Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Guest Post: Αυτοσχεδιασμός σε μορφή Ροντο

Στόχοι/Σκοποί: 


  • Να κατανοήσουν τα παιδιά τη μορφή ροντο.
  • Να αυτοσχεδιάσουν.
  • Να ενεργοποιήσουν τη φαντασία τους.
  • Να κατανοήσουν απλά ρυθμικά σχήματα.
  • Να εμπεδώσουν βιωματικά τον παλμό.
  • Να γνωρίσουν την έννοια του μέτρου.
  • Να έρθουν σε επαφή με το σώμα τους.
  • Να επικοινωνήσουν με τα μέλη της ομάδας.

Διάρκεια μαθήματος: 2 διδακτικές ώρες (90 λεπτά).

Υλικά:
  • cd player.
  • καρτέλες με ενδείξεις Α, Β, Γ κ.τ.λ.
  • καρτέλες με σχεδιασμένους 8 παλμούς σε οποιοδήποτε σχήμα (π.χ. αστέρι).
  • ψαλίδι.
  • μαρκαδόρος.
Χώρος Διδασκαλίας: Αίθουσα χωρίς θρανία.

Προαπαιτούμενες γνώσεις: Τα παιδιά να έχουν διδαχθεί την έννοια του παλμού.

Πορεία Διδασκαλίας:

Δραστηριότητα 1η (Κινητικό Ζέσταμα):

  • Ο παιδαγωγός κάνει απλές ασκήσεις ενεργοποίησης του σώματος (κυκλική κίνηση των, ώμων, τέντωμα χεριών κ.τ.λ.) και τα παιδιά τον μιμούνται.

  • Ο παιδαγωγός βάζει ένα χορευτικό κομμάτι και τα παιδιά κινούνται με βάση την ελεύθερη και την κατευθυνόμενη κίνηση στο χώρο σύμφωνα με τον παλμό του.

Δραστηριότητα 2η:

  • Τα παιδιά βρίσκονται όρθια σε κύκλο.
  •  Ο παιδαγωγός παίζει ένα απλό ρυθμικό σχήμα πάνω στο σώμα του (body percussion), που διαρκεί 2 μέτρα των 4/4. 
π.χ. 
  • Τα παιδιά επαναλαμβάνουν αρκετές φορές τις κινήσεις, μέχρι να εμπεδώσουν απόλυτα το ρυθμικό αυτό σχήμα.

Δραστηριότητα 3η:

  • Τα παιδιά παίζουν το δεδομένο ρυθμικό σχήμα (2η δραστηριότητα) μία φορά και παιδαγωγός παίζει τέταρτα (παλμούς) με τα χέρια του.
  • Χωρίζει τα παιδιά σε δύο ομάδες και ενώ η μία παίζει το βασικό ρυθμικό σχήμα, ή άλλη παίζει τους παλμούς.
  • Μόλις τα παιδιά καταφέρουν να μην μπερδεύονται οι ομάδες εναλλάσσονται.
  • Τέλος γίνεται η επεξήγηση των εννοιών χρόνος και μέτρο με τη βοήθεια των καρτών.



Δραστηριότητα 4η:

Ο παιδαγωγός παίζει τέταρτα με τα χέρια του και ζητά από τα παιδιά να αυτοσχεδιάσουν πάνω στον παλμό 
  •  με το σώμα τους,
  •  με τη φωνή τους και 
  •  με κίνηση.

Δραστηριότητα 5η:


Τα παιδιά μαζί με τον παιδαγωγό παίζουν το εξής σχήμα: 

  • 2 μέτρα βασικά ρυθμικό σχήμα (2η δραστηριότητα) - 2 μέτρα αυτοσχεδιασμός στο σώμα (body percussion). Επαναλαμβάνουμε όσες φορές χρειαστεί μέχρι να εμπεδωθεί καλά.
  • Στη συνέχεια ακολουθείται η ίδια διαδικασία με αυτοσχεδιασμό στη φωνή και έπειτα μέσω κίνησης.
  • Τέλος παίζεται το σχήμα: 2 μέτρα βασικό ρυθμικό σχήμα - 2 μέτρα αυτοσχεδιασμός με το σώμα - 2 μέτρα βασικό ρυθμικό σχήμα - 2 μέτρα αυτοσχεδιασμός με τη φωνή - 2 μέτρα βασικό ρυθμικό σχήμα - 2 μέτρα αυτοσχεδιασμό με κίνηση - 2 μέτρα βασικό ρυθμικό σχήμα. (μορφή ΑΒΑΓΑΔΑ).
  • Ο παιδαγωγός εξηγεί στα παιδιά τη μορφή ροντο που μόλις έπαιξαν με τη βοήθεια των καρτών.


ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ:

Η Βασιλική Μάρκου είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος του Μεταπτυχιακού Τίτλου: «Μουσική, Κουλτούρα & Επικοινωνία» του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια μουσικοπαιδαγωγικής μεθόδου Kodály και μουσικοκινητικής αγωγής Orff στην Ουγγαρία, στην Τσεχία και στην Αυστρία καθώς και στη σχολή Μωραΐτη στην Αθήνα. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται στο Ρέθυμνο ως εκπαιδευτικός μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και μέχρι τώρα έχει διευθύνει αρκετές παιδικές χορωδίες πραγματοποιώντας συναυλίες στο Ρέθυμνο και στα Χανιά.


Σημείωση: Το παραπάνω σχέδιο μαθήματος παρακολουθήθηκε σε ένα σεμινάριο Μουσικοκινητικής Αγωγής Orff στο πανεπιστήμιο Mozarteum του Salzburg, με εισηγητή τον  REINHOLD WIRSCHING.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δραστηριότητες για βρέφη (12-18 μηνών)

Το μικρό σας έχει αρχίσει να κινείται πολύ περισσότερο και να εκφράζεται. Έτσι είναι γεμάτο ενθουσιασμό και μερικές φορές γεμάτο πείσμα! Μάθετε ποια παιχνίδια του προσφέρουν στήριξη για τα πρώτα του βήματα, δίνοντάς του την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Υπάρχουν παιχνίδια και δραστηριότητες που θα βοηθήσουν το μωρό σας να πάρει ιδέες και να μάθει να ανταποκρίνεται στους γύρω του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.



Τι μπορεί να κάνει σε αυτή την ηλικία;


1) Το παιδί σας μπορεί πια να περπατάει και αισθάνεται περήφανο για αυτό 2) Του αρέσει να απασχολεί τον εαυτό του και να εξερευνεί τα πάντα 3) Μπορεί να ενώνει ιδέες διαμορφώνοντας ένα βασικό σχέδιο 4) Δείχνει την αγάπη του με αγκαλίτσες, φιλάκια και χαμογελάκια 5) Μπορεί να βάζει και να βγάζει αντικείμενα μέσα και έξω από ένα κουτί 6} Αρχίζει να αντιδρά στα αντικείμενα με τον κατάλληλο τρόπο - για παράδειγμα, αγκαλιάζει το αρκουδάκι του 7) Του αρέσει να μιμείται εσάς όταν κάνετε δουλειές του σπιτιού.
Απολαύστε ώρες ξέγνοιαστου και δημιουργικού παιχνιδ…

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Μουσική Παιδαγωγική (Open Courses)

Ψάχνοντας το διαδίκτυο για ιδέες και άλλα θέματα πάνω στη Μουσική Παιδαγωγική, "έπεσα" πάνω σε αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα open courses του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με εισηγήτρια την καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Λήδα Στάμου. Προσωπικά τα βίντεο που παραθέτω παρακάτω, τα θεωρώ εξαιρετικά επιμορφωτικά και διδακτικά προς όλους όσοι ασχολούνται με το μάθημα της Μουσικής Αγωγής και σας προτείνω να τα παρακολουθήσετε.
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικήςΕξοικείωση με τους τρόπους με τους οποίους η κίνηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της μουσικής για την κατανόηση μουσικών φαινομένων και εννοιών και για την ανάπτυξη των μουσικών ικανοτήτων των μαθητών.
http://opencourses.uom.gr/courses/mousikhs-episthmhs-kai-texnhs/1015-moysikh-paidagogikh-iii/enothtes/1020-h-kinhsh-sto-mathhma-ths-moysikhs?vid=2667&vtp=720
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικής – ΔραστηριότητεςΔραστηριότητες κίνησης στο μάθημα της μουσικής τοποθετημένες αναπτυξιακά. Βιωματικές εμπειρίες και …