Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΦΟΡΜΑ ΡΟΝΤΟ


ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ:

Οι μαθητές θα πρέπει:

  • Να μπορούν να περιγράψουν τη φόρμα ροντο.
  • Να αναλύσουν και να αναγνωρίσουν τη φόρμα ηχογραφημένων μουσικών παραδειγμάτων, μέσω ακουστικών ασκήσεων.
  • Δημιουργήσουν χάρτες ακρόασης, οι οποίοι να αναπαριστούν γραφικά τη φόρμα ροντο.

ΥΛΙΚΑ:

  • Ηχογραφήσεις μουσικών ακροάσεων
  • cd player
  • χαρτί και μολύβι και χρώματα.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

45 - 90 λεπτά, (1 -2 διδακτικές ώρες).


ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:

Δραστηριότητα 1η:

Συζητήστε και αναλύστε προφορικά με τους μαθητές σας τους όρους φόρμα και ροντο (είναι απαραίτητο να έχετε προηγουμένως διδάξει τις πιο απλές φόρμες ΑΒ και ΑΒΑ).
Φόρμα: αναφέρεται στη δομή κάθε σύνθεσης, με την οποία κάθε συνθέτης οργανώνει τις μουσικές ιδέες του ώστε να δημιουργήσει ένα μουσικό κομμάτι. Αποτελεί ένα από τα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι συνθέτες για να μετατρέψουν τις ιδέες και τις εμπνεύσεις τους σε μουσική.

Φόρμα Ροντο (κυκλική φόρμα):  Αποτελεί μια ορχηστρική φόρμα με το ρεφραίν να επαναλαμβάνεται συνεχώς. Σε αντίθεση με τα τραγούδια (μορφή ΑΒ), η μελωδίες ανάμεσα στο ρεφραίν είναι διαφορετικές. Η πιο συνηθισμένη δομή της είναι ΑΒΑΓΑ ή ΑΒΑΓΑΔΑ.



Δραστηριότητα 2η:

Ακουστικά παραδείγματα:

1.   Johann Sebastian Bach E Major Violin Concerto, III. Allegro assai



2.    Ludwig van Beethoven Piano Sonata No. 8 in C minor, Op. 13, III. Rondo. Allegro




3. Το κοντσέρτο - Μάνος Χατζιδάκις



  • Ακούστε τα παραπάνω μουσικά αποσπάσματα ή επιλέξτε όποια άλλα εσείς επιθυμείτε και ζητείστε από τους μαθητές σας να αναγνωρίσουν αν υπάρχει κάποια μουσική ιδέα ή μοτίβο που επαναλαμβάνεται. Για παράδειγμα μπορείτε να κάνετε τις εξής ερωτήσεις:


- Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο όργανο που οδηγεί στην επαναλαμβανόμενη μελωδία;

- Μήπως αλλάζει η δυναμική όταν πρόκειται να επιστρέψει στην ίδια μελωδία;

- Ο ρυθμός είναι πάντα ο ίδιος;


  • Επικεντρωθείτε αποκλειστικά στο επαναλαμβανόμενο θέμα, διαφορετικά θα δημιουργήσετε σύγχυση στους μαθητές σας.



  • Αφού πλέον οι μαθητές έχουν εντοπίσει ακουστικά το επαναλαμβανόμενο θέμα, μπορείτε να συζητήσετε μαζί τους το θέμα των παραλλαγών. Αν δηλαδή το θέμα όταν επαναλαμβάνεται ακούγεται ακριβώς το ίδιο ή έχει κάποιες διαφορές.

  • Τέλος, εντοπίστε με τους μαθητές σας πόσα είναι τα μέρη από τα οποία αποτελείται το μουσικό απόσπασμα το οποίο ακούτε. Σχολιάστε αν τα μέρη αυτά είναι διαφορετικά μεταξύ τους ή έχουν ομοιότητες. Αν είναι διαφορετικά, σε τι διαφέρουν. Αν μοιάζουν ποιες είναι οι ομοιότητες και ποιες οι διαφορές τους;



Δραστηριότητα 3η:


  • Χωρίστε τους μαθητές σας σε ομάδες και ζητείστε τους να φτιάξουν ένα χάρτη ακρόασης, χρησιμοποιώντας το ίδιο σχήμα, σύμβολο ή χρώμα που θα επιλέξουν για το θέμα Α. Για κάθε διαφορετικό θέμα πρέπει να χρησιμοποιήσουν διαφορετικό σχήμα, σύμβολο ή χρώμα. 

  • Ακούστε ξανά το μουσικό απόσπασμα που έχετε επιλέξει. Ρωτήστε τους αν ταιριάζει ο χάρτης ακρόασης που δημιούργησαν με το ηχητικό παράδειγμα που μόλις άκουσαν. Συζητείστε και σχολιάστε το αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους.


Δραστηριότητα 4η:

Αξιολόγηση: Σε επόμενο μάθημα, βάλτε στους μαθητές σας να ακούσουν 2 σύντομα μουσικά αποσπάσματα. Το ένα θα έχει μορφή ροντο, το άλλο όχι. Ζητείστε τους να αναγνωρίσουν ποιο από τα δύο έχει μορφή ροντό και να αιτιολογήσουν την απάντησή τους.



ΠΗΓΗ: https://cso.org/globalassets/institute/lesson-plans/rondo-form-lesson-plan.pdf

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δραστηριότητες για βρέφη (12-18 μηνών)

Το μικρό σας έχει αρχίσει να κινείται πολύ περισσότερο και να εκφράζεται. Έτσι είναι γεμάτο ενθουσιασμό και μερικές φορές γεμάτο πείσμα! Μάθετε ποια παιχνίδια του προσφέρουν στήριξη για τα πρώτα του βήματα, δίνοντάς του την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Υπάρχουν παιχνίδια και δραστηριότητες που θα βοηθήσουν το μωρό σας να πάρει ιδέες και να μάθει να ανταποκρίνεται στους γύρω του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.



Τι μπορεί να κάνει σε αυτή την ηλικία;


1) Το παιδί σας μπορεί πια να περπατάει και αισθάνεται περήφανο για αυτό 2) Του αρέσει να απασχολεί τον εαυτό του και να εξερευνεί τα πάντα 3) Μπορεί να ενώνει ιδέες διαμορφώνοντας ένα βασικό σχέδιο 4) Δείχνει την αγάπη του με αγκαλίτσες, φιλάκια και χαμογελάκια 5) Μπορεί να βάζει και να βγάζει αντικείμενα μέσα και έξω από ένα κουτί 6} Αρχίζει να αντιδρά στα αντικείμενα με τον κατάλληλο τρόπο - για παράδειγμα, αγκαλιάζει το αρκουδάκι του 7) Του αρέσει να μιμείται εσάς όταν κάνετε δουλειές του σπιτιού.
Απολαύστε ώρες ξέγνοιαστου και δημιουργικού παιχνιδ…

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Μουσική Παιδαγωγική (Open Courses)

Ψάχνοντας το διαδίκτυο για ιδέες και άλλα θέματα πάνω στη Μουσική Παιδαγωγική, "έπεσα" πάνω σε αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα open courses του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με εισηγήτρια την καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Λήδα Στάμου. Προσωπικά τα βίντεο που παραθέτω παρακάτω, τα θεωρώ εξαιρετικά επιμορφωτικά και διδακτικά προς όλους όσοι ασχολούνται με το μάθημα της Μουσικής Αγωγής και σας προτείνω να τα παρακολουθήσετε.
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικήςΕξοικείωση με τους τρόπους με τους οποίους η κίνηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της μουσικής για την κατανόηση μουσικών φαινομένων και εννοιών και για την ανάπτυξη των μουσικών ικανοτήτων των μαθητών.
http://opencourses.uom.gr/courses/mousikhs-episthmhs-kai-texnhs/1015-moysikh-paidagogikh-iii/enothtes/1020-h-kinhsh-sto-mathhma-ths-moysikhs?vid=2667&vtp=720
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικής – ΔραστηριότητεςΔραστηριότητες κίνησης στο μάθημα της μουσικής τοποθετημένες αναπτυξιακά. Βιωματικές εμπειρίες και …