρίσουν και να εξοικειωθούν με βασικά μουσικά στοιχεία (ρυθμός, φόρμα, ένταση κ.τ.λ) μέσω της ενεργητικής ακρόασης.
- Να αυτοσχεδιάσουν με κίνηση, ποδοκροτήματα (body percussion) και μουσικά όργανα.
- Να μάθουν τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας.
ΥΛΙΚΑ
- CD του Καρυοθραύστη. Αν δεν το έχετε υπάρχει δωρεάν σε αυτό τον σύνδεσμο http://audio.elparazim.com/Tchaikovsky%20-%20The%20Nutcracker%20(Complete)/
- CD Player
- Προτζέκτορας
- Καρτέλες με εικόνες του παραμυθιού
- πλαστικά ποτήρια
- πλαστικά πιάτα
- μαντήλια
- μουσικά όργανα τάξης
ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
- Ξεκινήστε διαβάζοντας το παραμύθι στους μαθητές σας. Χρησιμοποιήστε μια έκδοση με πολλή καλή εικονογράφηση και σύντομο περιεχόμενο.
- Έπειτα διαβάστε ξανά το παραμύθι βάζοντας χαρακτηριστικά αποσπάσματα από τη μουσική ανάλογα το σημείο του παραμυθιού που βρίσκεστε.
- Αν θέλετε σκανάρετε τις εικόνες από το παραμύθι για να δημιουργήσετε ένα power point για καλύτερη ευκρίνεια.
- Οι εικόνες αυτές μπορούν να εκτυπωθούν και να πλαστικοποιηθούν. Αφού έχετε ολοκληρώσει την ανάγνωση ή και κάποιες δραστηριότητες, μπορείτε να τις μοιράσετε στα παιδιά και να τους ζητήσετε να τις βάλουν στη σωστή σειρά χωρίς μουσική υπόκρουση. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να δείτε αν οι μαθητές σας έχουν κατανοήσει την πλοκή και τη ροή του παραμυθιού.
Μπορείτε να διαβάσετε το παραμύθι μέσα από το Book Creator που δημιούργησε η συνάδελφος Κωνσταντίνα Κουκολίτσου
- Υπάρχει και το παρακάτω βίντεο με αφήγηση από παιδιά:
- Επίσης τελειώνοντας αυτή την ενότητα, επιλέξτε και μοιράστε τις καρτέλες που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένο μουσικό απόσπασμα και ζητείστε από τα παιδιά να το αναγνωρίσουν δείχνοντας ή τοποθετώντας την αντίστοιχη καρτέλα σε σημείο που έχετε επιλέξει.
- Τέλος μπορείτε να προβάλετε το παρακάτω βίντεο:
ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι παρακάτω δραστηριότητες μπορούν να πραγματοποιηθούν ανεξάρτητα και μεμονωμένα, χωρίς να αναφερθείτε στο παραμύθι. Επιλέξτε εκείνες τις δραστηριότητες που εξυπηρετούν κάθε φορά τους στόχους που βάζετε (ρυθμός, φόρμα, κ.τ.λ.).
March of the Toy Soldiers
http://paizomemousiki.blogspot.gr/2015/12/march-of-toy-soldiers.html
Κινέζικος Χορός
http://paizomemousiki.blogspot.gr/2015/12/blog-post_7.html
Κινέζικος Χορός
http://paizomemousiki.blogspot.gr/2015/12/blog-post_7.html
Dance of the Sugar Plum Fairy
http://paizomemousiki.blogspot.gr/2015/12/dance-of-sugar-plum-fairy.html
Trepak - Ρώσικος Χορός
http://paizomemousiki.blogspot.gr/2015/12/trepak.html
http://paizomemousiki.blogspot.gr/2015/12/dance-of-sugar-plum-fairy.html
Trepak - Ρώσικος Χορός
http://paizomemousiki.blogspot.gr/2015/12/trepak.html
ΠΗΓΕΣ:
http://www.sansimera.gr/articles/583#ixzz3synXrQ5C
https://flmusiced.org/FLmusicApps/Sessions/Handouts/2012/FMEAChutesHdout2012.pdf
http://audio.elparazim.com/Tchaikovsky%20-%20The%20Nutcracker%20(Complete)/The%20Nutcracker%20Act%20I%20Study%20Guide%20-%20December%202011.pdf
Καραδήμου Λιατσου Π., Από την ακοή στην ακρόαση, εκδόσεις Ορφέως, Θεσσαλονίκη 2001, σ. 116.
Kleiner L., Kids can Listen, Kids can Move, edition Alfred, 2003 Music Rapsody, σ.17.
http://d16outft0soac8.cloudfront.net/uploadedFiles/Nutcracker%20Teacher's%20Notes.pdf
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου