Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ΚΑΡΥΟΘΡΑΥΣΤΗΣ

    Μπαλέτο σε δύο πράξεις και τρεις σκηνές του σπουδαίου Ρώσου συνθέτη Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι, σε λιμπρέτο του Μαριούς Πετιπά και χορογραφία των Μαριούς Πετιπά και Λεβ Ιβάνοφ. Είναι ένα από τα δημοφιλέστερα έργα στην ιστορία του μπαλέτου.
    Ο Καρυοθραύστης βασίζεται στο παραμύθι του Γερμανού συγγραφέα E.T.A Hoffman "Ο Καρυοθραύστης και ο βασιλιάς των ποντικών" (1816). Το 1844 διασκευάστηκε από τον Αλέξανδρο Δουμά πατέρα. Η πρεμιέρα του Καρυοθραύστη δόθηκε το 1892.
    Ο Καρυοθραύστης είναι από τις δημοφιλέστερες συνθέσεις του Τσαϊκόφσκι. Η μουσική του ανήκει στη Ρομαντική περίοδο και περιέχει πασίγνωστες μελωδίες (Overture, March,Trepak, Waltz of Flowers, Dance of the Sugar Plum Fairy). Αρκετά νωρίτερα από την πρεμιέρα του μπαλέτου, ο Τσαϊκόφσκι παρουσίασε μία εικοσάλεπτη ορχηστική σουίτα, με τα κυριότερα μουσικά θέματα του Καρυοθραύστη (Σουίτα Καρυοθραύστης, έργο 71α).

ΠΛΟΚΗ ΤΟΥ ΜΠΑΛΕΤΟΥ


    Το έργο, που εκτυλίσσεται την παραμονή των Χριστουγέννων σ’ ένα σπίτι μιας μικρής γερμανικής πόλης, κινείται μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας.
    Στην πρώτη πράξη, η μικρή Κλάρα δέχεται ένα δώρο από τον νονό της, τον δημοτικό σύμβουλο και παιχνιδοποιό Ντροσελμάγερ. Είναι ένας κινούμενος στρατιώτης, που λειτουργεί ως καρυοθραύστης. Όταν η γιορτή τελειώνει και οι καλεσμένοι φεύγουν, η Κλάρα μπαίνει στο ήσυχο σαλόνι για να κοιμίσει τον καρυοθραύστη. Καθώς το ρολόι χτυπά μεσάνυχτα, το κορίτσι αποκοιμάται και μεταφέρεται σε έναν παραμυθένιο κόσμο. Το Χριστουγεννιάτικο δέντρο μεγαλώνει μαγικά, όλα τα παιχνίδια, ανάμεσά τους και ο καρυοθραύστης, ζωντανεύουν και ρίχνονται στη μάχη με μεγάλα ποντίκια που εισβάλλουν στο δωμάτιο. Τελικά, ο καρυοθραύστης κερδίζει τη μάχη και μεταμορφώνεται σε έναν όμορφο πρίγκηπα.
    Στη δεύτερη πράξη, η Κλάρα και ο πρίγκηπας - Καρυοθραύστης ξεκινούν για ένα μαγικό ταξίδι. Περνούν από τη Βασίλισσα του Χιονιού, αλλά και από τη χώρα των Ζαχαρωτών με τη νεράιδα Ζαχαρένια. Η Κλάρα δεν θέλει να αποχωριστεί τον Καρυοθραύστη της, όμως την ημέρα των Χριστουγέννων, καθώς ξυπνά κοντά στην οικογένειά της, το μόνο που κρατά στα χέρια της είναι ο Καρυοθραύστης, η κούκλα που της είχε χαρίσει ο νονός της.

ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ

  • Να γνωρίσουν την ιστορία του Καρυοθραύστη,
  • Να μάθουν, να παίξουν και να κινηθούν με τη μουσική του Καρυοθραύστη.
  • Να αναγνωρίσουν και να εξοικειωθούν με βασικά μουσικά στοιχεία (ρυθμός, φόρμα, ένταση κ.τ.λ) μέσω της ενεργητικής ακρόασης.
  • Να αυτοσχεδιάσουν με κίνηση, ποδοκροτήματα (body percussion) και μουσικά όργανα.
  • Να μάθουν τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας.

ΥΛΙΚΑ

  • CD του Καρυοθραύστη. Αν δεν το έχετε υπάρχει δωρεάν σε αυτό τον σύνδεσμο   http://audio.elparazim.com/Tchaikovsky%20-%20The%20Nutcracker%20(Complete)/
  • CD Player
  • Προτζέκτορας
  • Καρτέλες με εικόνες του παραμυθιού
  • πλαστικά ποτήρια
  • πλαστικά πιάτα
  • μαντήλια
  • μουσικά όργανα τάξης

ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ


  • Ξεκινήστε διαβάζοντας το παραμύθι στους μαθητές σας. Χρησιμοποιήστε μια έκδοση με πολλή καλή εικονογράφηση και σύντομο περιεχόμενο. 

  • Έπειτα διαβάστε ξανά το παραμύθι βάζοντας χαρακτηριστικά αποσπάσματα από τη μουσική ανάλογα το σημείο του παραμυθιού που βρίσκεστε.

  • Αν θέλετε σκανάρετε τις εικόνες από το παραμύθι για να δημιουργήσετε ένα power point για καλύτερη ευκρίνεια.

  •  Οι εικόνες αυτές μπορούν να εκτυπωθούν και να πλαστικοποιηθούν. Αφού έχετε ολοκληρώσει την ανάγνωση ή και κάποιες δραστηριότητες, μπορείτε να τις μοιράσετε στα παιδιά και να τους ζητήσετε να τις βάλουν στη σωστή σειρά χωρίς μουσική υπόκρουση. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να δείτε αν οι μαθητές σας έχουν κατανοήσει την πλοκή και τη ροή του παραμυθιού.

  • Υπάρχει και το παρακάτω βίντεο με αφήγηση από παιδιά:

  • Επίσης τελειώνοντας αυτή την ενότητα, επιλέξτε και μοιράστε τις καρτέλες που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένο μουσικό απόσπασμα και ζητείστε από τα παιδιά να το αναγνωρίσουν δείχνοντας ή τοποθετώντας την αντίστοιχη καρτέλα σε σημείο που έχετε επιλέξει.

  • Τέλος μπορείτε να προβάλετε το παρακάτω βίντεο:


ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ


ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι παρακάτω δραστηριότητες μπορούν να πραγματοποιηθούν ανεξάρτητα και μεμονωμένα, χωρίς να αναφερθείτε στο παραμύθι. Επιλέξτε εκείνες τις δραστηριότητες που εξυπηρετούν κάθε φορά τους στόχους που βάζετε (ρυθμός, φόρμα, κ.τ.λ.).


March of the Toy Soldiers




ΠΗΓΕΣ: 

http://www.sansimera.gr/articles/583#ixzz3synXrQ5C

https://flmusiced.org/FLmusicApps/Sessions/Handouts/2012/FMEAChutesHdout2012.pdf

http://audio.elparazim.com/Tchaikovsky%20-%20The%20Nutcracker%20(Complete)/The%20Nutcracker%20Act%20I%20Study%20Guide%20-%20December%202011.pdf

Καραδήμου Λιατσου Π., Από την ακοή στην ακρόαση, εκδόσεις Ορφέως, Θεσσαλονίκη 2001, σ. 116.

Kleiner L., Kids can Listen, Kids can Move, edition Alfred, 2003 Music Rapsody, σ.17.

http://d16outft0soac8.cloudfront.net/uploadedFiles/Nutcracker%20Teacher's%20Notes.pdf

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …