Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διαβάζοντας: "Ω! Ένα βιβλίο με ήχους"


         Πριν λίγες μέρες αγόρασα αυτό το βιβλίο στην κόρη μου (26 μηνών), πρόκειται για το "Ω! ένα βιβλίο με ήχους " του Ερβέ Τυλλέ. 

     Μόλις το ξεφύλλισα αμέσως κατάλαβα ότι, εκτός από το να το διαβάζω μαζί με την κόρη μου, μπορώ να φτιάξω ένα πολύ ενδιαφέρον μάθημα για τους μαθητές μου.

     Το βιβλίο αυτό είναι κάτι ανάμεσα σε "ζωντανό" βιβλίο (αφού ποτέ δε διαβάζεται με τον ίδιο τρόπο) και ηχητικό παιχνίδι. Μπορεί να διαβαστεί από 1, 2 ή και περισσότερα άτομα ταυτόχρονα. Κάθε εικόνα του αποτελεί και μια ξεχωριστή γραφική παρτιτούρα. 

     Πρωταγωνιστούν 3 φωνήματα (το Ω, το Α και το ΙΟΥ), κάθε ένα έχει διαφορετικό χρώμα. Το Ω είναι μπλε, το Α είναι κόκκινο και το ΙΟΥ είναι κίτρινο. Πατάς πάνω τους ή τα δείχνεις και παράγεις τον αντίστοιχο ήχο στις συνθήκες που περιγράφονται στην εκάστοτε σελίδα.

      Οι γραφικές παρτιτούρες περιλαμβάνουν φωνητικούς πειραματισμούς με θέματα όπως: 

  1. η ένταση (forte, piano, crescendo, diminuendo)
  2. η ταχύτητα (accelerando, ritardando)
  3. το τονικό ύψος (ψηλά, χαμηλά)
  4. τον αυτοσχεδιασμό
  5. τα συναισθήματα
Δείγμα από το βιβλίο βλέπετε στις παρακάτω εικόνες:










     Αν θέλετε να τις κατεβάσετε σε μορφή pdf πατήστε εδώ: http://tsalapeteinos.com/files/books/tullet-ixoi/pagesFrom-tsalap-tullet-ixoi.pdf


Δραστηριότητες:

1. Σκανάρετε τις εικόνες του βιβλίου και με έναν προτζέκτορα προβάλετε τις στους μαθητές (αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα μπορείτε να μοιράσετε φωτοτυπίες). Μπορείτε να τις χρησιμοποιήσετε ως ένα αυτοτελές μάθημα ή συμπληρωματικά με κάποιο μάθημα που ασχολείται π.χ. με την ένταση και να προβάλλετε συγκεκριμένες εικόνες από το βιβλίο.

2. Ζητήστε από τους μαθητές σας να φτιάξουν τη δική τους γραφική παρτιτούρα, να βρουν άλλα φωνήματα με διαφορετικό χρώμα και να ξεκινήσουν τους δικούς τους πειραματισμούς και αυτοσχεδιασμούς με τη φωνή τους. Μπορούν να εργαστούν σε ομάδες και στο τέλος να παρουσιάσουν αυτό που έφτιαξαν.


Σημείωση:

     Η παρούσα δημοσίευση δεν αποτελεί διαφήμιση, ούτε υπήρξε παρακίνηση συγγραφής της από κάποιο εκδοτικό οίκο ή βιβλιοπωλείο. Το κείμενο περιέχει αποκλειστικά προσωπικές απόψεις.
     

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …