Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δραστηριότητες για βρέφη (9 - 12 μηνών)

Το μωρό σας ανακαλύπτει τον κόσμο
    Tο μωρό σας είναι γεμάτο περιέργεια για όλα. Ξεκινάει να ελέγχει το σώμα του με το να μπουσουλάει, να σκαρφαλώνει, και προσπαθεί να περπατήσει με την βοήθεια αντικειμένων για στηρίγματα. Κοντεύει να κάνει τα πρώτα του βήματα. Στην ηλικία 9-12 μηνών ξεκινάει να φέρνει τα πάντα στο στόμα του, να πιάνει γερά τα αντικείμενα και να σας κάνει ξεκάθαρο τι του αρέσει και τι όχι. Το μωρό σας θα σας κάνει την καλύτερη παρέα στις εξωτερικές σας δουλειές. Θα παρατηρεί τον κόσμο και θα απολαμβάνει την βόλτα του μαζί σας όσο τίποτα.
    Όσο το μωρό σας ανακαλύπτει τον κόσμο μέσα από την δράση, θυμηθείτε να του μιλάτε για το περιβάλλον του. Κατονομάστε αντικείμενα όπως «μπάνιο» ή «μάτια – στόμα – μύτη» και ακούστε την απάντηση του. Το μωρό σας είναι έτοιμο να δεχτεί απλές οδηγίες όπως «κάτσε κάτω»  «σταμάτα» ή «έλα εδώ». Σταδιακά θα αρχίσει να λέει λέξεις τις οποίες μπορείτε να αναγνωρίσετε όπως «μαμά» «μπαμπά».
    Μην ξεχάσετε να χαμογελάσετε και να το παινέψετε για τα μικρά αυτά πράγματα που κάνει όπως όταν μαθαίνει κάτι καινούργιο ή όταν κάνει κάτι καλά! Θα μαθαίνει μεγάλα και μικρά πράγματα κάθε μέρα. Στην ηλικία των 9-12 μηνών θα αρχίσει να ενδιαφέρεται για τις λεπτομέρειες και να χρησιμοποιεί μεμονωμένα τα δάχτυλα του. Θα ρίχνει επίτηδες τα αντικείμενα του κάτω όχι για να σας κοροϊδέψει αλλά γιατί του αρέσει να ακούει τους ήχους που κάνουν.
    Το μωρό σε αυτή τη φάση κατανοεί τη γλώσσα ακόμα κι αν δε μιλάει και προσπαθεί να επικοινωνήσει με κάθε τρόπο, αντλώντας μεγάλη ευχαρίστηση όταν παίζει μαζί σας. Συμπεριφέρεται σαν μεγάλο παιδί και προσπαθεί να σας μιμηθεί ό,τι κι αν κάνετε. Είναι γεμάτο ζωντάνια κι ενέργεια κι έχει ανάγκη από αγάπη και στοργή, πράγμα που αντλεί και από την αλληλεπίδραση που εξασφαλίζει το παιχνίδι μαζί σας.

    Με τη μουσική οργανώνεται ο ρυθμός της γλώσσας. Τα μωρά έχουν γονίδια που τα βοηθούν να μάθουν μουσική και άρα του ρυθμούς από τα παιδικά τραγουδάκια αμέσως.
    Επίσης βελτιώνεται η μελλοντική ικανότητα του μωρού να σκέφτεται αφηρημένα και να υπολογίζει το χώρο. Το να ακούει την πηγή του ήχου και να αναζητά την πηγή του είναι ένα καλό παιχνίδι για να αναπτύξετε την ακουστική προσοχή.
    Τέλος, κάθε μουσική εμπειρία αυξάνει και βελτιώνει την αντίληψη για το χώρο, τη λογική και τη μαθηματική σκέψη.

Αναζητώντας τον κρυμμένο... ήχο

Πρόκειται για μια παραλλαγή του παιχνιδιού της εξαφάνισης το οποίο περιλαμβάνει και ακουστικό ερέθισμα. Πάρτε ένα μουσικό παιχνίδι, κουρδίστε το και κρύψτε το κάτω από ένα μαξιλάρι.
  • Πείτε «Μα που είναι η μουσική;».
  • Καθώς το μωρό θα κατευθύνεται προς τον ήχο, ενθαρρύνετε την αναζήτησή του.
  • Μόλις πλησιάσει κοντά, σηκώστε το μαξιλάρι και πείτε «Νάτο!».
  • Επαναλάβετε αφήνοντας την επόμενη φορά το μωρό να σηκώσει το μαξιλάρι.

Ο μικρός τυμπανιστής

Τα μωρά αγαπούν να χτυπούν αντικείμενα σε επιφάνειες καθώς και μεταξύ τους.
  • Βάλτε το μωρό στο καρεκλάκι του φαγητού και δώστε του ένα κουτάλι.
  • Ξεκινήστε να χτυπάτε εσείς με το κουτάλι το τραπέζι κι εκείνο θα σας μιμηθεί.
  • Στη συνέχεια, πείτε ένα τραγουδάκι και χτυπήστε στο ρυθμό του τραγουδιού.
  • Τραγουδήστε και χτυπήστε πιο γρήγορα.
  • Τραγουδήστε και χτυπήστε πιο σιγά.
  • Το μωρό θα απολαμβάνει να βλέπει πως χτυπάτε μια πιο γρήγορα και μια πιο σιγά. Μπορεί να μην καταφέρει να κάνει το ίδιο, όμως θα καταλάβει την έννοια του γρήγορα και του αργά.


Λέξεις κλειδιά

Τα τραγούδια που συνοδεύονται από κινητικές δραστηριότητες βοηθούν στην ανάπτυξη του λόγου. Παίξτε με τη φωνή σας -αυτό αρέσει πολύ στο μωρό. Η μελωδία στην ομιλία το βοηθά να μάθει πώς να χρησιμοποιεί πιο αποτελεσματικά τη γλώσσα.
  • Επιλέξτε ένα αγαπημένο τραγουδάκι.
  • Τραγουδήστε το κρατώντας τα χεράκια του μωρού.
  • Μόλις πείτε την τελευταία λέξη δώστε έμφαση και χτυπήστε τα χεράκια. Π.χ.:
  • «Αχ κουνελάκι-κουνελάκι ξύλο που θα το ΦΑΣ (χτυπήστε παλαμάκια).
  • Μέσα στο ξένο περιβολάκι τρύπες να μην ΤΡΥΠΑΣ (χτυπήστε παλαμάκια)
  • Μη μου σουφρώνεις τη μυτούλα, μη μου κουνάς Τ’ ΑΥΤΙΑ (χτυπήστε παλαμάκια).»

Παρέλαση από Ήχους

Δεν είναι ανάγκη όλη την ώρα να μιλάτε, να παίζετε και να διαβάζετε στο μωρό σας. Μερικές φορές χρειάζεται απλά να κάθεστε και να αφουγκράζεστε και να παρατηρείτε μαζί του τι συμβαίνει γύρω σας. Για παράδειγμα μπορείτε να βγείτε έξω και να ακούσετε τα πουλιά που κελαηδούν, τα αυτοκίνητα και τις μηχανές που περνούν κ.τ.λ. Τραβήξτε την προσοχή του και δείξτε στην κατεύθυνση από όπου προέρχεται ο ήχος. Έπειτα μιμηθείτε τον ήχο που μόλις ακούστηκε.

Χαρούμενο Ξυλόφωνο ή Πιανάκι

Αγοράστε ένα ξυλόφωνο ή ένα παιδικό ηλεκτρικό πιανάκι. Χτυπώντας το το μωρό σας θα ανακαλύψει τις νότες, καθώς θα παίζει τυχαία, σιγά σιγά όμως το εισάγετε στην έννοια της κλίμακας. Εν καιρώ θα παίζει τις νότες με τη σειρά προς τα πάνω και προς τα κάτω.

Τραγούδια με θέμα τα ζώα

Τραγουδήστε με το μωρό σας τραγούδια με θέμα τα ζώα και έπειτα μιμηθείτε τη φωνή τους και τον τρόπο που κινούνται.

Το ελεφαντάκι




Το κοκοράκι


Μια ωραία πεταλούδα


Μια γίδα μια φορά



Τραγούδια με τα μέρη του σώματος

Το μωρό σας ακόμη μπορεί να μην μπορεί να πει στόμα, μύτη, πόδια κ.τ.λ., όμως το πιθανότερο είναι ότι θα μπορεί να δείξει όταν το ζητάτε το σωστό σημείο του σώματός του. Μπορείτε μάλιστα τραγουδώντας τα παρακάτω τραγούδια να ακουμπάτε με τα χέρια σας το μέρος του σώματός του, που αναφέρεται κάθε φορά.

Κεφάλι Ώμοι Γόνατα και Πόδια


Χόκι Πόκι




ΠΗΓΕΣ:
Masi S., Wendy & Leiderman C., Roni, Gymboree Baby Play 100 fun-filed activities to maximize your baby's otential, Creative Publishing International, 
Warner, Penny, ( 1999), Baby Play and Learn 160 Games and Learning Activities fir the First Three Years, New York: Meadowbrook Press. 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …