Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δραστηριότητες για βρέφη (3-6 μηνών)

    Πολύ σύντομα μετά τη γέννησή τους, τα βρέφη ξεκινούν να εξερευνούν τον κόσμο γύρω τους. Όταν ακούν φωνές ψάχνουν την προέλευση του ήχου. Στην ηλικία των 3 μηνών περίπου, ανακουφίζονται με τη φωνή των γονέων τους και των ανθρώπων που τα φροντίζουν. Τα μωρά στρέφουν, συνήθως, τα μάτια και το κεφάλι τους προς την κατεύθυνση απ' την οποία έρχεται ο ήχος. Όταν είναι 4 μηνών περίπου, τα μωρά μπορεί να χρησιμοποιούν τις παλάμες και τις πατούσες τους για να χτυπήσουν ένα αγαπημένο παιχνίδι που παράγει έναν ευχάριστο ήχο. Αυτή η κίνηση είναι, αρχικά, ανακλαστική και τυχαία από τη φύση της, αλλά αν ο ήχος είναι ενδιαφέρον, ευχάριστος ή ακόμη και διασκεδαστικός, τα μωρά έχουν την τάση να επαναλαμβάνουν αυτή την κίνηση ξανά και ξανά. Επίσης τους αρέσει ο ήχος του γέλιου τους και τον επαναλαμβάνουν. Η ασυνάρτητη ομιλία αυξάνεται, ενώ η φωνή των μωρών συχνά προκαλείται όταν ακούν τους γονείς τους να τους τραγουδούν ή να τους μιλούν.


Τραγούδι με ονόματα

Τοποθετείστε το μωρό κάπου άνετα (μπορείτε να το ξαπλώσετε κοντά σας, να το κρατάτε στην ποδιά σας ή να κάθετε στο ριλάξ) έχοντας οπτική επαφή με το πρόσωπό σας. Επιλέξτε ένα τραγούδι που σας αρέσει και προσωποποιήστε τους στίχους του αναφέροντας, όσο πιο συχνά μπορείτε, το όνομα του μωρού σας 

π.χ. Πάει ο λαγός να πιει νερό στου ......... το λαιμό.

      Τίλι, τίλι, τιλιλάκια και κλωστές και κουβαράκια στου .......... τ'αυτάκια

Ήταν δυο παιδάκια

Καθήστε σε μια καρέκλα και πάρτε το μωρό στα γόνατά σας. Με το δεξί σας χέρι πιάστε το δεξί πόδι του μωρού και με το αριστερό σας χέρι το αριστερό του πόδι. Τραγουδώντας κουνήστε ρυθμικά τα πόδια του σταυρώνοντάς τα εναλλάξ. Στο "πιάστηκαν, τσακώθηκαν", βάλτε τα δυο του πόδια να "τσακώνονται". Μπορείτε να μπλέξετε μαζί και τα χέρια σας, να αφήσετε τα πόδια του και να πάνε στο σώμα του μωρού και να το γαργαλήσετε.

Ήταν δυο παιδάκια
δυο καλά αδελφάκια
το 'να πάει στο μύλο
τ' άλλο πάει στ' αμπέλι
το 'να έχει κουλούρα
τ' άλλο έχει σταφίδα
Όχι, δε σου δίνω.
Ούτ' εγώ σου δίνω.
Πιάστηκαν, τσακώθηκαν
και κουτσομαδήθηκαν, κουτσομαδήθηκαν, κουτσομαδήθηκαν...

Ταχταρίσματα

Καθίστε το μωρό σας στο ένα ή και στα δύο γόνατά σας και κρατήστε με τα χέρια σας τον κορμό του από το ύψος της μασχάλης. Τραγουδήστε ρυθμικά τα παρακάτω ταχταρίσματα κουνώντας συγχρόνως τα πόδια σας ελαφρά πάνω - κάτω (μπορείτε να τοποθετήσετε το μωρό έτσι ώστε να σας κοιτάζει και αργότερα να το γυρίσετε ώστε να κοιτάει μπροστά).

Κούπεπε - κούπεπε
ο μπαμπάς του έρχεται
να του φέρει κάτι τι
λουκουμάκια στο χαρτί

Νταχτιρντί και νταχτιρντάκια
του/της .......  μου τ΄αυτάκια
τα ματάκια, τα φρυδάκια
και τ΄αφράτα μαγουλάκια

Όπα όπα να πηδούμε
να προβάλει να το δούμε 
και χορεύει μπρος και πίσω
και πως να μην το αγαπήσω
κάν' την έτσι κι έτσι
την ψιλή λιγνή σου μέση.

Το παιδί θέλει χορό
τα βιολιά δεν είναι εδώ
κι όποιος πάει να τα φέρει
δέκα τάλιρα στο χέρι
ταχτιρντί του λέγανε 
και μου το παντρεύανε
και του δίνανε προικιά
ένα κόσκινο φλουριά.

Τρέχα αλογάκι (χοπ χοπ χοπ)

Μπορείτε να πείτε τα παρακάτω στιχάκια καθώς θα ταχταρίζετε πάνω στα γόνατά σας το μωρό. Ακόμη μια θέση είναι να καθίσετε σταυροπόδι και στο επάνω σας πόδι, στην καμάρα που σχηματίζει η κνήμη με το πέλμα του ποδιού, να βάλετε το μωρό να καθίσει με ανοιχτά πόδια και να το κουνάτε πάνω κάτω.

Χοπ χοπ χοπ τρέχα αλογατάκι
πάρε εμένα το παιδάκι στην περήφανή σου ράχη
τρέχα αλογατάκι χοπ χοπ χοπ

Χοπ χοπ χοπ τρέχα αλογατάκι
στο λαιμό το κουδουνάκι τίγκι τίγκι τάκι
τρέχα αλογατάκι χοπ χοπ χοπ

Χοπ χοπ χοπ τρέχα αλογατάκι
πήδα τώρα το χαντάκι
για να πάμε στο σπιτάκι
τρέχα αλογατάκι χοπ χοπ χοπ

Η μικρή αράχνη






Βγάλτε τα ρούχα του μωρού σας (αν η εποχή του χρόνου και η θερμοκρασία του περιβάλλοντος το επιτρέπει) και βάλτε το μωρό στην αγκαλιά σας ή στο ριλάξ του. Τραγουδήστε το τραγούδι και κάντε τις αντίστοιχες κινήσεις..

Η μικρή αράχνη με κόπο ανεβαίνει (περπατήστε με τα δάχτυλά σας στο σώμα του μωρού σας - από την κοιλιά μέχρι το πηγούνι)

Πέφτει η βροχή και ξανακατεβαίνει (χτυπήστε ελαφρά τα δάχτυλά σας σαν να πέφτει η βροχή ενώ συγχρόνως τα κατεβάζετε πάλι στην κοιλιά του)

Βγαίνει ο ήλιος στεγνώνει τη βροχή (πατήστε ελαφρά την κοιλιά του μωρού με την παλάμη σας για να τη "στεγνώσετε")

Και η μικρή αράχνη αρχίζει απ' την αρχή (περπατήστε ξανά με τα δάχτυλά σας στο σώμα του μωρού σας - από την κοιλιά μέχρι το πηγούνι)

Αν θέλετε μπορείτε να δοκιμάστε και τις παρακάτω κινήσεις:




Βγαίνει η βαρκούλα

Τοποθετείστε το μωρό σας σε μια επιφάνεια που δεν γλιστράει (π.χ. χαλί), καθίστε μπροστά του κοιτώντας το και βάλτε τους αντίχειρές σας στα χέρια του. Απαλά σηκώστε το μωρό σας σε καθιστή θέση και έπειτα τραγουδήστε το τραγούδι  λικνίζοντάς το μπρος πίσω κάνοντας τη "βαρκούλα".





Που είναι ο ήχος;

Δώστε στο μωρό σας μια κουδουνίστρα και βοηθήστε το να την κουνήσει. Παρατηρήστε αν μπορεί να την κουνήσει μόνο του. Στην συνέχεια δώστε τη κουδουνίστρα στο άλλο του χέρι και ακολουθήστε την ίδια διαδικασία. Δείτε αν μπορεί να εστιάσει με τα μάτια του στην πηγή από όπου προέρχεται ο ήχος. Έπειτα πάρτε την κουδουνίστρα στα χέρια σας και καθώς την κουνάτε πείτε: "κούνα κουδουνίστρα κούνα". Δώστε ξανά την κουδουνίστρα στο μωρό σας και επαναλάβετε τα λόγια αυτά καθώς την κουνάει. Επαναλάβετε το παιχνίδι πολλές φορές έτσι ώστε το μωρό να συνειδητοποιήσει ότι κουνώντας το χέρι του παράγεται ο ήχος από την κουδουνίστρα.

Αστείοι Ήχοι

Καθίστε το μωρό στα πόδια σας ή ξαπλώστε το και κάντε αστείους ήχους με το στόμα σας. Οι γκριμάτσες του προσώπου σας και οι ήχοι που παράγετε θα κάνουν το μωρό σας να γελάσει και θα προσπαθήσει να σας μιμηθεί.

Μιλάω τραγουδώντας

Τραγουδήστε στο μωρό σας για οτιδήποτε. Μην αρκεστείτε στα γνωστά παιδικά τραγούδια. Βγάλτε αυτοσχέδιες μελωδίες και στίχους. Ότι θέλετε να του πείτε απλά τραγουδήστε το, δεν είναι ανάγκη οι στίχοι να έχουν ομοιοκαταληξία.



ΠΗΓΕΣ:

  • Edwars e. & Bayles K  & Ramsey (2010), Μουσική και Κίνηση, Ένας τρόπος ζωής για το μικρό παιδί, (επιμ.) Ζαχοπούλου Ε. (μετ.) Ζαχοπούλου Ε. & Κωνσταντινίδου Ε. University Studio Pres 2012.
  • Στάμου Λ, (2009), «Μουσική μελέτη από κούνια, Η έρευνα της μουσικής συμπεριφοράς βρεφών και νηπίων» Πρακτικά 6ου Διεθνούς Συνεδρίου της Ε.Ε.Μ.Ε. Μουσική Παιδεύει Εκπαιδεύει Αθήνα.
  • Silberg J., Games to play with your baby, Edition gryphon house, 2001 Lewisville, NC.
  • Warner P., Baby Play & Learn 160 Games and Learning Activities for the firsy three years, Edition Meadowbrook Press, 1999 New York.
  • Ντζούφρα Μ., Παιδικά και σχολικά τραγούδια, εκδόσεις Μελωδία, Αθήνα 2006.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …