Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΡΥΘΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

    



 Το παρακάτω παιχνίδι μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν μια επαναληπτική δραστηριότητα αφού έχετε διδάξει στους μαθητές σας τα ρυθμικά στοιχεία (απλά και σύνθετα). Έτσι έχετε τη δυνατότητα να διαπιστώσετε αν οι μαθητές σας μπορούν να αναγνωρίσουν και να αποδώσουν σωστά ρυθμικά μοτίβα, χωρίς το άγχος της εξέτασης ή ενός διαγωνίσματος.



Προετοιμασία


  1. Τυπώστε αριθμημένα ρυθμικά μοτίβα 2 μέτρων (6 ή 8 διαφορετικά μεταξύ τους) σε μια Α4 κόλλα χαρτιού.
  2. Βγάλτε φωτοτυπίες, μία για κάθε μαθητή.
  3. Κάνετε πλαστικοποίηση για να μην καταστραφούν από την χρήση.
  4. Κόψτε τα ρυθμικά μοτίβα των δύο μέτρων ξεχωριστά σε καρτέλες.
  5. Τοποθετείστε τα σε ένα φάκελο (αντιστοιχεί ένας φάκελος σε κάθε μαθητή).
  6. Βεβαιωθείτε ότι οι μαθητές σας μπορούν να διαβάσουν τα ρυθμικά μοτίβα που έχετε επιλέξει.

Πορεία Παιχνιδιού

  1. Διαλέξτε 2 καρτέλες και πείτε στους μαθητές σας να τις τοποθετήσουν μπροστά τους.
  2. Παίξτε με παλαμάκια το ρυθμό της μιας καρτέλας. Ζητείστε από τους μαθητές σας να τον αναγνωρίσουν και να επιλέξουν μια από τις δύο καρτέλες που έχουν μπροστά τους.
  3. Παίξτε όλοι μαζί το ρυθμικό μοτίβο.
  4. Στη συνέχεια επιλέξτε 3 καρτέλες και ακολουθείστε την ίδια διαδικασία.
  5. Συνεχίστε προσθέτοντας κάρτες μέχρι να τις έχουν όλες μπροστά τους.
  6. Σε δεύτερο επίπεδο αντί να παίζετε παλαμάκια μπορείτε να παίζετε κάποιο κρουστό όργανο (π.χ. τύμπανο).
  7. Σε τρίτο επίπεδο παίξτε τα ρυθμικά μοτίβα στο πιάνο ή αρμόνιο της τάξης. Χρησιμοποιήστε επίσης και ρυθμικά μοτίβα που περιέχουν μισά και ολόκληρα (έχουν δηλαδή διάρκεια).

Τη φωτοτυπία με τα ρυθμικά μοτίβα μπορείτε να τη βρείτε εδώ: http://banddirectorstalkshop.com/wp-content/uploads/2016/01/Rhythm_Envelope_Game.pdf

Για αρχή όμως θεωρώ ότι είναι λίγο δύσκολα γι' αυτό σας προτείνω να ξεκινήσετε με απλά ρυθμικά μοτίβα τετάρτων και ογδόων. Καρτέλες θα βρείτε εδώ: https://laytonmusic.wordpress.com/2007/12/19/rhythm-flashcards/.

Καθώς και καρτέλες ρυθμικών στοιχείων στη σελίδα 41 του βιβλίου εργασιών της Β' Δημοτικού. (http://www.pi-schools.gr/books/dimotiko/mousiki_b/ergas_1_60.pdf)


ΠΗΓΗ:

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …