Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΚΑΡΥΟΘΡΑΥΣΤΗΣ - Κινέζικος χορός

ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ

  • Να μάθουν, να παίξουν και να κινηθούν με τη μουσική του Καρυοθραύστη.
  • Να αναγνωρίσουν και να εξοικειωθούν με βασικά μουσικά στοιχεία (ρυθμός, φόρμα, ένταση κ.τ.λ) μέσω της ενεργητικής ακρόασης.
  • Να αυτοσχεδιάσουν με κίνηση.
  • Να μάθουν για το φαγκότο, το φλάουτο και το πίκολο φλάουτο, καθώς και για τα έγχορδα της συμφωνικής ορχήστρας.

ΥΛΙΚΑ

  • CD του Καρυοθραύστη.
  • CD Player
  • Προτζέκτορας
  • Μεγάλος χώρος για κίνηση.
  • Μαντήλια.



Δραστηριότητα 1η:


Προβάλλετε στον προτζέκτορα ή μοιράστε σε φωτοτυπία τον παρακάτω οδηγό ακρόασης για καλύτερη κατανόηση κατά τη διάρκεια ακρόασης του αποσπάσματος.

http://faculty.weber.edu/tpriest/VisualListeningMaps/Chinese%20Dance.html


Δραστηριότητα 2η:


  • Εισαγωγή από το φαγκότο (2 μέτρα). Η μελωδία του φλάουτου διαρκεί 2 μέτρα (8 χρόνους) ακολουθεί ένα ρυθμικό σχόλιο από την ορχήστρα για άλλα 2 μέτρα και τελειώνει απότομα. 

  • Τα παιδιά αντιλαμβάνονται εύκολα την εναλλαγή των δύο στοιχείων και μπορούν να αποδώσουν τέλεια τον χορό. Μπορούν να περπατούν στη σειρά το ένα πίσω από το άλλο, με πολύ μικρά βήματα (σαν κινεζάκια) με το φλάουτο για 2 μέτρα (8 ή 16 βήματα) και στα επόμενα δύο μέτρα να κάνουν μεταβολή και να σκορπίζουν. 

  • Έπειτα, ξανασχηματίζουν σειρά και ξανασκορπίζουν στο τέλος.


Δραστηριότητα 3η:


  1. Σχηματίστε ένα κύκλο και χοροπηδάμε όσο διαρκεί ο ήχος του φαγκότου (2 μέτρα ή 8 χρόνους).
  2. Προχωρήστε 15 βήματα προς τα δεξιά και σταματήστε.
  3. Έπειτα προχωρήστε προς τα αριστερά 15 βήματα και σταματήστε.
  4. Προχωρήστε 7 βήματα (7 χρόνοι) προς το κέντρο του κύκλου, σταματήστε για 1 χρόνο και χτυπήστε 7 παλαμάκια (7 χρόνοι).
  5. Γυρίστε πίσω 7 βήματα (7 χρόνοι) ώστε να ανοίξει ξανά ο κύκλος, σταματήστε για 1 χρόνο και χτυπήστε τα πόδια στο πάτωμα (επί τόπου και εναλλάξ) για 7 χρόνους. Σταματήστε για ένα χρόνο και επαναλάβετε τις κινήσεις 2 και 3.
  6. Σηκώστε ψηλά τα χέρια σας και κουνήστε τα ρυθμικά αριστερά και δεξιά και κάντε υπόκλιση. 

Δραστηριότητα 4η:



Δραστηριότητα 5η:

https://vimeo.com/35842650


Δραστηριότητα 6η:

Στον σύνδεσμο κάτω από την εικόνα θα βρείτε μια εύκολη παρτιτούρα για πιάνο, εάν επιθυμείτε να το παίξετε στους μαθητές σας.


http://makingmusicfun.net/htm/f_printit_free_printable_sheet_music/chinese-dance-piano.htm

ΠΗΓΕΣ:


  • Καραδήμου Λιατσου Π., Από την ακοή στην ακρόαση, εκδόσεις Ορφέως, Θεσσαλονίκη 2001, σ. 116.
  • Kleiner L., Kids can Listen, Kids can Move, edition Alfred, 2003 Music Rapsody, σ.17.
  • You Tube και Vimeo.



Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …