Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Guest Post: Αυτοσχεδιασμός σε μορφή Ροντο

Στόχοι/Σκοποί: 


  • Να κατανοήσουν τα παιδιά τη μορφή ροντο.
  • Να αυτοσχεδιάσουν.
  • Να ενεργοποιήσουν τη φαντασία τους.
  • Να κατανοήσουν απλά ρυθμικά σχήματα.
  • Να εμπεδώσουν βιωματικά τον παλμό.
  • Να γνωρίσουν την έννοια του μέτρου.
  • Να έρθουν σε επαφή με το σώμα τους.
  • Να επικοινωνήσουν με τα μέλη της ομάδας.

Διάρκεια μαθήματος: 2 διδακτικές ώρες (90 λεπτά).

Υλικά:
  • cd player.
  • καρτέλες με ενδείξεις Α, Β, Γ κ.τ.λ.
  • καρτέλες με σχεδιασμένους 8 παλμούς σε οποιοδήποτε σχήμα (π.χ. αστέρι).
  • ψαλίδι.
  • μαρκαδόρος.
Χώρος Διδασκαλίας: Αίθουσα χωρίς θρανία.

Προαπαιτούμενες γνώσεις: Τα παιδιά να έχουν διδαχθεί την έννοια του παλμού.

Πορεία Διδασκαλίας:

Δραστηριότητα 1η (Κινητικό Ζέσταμα):

  • Ο παιδαγωγός κάνει απλές ασκήσεις ενεργοποίησης του σώματος (κυκλική κίνηση των, ώμων, τέντωμα χεριών κ.τ.λ.) και τα παιδιά τον μιμούνται.

  • Ο παιδαγωγός βάζει ένα χορευτικό κομμάτι και τα παιδιά κινούνται με βάση την ελεύθερη και την κατευθυνόμενη κίνηση στο χώρο σύμφωνα με τον παλμό του.

Δραστηριότητα 2η:

  • Τα παιδιά βρίσκονται όρθια σε κύκλο.
  •  Ο παιδαγωγός παίζει ένα απλό ρυθμικό σχήμα πάνω στο σώμα του (body percussion), που διαρκεί 2 μέτρα των 4/4. 
π.χ. 
  • Τα παιδιά επαναλαμβάνουν αρκετές φορές τις κινήσεις, μέχρι να εμπεδώσουν απόλυτα το ρυθμικό αυτό σχήμα.

Δραστηριότητα 3η:

  • Τα παιδιά παίζουν το δεδομένο ρυθμικό σχήμα (2η δραστηριότητα) μία φορά και παιδαγωγός παίζει τέταρτα (παλμούς) με τα χέρια του.
  • Χωρίζει τα παιδιά σε δύο ομάδες και ενώ η μία παίζει το βασικό ρυθμικό σχήμα, ή άλλη παίζει τους παλμούς.
  • Μόλις τα παιδιά καταφέρουν να μην μπερδεύονται οι ομάδες εναλλάσσονται.
  • Τέλος γίνεται η επεξήγηση των εννοιών χρόνος και μέτρο με τη βοήθεια των καρτών.



Δραστηριότητα 4η:

Ο παιδαγωγός παίζει τέταρτα με τα χέρια του και ζητά από τα παιδιά να αυτοσχεδιάσουν πάνω στον παλμό 
  •  με το σώμα τους,
  •  με τη φωνή τους και 
  •  με κίνηση.

Δραστηριότητα 5η:


Τα παιδιά μαζί με τον παιδαγωγό παίζουν το εξής σχήμα: 

  • 2 μέτρα βασικά ρυθμικό σχήμα (2η δραστηριότητα) - 2 μέτρα αυτοσχεδιασμός στο σώμα (body percussion). Επαναλαμβάνουμε όσες φορές χρειαστεί μέχρι να εμπεδωθεί καλά.
  • Στη συνέχεια ακολουθείται η ίδια διαδικασία με αυτοσχεδιασμό στη φωνή και έπειτα μέσω κίνησης.
  • Τέλος παίζεται το σχήμα: 2 μέτρα βασικό ρυθμικό σχήμα - 2 μέτρα αυτοσχεδιασμός με το σώμα - 2 μέτρα βασικό ρυθμικό σχήμα - 2 μέτρα αυτοσχεδιασμός με τη φωνή - 2 μέτρα βασικό ρυθμικό σχήμα - 2 μέτρα αυτοσχεδιασμό με κίνηση - 2 μέτρα βασικό ρυθμικό σχήμα. (μορφή ΑΒΑΓΑΔΑ).
  • Ο παιδαγωγός εξηγεί στα παιδιά τη μορφή ροντο που μόλις έπαιξαν με τη βοήθεια των καρτών.


ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ:

Η Βασιλική Μάρκου είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος του Μεταπτυχιακού Τίτλου: «Μουσική, Κουλτούρα & Επικοινωνία» του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια μουσικοπαιδαγωγικής μεθόδου Kodály και μουσικοκινητικής αγωγής Orff στην Ουγγαρία, στην Τσεχία και στην Αυστρία καθώς και στη σχολή Μωραΐτη στην Αθήνα. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται στο Ρέθυμνο ως εκπαιδευτικός μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και μέχρι τώρα έχει διευθύνει αρκετές παιδικές χορωδίες πραγματοποιώντας συναυλίες στο Ρέθυμνο και στα Χανιά.


Σημείωση: Το παραπάνω σχέδιο μαθήματος παρακολουθήθηκε σε ένα σεμινάριο Μουσικοκινητικής Αγωγής Orff στο πανεπιστήμιο Mozarteum του Salzburg, με εισηγητή τον  REINHOLD WIRSCHING.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …