Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο Βασιλιάς Αργός και η Αρκούδα

Στόχοι - Σκοποί:

Οι μαθητές θα πρέπει:

  • Να αποδίδουν με κινήσεις την ταχύτητα της μουσικής.
  • Να κατανοήσουν την έννοια της ταχύτητας της μουσικής (ρυθμική αγωγή).
  • Να αναπτύξουν την ικανότητα ελέγχου της διάρκειας των ήχων.
  • Να ερευνήσουν, να επιλέξουν και να συνδυάσουν ήχους που παράγονται από τα μουσικά όργανα, για να δημιουργήσουν απλές συνθέσεις μουσικής επένδυσης.

Υλικά:

  • Μουσικά όργανα τάξης
  • cd player
Χρόνος:

1-2 διδακτικές ώρες.

Πορεία διδασκαλίας:

Δραστηριότητα 1η:

  • Διαβάζουμε στα παιδιά την ηχοϊστορία


  •  Τα προτρέπουμε να επαναλάβουν τα λόγια του βασιλιά με συγκεκριμένη ταχύτητα, αλλά και να τον μιμηθούν.
  • Ξεκινάμε να αποδίδουμε με τη φωνή και με ήχους του σώματος την πορεία της ιστορίας.
Δείγμα ηχογράφησης:


  • Στην συνέχεια μοιράζουμε κρουστά μουσικά όργανα και τα χρησιμοποιούμε ανάλογα με τις οδηγίες που δίνονται στο παραπάνω κείμενο.
  • Τέλος ηχογραφούμε το αποτέλεσμα της προσπάθειας των παιδιών και συζητάμε μαζί τους για τις εντυπώσεις τους.

Δείγμα ηχογράφησης:


Δραστηριότητα 2η:

Μουσική ακρόαση: Χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες: στους κυνηγούς και τις αρκούδες. Επιλέγουμε δύο ηχητικά αποσπάσματα σε γρήγορη (κυνηγοί) και σε αργή ταχύτητα (αρκούδες). Προτρέπουμε τα παιδιά να αποδώσουν σωστά τις κινήσεις του ρόλου που υποδὐονται, ανάλογα με το τι ακούν κάθε φορά. Προσεγγίζοντας εμπειρικά τη γρήγορη και την αργή ταχύτητα, επαναλαμβάνουμε την ίδια δραστηριότητα χτυπώντας τέταρτα και όγδοα στο χειροτύμπανο.

Δραστηριότητα 3η:

Μουσική δημιουργία και εκτέλεση: 

  • Τα παιδιά είναι σκορπισμένα στον χώρο. Επιλέγουμε ένα παιδί για να παίξει τον βασιλιά Αργό φορώντας ένα στέμμα (το οποίο έχουμε κατασκευάσει από πριν) και του ζητάμε να περπατά σύμφωνα με την ταχύτητα της μουσικής που έχουμε επιλέξει ή παίζουμε οι ίδιοι. Στο τέλος κάθε φράσης το παιδί πρέπει να σταθεί μπροστά από ένα άλλο παιδί που εκείνο επιλέγει ή βρίσκεται κοντά του, να σκύψει το κεφάλι και να ρίξει το στέμμα στα ανοιχτά χέρια του παιδιού. Οι ρόλοι αντιστρέφονται μόλις το στέμμα πέσει στα χέρια του παιδιού. 

  • Μπορούμε να επιλέξουμε να ταυτίσουμε δύο ρυθμικά κρουστά της τάξης με τους ήρωες της ηχοϊστορίας: χειροτύμπανο για τον βασιλιά και κουδουνάκια για την αρκούδα. Όταν ακούγεται το χειροτύμπανο, τα παιδιά παριστάνουν τον βασιλιά, όταν ακούγονται τα κουδουνάκια, την αρκούδα. Οι ρόλοι μπορούν να ενισχυθούν και από τους «μουσικούς» που θα παίζουν τα συγκεκριμένα όργανα.

Δραστηριότητα 4η:

Προαιρετικά - συμπληρωματικά μπορούμε να κάνουμε τις εργασίες στο βιβλίο μαθητή της Α΄ δημοτικού σ. 13. 








Πηγές:



Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δραστηριότητες για βρέφη (12-18 μηνών)

Το μικρό σας έχει αρχίσει να κινείται πολύ περισσότερο και να εκφράζεται. Έτσι είναι γεμάτο ενθουσιασμό και μερικές φορές γεμάτο πείσμα! Μάθετε ποια παιχνίδια του προσφέρουν στήριξη για τα πρώτα του βήματα, δίνοντάς του την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Υπάρχουν παιχνίδια και δραστηριότητες που θα βοηθήσουν το μωρό σας να πάρει ιδέες και να μάθει να ανταποκρίνεται στους γύρω του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.



Τι μπορεί να κάνει σε αυτή την ηλικία;


1) Το παιδί σας μπορεί πια να περπατάει και αισθάνεται περήφανο για αυτό 2) Του αρέσει να απασχολεί τον εαυτό του και να εξερευνεί τα πάντα 3) Μπορεί να ενώνει ιδέες διαμορφώνοντας ένα βασικό σχέδιο 4) Δείχνει την αγάπη του με αγκαλίτσες, φιλάκια και χαμογελάκια 5) Μπορεί να βάζει και να βγάζει αντικείμενα μέσα και έξω από ένα κουτί 6} Αρχίζει να αντιδρά στα αντικείμενα με τον κατάλληλο τρόπο - για παράδειγμα, αγκαλιάζει το αρκουδάκι του 7) Του αρέσει να μιμείται εσάς όταν κάνετε δουλειές του σπιτιού.
Απολαύστε ώρες ξέγνοιαστου και δημιουργικού παιχνιδ…

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Μουσική Παιδαγωγική (Open Courses)

Ψάχνοντας το διαδίκτυο για ιδέες και άλλα θέματα πάνω στη Μουσική Παιδαγωγική, "έπεσα" πάνω σε αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα open courses του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με εισηγήτρια την καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Λήδα Στάμου. Προσωπικά τα βίντεο που παραθέτω παρακάτω, τα θεωρώ εξαιρετικά επιμορφωτικά και διδακτικά προς όλους όσοι ασχολούνται με το μάθημα της Μουσικής Αγωγής και σας προτείνω να τα παρακολουθήσετε.
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικήςΕξοικείωση με τους τρόπους με τους οποίους η κίνηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της μουσικής για την κατανόηση μουσικών φαινομένων και εννοιών και για την ανάπτυξη των μουσικών ικανοτήτων των μαθητών.
http://opencourses.uom.gr/courses/mousikhs-episthmhs-kai-texnhs/1015-moysikh-paidagogikh-iii/enothtes/1020-h-kinhsh-sto-mathhma-ths-moysikhs?vid=2667&vtp=720
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικής – ΔραστηριότητεςΔραστηριότητες κίνησης στο μάθημα της μουσικής τοποθετημένες αναπτυξιακά. Βιωματικές εμπειρίες και …