Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΦΟΡΜΑ ΡΟΝΤΟ


ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ:

Οι μαθητές θα πρέπει:

  • Να μπορούν να περιγράψουν τη φόρμα ροντο.
  • Να αναλύσουν και να αναγνωρίσουν τη φόρμα ηχογραφημένων μουσικών παραδειγμάτων, μέσω ακουστικών ασκήσεων.
  • Δημιουργήσουν χάρτες ακρόασης, οι οποίοι να αναπαριστούν γραφικά τη φόρμα ροντο.

ΥΛΙΚΑ:

  • Ηχογραφήσεις μουσικών ακροάσεων
  • cd player
  • χαρτί και μολύβι και χρώματα.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

45 - 90 λεπτά, (1 -2 διδακτικές ώρες).


ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:

Δραστηριότητα 1η:

Συζητήστε και αναλύστε προφορικά με τους μαθητές σας τους όρους φόρμα και ροντο (είναι απαραίτητο να έχετε προηγουμένως διδάξει τις πιο απλές φόρμες ΑΒ και ΑΒΑ).
Φόρμα: αναφέρεται στη δομή κάθε σύνθεσης, με την οποία κάθε συνθέτης οργανώνει τις μουσικές ιδέες του ώστε να δημιουργήσει ένα μουσικό κομμάτι. Αποτελεί ένα από τα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι συνθέτες για να μετατρέψουν τις ιδέες και τις εμπνεύσεις τους σε μουσική.

Φόρμα Ροντο (κυκλική φόρμα):  Αποτελεί μια ορχηστρική φόρμα με το ρεφραίν να επαναλαμβάνεται συνεχώς. Σε αντίθεση με τα τραγούδια (μορφή ΑΒ), η μελωδίες ανάμεσα στο ρεφραίν είναι διαφορετικές. Η πιο συνηθισμένη δομή της είναι ΑΒΑΓΑ ή ΑΒΑΓΑΔΑ.



Δραστηριότητα 2η:

Ακουστικά παραδείγματα:

1.   Johann Sebastian Bach E Major Violin Concerto, III. Allegro assai



2.    Ludwig van Beethoven Piano Sonata No. 8 in C minor, Op. 13, III. Rondo. Allegro




3. Το κοντσέρτο - Μάνος Χατζιδάκις



  • Ακούστε τα παραπάνω μουσικά αποσπάσματα ή επιλέξτε όποια άλλα εσείς επιθυμείτε και ζητείστε από τους μαθητές σας να αναγνωρίσουν αν υπάρχει κάποια μουσική ιδέα ή μοτίβο που επαναλαμβάνεται. Για παράδειγμα μπορείτε να κάνετε τις εξής ερωτήσεις:


- Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο όργανο που οδηγεί στην επαναλαμβανόμενη μελωδία;

- Μήπως αλλάζει η δυναμική όταν πρόκειται να επιστρέψει στην ίδια μελωδία;

- Ο ρυθμός είναι πάντα ο ίδιος;


  • Επικεντρωθείτε αποκλειστικά στο επαναλαμβανόμενο θέμα, διαφορετικά θα δημιουργήσετε σύγχυση στους μαθητές σας.



  • Αφού πλέον οι μαθητές έχουν εντοπίσει ακουστικά το επαναλαμβανόμενο θέμα, μπορείτε να συζητήσετε μαζί τους το θέμα των παραλλαγών. Αν δηλαδή το θέμα όταν επαναλαμβάνεται ακούγεται ακριβώς το ίδιο ή έχει κάποιες διαφορές.

  • Τέλος, εντοπίστε με τους μαθητές σας πόσα είναι τα μέρη από τα οποία αποτελείται το μουσικό απόσπασμα το οποίο ακούτε. Σχολιάστε αν τα μέρη αυτά είναι διαφορετικά μεταξύ τους ή έχουν ομοιότητες. Αν είναι διαφορετικά, σε τι διαφέρουν. Αν μοιάζουν ποιες είναι οι ομοιότητες και ποιες οι διαφορές τους;



Δραστηριότητα 3η:


  • Χωρίστε τους μαθητές σας σε ομάδες και ζητείστε τους να φτιάξουν ένα χάρτη ακρόασης, χρησιμοποιώντας το ίδιο σχήμα, σύμβολο ή χρώμα που θα επιλέξουν για το θέμα Α. Για κάθε διαφορετικό θέμα πρέπει να χρησιμοποιήσουν διαφορετικό σχήμα, σύμβολο ή χρώμα. 

  • Ακούστε ξανά το μουσικό απόσπασμα που έχετε επιλέξει. Ρωτήστε τους αν ταιριάζει ο χάρτης ακρόασης που δημιούργησαν με το ηχητικό παράδειγμα που μόλις άκουσαν. Συζητείστε και σχολιάστε το αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους.


Δραστηριότητα 4η:

Αξιολόγηση: Σε επόμενο μάθημα, βάλτε στους μαθητές σας να ακούσουν 2 σύντομα μουσικά αποσπάσματα. Το ένα θα έχει μορφή ροντο, το άλλο όχι. Ζητείστε τους να αναγνωρίσουν ποιο από τα δύο έχει μορφή ροντό και να αιτιολογήσουν την απάντησή τους.



ΠΗΓΗ: https://cso.org/globalassets/institute/lesson-plans/rondo-form-lesson-plan.pdf

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …