Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο Βασιλιάς Αργός και η Αρκούδα

Στόχοι - Σκοποί:

Οι μαθητές θα πρέπει:

  • Να αποδίδουν με κινήσεις την ταχύτητα της μουσικής.
  • Να κατανοήσουν την έννοια της ταχύτητας της μουσικής (ρυθμική αγωγή).
  • Να αναπτύξουν την ικανότητα ελέγχου της διάρκειας των ήχων.
  • Να ερευνήσουν, να επιλέξουν και να συνδυάσουν ήχους που παράγονται από τα μουσικά όργανα, για να δημιουργήσουν απλές συνθέσεις μουσικής επένδυσης.

Υλικά:

  • Μουσικά όργανα τάξης
  • cd player
Χρόνος:

1-2 διδακτικές ώρες.

Πορεία διδασκαλίας:

Δραστηριότητα 1η:

  • Διαβάζουμε στα παιδιά την ηχοϊστορία


  •  Τα προτρέπουμε να επαναλάβουν τα λόγια του βασιλιά με συγκεκριμένη ταχύτητα, αλλά και να τον μιμηθούν.
  • Ξεκινάμε να αποδίδουμε με τη φωνή και με ήχους του σώματος την πορεία της ιστορίας.
Δείγμα ηχογράφησης:


  • Στην συνέχεια μοιράζουμε κρουστά μουσικά όργανα και τα χρησιμοποιούμε ανάλογα με τις οδηγίες που δίνονται στο παραπάνω κείμενο.
  • Τέλος ηχογραφούμε το αποτέλεσμα της προσπάθειας των παιδιών και συζητάμε μαζί τους για τις εντυπώσεις τους.

Δείγμα ηχογράφησης:


Δραστηριότητα 2η:

Μουσική ακρόαση: Χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες: στους κυνηγούς και τις αρκούδες. Επιλέγουμε δύο ηχητικά αποσπάσματα σε γρήγορη (κυνηγοί) και σε αργή ταχύτητα (αρκούδες). Προτρέπουμε τα παιδιά να αποδώσουν σωστά τις κινήσεις του ρόλου που υποδὐονται, ανάλογα με το τι ακούν κάθε φορά. Προσεγγίζοντας εμπειρικά τη γρήγορη και την αργή ταχύτητα, επαναλαμβάνουμε την ίδια δραστηριότητα χτυπώντας τέταρτα και όγδοα στο χειροτύμπανο.

Δραστηριότητα 3η:

Μουσική δημιουργία και εκτέλεση: 

  • Τα παιδιά είναι σκορπισμένα στον χώρο. Επιλέγουμε ένα παιδί για να παίξει τον βασιλιά Αργό φορώντας ένα στέμμα (το οποίο έχουμε κατασκευάσει από πριν) και του ζητάμε να περπατά σύμφωνα με την ταχύτητα της μουσικής που έχουμε επιλέξει ή παίζουμε οι ίδιοι. Στο τέλος κάθε φράσης το παιδί πρέπει να σταθεί μπροστά από ένα άλλο παιδί που εκείνο επιλέγει ή βρίσκεται κοντά του, να σκύψει το κεφάλι και να ρίξει το στέμμα στα ανοιχτά χέρια του παιδιού. Οι ρόλοι αντιστρέφονται μόλις το στέμμα πέσει στα χέρια του παιδιού. 

  • Μπορούμε να επιλέξουμε να ταυτίσουμε δύο ρυθμικά κρουστά της τάξης με τους ήρωες της ηχοϊστορίας: χειροτύμπανο για τον βασιλιά και κουδουνάκια για την αρκούδα. Όταν ακούγεται το χειροτύμπανο, τα παιδιά παριστάνουν τον βασιλιά, όταν ακούγονται τα κουδουνάκια, την αρκούδα. Οι ρόλοι μπορούν να ενισχυθούν και από τους «μουσικούς» που θα παίζουν τα συγκεκριμένα όργανα.

Δραστηριότητα 4η:

Προαιρετικά - συμπληρωματικά μπορούμε να κάνουμε τις εργασίες στο βιβλίο μαθητή της Α΄ δημοτικού σ. 13. 










ΣΗΜΕΙΩΣΗ

Την περίοδο της καραντίνας έγιναν πολλές αξιόλογες προσπάθειες από εκπαιδευτικούς μουσικής και με πολύ μεράκι δημιούργησαν εξ αποστάσεως μαθήματα.

Δύο από αυτές τις προσπάθειες έγιναν για την ηχοιστορία "Ο Βασιλιάς Αργός και η Αρκούδα"

Ακολουθείστε τους συνδέσμους για να μεταφερθείτε στην εφαρμογή Book Creator

 Από τις εκπαιδευτικούς μουσικής Τσούτσου Ελευθερία και Ανθοπούλου Βάσω:

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ