Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δραστηριότητες για βρέφη (6-9 μηνών)

Την περίοδο αυτή το βρέφος απολαμβάνει να ακούει προσεκτικά όλα τα είδη των ήχων του περιβάλλοντός του. Αρχίζει να δείχνει ενεργή αναγνώριση των μουσικών ήχων στρίβοντας το κεφάλι του ή το πρόσωπό του προς την πηγή της μουσικής. Η ασυνάρτητη ομιλία αυξάνεται, και περιλαμβάνει πλέον πιο ξεκάθαρα μουσικά χαρακτηριστικά. Καθώς τα βρέφη συνεχίζουν να πειραματίζονται με τη φωνή τους, η ασυνάρτητη ομιλία γίνεται η αγαπημένη τους ενασχόληση. Καθώς η ποικιλία του τόνου και της έντασης της φωνής τους διευρύνεται, αυτή η δραστηριότητα πλησιάζει να μοιάζει με τραγούδι. Μην εκπλαγείτε αν το βρέφος είναι σε θέση, σε κάποιο βαθμό, να επαναλάβει τη μελωδία που μόλις του τραγουδήσατε. Επίσης τα βρέφη απολαμβάνουν να παράγουν ήχους με οποιοδήποτε αντικείμενο είναι διαθέσιμο. Ο συντονισμός ματιού - χεριού στα βρέφη βελτιώνεται γρήγορα. Αγαπούν να χειρίζονται αντικείμενα και γοητεύονται από την νεοαποκτηθείσα ικανότητά τους να παράγουν ήχους με αντικείμενα. Θα χτυπήσουν ελαφρά ή δυνατά, ή θα κλοτσήσουν σχεδόν όλα τα αντικείμενα με τα οποία έρχονται σε επαφή, απολαμβάνοντας τους ήχους που παράγουν.

Καλλιτεχνική εργασία με τις πατούσες.

Υλικά: Κουδουνάκια για τους αστραγάλους.

Περιγραφή:

Κουνήστε απαλά τα κουδουνάκια αστραγάλων μπροστά στο μωρό για να τραβήξετε την προσοχή του. Δώστε του χρόνο για να τα εξετάσει. Στη συνέχει, τοποθετείστε τα κουδουνάκια στους αστραγάλους του μωρού. Παρατηρήστε τις αντιδράσεις του. Αν το μωρό φαίνεται καταπιεσμένο, αφαιρέστε τα κουδουνάκια. Μπορεί να θέλει αρχικά απλά να τα δει ή να τα πιάσει.

Σκοπός:

Αυτή η δραστηριότητα είναι ένας τρόπος εξάσκησης για τα πόδια του μωρού, που το προετοιμάζει για το έρπειν και το μπουσούλισμα. Προσφέρει ευκαιρίες για την κάμψη και την έκταση των ποδιών. Είναι επίσης μια αλληλεπιδραστική δραστηριότητα: "΄Όταν κουνάω τα πόδια μου τα κουδουνάκια ηχούν".

Παραλλαγή:

Πάρτε ένα "μαλακό" ζωάκι (παραγεμισμένο με αφρολέξ). Κρεμάστε μερικά κουδουνάκια επάνω του και δέστε το με χοντρό κορδονάκι ανάμεσα στα κάγκελα της κούνιας, έτσι ώστε να κρέμεται στο ύψος των ποδιών του μωρού. Το μωρό δεν μπορεί να φτάσει αυτό το δελεαστικό παιχνίδι με τα χέρια του, και έτσι τα πόδια γίνονται ο επόμενος καλύτερος δυνατός τρόπος για να παραχθεί το κουδούνισμα. Τα μωρά μπορεί να κλωτσούν έντονα. Ο ήχος των κουδουνιών θα είναι ένας παρακινητικός παράγοντας για να τεντώνει και να κλωτσάει το μωρό τα πόδια του.

Καθρέπτες με βρέφη

Υλικά: Ένας καθρέπτης χεριού.

Περιγραφή:

    Τοποθετήστε άνετα το μωρό στην αγκαλιά σας και δείξτε του τον καθρέπτη, έτσι ώστε νακιτάει μέσα σε αυτόν και να δει την εικόνα του. "Κοίτα, εδώ είναι ο/η ________. Που είναι ο/η _________;" Αφήστε το μωρό να δείξει την εικόνα του στον καθρέπτη. Η ερώτηση και η απάντηση μπορεί να γίνει τραγουδιστά. Πραγματοποιήστε τη δραστηριότητα σε διάφορες στιγμές και θα διαπιστώσετε ότι τα μωρά θα αρχίσουν να αναγνωρίζουν τον εαυτό τους. Μετά από ένα χρόνο σχεδόν, θα προσποιούνται ρόλους μπροστά στον καθρέπτη, θα παίρνουν πόζες και θα κάνουν γκριμάτσες.
    Σε αυτή τη δραστηριότητα μπορείτε να προσθέσετε την επίδειξη μελών του σώματος και να τα  ονομάζεται, εφόσον βεβαιωθείτε ότι το μωρό αναγνωρίζει το είδωλό του στον καθρέπτη ως σύνολο. Τα μέλη του σώματος μπορείτε να το υποδεικνύεται τραγουδιστά.
    Προσοχη! Αυτό το παιχνίδι είναι για δύο. Αν ο καθρέπτης σπάει εύκολα,μην τον αφήσετε στα χέρια του μωρού.

Αγγίζω και ονομάζω

Καθώς οι γονείς παίζουν αυτό το παιχνίδι με το μωρό τους, μπορούν να μιλούν τραγουδιστά αυτοσχεδιάζοντας.

Περιγραφή:

Αγγίξτε διάφορα μέλη του σώματος του μωρού και ονομάστε τα. Για παράδειγμα, "Αυτή είναι η μυτούλα του/της_____. Εδώ είναι η πατούσα του/της_______. Που είναι το χέρι του/της____; Εδώ είναι. Εδώ είναι το χεράκι σου!". Μετά αγγίξτε τα δικά σας μέλη του σώματος και κάντε το ίδιο. "Εδώ είναι η μύτη της μαμάς". Αν βρίσκονται κι άλλα άτομα κοντά, αγγίξτε και τις δικές τους μύτες, για παράδειγμα, "Εδώ είναι η μύτη του μπαμπά!".

Σκοπός:

Να αναπτυχθεί στα μωρά η αντίληψη του εαυτού τους και της εικόνας του σώματος τους, και να βοηθηθεί η κατανόηση της διαφοράς μεταξύ του εαυτού τους και των άλλων. Η δραστηριότητα φανερώνει, επίσης, συνδέσεις μεταξύ των αντικειμένων ή ενεργειών και λέξεων, συμπεριλαμβανομένων ονομάτων και αντωνυμιών. Παρόλο που είναι πολύ νωρίς για να χρησιμοποιήσουν τα μωρά τις λέξεις, θα μάθουν (μέσα από τέτοιου είδους δραστηριότητες) να αναγνωρίζουν λέξεις και το νόημά τους.

Παραλλαγές

Από τη στιγμή που το μωρό θα ξεκινήσει, μέσα από την εξάσκηση, να μαθαίνει τα ονόματα από κάποια μέλη του σώματος, προσπαθήστε να συμπεριλάβετε στο παιχνίδι και άλλα άτομα. Ρωτήστε "Που είναι το χέρι του/της_______; Που είναι το χέρι της μαμάς;".

Παιχνίδι με κουτάλια

Στα μωρά αρέσει να χτυπούν κουτάλια σε επιφάνειες ή και μεταξύ τους. Δώστε στο μωρό σας ένα ξύλινο κουτάλι ή από σιλικόνη και δείξτε του πως να το χτυπά σε διάφορες επιφάνειες (στο τραπέζι, στο πάτωμα, πάνω σε μια εφημερίδα κ.τ.λ.). Ρωτήστε το "Μπορείς να χτυπήσεις τα κουτάλια;" Όταν το καταφέρει κάντε ένα επιφώνημα ικανοποίησης και επιβράβευσης. Στην συνέχεια δώστε του και μια κατσαρόλα και δείξτε του πως ανακατεύουμε μέσα με την κουτάλα. Αυτή η δραστηριότητα απαιτεί ακριβή συντονισμό χεριών και ματιών.

Παιχνίδι με χορό

Δέστε μια μικρή κορδέλα στο κεφάλι από ένα κουκλάκι (μαλακό γεμισμένο με φελιζόλ). Δέστε στο δάχτυλό σας την κορδέλα, έτσι ώστε όταν κουνάτε το χέρι σας, αντίστοιχα θα κουνιέται και η κούκλα σαν να χορεύει. Καθώς κουνάτε την κούκλα, κάντε διάφορες κινήσεις πλάι πλάι, πάνω κάτω κ.τ.λ. Συγχρόνως τραγουδήστε το αγαπημένο του τραγούδι ή αυτοσχεδιάστε μια μελωδία μιλώντας για τις κινήσεις της κούκλας. Το μωρό σας θα ευχαριστηθεί πολύ αυτό το παιχνίδι και θα θέλει και εκείνο να δοκιμάσει να κάνει την κούκλα να χορεύει.

Ήχος εναντίον Ησυχίας

Η ησυχία είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι σε ότι αφορά τη δυνατότητα διάκρισης των ήχων. Όταν σε ένα δωμάτιο επικρατεί ησυχία, είναι πιο εύκολο να επικεντρωθούμε σε συγκεκριμένους ήχους. Αντίθετα όταν υπάρχει συνεχής φασαρία ή μουσική σαν υπόβαθρο, δεν είναι εύκολο να συγκεντρωθούμε σε άλλους ήχους του περιβάλλοντός μας. Κρατείστε λοιπόν το μωρό στην αγκαλιά σας καθώς ακούτε μουσική και χορέψτε στο ρυθμό της. Έπειτα σταματήστε τη μουσική και το χορό και κρατείστε το ήσυχα χωρίς να μιλάτε. Επαναλάβετε τη δραστηριότητα πολλές φορές ώστε σιγά σιγά το μωρό σας να αντιληφθεί τη διαφορά μεταξύ ήχου και ησυχίας.

Οικείοι ήχοι

Βοηθείστε το μωρό σας να αντιληφθεί τους ήχους του περιβάλλοντός του. Κάθε φορά που θέλετε να τραβήξετε την προσοχή του σε ένα συγκεκριμένο ήχο, ονομάστε τον. Για παράδειγμα ονομάστε το τηλέφωνο κάθε φορά που χτυπάει, τα βήματα, το τρεχούμενο νερό, το κουδούνι της πόρτας, την τηλεόραση κ.τ.λ. Επίσης καλό είναι κάθε φορά που ακούγεται κάποιος ήχος να δείχνετε προς την κατεύθυνση προέλευσής του. Κάντε μια βόλτα έξω στην πόλη και ονομάστε τους ήχους που ακούτε και βλέπετε. Ακούστε τα πουλιά, τα αυτοκίνητα, ένα αεροπλάνο που περνάει και ξανά δείξτε προς την κατεύθυνσή προέλευσής τους. Με αυτό τον τρόπο, βοηθάτε το μωρό σας να εστιάσει την προσοχή του σε συγκεκριμένους ήχους και κατευθύνσεις. Τέλος μπορείτε να το ρωτήσετε: "Άκουσες το τηλέφωνο;" Έπειτα σηκώστε το τηλέφωνο και πείτε: "Αυτό είναι το τηλέφωνο".

Συνθέτοντας Μουσική

Πάρτε ένα πλαστικό πιάτο και ένα κουτάλι και χτυπήστε το κουτάλι στο πιάτο αρκετές φορές. Έπειτα δώστε τα στο μωρό σας και βοηθείστε το να κάνει και εκείνο το ίδιο. Όσο το χτυπάει τραγουδήστε κάποιο τραγούδι που το αρέσει π.χ. Μια ωραία πεταλούδα, Αχ κουνελάκι κ.τ.λ. Όσο το μωρό σας χτυπάει το πιάτο, χτυπήστε ρυθμικά παλαμάκια στο τραγούδι που τραγουδάτε. Τα μωρά πραγματικά αγαπούν αυτό το παιχνίδι και μην εκπλαγείτε αν αργότερα το κάνουν μόνα τους.

Μουσική Ακρόαση

Η μουσική ακρόαση μπορεί να είναι μια πολύ ενεργητική δραστηριότητα καθώς και μια πολύ χαλαρωτική. Βάλτε διαφόρων ειδών μουσικές για να ακούσει το μωρό σας. Κρατείστε το αγκαλιά και χορέψτε μαζί του σε γρήγορη μουσική. Σε άλλη στιγμή κουνήστε ελαφριά το μωρό σας ακούγοντας απαλή μουσική π.χ. Η λίμνη των κύκνων.



Κάντε βήμα μαζί με το μωρό σας ακούγοντας κάποιο εμβατήριο ή κάποιο αντίστοιχο μουσικό κομμάτι π.χ. συνθέσεις του John Phillips Sousa.




Τέλος βάλτε το μωρό στην ποδιά σας και κουνηθείτε μαζί του με κάποια ενθουσιώδη και ζωντανή μουσική σύνθεση π.χ. ο Παγωτατζής.




Old MacDonald και το Κοκοράκι

Αγοράστε ένα σετ από πλαστικά ζωάκια. Δείξτε τα ζώα στο μωρό σας και ονομάστε τα, κάνοντας συγχρόνως και τη χαρακτηριστική φωνή του. Δώστε, ένα τη φορά, στο μωρό σας, πείτε το όνομά του και αφήστε το να το επεξεργαστεί. Τραγουδήστε του το τραγούδι Old MacDonald




ή το Κοκοράκι




και κάθε φορά που αναφέρετε ένα ζώο πιάστε το αντίστοιχο ζωάκι και δώστε το στο μωρό σας.

Τραγούδια και Ρουτίνα δραστηριοτήτων


Διαλέξτε 3 τραγούδια τα οποία αρέσουν στο μωρό σας π.χ. Φεγγαράκι μου λαμπρό, το Κοκοράκι και Μια ωραία πεταλούδα και συνδέστε τα με συγκεκριμένες ρουτίνες του μωρού σας. Για παράδειγμα τραγουδήστε το Φεγγαράκι μου λαμπρό όταν πρόκειται να βάλετε το μωρό σας για ύπνο, το Μια ωραία πεταλούδα την ώρα του μπάνιου και το Κοκοράκι την ώρα του φαγητού. Με αυτό τον τρόπο το μωρό σας θα ξέρει κάθε φορά που του τραγουδάτε ένα συγκεκριμένο τραγούδι τι πρόκειται να ακολουθήσει. Οι ρουτίνες είναι πολύ σημαντικές για το μωρό σας, το καθησυχάζουν και προσδίδουν σταθερότητα στο καθημερινό πρόγραμμά του. Τέλος με αυτό τον τρόπο βοηθάτε τα μωρά να αντιληφθούν τον κόσμο γύρω τους.


ΠΗΓΕΣ:

  • Edwars E. & Bayles K  & Ramsey (2010), Μουσική και Κίνηση, Ένας τρόπος ζωής για το μικρό παιδί, (επιμ.) Ζαχοπούλου Ε. (μετ.) Ζαχοπούλου Ε. & Κωνσταντινίδου Ε. University Studio Pres 2012.
  • Silberg J, Games to Play with Babies, Gryphon House inc, Lewiswille, 2001.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ